۲ طرز تهیه دمی گوجه (دمپخت گوجه) با سیب زمینی و مرغ

۲ طرز تهیه دمی گوجه (دمپخت گوجه) با سیب زمینی و مرغ


26 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی پلو

دمی گوجه یا دمپخت گوجه یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهای ایرانی برای ناهار ساده با برنج است که اتفاقا اصالت ترکیه‌ای دارد. دمی گوجه هم با انواع گوشت قرمز تکه‌ای و چرخ کرده درست می‌شود و هم گوشت سفید مثل مرغ و بوقلمون  سیب زمینی هم که معمولا عضو ثابت ترکیبات دمی گوجه است. دمپخت گوجه یکی از غذای سحری و افطار خوشمزه برای ماه رمضان هم هست. دمی گوجه از انواع غذا با رب گوجه لذیذ است و برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان یک گزینه عالی برای افطاری کم هزینه است. طرز تهیه دمی گوجه یا دمپخت گوجه خوشمزه با سیب زمینی و مرغ را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه دمی گوجه با سیب زمینی

 

طرز تهیه دمی گوجه با سیب زمینی

 

مواد لازم برای ۴ الی ۶ نفر

 

برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گوجه فرنگی: ۱ تا یک و نیم کیلوگرم

سیب زمینی: ۴ عدد متوسط

پیاز: ۲ عدد متوسط

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

مرحله اول؛ میکس کردن گوجه ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دمی گوجه با سیب زمینی باید گوجه فرنگی‌ها را بشورید. سپس آن ها را کمی خرد کنید و در میکسر یا غذاساز بریزید. گوجه ها را آن قدر میکس کنید تا کاملاً پوره شوند. برای این کار می توانید از رنده نیز استفاده کنید.

 

مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز

 

در این مرحله از طرز تهیه دمی گوجه باید پیازها را نگینی خرد کنید. سپس یک ماهیتابه روی گاز قرار دهید. مقداری روغن به آن اضافه کنید و صبر کنید تا روغن داغ شود. حالا پیاز های خرد شده را به روغن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. مقداری فلفل، دارچین و زردچوبه به پیازها اضافه کنید، کمی دیگر تفت دهید تا طعم خامی ادویه ها گرفته شود.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه استامبولی پلو قالبی «

 

مرحله سوم؛ تفت دادن سیب زمینی و گوجه

 

بعد از این که پیازها به خوبی سرخ شدند، در این مرحله از طرز تهیه دمپخت گوجه باید سیب زمینی ها را بشویید و به صورت مکعبی خرد کنید. سپس سیب زمینی ها را به پیاز اضافه کنید. چند دقیقه سیب زمینی را تفت دهید. بعد پوره گوجه فرنگی را که از قبل آماده کرده بودید، به ترکیب پیاز و سیب زمینی اضافه کنید. مواد را ترکیب کنید و کمی صبر کنید تا آب گوجه فرنگی بخار شود و ترکیب غلیظی ایجاد شود. سپس نمک و فلفل مواد را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

 

مرحله چهارم؛ دم کردن برنج

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه دمپخت گوجه باید به برنجی را که از قبل برای ۲ ساعت خیسانده اید، به اندازه ۱ بند انگشت بیشتر از سطح برنج ها آب اضافه کنید. سپس موادی را که از قبل برای دمی گوجه آماده کرده بودید را با برنج ترکیب کنید. قابلمه برنج را ابتدا با شعله ملایم روی حرارت گاز قرار دهید. بعد از اینکه آب برنج به جوش آمد، شعله گاز را کم کنید. یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار دهید و اجازه دهید برنج با حرارت ملایم دم بکشد. می توانید این غذای خوشمزه را همراه با سالاد شیرازی و ماست خیار میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شوید قورمه گیلانی و مازندرانی به 2 روش با مرغ یا گوشت

 

طرز تهیه دمی گوجه با مرغ

 

طرز تهیه دمی گوجه با مرغ

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

مواد لازم برای ۴ نفر

 

برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته دار

سینه مرغ: نیم کیلو

سیب زمینی متوسط: ۲ عدد

سیر: ۲ تا ۳ حبه

لوبیا سبز خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار (اختیاری)

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد متوسط

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم برای سرخ کردن

 

طرز تهیه

مرحله اول؛ پختن مرغ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دمی گوجه با لوبیا سبز و مرغ باید سینه مرغ را به همراه  ۱ پیاز و ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید. سپس کمی زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید. شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید مرغ به خوب پخته شود. بعد از چند دقیقه که مرغ به خوبی پخته شد، می توانید آن را به صورت مربعی خرد کنید.

 

 

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز

 

در این مرحله باید پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را در روغن داغ تفت دهید تا سبک و نرم شوند. مقداری زردچوبه به پیاز بزنید و آن قدر پیاز را تفت دهید تا پیازها کاملاً زرد و خوش رنگ شوند.

 

مرحله سوم؛ تفت دادن سایر مواد دمپخت گوجه

 

بعد از این که پیازها کمی سرخ شدند، در این مرحله از طرز تهیه ادمپخت گوجه باید سیر رنده شده را همراه با رب گوجه فرنگی به پیاز اضافه کنید. مواد را به خوبی در روغن تفت دهید. زمانی که خامی رب گوجه فرنگی گرفته شد و به خوبی رنگ گرفت، می توانید لوبیا سبزهای خرد شده را به دمی گوجه اضافه کنید. بهتر است اندازه لوبیا سبزها نه خیلی ریز و نه خیلی درشت باشند تا ظاهر غذای شما زیباتر شود. بعد از این که لوبیا سبز هم کمی نرم شد، مقداری نمک و فلفل و پودر دارچین به مواد بزنید و مرغ های خرد شده را نیز به سایر مواد اضافه نمایید. (اضافه کردن لوبیا سبز به دمپخت گوجه اختیاری و سلیقه ای است).

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه پلو ترکمنی چکدرمه «

 

مرحله چهارم؛ آبکش کردن برنج

 

به طور کلی برای پخت برنج بهتر است همیشه برنج را حداقل برای ۲ ساعت خیس دهید. این کار موجب می شود برنج شما بهتر قد بکشد و غذا ظاهر شکیل تری پیدا کند. در این مرحله از طرز تهیه دمی گوجه ساده با مرغ باید آب برنج خیس خورده را خالی کنید. سپس مقداری آب و نمک داخل قابلمه بریزید. قابلمه آب را با حرارت متوسط روشن کنید. اجازه دهید آب به جوش بیاید. سپس برنج را به آب جوش اضافه کنید. کمی صبر کنید تا برنج قد بکشد و کمی نرم شود. سپس آن را آبکش کنید.

 

مرحله پنجم؛ دم کردن دمی گوجه

 

در این مرحله باید برنج آبکش شده را با مایه دمی گوجه که از قبل آماده کردیم، ترکیب کنیم. سپس قابلمه برنج را روی شعله گاز قرار دهید. مقداری روغن کف قابلمه بریزید. چند تکه نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده در کف قابلمه بچینید. سپس برنج ترکیب شده با مواد را روی آن بریزید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برنج با شعله ملایم دم بکشد. به طور معمول دم کشیدن برنج حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته شوید باقلا خوشمزه با گوشت به روش اصفهانی

 

مرحله ششم؛ سرو کرد دمی گوجه با مرغ

 

برای سرو کردن دمی گوجه در این مرحله باید سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید. سپس آن را در روغن سرخ کنید. مقداری زردچوبه هم به سیب زمینی ها بزنید تا خوش رنگ تر شوند. در انتها زمانی که دمی گوجه شما به طور کامل پخت، آن را داخل دیس بکشید. سیب زمینی های سرخ شده را رو و یا دو دیس بریزید و از طعم خوشمزه این غذا لذت ببرید. می توانید مرغ را هم در مراحل پخت غذا به مواد اضافه نکنید و در انتها مرغ را روی برنج قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو به سبک شهرهای مختلف «

 

فوت و فن‌های طلایی طرز تهیه دمی گوجه مجلسی

 

فوت و فن‌های طلایی طرز تهیه دمی گوجه مجلسی

 

  • برای یک دمی گوجه مجلسی و خوشمزه بهتر است ۱/۳ برنج دودی باشد.

 

  • دستور پخت دمی گوجه با روغن حیوانی کامل می‌شود. اگر به جای روغن مایع از روغن حیوانی یا کره استفاده کنید طعم دمی گوجه مجلسی شما چند برابر خوشمزه‌تر می‌شود.

 

  • در طرز تهیه این دمی گوجه از رب گوجه استفاده نشده اما اگر دوست دارید دمی، گوجه کمتری داشته باشد یا قرمزتر باشد از ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی هم استفاده کنید.

 

  • برای طرز تهیه دمی گوجه با بوقلمون یا گوشت گوسفند تکه‌ای هم ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید. سپس زردچوبه، فلفل قرمز و سیاه و کمی زیره سیاه آسیاب شده اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. برای این مقدار مواد ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. حالا در صورت دلخواه کمی هویج و کرفس مکعبی و ریز خرده شده اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. سیب زمینی‌ها را هم مکعبی خرد کنید و به سایر مواد اضافه کنید. وقتی کمی پوره گوجه فرنگی غلیظ شد تکه‌های بوقلمون یا گوشت گوسفند و را اضافه کنید. مقداری تفت دهید و رنگ گوشت که عوض شد ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید گوشت روی شعله ملایم گاز نیم پز شود. سپس برنج را هم اضافه کنید و نمک و روغن را اندازه کنید. اگر آب مواد کم است مقداری آب جوش اضافه کنید و دمی گوجه را روی شعله ملایم گاز دم کنید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت مقداری زعفران دم کرده غلیظ هم روی برنج بریزید.

 

  • در صورتی که می‌خواهید دمپخت یا دمی گوجه را با گوشت چرخ کرده درست کنید به همان سبک و سیاق مایه ماکارونی مایه گوشت این غذا را هم درست کنید. سپس برنج و آب را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز دم بگذارید. در این صورت استانبولی با گوشت چرخ کرده خواهید داشت.

 

  • اضافه کردن مقداری سیر رنده شده یا پودر سیر به دمی گوجه موجب خوش طعم شدن این غذا می شود.

 

  • اضافه کردن مقداری زعفران آب شده به دمی گوجه موجب می شود تا غذای شما بسیار خوشمزه تر و خوش رنگ تر شود.

 

  • در طرز تهیه دمی گوجه با پلوپز باید برنج مخلوط را داخل پلوپز بریزید و از آب کمتری استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه دمپختک به ۲ روش «

 

 

کالابرگ الکترونیک