۲ طرز تهیه خاگینه هویج مجلسی با فر و بدون فر در ماهیتابه

۲ طرز تهیه خاگینه هویج مجلسی با فر و بدون فر در ماهیتابه


10 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خاگینه هویج

خاگینه یک پیش غذا و دسر در انواع مختلف است. از خاگینه پفی گرفته تا خاگینه گردو، خاگینه ساده، خاگینه عسلی، خاگینه ماست، خاگینه اصفهانی، خاگینه تبریزی، کنجدی و … . طرز تهیه خاگینه هویج ساده در فر و بدون فر به صورت تابه‌ای را از سرویس آشپزی درمجله کوروش بخوانید.

 

خاگینه هویج چیست؟

 

خاگینه هویج یا قیقاناخ هویج یک دسر خوشمزه است که بسیاری از افراد آن را به عنوان صبحانه سرو می‌کنند. طرز تهیه خاگینه هویج که نوع تبریزی و شمالی آن مشهور است و فرق چندانی هم با هم ندارند بسیار ساده است. مراحل تهیه خاگینه هویج به دو بخش تقسیم می‌شود. یک مرحله مربوط به آماده سازی شیره خاگینه است و مرحله بعدی مربوط به آماده کردن خود خاگینه یا همان قیقاناخ مشهور ترک‌ها. خاگینه هویج را هم می‌توان با فر درست کرد و هم روی شعله گاز و به صورت تابه‌ای در ماهیتابه. خاگینه هویج را هم به صورت ساده و هم رولتی درست می‌کنند.

 

طرز تهیه  خاگینه هویج مجلسی

 

طرز تهیه  خاگینه هویج مجلسی

 

مواد لازم برای شربت خاگینه هویج

 

زعفران حل کرده: یک قاشق سوپ‌خوری

روغن مایع: ۱۰۰ میلی‌لیتر

پودر قند: ۵۰ گرم

شکر: ۵۰۰ گرم

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خورش شیش انداز گیلانی + فیلم آموزش تهیه

آب: دو لیوان دسته‌دار فرانسوی

آبلیمو: ۲ قاشق سوپ‌خوری

 

 

مواد لازم خاگینه هویج

 

مواد لازم خاگینه هویج

 

هویج: ۴ عدد

تخم‌مرغ: ۵ عدد

گردوی خرد شده: ۲۵۰ گرم

دارچین: ۳ قاشق سوپ‌خوری

پودر پسته: به میزان لازم

 

 

مراحل تهیه شربت خاگینه هویج

 

مرحله اول، زعفران و شکر را باهم مخلوط کنید

 

در مرحله اول از طرز تهیه شربت خاگینه هویج، زعفران را در یک قاشق آب داغ حل می‌کنیم. شکر را در داخل قابلمه می‌ریزیم و دو پیمانه آب را به آن اضافه می‌کنیم. شکر و آب را روی حرارت قرار می‌دهیم تا شکر در آب کاملا حل شود. آب باید به نقطه جوش برسد.

 

 

مرحله دوم، آبلیمو اضافه کنید

 

در مرحله دوم از طرز تهیه شربت خاگینه، پس از آن که شکر به خوبی در آب حل شد، آب لیمو را در داخل محلول آب و شکر بریزید. ۵ دقیقه صبر کنید. سپس زعفران را به مواد اضافه کنید و بعد از ۳۰ ثانیه شعله گاز را خاموش کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو ترکمنی چکدرمه 

 

 

مراحل تهیه خاگینه هویج

 

مراحل تهیه خاگینه هویج

 

مرحله اول، هویج رنده شده را با تخم مرغ مخلوط کنید

 

پس از آماده شدن شربت خاگینه هویج، در مرحله بعد هویج‌ها را پوست کنده، بشویید. سپس هویج‌ها را رنده کنید. هویج رنده شده را با تخم‌مرغ مخلوط کنید و کاملا هم بزنید.

 

 

مرحله دوم، مخلوط هویج و تخم مرغ را داخل ماهی تابه یا فر بگذارید

 

پس از آن ماهیتابه را برای گاز قرار داده، کمی چرب کنید و صبر کنید تا ماهیتابه کمی داغ شود. مخلوط هویج و تخم‌مرغ را در داخل ماهیتابه بریزید. ماهی تابه را ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی شعله متوسط گاز قرار دهید. اگر خاگینه را در فر می‌پزید، می‌توانید این مخلوط را در داخل سینی فر یا در قالب‌های فنجانی مخصوص فر ریخته و فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. پس از ۷ دقیقه سینی فر را از فر بیرون بیاورید.

حتما بخوانید  ۱۰ راهکار ساده و فوری از بین بردن بوی بد ماهی در یخچال و فریزر

 

 

مرحله سوم، روی خاگینه ها پودر قند و دارچین بریزید

 

طرز تهیه خاگینه هویج مجلسی با فر و بدون فر

 

در این مرحله از طرز تهیه خاگینه هویج،  پودر قند و دارچین را باهم مخلوط کرده و به محض اینکه خاگینه شما در مرحله اول پخته شد، بر روی سطح آن بریزید. پس از آن خاگینه را در همان ماهیتابه و یا سینی فر، برش زده (یا خاگینه قالبی) و شیره‌ای را که آماده کرده بودید، روی آن بریزید. در مرحله دوم پخت، خاگینه هویج را گاز روی شعله پایین گاز به مدت ۱۰ دقیقه قراردهید تا شیر جذب خاگینه شود. همچنین در صورت استفاده از فر، سینی فر را  ۳۰ دقیقه در دمای. ۱۵۰ درجه قرار دهید.

 

خاگینه باقیقاناخ شما آماده سرو است. می‌توانید برای تزیین آن از خلال پسته، پودر قند و گردو استفاده کنید. خاگینه هویج یکی از دسرهای خوشمزه ایرانی است که علاوه بر روش ساده پخت آن معمولاً اگر بدون فر پخته شود. تهیه این دسر زمان کمی از شما را می‌گیرد. دسر خاگینه به عنوان یک دسر آسان، کم هزینه و سریع با روش‌های متفاوتی پخته می‌شود اما متداول‌ترین نوع آن بدون هویج و با شربت زعفران است. شما می‌توانید از شربت ساده به جای شربت زعفران استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر خاگینه تبریزی زعفرانی مجلسی

کالابرگ الکترونیک