۵ روش طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا

۵ روش طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا


3 تیر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 روش طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا
فهرست محتوا پنهان

کمپوت گیلاس از جمله مفیدترین کمپوت‌ها به خصوص برای پایین آوردن تب و درمان سرماخوردگی و یک دسر خوشمزه با گیلاس است. از سوی دیگر بسیاری از افراد به خاطر مشکلات گوارشی نمی‌توانند میوه‌ها را به صورت خام مصرف کنند. به همین دلیل کمپوت کردن میوه‌هایی مثل گیلاس می‌تواند نیازهای این افراد را برطرف کند. چند روش طرز تهیه کمپوت گیلاس در شیشه با ماندگاری بالا و نیز فواید کمپوت گیلاس را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا (روش اول)

روش اول طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت کمپوت گیلاس: ۱۵ دقیقه

کالری کمپوت گیلاس: کالری کمپوت گیلاس با شربت رقیق ۶۷ کالری در ۱۰۰ گرم است

مواد لازم برای تهیه کمپوت گیلاس با شیشه

  • گیلاس سالم و تازه و درشت: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۱ لیتر (۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی

کمپوت گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع کمپوت است که خیلی افراد آن را به صورت آماده از بیرون تهیه می‌کنند، اما شما می‌توانید به راحتی کمپوت گیلاس را در خانه نیز درست کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن کمپوت گیلاس در خانه آشنا شوید.

مرحله اول؛ درست کردن محلول آب و شکر

در طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی باید از گیلاس‌های تازه، درشت و شیرین بدون له شدگی یا کرم‌زدگی استفاده کنید. گیلاس‌ها را بشورید و در آبکش بریزید تا خشک شوند. در این فاصله آب و شکر را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز شکر در آب حل شود اما قوام پیدا نکند و غلیظ نشود. همین که چند جوش زد کافی است. شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید محلول آب و شکر سرد شود.

در صورت تمایل انواع میوه‌ تازه، آب و شکر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم؛ ریختن شربت روی گیلاس‌ها

در این مرحله از طرز تهیه کمپوت گیلاس باید گیلاس‌ها را داخل یک یا دو شیشه بریزید (درب شیشه‌ها حتما باید پلاستیکی باشد) و روی گیلاس‌ها شربت آب و شکری که درست کرده بودید را بریزید. آب و شکر باید کاملا روی گیلاس‌ها را بپوشاند و لب به لب شود.

حالا درب شیشه‌ها را محکم ببندید و در یک قابلمه بزرگ بگذارید. در قابلمه آب سرد بریزید. آب سرد باید ۲/۳ ارتفاع شیشه‌ها باشد. قابلمه را روی حرارت گاز بگذارید و اجازه دهید آب به دمای جوش برسید. از اولین لحظه‌ای که آب جوش آمد ۱۵ دقیقه آب را روی حرارت نگه دارید تا بجوشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا آب از داغی بیفتد و ولرم شود.

مرحله سوم؛ وارونه کردن شیشه کمپوت گیلاس برای خالی شدن هوا

حالا شیشه‌های کمپوت را از آب بیرون بیاورید و وارونه کنید. به این روش متوجه می‌شوید که از لابه‌لای شیشه حباب بیرون می‌زند یا نه. اگر حباب بیرون نزد و هوا پس نداد کمپوت را می‌توانید چند ماه در کابینت یا یخچال نگهداری کنید. اگر کمپوت هوا پس داد در یخچال بگذارید و ظرف چند روز مصرف کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک سن سباستین | کیک کریسمس اسپانیایی

کمپوت آلبالو و کمپوت گیلاس و آلبالو هم دقیقا به همین روش تهیه می‌شود ولی برای هر یک کیلوگرم آلبالو از دو لیوان شکر یا بیشتر استفاده کنید (بستگی به سلیقه شما دارد).

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خانگی کمپوت هلو و شلیل و زردآلو

طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا (روش دوم)

 

روش دوم طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا

 

در این روش از طرز تهیه کمپوت گیلاس ابتدا گیلاس‌ها را بشورید و آبکش کنید. در شیشه‌های تمیز و خشک با درب فلزی گیلاس‌ها را بریزید و لابه‌لای گیلاس‌ها شکر بپاشید. در یک قابلمه آب را جوش بیاورید. اجازه دهید دمای آب جوشیده ولرم شود سپس روی گیلاس‌ها آب جوشیده ولرم بریزید.

