طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی خوشمزه و لذیذ با مرغ + فیلم

طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی خوشمزه و لذیذ با مرغ + فیلم


12 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خورش آلو مسما با مرغ

خورش آلو مسما گیلانی از جمله قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای گیلانی و جزو غذاهای نذری محرم در این خطه است. مرغ مسما مجلسی بیشتر یک غذای تابستانی است. خورش آلو مسما گیلانی هم یک غذای خوشمزه با مرغ و از انواع خورش با مرغ مجلسی است. طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی با مرغ را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

 

مواد لازم خورش آلو مسما شمالی (برای ۶ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه یا ران مرغ ۶ تکه
پیاز خام ۳ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری
شکر (اختیاری) ۱/۲ قاشق چای‌خوری
قیسی ۱۰ عدد
آلو سیاه ۱۰ عدد
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار دلخواه
کره به مقدار دلخواه
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش آلو مسما گیلانی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی با مرغ

 

مراحل طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی با مرغ

 

خورش آلو مسما گیلانی با مرغ یا مرغ مسما شمالی یکی از خورش‌های مجلسی شمالی است که با برنج یا نان سرو می‌شود. برای مشاهده مراحل تهیه این خورش ملس و لذیذ مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را تفت دهید

در مرحله اول در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش آلو مسما گیلانی را درست کنید مقداری روغن بریزید (اگر دوست دارید کمی کره هم به آن اضافه کنید). وقتی که روغن خوب داغ شد تکه‌های مرغ را در آن بریزید و خوب سرخ کنید تا طلایی شده و مقداری نرم شوند. بعد از سرخ شدن مرغ آن را از روغن خارج کنید.

برای خرید گوشت مرغ، روغن مایع و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه بستنی سرخ شده با آرد سوخاری و کورن فلکس یا بیسکویت

مرحله دوم: پیاز را با ادویه‌ها تفت دهید

در همان روغنی که مرغ را سرخ کرده بودید، پیازهایی را که از قبل نگینی خرد کرده‌اید، تفت دهید. مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و سرخ کنید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود. پیاز و زردچوبه را سرخ کنید تا پیازها سبک شده و حسابی طلایی شوند.

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد و زردچوبه را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: سس خورش آلو مسما را آماده کنید

در مرحله بعد آلو سیاه و آلو قیسی را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و همراه با پیاز تفت دهید. ۵ دقیقه تفت دادن آلوها همراه با پیاز کافی است. سپس زعفران دم کرده را به این ترکیب اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را جداگانه تفت دهید و سپس در یک ظرف بریزید و به آن کمی آب جوش اضافه کنید تا حالت سس مانند پیدا کند. طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی را بلد هستید؟

سپس به مقدار ½ قاشق چای‌خوری نمک، ۱/۲ قاشق چای‌خوری شکر (می‌توانید شکر را حذف کنید) و به مقدار دلخواه فلفل قرمز و فلفل سیاه به سس اضافه کنید و هم بزنید. این ترکیب را به سایر مواد در حال تفت اضافه کنید. تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید

برای خرید نمک، شکر، فلفل قرمز، فلفل سیاه، آلو قیسی، آلو خورشتی، زعفران و رب گوجه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به رو‌ش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: خورش آلو مسما را بپزید

در این مرحله ۲ لیوان آب جوش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید. وقتی که محتویات داخل قابلمه به جوش آمد، تکه‌های مرغ سرخ شده را به سایر مواد اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا خورش با حرارت ملایم به مدت ۳۵ الی ۴۵ دقیقه خوب جا بیفتد و غلیظ شود. آب خورش آلو مسما باید تا حد زیادی تبخیر شود و یک خورش تقریبا بدون آب (یا کم آب و غلیظ) داشته باشید.

مرحله پنجم: خورش آلو مسما را سرو کنید

وقتی خورش مرغ مسما به روغن افتاد بدون این‌که روی خورش را هم بزنید، شعله گاز را خاموش کنید، حدود ۵ دقیقه صبر کنید و سپس خورش را سرو کنید.  خورشت آلو مسما را می‌توانید با سیب زمینی سرخ کرده تزیین و با برنج چلو آبکش یا برنج کته سرو و در فصل پاییز و زمستان با دانه‌های انار تزیین کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک کدو سبز به ۴ روش مختلف

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی و سیب زمینی منجمد را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قیمه نذری با فیلم آموزش تهیه 

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش آلو مسما

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش آلو مسما

 

  • طرز تهیه خورش آلو مسما با لپه و با رب انار ملس هم مرسوم است.
  • طرز تهیه خورش آلو مسما اردبیلی به همین ترتیب خورش آلو مسما شمالی و گیلانی است.
  • خورش آلو مسما در برخی نقاط به «خورش آلو انار» هم مشهور است. در این صورت به همراه آلو مقداری دانه انار هم به خورش اضافه می‌کنند.
  • در صورت تمایل می‌توانید ۱ قاشق چای‌‌خوری گلاب در انتهای پخت به خورش اضافه کنید.
  • می‌توانید هسته‌های آلو را خارج کنید و کمی قبل از افزودن به خورش، آلوها را خیس کنید.
  • در طرز تهیه خورش آلو مسما با گردو، از ۶ تا ۷ عدد گردو هم استفاده می‌شود. در این صورت گردو‌ها را خرد کنید و با پیاز و ادویه‌ها (در مرحله دوم) تفت دهید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.
  • در برخی مناطق کشمش هم به این خورش اضافه می‌شود که در این صورت خورش آلو مسما تبدیل به «شیرین قاتق» می‌شود. شما هم می‌توانید در لحظات پایانی پخت کمی کشمش پلویی تفت داده با روغن یا کره به خورش اضافه کنید.
  • خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان هم مشابه خورش آلو مسما تهیه می‌شود.

سوالات متداول

 

طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی با مرغ یا گوشت قرمز

از چه چاشنی در طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی استفاده می‌شود؟

معمولا در طرز تهیه خورش آلو مسما از رب گوجه‌ فرنگی برای طعم و رنگ دادن به خورش استفاده می‌شود، ولی می‌توانید از رب انار هم به عنوان چاشنی آلو مسما استفاده کنید. افزودن رب انار باعث می‌شود خورش در پایان پخت، طعم ترش‌تری داشته باشد. البته اگر نمی‌خواهید خورش خیلی ترش شود، می‌توانید از رب انار شیرین یا ملس استفاده کنید.

اگر خورش آلو مسما زیادی ترش یا شیرین شد، چه کنیم؟

اگر آلو مورد استفاده در طرز تهیه خورش آلو مسما، خیلی ترش بود، احتمالا بعد از پخت، خورشت هم ترش خواهد شد. در این صورت می‌توانید مقدار شکر را بیشتر بریزید و اگر خیلی شیرین بود، کمی آبغوره یا رب انار ترش به غذا اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک