طرز تهیه نان سیمیت ترکیه نرم و خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه نان سیمیت ترکیه نرم و خوشمزه مرحله به مرحله


19 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای بدون تخم مرغ ساده، پنیری و شکلاتی

نان سیمیت یکی از نان شیرینی‌های شیرمال یا نوعی کلوچه سنتی کشور ترکیه است که به عنوان یک نان فانتزی و سنتی در تمام وعده‌های روز به خصوص صبحانه و عصرانه بسیار در این کشور پرطرفدار است. نان سیمیت ترکی یک نان پوک و توخالی است و روش تهیه ساده‌ای دارد. طرز تهیه نان سیمیت ساده را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید. همچنین روش تهیه نان سیمیت مغزدار شکلاتی و نان سیمیت پنیری را هم به شما می‌گوییم.

 

مواد لازم برای تهیه نان سیمیت ساده خانگی (۶ عدد)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر (پرچرب و دمای آن ولرم باشد) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ولرم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری سرصاف
شیره انگور ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کنجد به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان سیمیت ترکیه ای: ۲۰ دقیقه

میزان کالری در یک نان سیمیت ۱۰۰ گرمی: حدود ۱۰۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه نان سیمیت ترکیه

مراحل طرز تهیه نان سیمیت ترکیه

برای تهیه نان سیمیت ترکیه، باید ابتدا خمیرمایه را آماده کنید و خمیر نان را درست کنید.  برای مشاهده روش تهیه نان سیمیت ساده و بدون تخم مرغ، مراحل تهیه آن را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: خمیر مایه را آماده کنید

در طرز تهیه نون سیمیت ترکی ابتدا فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس باید ۱ لیوان آب ولرم را با خمیر مایه و شکر در یک کاسه بریزید و درب آن را ببندید. ۵ دقیقه صبر کنید تا این ترکیب به خاطر وجود خمیرمایه کف کند و سپس شیر ولرم، روغن مایع و نمک را به این ترکیب اضافه کنید.

شما می‌توانید شکر، شیر، روغن مایع و نمک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: خمیر نان سیمیت را درست کنید

آرد را دو بار الک کنید و ۲ لیوان از آن را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. اضافه کردن آرد را به تدریج انجام دهید و مرتب مواد را حین اضافه کردن آرد هم بزنید. مایه به دست آمده را ورز بدهید تا یک خمیر نرم و لطیف به دست بیاورید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ماکارونی با کوفته قلقلی لذیذ و خوشمزه + فیلم آموزش

برای تهیه آرد سفید به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: خمیر سیمیت را استراحت دهید

روی خمیر سیمیت سلفون بکشید و به مدت ۱ ساعت آن را در یک جای گرم (مثل کابینت) بگذارید تا حسابی ور بیاید، پف کند و حجمش زیاد شود. سپس روی سطح کارتان را آرد بپاشید و خمیر را به ۱۸ چانه مساوی تقسیم کنید.

مرحله چهارم: خمیر نان سیمیت را فرم دهید

برای درست کردن هر عدد نان سیمیت ترکی باید سه چانه را ورز دهید و رول کنید تا به شکل لوله شود. سپس هر سه لوله خمیر را از قسمت بالا به هم بچسبانید و به هم ببافید. در انتهای بافت هم باز قسمت‌های انتهایی لوله‌های خمیر را به هم بچسبانید و سپس گرد کنید.

برای اینکه ابتدا و انتهای خمیر بهتر به هم بچسبند نوک انگشتان خود را با آب خیس کنید. به این ترتیب با این مقدار مواد و با ۱۸ چانه خمیر ۶ عدد نان سیمیت خواهید داشت.

مرحله پنجم: روی نان‌ سیمیت مواد رومال بزنید

در یک ظرف بزرگ شیره انگور و ۱ لیوان آب ولرم را با هم مخلوط کنید. ابتدا با برس ترکیب آب و شیره انگور را روی سیمیت بمالید و تمام قسمت‌های آن را آغشته کنید و سپس روی نان مقداری کنجد بپاشید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و سیمیت‌ها را روی آن بچینید.

می‌توانید شیره انگور و کنجد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: نان‌ سیمیت را در فر بگذارید

سینی سیمیت‌ها را در طبقه وسط فر بگذارید تا زمانی که زیر و روی نان سیمیت‌ با توجه به قدرت فر شما طلایی و پخته شود. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت سیمیت کافی است. طرز تهیه نان سیمیت ترکی با پنیر هم مرسوم است که در این صورت باید پنیر مورد علاقه‌تان را لا‌ به لای رول خمیر جا دهید.

