طرز تهیه بیف استراگانف اصیل روسی با سس قارچ + نکات طلایی پخت آن

طرز تهیه بیف استراگانف اصیل روسی با سس قارچ + نکات طلایی پخت آن


4 آذر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بیف استراگانف اصیل روسی با سس قارچ + نکات طلایی پخت آن

بیف‌ استراگانف روسی از جمله غذاهای محبوب با گوشت بین‌المللی است. اما چگونه بیف استراگانف درست کنیم؟ اکثر افراد ترجیح می‌دهند با تصور دشواری طبخ غذاهای فرنگی، این قبیل غذاها را در رستوران میل کنند. با ما همراه باشید تا طرز تهیه بیف استراگانف رستورانی روسی به همراه طرز تهیه سس بیف استروگانف را در مجله کوروش توضیح دهیم. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

مواد لازم برای تهیه بیف استراگانف با سس قارچ

  • گوشت فیله گوساله بدون استخوان: ۵۰۰ گرم
  • پیاز متوسط: دو عدد
  • سیر: یک حبه
  • قارچ: ۵۰۰ گرم
  • خامه: ۲۵۰ گرم (خامه سبک صبحانه)
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قزمر و زردچوبه: به مقدار دلخواه
  • کره یا روغن: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه بیف استراگانف رستورانی

مراحل طرز تهیه بیف استراگانف رستورانی

اگر شما هم به خاطر تلفظ کمی مشکل «بیف‌ استراگانف» تصور می‌کنید قرار است یک غذای عجیب و سخت پخته شود و به همین خاطر تا به حال به فکر درست کردن این غذای روسی خوشمزه نبوده‌اید باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید.

مرحله اول؛ خرد کردن گوشت گوساله 

در طرز تهیه بیف‌ استراگانف کلاسیک با سس قارچ و خامه ابتدا باید گوشت را به صورت نوارهای باریک خرد کنید. سعی کنید پهنای گوشت دو سانت و ضخامتش نیم تا یک‌ سانت باشد.

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز خلالی

گوشت را کنار بگذارید و پیازهایی را که به صورت خلالی خرد کرده‌اید به مقداری روغن سرخ کنید. می‌توانید به جای روغن مایع از کره یا روغن کنجد استفاده کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن سیر و گوشت به پیاز سرخ شده

وقتی پیازها کمی سبک و طلایی شد، یک حبه سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و خیلی کم تفت بدهید( اضافه کردن سیر اختیاری است اما طعم و بوی خیلی خوبی به غذای‌تان می‌دهد) گوشت را که به صورت نواری خرد کرده‌اید به پیازها اضافه کنید. به مقدار دلخواه روی مواد داخل ماهی‌تابه فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه بریزید و به مدت پانزده دقیقه روی شعله ملایم بپزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه زیره پلو کرمان اصل به 5 روش ساده، با مرغ و گوشت

بعد از پانزده دقیقه نوارهای گوشت طلایی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد لبو روسی

مرحله چهارم؛ اضافه کردن خامه به مواد بیف استراگانف روسی

حالا نوبت اضافه کردن نمک و خامه است. تمام مواد را به خامه آغشته کنید و بعد از ده دقیقه شعله را خاموش کنید. 

طرز تهیه بیف استراگانف روسی با خامه و قارچ

به همین راحتی و سرعت بیف‌ استراگانف روسی شما آماده سرو است.

نکات طلایی تهیه بیف استراگانف 

  •  اگر طعم قارچ را دوست دارید بعد از پختن نوارهای گوشت و قبل از اضافه کردن خامه، قارچ‌های ورقه شده را به مواد داخل ماهی‌تابه اضافه کنید.‌
  • اگر حین پخت در ماهیتابه را ببندید قارچ‌ها معمولا کمی آب می‌اندازند، اما در صورت تمایل می‌توانید مقداری آب‌گوشت به مواد اضافه کنید. اگر غلظت مواد کم بود دو قاشق آرد حین پخت به آن اضافه کنید. حالا یک غذای لذیذتر به اسم «بیف اند ماشروم استراگانف» دارید.
  • روس‌ها بیف‌ استراگانف اصل روسی را به صورت سنتی با پوره سیب‌زمینی سرو میکنند.
  • در ایتالیا بیف‌ استراگانف ایتالیایی با پاستا و سیب‌زمینی خلالی سرخ شده هم سرو می‌کنند.
  • برخی هم بیف‌استراگانف را با نان یا برنج میل می‌کنند. در هر صورت هیچ چیز از لذت و خوشمزگی این غذای اصیل روسی کم نمی‌کند.
  • برای تزیین غذا می‌توانید کمی جعفری یا شوید تازه و خرد شده روی آن بریزید که طعم غذا را هم لذیذتر می‌کند.
  • طرز تهیه بیف استراگانف با زبان گوساله هم به همین ترتیب است.
  • طرز تهیه چیکن استروگانف که روش تهیه استراگانف با مرغ است را بلد هستید؟
  • علیرغم تلفظ مشکل بیف‌ استراگانف اصل روسی رستورانی اما طرز تهیه آن بسیار آسان است. گوشت مناسب بیف استراگانف هم می‌تواند گوشت گوساله یا بیف استراگانف با زبان گوساله باشد و هم گوشت گوسفند یا گوشت مرغ.

سوالات متداول

۱- طرز بیف استراگانف بدون خامه رژیمی چگونه است؟

طرز تهیه بیف استراگانف با گوشت یا مرغ بدون خامه رژیمی‌تر است. برای این منظور به جای خامه سس را با شیر درست کنید و بعد از آماده شدن مواد سس سفید، یک یا دو قاشق غذاخوری سس مایونز کم چرب به آن اضافه کنید.

۲-  طرز تهیه بیف استراگانف فرانسوی چگونه است؟

طرز تهیه بیف استراگانف و چیکن استروگانف فرانسوی هم مشهور است و دقیقا شبیه طرز پخت نوع روسی آن است.

۳- برای پخت بیف استراگانف چه گوشتی مناسب است؟

گوشت گوساله. اگر گوشت گوساله را نمی‌پسندید با گوشت گوسفند هم می‌توانید بیف استروگانف را درست کنید اما گوشت اصلی بیف استراگانف، گوساله است.

۴- جایگزین سس سفید در بیف استروگانف چیست؟

می‌توانید از ماست یونانی یا ماست همزده به جای سس سفید در بیف استروگانف استفاده کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کباب سرداشی همدان در فر و ماهیتابه + فیلم آموزشی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ رست بیف

تاریخچه غذای روسی بیف‌ استراگانف

طرز تهیه بیف‌ استروگانف با گوشت یا مرغ از دیرباز به عنوان یک غذای کلاسیک روسی در آشپزی این کشور پهناور قدمتی قدیمی دارد و تاریخچه طبخ آن به قرن نوزدهم میلادی و زمان حکومت الکساندر باز می‌گردد.

تاریخچه غذای روسی بیف‌ استراگانف

این غذای محبوب نامش را از یکی از اعضای خاندان سلطنتی به نام Stroganov گرفته است، برخی هم می‌گویند که نخستین بار یک آشپز روسی به نام «الکساندر استراگانف» این غذا را به گوشت گوساله، خامه و پیاز در رستورانی در شهر ادسا روسیه طبخ و به نام خودش ثبت کرد.

در ابتدا بیف‌ استراگانف را فقط با گوشت گوساله طبخ می‌کردند اما طی سال‌ها گوشت مرغ در بسیاری موارد جایگزین گوشت گوساله شد. روس‌ها معمولا استراگانف را با خامه ترش طبخ می‌کنند اما امروزه معمولا خامه سبک صبحانه را به جای خامه‌ترش استفاده می‌کنند.

درباره آشپزی روسی بیشتر بدانید

اغلب افراد فقط بیف‌ استروگانف را به عنوان یک غذای روسی می‌شناسند اما واقعیت این است که آشپزی روسی یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین مطبخ‌های دنیاست. در حالی که به خاطر شرایط جوی و آب‌و‌هوای سرد روسیه تصور می‌شود تنوع میوه و سبزیجات در آشپزی روسی کمرنگ باشد اما به هیچ‌وجه این‌گونه نیست.

روس‌ها فرهنگ غذایی پربار و رنگانگی دارند که اغراق نیست بگوییم که شهر به شهر با هم فرق دارد. از انواع میوه‌های وحشی و جنگلی گرفته تا سبزی و صیفی‌جات متنوعی مثل لبو، انواع کلم، انواع بلغور و غلات، خیار، سیب‌زمینی در کنار تخم‌مرغ، گوشت، کشک، عسل، خامه‌ترش، سیر، پیاز، کره و نان در آشپزی روسی حضور پر‌رنگی دارند.

می‌دانستید آیین روزه‌داری در میان روس‌ها بسیار سفت و سخت است و روس‌های ارتدوکس روزهای زیادی از سال را روزه‌دار هستند؟

درباره آشپزی روسی بیشتر بدانید

این آیین روزه‌اری گاهی حتی یک سوم از روزهای سال را برای روس‌ها شامل می‌شود. شاید به همین دلیل چربی و گوشت در ابتدا کمتر در آشپزی روسی حضور داشتند و به جای آن‌ها شیر، خاویار، ماهی و قارچ مواد اصلی آشپزی روسی بودند.

تنوع آشپزی روسی در ابتدا ساده و ابتدایی بود و مردم سایر کشورها تمایل چندانی به مزه کرده غذاهای روسی نداشتند اما به مرور زمان غذاهای ‌روسی جایگاه خودشان را در آشپزخانه‌ها و رستوران‌های سرتاسر جهان پیدا کردند.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید «خاویار»، «بیف‌استراگانف»، «سالاد الویه»، «سالاد سیب‌زمینی»، «کباب شیشلیک»، «پیراشکی گوشت» از جمله غذاهای سنتی روسیه هستند که از آن‌جا به سرتاسر دنیا و از جمله ایران راه پیدا کرده‌اند.

 

 

کالابرگ الکترونیک