آب باید کاملا روی گیلاس‌ها را بپوشاند. حالا درب شیشه‌ها را محکم ببندید و در یک قابلمه بزرگ بگذارید. به اندازه ۲/۳ ارتفاع شیشه‌ها در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید آب جوش بیاید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شیشه‌ها باید در آب جوش روی شعله گاز باشند.

بعد از ۱۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و شیشه‌ها را از آب بیرون بیاورید. شیشه‌ها را وارونه کنید تا هوای داخل شیشه‌ بیرون بیاید. وقتی شیشه‌ها خنک شدند در یخچال بگذارید. از کمپوت گیلاس در تمام طول سال برای تهیه انواع شیرینی و دسر، کیک گیلاس و چیزکیک و سرو در کنار بستنی و پنکیک و … استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت به

طرز تهیه کمپوت گیلاس با پودر شربت گیلاس (روش سوم)

طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت گیلاس

زمان آماده‌‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
زمان آماده‌سازی کمپوت گیلاس با پودر شربت: ۴۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه کمپوت گیلاس

  • گیلاس تازه: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر شربت گیلاس: ۱ قاشق غذاخوری
  • هل: ۱ عدد
  •  آب: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت

در این روش از تهیه کمپوت گیلاس، پودر شربت گیلاس برای طعم‌دهی بیشتر در کمپوت استفاده می‌شود. می‌توانید از شربت گیلاس تازه و مایع هم استفاده کنید. برای ادامه مراحل تهیه، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کمپوت را بجوشانید

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت گیلاس، آب، هل و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا وقتی که شروع به جوشیدن کند. بعد از اینکه آب و شکر جوشیدند و کمی غلیظ شدند، پودر شربت گیلاس را به آن اضافه کنید. اجازه دهید شربت کمپوت کمی از دما بیفتد و سرد شود. دلیل این کار این است که اگر در زمان جوشیدن آب جوش و شکر، گیلاس‌ها را اضافه کنید، گیلاس‌ها ترک می‌خورند.

در صورت تمایل انواع شربت و هل را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: گیلاس‌ها را به شربت کمپوت اضافه کنید

در فاصله‌ای که شربت گیلاس‌ها از دما می‌افتد، شاخ و برگ گیلاس‌ها را جدا کنید و میوه را بشویید. سپس گیلاس‌ها را در قابلمه بریزید و دوباره قابلمه روی حرارت بگذارید. ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم، گیلاس‌ها را بپزید، طوری که به راحتی گوشت گیلاس‌ها از هسته آن جدا شود.

مرحله سوم: گیلاس‌ها را در بطری بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کمپوت گیلاس‌ با شربت، وقتی کمپوت آماده شد، صبر کنید تا خنک شود. سپس مواد کمپوت را در بطری‌های تمیز و استریل بریزید و درب آن را محکم ببندید. البته می‌توانید به محض آماده شدن کمپوت، آن را سرو کنید.

طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت جدا و بدون پختن گیلاس (روش چهارم)

 

طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت جدا

 

در این روش از تهیه کمپوت گیلاس با همان مواد گفته شده در بالا، آب و شکر را بجوشانید تا غلیظ شود و شربت را آماده کنید. سپس گیلاس‌ها را بشویید و در بطری تمیز و استریل بریزید. شربت که خنک شد، به گیلاس‌های داخل بطری اضافه کنید و درب بطری را ببندید. در این روش، نیاز به پختن گیلاس نیست ولی کمپوت باید ۱۰ روز بماند تا گیلاس‌ها نرم شوند.

حتما بخوانید  علل و علائم آلرژی بهاری و روش های درمان پزشکی و خانگی

طرز تهیه کمپوت گیلاس با آرد ذرت (روش پنجم)

 

طرز تهیه کمپوت گیلاس با آرد ذرت

 

برای تهیه کمپوت گیلاس با آرد ذرت، به ازای هر ۱ کیلوگرم گیلاس، ۱ قاشق سوپ‌خوری آرد ذرت نیاز دارید. آرد ذرت را در کمی آب حل کنید. آب و شکر را روی حرارت بگذارید و آرد ذرت را به آن اضافه کنید و سایر مراحل را مثل دستور تهیه کمپوت گیلاس گفته شده در بالا انجام دهید. این کار باعث قوام بیشتر کمپوت می‌شود. سپس شربت را روی گیلاس‌های شسته شده در بطری بریزید و درب آن را ببندید تا کمپوت آماده شود.

در صورت تمایل آرد ذرت را از افق کوروش بخرید؛ تلفنی، حضوری یا آنلاین، به هر روشی که راحتید.

