طرز تهیه کوکو بادکوبه ای (کوکوی چغترمه رشتی) با مرغ به روش ساده

طرز تهیه کوکو بادکوبه ای (کوکوی چغترمه رشتی) با مرغ به روش ساده


25 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکو باکوبه ای (کوکوی چغترمه رشتی) با مرغ به روش ساده

کوکو مرغ بادکوبه ای یک غذا با مرغ لذیذ و ساده است. کوکوی مرغ چغترمه یک غذا با تخم مرغ خوشمزه و مقوی هم محسوب می‌شود. اصلا می‌دانستید کوکو مرغ بادکوبه‌ ای یکی از غذاهای محبوب عروسی و مهمانی‌های مهم و رسمی در تمام شهرهای استان گیلان به عنوان یک غذای محلی گیلانی است؟ طرز تهیه کوکوی مرغ شمالی یا کوکوی عروسی رشتی را در مجله کوروش بخوانید. فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو مرغ رشتی به عنوان یک کوکوی سنتی ایرانی را هم در این مقاله مطالعه کنید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کوکو بادکوبه‌ ای (کوکو مرغ شمالی)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۴۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
هویج ۱ عدد متوسط
دانه فلفل سیاه ۵ یا ۶ عدد
برگ بو ۲ عدد
سیر تازه ۳ حبه متوسط
رب نارنج ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری سرخالی
تخم مرغ ۵ عدد
پودر فلفل سیاه، نمک و زردچوبه به مقدار لازم
آب جوش ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان برای سرو کوکو بادکوبه‌ای

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت کوکو چغترمه بادکوبه‌ای: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوکو چغترمه رشتی

 طرز تهیه کوکو بادکوبه‌ای

این کوکو با نام کوکو چغرتمه یا کوکو مرغ شمالی نیز شناخته می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه کوکو بادکوبه‌ ای مرحله به مرحله آورده شده تا شما بتوانید کوکوی عالی و خوش عطر و طعم تهیه کنید.

مرحله اول: سینه مرغ را بپزید

برای پختن سینه مرغ کافیست تا یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و سینه مرغ را داخل آن قرار دهید. حالا یک پیاز را از وسط نصف کرده و به همراه سیر به قابلمه اضافه کنید. شما می‌توانید سیر را با پشت چاقو له کرده تا عطر و طعم آن در غذای شما بیشتر شود.

سپس هویج را به چند تکه تقسیم کرده و همراه با چند دانه فلفل سیاه در قابلمه بریزید. در این مرحله برگ بو، نمک، زردچوبه و دو لیوان آب را هم اضافه کرده و اجازه دهید حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت سینه مرغ بپزد.

در صورت تمایل شما می‌توانید گوشت مرغ، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کارامل نمکی غلیظ و خوشمزه به روشی ساده

مرحله دوم: پیازها را با زردچوبه سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه کوکو بادکوبه‌ای، یک عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده، داخل تابه مقداری روغن ریخته و پیاز را به آن اضافه کنید. روی حرارت ملایم پیاز را تفت داده تا رنگ آن طلایی شده و پیازها سبک شوند. حالا مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کرده تا خوشرنگ شوند. پیازهای سرخ شده را از ظرف خارج کنید.

در صورت تمایل شما می‌توانید انواع روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد آماده را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله سوم: سیب زمینی‌ها را سرخ کنید

در این مرحله سیب زمینی‌ها را نگینی خرد کرده و با همان روغنی که پیاز را سرخ کرده‌اید، سیب زمینی‌ها را تفت دهید. هنگامی که سیب زمینی‌ها سرخ و طلایی شدند، آنها را در یک ظرف جداگانه بریزید.

مرحله چهارم: مرغ را ریش ریش کنید

پس از اینکه سینه مرغ کاملاً پخت و آب اضافی آن تبخیر شد، مرغ را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید. شما می‌توانید با استفاده از چاقو مرغ را کاملاً ریز کنید. هرچه مرغ ریزتر باشد، بافت کوکو چغرتمه شما بهتر خواهد شد.

مرحله پنجم: تخم مرغ‌ها را همراه زعفران هم بزنید

حالا در یک ظرف جداگانه ۵ عدد تخم مرغ را بشکنید و با همزن دستی کاملاً هم بزنید تا بافت تخم مرغ‌ها کاملاً از هم باز شود. در این مرحله از پخت کوکو مرغ شمالی، زعفران آب شده را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای تهیه تخم مرغ و زعفران در صورت تمایل می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت حضوری یا اینترنتی انجام دهید.

مرحله ششم: همه مواد کوکو را با تخم مرغ‌ها ترکیب نمایید

پیاز داغ سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده، مرغ ریش ریش شده، نمک، پودر فلفل سیاه و رب نارنج را به تخم مرغ‌ها اضافه کرده و مایه کوکو چغرتمه را خوب هم بزنید تا مواد کاملاً یکدست شوند.

مرحله هفتم: مایه کوکو چغترمه را در روغن سرخ کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کوکو بادکوبه‌ای باید مقداری روغن سرخ کردنی را داخل یک تابه ریخته و اجازه دهید کاملاً داغ شود. سپس مایه کوکو را یکجا به داخل تابه اضافه کرده و کاملاً پهن کنید. دقت کنید که کوکو بادکوبه‌ای نسبت به سایر کوکوها ضخامت بیشتری دارد. یک طرف کوکو که سرخ شد آن را داخل یک بشقاب برگردانده، دوباره به تابه منتقل کنید و اجازه دهید تا طرف دیگر کوکو نیز در تابه کاملا سرخ شود.

کوکو چغرتمه شما آماده است. حال آن را در ظرف سرو ریخته و با لیمو ترش و سبزیجات دلخواه تزیین نمایید. شما می‌توانید این کوکو را با نان یا بدون نان سرو کنید.

در صورت تمایل انواع نان بسته‌بندی شده را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکوی اسفناج 

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی استوایی 🍹 خوشمزه کافی شاپی با 12 طعم مختلف

نکات مهم در طرز تهیه کوکو چغترمه (بادکوبه‌ای)

فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو مرغ شمالی یا رشتی مجلسی بدون فر

  • اضافه کردن سبزیجات محلی شمالی مثل خالواش و چوچاق می‌تواند طعم بسیار خوشمزه‌ای به کوکوی مرغ چغترمه شما بدهد.
  • برای درست کردن کوکوی مرغ گیلانی می‌توانید مایه کوکو را به طور کامل در ماهیتابه به طور یکدست بریزید و هم اینکه کوکوها را در اندازه‌های کوچک درست کرده و سرخ نمایید.
  • قبل از اضافه کردن پیاز رنده شده به مرغ و سایر مواد اولیه کوکو حتماً آب اضافی آن را بگیرید. این کار از شل شدن مایه کوکوی مرغ شمالی جلوگیری می‌کند.
  • اگر زمان کافی دارید، بهتر است مایه کوکو چغترمه را قبل از پخت برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا منسجم‌تر شود و در زمان سرخ کردن وا نرود.
  • برای سرخ کردن کوکوی مرغ شمالی حتماً از یک ماهیتابه نچسب استفاده کنید.
  • برای اینکه ظاهر کوکوی مرغ شما مجلسی‌تر شود می‌توانید برای پخت آن از قالب استفاده کنید. برای این کار باید قالب به شکل دلخواه را داخل ماهیتابه قرار دهید. سپس مقداری مایه کوکو را داخل قالب بریزید. با پشت قاشق مواد را داخل قالب صاف کنید. بعد از اینکه کوکو مرغ رشتی کمی خودش را گرفت قالب را بردارید و اجازه دهید که به خوبی سرخ شود.
  • کوکوی مرغ گیلانی (چغرتمه بادکوبه‌ای) را تا ۴ روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.
  • اجازه دهید تا آب مرغ کاملاً کشیده شود و سپس مرغ را ریش ریش کنید. این باعث می‌شود تا طعم ادویه‌ها حین پخت مرغ کاملاً به خورد مرغ بروند و طعم چغترمه کوکو لذیذتر شود.
  • کوکو مرغ شمالی باید ضخیم پهن شود تا بافت نهایی کوکو خیلی برشته و خشک نشود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب تابه ای با فیلم آموزش تهیه

درباره کوکو مرغ شمالی بیشتر بدانید

«کوکو مرغ شمالی» یا «چغترمه‌ بادکوبه‌ای» یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی مراسم عروسی در گیلان است و اتفاقا از آن دست غذاهایی است که هیچ‌کس به عنوان شام عروسی یا مهمانی در کنار سایر غذاها دست رد به سینه آن نمی‌زند. صبح روز عروسی هم مادر عروس همراه با یک صبحانه مفصل یک دیس پر کوکو عروسی را هم به خانه عروس و داماد می‌فرستد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو سبزی در فر و ماهیتابه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو مرغ بادکوبه ای

چه کار کنیم که کوکوی مرغ شمالی وا نرود؟

چرا کوکو چغرتمه هنگام سرخ شدن در تابه وا می‌رود؟

استفاده از مواد باید دقیق و مطابق دستورالعمل طرز تهیه کوکو بادکوبه‌ای باشد. استفاده کم یا زیاد از برخی مواد مانند تخم مرغ باعث می‌شود تا کوکو هنگام سرخ شدن داخل تابه وا برود. یکی دیگر از دلایل وا رفتن کوکو مرغ شمالی، داغ نبودن روغن داخل تابه است.

چرا کوکو بادکوبه‌ ای راحت از تابه جدا نمی‌شود؟

بالا بودن حرارت، کم بودن روغن، آبدار بودن مایه کوکو از مهم‌ترین دلایل جدا نشدن و ته گرفتن سریع کوکو مرغ شمالی هستند. همچنین استفاده از ظرف مناسب و تابه نچسب کمک می‌کند تا کوکوی شما به راحتی از ظرف جدا شود.

 

کالابرگ الکترونیک