روش تهیه نان سیمیت مغزدار پنیری

روش تهیه نان سیمیت پنیری

برای درست کردن نان سیمیت مغزدار پنیری، بعد از اینکه خمیر نان را درست کردید، آن را به صورت بیضی با وردنه باز کنید و روی سطح خمیر را مقداری پنیر خامه‌ای بمالید. سپس روی پنیر خامه‌ای را با مقداری پنیر معمولی صبحانه مثل پنیر فتا هم بپوشانید. خمیر را رول کنید و مثل روش بالا با رومال آب و شیره انگور و کنجد آغشته کنید.

در نهایت خمیرهای رول شده را در سینی فر بگذارید. به مدت ۲۵ دقیقه نان‌ها را در فر ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و بعد از پخت، نان‌ سیمیت مغزدار را سرو کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر انگلیسی بانوفی پای

می‌توانید انواع پنیر صبحانه از جمله پنیر خامه‌ای را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه نان سیمیت مغزدار شکلاتی

برای درست کردن نان سیمیت شکلاتی، مانند روش بالا عمل کنید و به جای پنیر خامه‌ای و پنیر معمولی از شکلات صبحانه یا شکلات نوتلا، به عنوان مغز نان استفاده کنید. می‌توانید برای داخل مایه خمیر سیمیت هم ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو استفاده کنید تا خود خمیر نان هم طعم شکلاتی بگیرد. بقیه مراحل را مانند روش‌های قبل تکرار کنید.

می‌توانید انواع شکلات از جمله شکلات صبحانه و پودر کاکائو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن‌‌های طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای

فوت و فن‌‌های طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای

  • طول نوارهای نان سیمیت را اگر بلندتر در نظر بگیرید، بهتر است. نوارهای کوتاه باعث می‌شود نان کوچک شود و بعد از پخت، شبیه نان سیمیت نشود.
  • موقع قرار دادن نان‌ها در فر، آنها را با فاصله کنار هم در سینی قرار دهید. چون نان‌ سیمیت بعد از پخت، ممکن است پف کنند و سیمیت‌ها به هم بچسبند.
  • نان سیمیت ترکیه‌ای را بدون فر و در مایکروفر هم می‌توانید درست کنید.
  • ترکیه‌ای‌ها نان سیمیت را با انواع دیپ، پنیر و مخلفاتی مثل خیار و گوجه فرنگی و انواع املت مثل املت گوجه فرنگی و املت ترکی منه من میل می‌کنند.
  • برای تهیه نان سیمیت نباید از مقدار آرد زیادی استفاده کنید، این کار موجب خشک شدن نان می‌شود.
  • برای رومال نان سیمیت می‌توانید به جای شیره انگور از شیره خرما یا شیره توت نیز استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان سیمیت ترکی

چرا نان سیمیت سفت می‌شود؟

اگر خمیر نان سیمیت را زیاد ورز دهید یا آرد آن زیاد باشد، بافت نان سفت می‌شود و به اندازه کافی پف‌دار نخواهد شد. در ضمن خمیر نان، بعد از اضافه کردن خمیر مایه حتما باید استراحت کند تا کاملا ور بیاید و پف کند.

برای لطیف شدن بافت نان سیمیت چه کنیم؟

در هنگام پخت نان سیمیت در فر، یک کاسه آب در فر قرار دهید تا دمای فر مرطوب بماند. این کار از خشک شدن نان جلوگیری می‌کند.

نان سیمیت با چی بخوریم؟

در ترکیه نان سیمیت با چای یا یک نوع دوغ مخصوص ترکی سرو می‌شود، اما شما می‌توانید این نان را همراه با پنیر، خیار و گوجه، انواع املت یا همراه با انواع مربا و کره میل کنید.

نان سیمیت چیست؟

نان سیمیت یک نوع نان دایره‌ای است که در ترکیه به عنوان میان وعده از آن استفاده می‌شود. این نان طعم نسبتا شیرینی دارد و سطح آن با کنجد پوشانده شده است و رومال نان معمولا ترکیب شیره انگور یا شیره خرما است.

 

کالابرگ الکترونیک