فواید و خواص کمپوت گیلاس برای درمان تب و سرماخوردگی و دوران بارداری

 

فواید کمپوت گیلاس برای درمان تب و سرماخوردگی و دوران بارداری

 

  • گیلاس سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. به همین دلیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از ابتلا به ویروس‌های سرماخوردگی مثل کرونا، آنفولانزا، تب، سرفه و عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی جلوگیری می‌کند.
  • گیلاس و آب گیلاس از جمله تب‌برهای طبیعی قوی محسوب می‌شوند و دمای بدن را کنترل می‌کنند.
  • خوردن گیلاس و کمپوت گیلاس در دوران بارداری سطح ایمنی زن باردار را بالا می‌برد. آنتی سیانین‌های موجود در گیلاس می‌توانند از سلول‌های جدید محافظت کنند و سلامتی مغز جنین را افزایش می‌دهند. آنتی سیانین موجود در گیلاس قرمز تورم، التهاب بدن و درد مفاصل که ناشی از بارداری است را التیام می‌بخشد و همچنین از ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت بارداری و فشار خون بالا پیشگیری می‌کند. ویتامین C موجود در گیلاس به خاطر تقویت رگ‌های خونی خون‌رسانی به جنین را بهبود می‌بخشد.
  • با توجه به اینکه گیلاس و همینطور کمپوت گیلاس سرشار از ویتامین است، مصرف آن به صورت یک برنامه غذایی مناسب به همه و به خصوص بانوان و کودکان توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه و نکات مهم کمپوت سیب

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی

 

  • برای تهیه کمپوت گیلاس باید گیلاس‌ها را به خوبی خشک کنید تا هیچ رطوبتی نداشته باشند چون در غیر این صورت کمپوت گیلاس کپک می‌زند.
  • قرار دادن گیلاس‌ها بیش از زمان مشخص روی حرارت می‌تواند رنگ کمپوت را تیره کند.
  • بعد از جوشاندن شیشه کمپوت‌ها بهتر است ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن‌ها را از داخل آب خارج کنید، زیرا خارج کردن شیشه‌های کمپوت به صورت داغ موجب شکستن شیشه می‌شود.
  • برای درست کردن کمپوت گیلاس بهتر است از میوه‌های سالم و رسیده استفاده کنید.
  • کمپوت گیلاس با ماندگاری بالا حدود ۵ تا ۶ ماه ماندگاری دارد و می‌توانید آن‌ها را تا حدود ۱ سال نیز در یخچال نگهداری کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید یک دانه هل برای عطر دادن به کمپوت گیلاس استفاده کنید.
  • مقدار شکری که به کمپوت گیلاس اضافه می‌کنید، کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توانید آن را بنا به سلیقه خودتان کم و زیاد کنید.
  • اگر احتمال می‌دهید گیلاس کرم دارد، می‌توانید برای ۱ ساعت آن را در آب سرد قرار دهید تا کرم از گیلاس خارج شود.
  • در زمان جوشاندن کمپوت گیلاس در شیشه، آب باید حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متری زیر درب شیشه باشد.
  • در صورتی که درب کمپوت باز نشود، می‌توانید تا چند ماه آن را خارج از یخچال نگهداری کنید، اما به محض باز شدن درب کمپوت باید آن را در یخچال قرار دهید.
  • برای درست کردن کمپوت گیلاس بدون هسته از روش‌های درآوردن هسته گیلاس استفاده و به همین ترتیب طرز تهیه کمپوت گیلاس که در بالا گفته شد عمل کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه مربای گیلاس و طرز تهیه مارمالاد گیلاس را هم مطالعه کنید.
  • روش‌های نگهداری کمپوت گیلاس به مدت طولانی را بلد هستید؟

سوالات متداول

برای طرز تهیه کمپوت گیلاس با ماندگاری بالا چه کار کنیم؟

برای درست کردن کمپوت گیلاس یا ماندگاری بالا، باید کمپوت را هواگیری کنید. اگر درب بطری را باز کردید، حتما به سرعت آن را استفاده کنید.

کمپوت گیلاس را چطور نگهداری کنیم؟

برای نگهداری طولانی‌تر، کمپوت را در کیسه‌های پلاستیکی فریزری بریزید و فریز کنید. این کمپوت تا یک سال در فریزر ماندگاری دارد، اما اگر ظرف ۶ ماه مصرف شود بهترین طعم و خاصیت را خواهد داشت.

 

کالابرگ الکترونیک