طرز تهیه رب نارنج + چطور تلخی رب نارنج را بگیریم

طرز تهیه رب نارنج + چطور تلخی رب نارنج را بگیریم


29 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

رب نارنج یک چاشنی ترش و خوش طعم برای مزه‌دار کردن انواع خورش و خوراک است. رب نارنج طعم بی‌نظیری دارد و شما می‌توانید از آن برای طعم دادن به غذاهای مختلف استفاده کنید. اما چگونه رب نارنج درست کنیم؟ آیا می‌دانید طرز تهیه رب نارنج خانگی چگونه است؟ چقدر با فوت و فن‌های طرز پخت رب نارنج آشنا هستید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می توانید با طرز تهیه رب نارنج و ترفند گرفتن تلخی رب نارنج و انواع غذاهایی که با رب نارنج طبخ می‌شوند آشنا شوید.

 

 

خواص نارنج

 

از خواص میوه نارنج می‌توان به جلوگیری از پیری پوست، کاهش وزن و لاغری، جلوگیری از ریزش مو و بهبود وضعیت سرماخوردگی اشاره کرد. در مجموع میوه، آب، برگ و روغن نارنج بسیار مفید هستند و خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارند.

از جمله خواص رب نارنج هم این است که اشتهاآور است، باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود. برای ازبین‌بردن لکه‌های سیاه و قرمز روی پوست، می‌توانید رب نارنج و نمک را روی پوست خود بمالید. می‌توانید این میوه را به صورت خام، مارمالاد یا شربت نارنج نیز مصرف کنید.

 

طرز تهیه رب نارنج

 

طرز تهیه رب نارنج خوشرنگ

مدت زمان پخت و آماده سازی: ۱ ساعت

مواد لازم برای تهیه رب نارنج

 

  • نارنج: ۱۰ کیلوگرم

 

مرحله اول؛ شستن نارنج ها

 

ابتدا باید نارنج‌ها را به‌ خوبی بشویید و پوست آن را تمیز کنید. سپس آن‌ها را به‌دقت خشک کرده و برای اینکه رب نارنج طعم تلخی به خود نگیرد، می‌توانید پوست آن را با چاقو یا پوست‌کن بکنید.

 

مرحله دوم؛ آب گرفتن نارنج ها

 

چطور آب نارنج را برای درست کردن آب نارنج بگیریم؟

 

در این مرحله از طرز تهیه رب نارنج، باید نارنج‌ها را از وسط نصف کنید و آب نارنج‌ها را بگیرید. برای راحت‌تر گرفتن آب نارنج‌ها، بهتر است از ۲۴ ساعت قبل آنها را در فضای باز قرار دهید. بهتر است از آب‌میوه‌گیر برقی استفاده نکنید تا هسته‌های نارنج در آب آن له نشود. پس از آبگیری، آب نارنج را صاف کنید تا دانه یا پوسته نارنج در آن باقی نماند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی + فیلم آموزش تهیه

 

مرحله سوم؛ جوشاندن آب نارنج

 

در این مرحله از روش تهیه رب نارنج، آب نارنج‌ها را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. باید صبر کنید تا آب نارنج غلیظ شود. در طی مدت جوشیدن آب میوه نارنج، مرتب به آن سر بزنید و کف آن را بگیرید. این کار برای جلوگیری از تلخ‌شدن رب نارنج است.

غلظت رب نارنج امری سلیقه‌ای است؛ اما معمولا ۲/۳ آب نارنج باید تبخیر شود. اگر می‌خواهید طعم رب نارنج ملس شود، می‌توانید کمی شکر را در این مرحله به رب اضافه کنید.

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن رب نارنج

 

طرز تهیه رب نارنج + چطور تلخی رب نارنج را بگیریم

 

در این مرحله از طریقه درست کردن رب نارنج باید رب را از روی گاز بردارید و بگذارید تا سرد شود. سپس می‌توانید رب نارنج آماده شده را در شیشه تمیز و خشک بریزید و درب آن را سفت ببندید و آن را در یخچال قرار دهید.

رب نارنج را هرگز نباید در بطری‌های پلاستیکی بریزید؛ زیرا این کار باعث ورود ترکیبات سرطان‌زا در رب می‌شود. رب نارنج را می‌توانید تا چند سال استفاده کنید؛ به شرط اینکه آن را در جای خشک و خنک قرار دهید که رب نارنج کپک نزند.

 

چطور تلخی رب نارنج را بگیریم؟

 

چرا رب نارنج تلخ می‌شود؟ برای رفع تلخی رب نارنج بهتر است قبل از گرفتن رب نارنج، پوست نارنج را کاملا جدا کنید. به این ترتیب رب نارنج شما تلخ نمی‌شود. در واقع این تلخی پوست نارنج است که رب نارنج را تلخ می‌کند. بهتر است از دستگاه خانگی آب انارگیر برای گرفتن آب نارنج استفاده کنید تا رب نارنج تلخ نشود.

گرفتن رب نارنج با آبمیوه‌گیری دستی یا برقی ممکن است رب نارنج را تلخ کند. یک روش دیگر هم این است که به سادگی با دست نارنج را آب بگیرید و مراقب باشید هسته و پوست نارنج وارد آب نشود.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسکندر کباب خانگی با گوشت یا مرغ و سس مارینا مخصوص

 

موارد مصرف رب نارنج

 

رب نارنج را مثل رب گوجه فرنگی و رب انار برای تهیه انواع غذاهای گوشتی و کبابی مثل کباب جوجه ترش، ماهی کبابی، بادمجان شکم پر و … استفاده می‌شود. رب نارنج شمال و رب نارنج شیرازی که طبعا نامگذاری آن‌ها از روی نارنج برداشتی در باغات این مناطق انجام شده بسیار مشهور هستند. شمالی‌ها به خصوص در استان مازندران یک غذای خوشمزه در فصل زمستان درست می‌کنند که اصلا به خورش نارنج آبی مشهور است.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب نارنج خانگی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب نارنج خانگی

 

*در طرز تهیه رب نارنج می‌توانید از هر ۱۰ لیتر آب نارنج، ۱ کیلو رب درست کنید.

*برای ملس شدن طعم رب نارنج می‌توانید در پخت آن از مقداری شکر استفاده کنید. اما در طرز تهیه رب نارنج شمالی به جای شکر از مقداری نمک استفاده می‌شود.

*برای افزایش قوام رب نارنج می‌توانید در روش درست کردن رب نارنج از کمی عسل یا شیره خرما استفاده کنید.

*در طرز تهیه رب نارنج خانگی حتماً از قابلمه‌ای در اندازه بزرگ استفاده کنید تا هنگام جوشیدن رب به بیرون از قابلمه سرازیر نشود.

*در طرز تهیه رب نارنج در خانه غلظت رب شما باید همانند دسر فرنی شود. اگر به فیلم طرز تهیه رب نارنج نیز نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که رب نارنج باید غلظتی مشابه با فرنی داشته باشد.

*بعد از تهیه رب نارنج برای نگهداری آن از یک شیشه تمیز خشک استفاده کنید.

*طرز تهیه رب نارنج با پوست آن روش مناسبی نیست، زیرا پوست نارنج طعم تلخی دارد و مزه رب را تلخ می‌کند.

*در طرز تهیه آب نارنج سیاه و غلیظ باید رب را به مدار کافی بجوشانید و سپس از روی شعله بردارید.

*از جوشاندن بیش از حد رب نارنج اجتناب کنید، زیرا این کار موجب سوختن و بد طعم شدن رب شما می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک