طرز تهیه گراتن گل کلم با اسفناج، قارچ و بروکلی + سس بشامل

طرز تهیه گراتن گل کلم با اسفناج، قارچ و بروکلی + سس بشامل


6 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه گراتن گل کلم با اسفناج، قارچ و بروکلی و سس بشامل

گراتن غذایی خوشمزه و روشی بسیار عالی برای خوردن انواع سبزیجات در وعده‌های غذایی است. یک غذای راحت و جذاب که می‌توانید هر آن چیزی که دوست دارید و در دسترس است را داخل یک ظرف بریزید و از آن یک غذای خوشمزه و متفاوت تهیه کنید. گراتن یک روش عالی برای تهیه خوراک با گل کلم و سایر سبزیجات است. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه گراتن گل کلم و بروکلی با سس بشامل را از وب‌سایت allrecipes در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه گراتن گل کلم و بروکلی

 

طرز تهیه گراتن گل کلم با اسفناج، قارچ و بروکلی و سس بشامل

 

زمان تقریبی پخت و آماده سازی: ۸۰ دقیقه

مواد لازم برای ۸ نفر

 

کره: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

گل کلم: ۲ عدد

کلم بروکلی: ۲ عدد

آرد سفید: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

شیر ۴ نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

پودر خردل: ۱ قاشق غذاخوری

سس سیر و فلفل: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه آسیاب شده: نصف قاشق چای خوری

پنیر چدار رنده شده: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن زیتون: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

فلفل قرمز: ۱ عدد

اسفناج: به مقدار لازم (اختیاری)

قارچ: به مقدار لازم (اختیاری)

 

طرز تهیه

مرحله اول

 

طرز تهیه گراتن گل کلم با اسفناج، قارچ و بروکلی و سس بشامل

 

در اولین مرحله از طرز تهیه گراتن گل کلم و بروکلی باید فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس یک ظرف مناسب برای تهیه گراتن را با کره چرب کنید. حال گل کلم‌ها را به تکه‌هایی در اندازه متوسط برش دهید. توجه داشته باشید که نباید گل کلم‌ها خیلی بزرگ یا خیلی کوچک شوند. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و با شعله متوسط روی گاز قرار دهید تا جوش بیاید. سپس گل کلم‌ها را داخل آن بیندازید. اجازه دهید گل کلم برای ۸ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش پخته شود. بعد از این زمان آن‌ها را خارج کنید و در یک ظرف بریزید. گل کلم باید بعد از پخت هنوز کمی سفت باشد. سپس کلم بروکلی را خرد کنید و داخل آب جوش بیندازید. تنها ۵ دقیقه زمان برای پختن کلم بروکلی کافی است. بعد از این زمان کلم‌ها را از یک صافی عبور دهید و با آب سرد بشویید.

 

مرحله دوم

 

در مرحله دوم از طرز تهیه گراتن گل کلم و بروکلی باید کلم‌های نیم پز شده را داخل یک پارچه پهن کنید. سپس با استفاده از دستمال کلم‌ها را خشک کنید و داخل ظرفی که از قبل آن را با کره چرب کرده بودید بریزید. توجه داشته باشید که اگر دوست دارید به گراتن خود اسفناج و یا قارچ نیز اضافه کنید در این مرحله باد آن‌ها را آماده کنید. برای آماده کردن اسفناج باید آن را درون یک قابلمه بریزید  کمی تفت دهید تا نرم شود. بعد از خارج شدن آب اسفناج می‌توانید آن را به سایر مواد اضافه کنید. برای پخت قارچ نیز آن را با مقداری کره تفت دهید و زمانی که آب آن خارج شد، به بروکلی و کلم اضافه کنید.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه گراتن گل کلم با اسفناج، قارچ و بروکلی و سس بشامل

 

بعد از آماده کردن سبزیجات در این مرحله از طرز تهیه گراتن گل کلم و بروکلی باید سس بشامل را برای گراتن را آماده کنید. برای این کار نصف لیوان فرانسوی کره را داخل یک قابلمه بریزید و شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید. سپس آرد را کم کم به کره اضافه کنید و مدام هم بزنید. حدود ۴ دقیقه کره و آرد را هم بزنید تا رنگ آرد کمی تیره شود. سپس شیر را به کره و آرد اضافه کنید. با پشت قاشق مواد را هم بزنید تا مواد ترکیب شوند و شیر به جوش بیاید. آن قدر به این کار ادامه دهید تا سس غلیظی درست شود. تقریباً ۴ دقیقه طول می‌کشد تا بعد از اضافه کردن شیر، سس شما آماده شود.

 

مرحله چهارم

 

طرز تهیه گراتن گل کلم با اسفناج، قارچ و بروکلی و سس بشامل

 

سس را از روی حرارت بردارید و مقداری سس سیر و فلفل، خردل، پاپریکا و فلفل به آن اضافه کنید. پنیر چدار را داخل سس بریزید تا آب شود. مواد را خوب هم بزنید و روی سبزیجات بریزید. ظرف گراتن را برای چند دقیقه روی میز بگذارید تا حباب‌های ایجاد شده در آن از بین برود. سپس ظرف گراتن را برای مدت ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا سطح آن طلایی شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک