طرز تهیه قهوه عربی با دله یا قهوه جوش ترک دستی + فوت و فن قهوه عربی

طرز تهیه قهوه عربی با دله یا قهوه جوش ترک دستی + فوت و فن قهوه عربی


10 شهریور 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قهوه عربی با دله یا قهوه جوش ترک دستی + فوت و فن قهوه عربی

قهوه عربی مشهورترین و قدیمی‌ترین نوشیدنی اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس و البته اعراب جنوب ایران است که اتفاقا در میراث فرهنگی یونسکو هم ثبت شده است. قهوه عربی ارتباطی به دانه قهوه عربیکا ندارد و در واقع روش دم کردن قهوه به سبک و سیاق اعراب است نه نوعی قهوه. اگر چه در ترکیب قهوه آسیاب شده برای این قهوه از دانه قهوه عربیکا هم استفاده می‌شود. اعراب در مراسم مختلف از عزا و عروسی گرفته تا جلسات مهم رسمی و سیاسی این قهوه را سرو می‌کنند. برای درست کردن قهوه عربی به دَله که یک قهوه جوش مخصوص برای این قهوه است نیاز دارید اما از جذوه یا جاذوه یا ایبریک که همان قهوه جوش قهوه ترک است هم می‌توانید استفاده کنید. طرز تهیه سنتی قهوه عربی با دله یا قهوه جوش ترک به علاوه ترفندهای طلایی خوش طعم شدن مزه و عطر آن را از سایت Food 52 در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه سنتی قهوه عربی

طرز تهیه قهوه عربی با دله یا قهوه جوش ترک دستی + فوت و فن قهوه عربی

مواد لازم برای ۲ فنجان

 

پودر قهوه (درشت‌تر از قهوه ترک باید آسیاب شود): ۲ قاشق غذاخوری

آب: ۲ فنجان

هل: ۲ عدد (اختیاری)

زنجبیل: ½ قاشق چایخوری (اختیاری)

زعفران پودر شده: ۱/۴ قاشق چایخوری (اختیاری)

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه سنتی قهوه عربی با دَله یا قهوه جوش تُرک + فوت و فن قهوه عربی

مرحله اول

 

برای درست کردن قهوه عربی برخلاف طرز تهیه قهوه ترک که از آب سرد استفاده می‌شود به آب جوش نیاز داریم. برای تهیه ۲ فنجان قهوه عربی ۲ فنجان آب را در دله یا قهوه جوش مسی جذوه بریزید و روی گاز بگذارید تا به حالت جوش برسد و نهایتا یک یا دو قل بخورد.

 

مرحله دوم

 

در این فاصله ۲ عدد هل و مقداری زعفران را پودر کنید که البته برای اضافه کردن به قهوه عربی اختیاری است. وقتی آب به حالت جوش رسید و یک یا دو قل زد دله یا قهوه جوش را از روی گاز بردارید و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید تا از جوش بیفتد، سپس ۲ قاشق غذاخوری پودر قهوه را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آب و قهوه یکدست شوند.

بهتر است پودر قهوه برای درست کردن قهوه عربی کمی درشت‌تر از قهوه ترک باشد. اما اگر هم پودر نرم و ریز قهوه ترک دارید هم برای درست کردن قهوه عربی ایده‌آل است. دله یا جذوه را دوباره روی شعله بسیار ملایم گاز بگذارید. حدود ۱۰ الی ۱۲ دقیقه صبر کنید تا قهوه کف کنید و فوم آن بالا بیاید و حسابی دم‌آوری شود.

 

مرحله سوم

 

وقتی قهوه کف کرد قهوه جوش را از روی گاز بردارید، مراقب باشید که قهوه نجوشد و فقط کف کند. در این مرحله شعله گاز را خاموش کنید. حدود یک دقیقه (نه بیشتر، چون قهوه از داغی می‌افتد) صبر کنید تا فوم قهوه پایین بیایید سپس هل، زنجبیل و زعفران یا یکی از آن‌ها را به قهوه اضافه کنید.

در این مرحله دوباره قهوه جوش یا دله را روی گاز بگذارید و دوباره به مرحله کف کردن برسد اما لازم نیست مثل مرحله اول به آن مقدار کف و فوم برسید. سپس شعله گاز را خاموش کنید. کمی صبر کنید (حدود ۳۰ ثانیه)  تا مواد به خورد هم بروند و قهوه عطر و طعم مورد نظرتان را بگیرد.

 

 

مرحله چهارم

 

در این مرحله قهوه تقریبا ته نشین می‌شود در نتیجه برای سرو قهوه بهتر است از یک صافی استفاده کنید تا دُرد و تفاله قهوه وارد فنجان نشود. قهوه عربی را بدون شکر و با انجیر، خرما، باقلوا یا شکلات میل کنید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک