۲ طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ و گوشت + ترکیب دقیق سبزی

۲ طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ و گوشت + ترکیب دقیق سبزی


29 آذر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ و گوشت + ترکیب دقیق سبزی

 خورش اناربیج یا خورش انار آویج گیلانی با مرغ یا گوشت یکی از ۵ غذای ایرانی ثبت شده جهانی آشپزی استان گیلان است. انار پیچ، قورآویچ، سنگه خورش و … نام‌های دیگر این خورش لذیذ و خوشمره گیلانی است. خورش اناربیج هم با رب انار درست می‌شود، هم آب انار و هم جزو غذاهای مجلسی با انار است. این  غذا با رب انار و غذای خوشمزه با آب انار در سایر شهرهای شمالی هم به مناسبت‌های مختلف در فصل انار به خصوص برای شام شب یلدا پخته می‌شود. ۲ روش طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ و گوشت چرخ کرده به عنوان یک خورش با مرغ و یک خورش با گوشت چرخ کرده، ترکیب دقیق خورشت اناربیج و تاریخچه این خورش ثبت شده جهانی را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (ران یا سینه) ۶ تا ۸ تکه
پیاز ۱ عدد بزرگ
مغز گردوی آسیاب شده ۵۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
آب انار ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی اناربیج ۸۰۰ گرم
سیر ۴ حبه
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
انار دانه شده ۴ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

نکته: ترکیب سبزی اناربیج شامل این موارد است: نعنا، جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چوچاق و خالواش

مدت زمان آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت خورش اناربیج رشتی با مرغ: ۳ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم اناربیج: حدود ۱۳۷ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خورش اناربیج اصیل گیلانی با مرغ

مراحل طرز تهیه خورش اناربیج اصیل گیلانی با مرغ

خورش اناربیج اصیل گیلان در شهرهایی مثل رشت و لاهیجان و … با دستور پخت مشابهی درست می‌شود. مراحل طرز تهیه خورش اناربیج اصیل گیلانی با مرغ را دنبال کنید.

مرحله اول، پیاز و مرغ را همراه با ادویه‌ها تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید و با پیازها تفت دهید. حالا آب انار، یک استکان آب، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و مغز گردوی آسیاب شده را هم به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید تکه‌های مرغ روی شعله ملایم گاز نیم‌پز شوند.

حتما بخوانید  25 ترفند موثر و امتحان شده برای رفع شوری غذا

در صورت تمایل می‌توانید انواع آبمیوه مثل آب انار، پیاز داغ منجمد، روغن سرخ کردنی، گوشت مرغ، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و مغز گردو را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ سبزی و سیر را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی باید در یک تابه سبزی حسابی ریز شده (حتی می‌توانید سبزی را چرخ کنید) را با مقداری روغن تفت دهید تا سبزی مقداری سرخ شود. سپس سیر ریز خرد شده را اضافه کنید و کمی دیگر سبزی را تفت دهید تا بوی سیر بلند شود.

مرحله آخر؛ ترکیب سبزی و سیر و رب انار با به انارویج اضافه کنید

ترکیب سبزی و سیر را به همراه رب انار به مرغ در حال پخت اضافه کنید و اجازه دهید خورش انارویج روی شعله ملایم گاز به مدت ۲ و نیم الی سه ساعت خوب جا بیفتد و غلیظ شود. سپس این غذا را در کنار برنج کته یا برنج چلو آبکش سرو کنید.

شما می‌توانید برنج ایرانی و برنج خارجی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

طرز تهیه اناربیج گیلانی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه اناربیج گیلانی با گوشت چرخ کرده

خورش گیلانی اناربیج با گوشت چرخ کرده هم تهیه می‌شود. به همین منظور به جای گوشت مرغ برای این مقدار مواد ۳۰۰ گرم (یا بیشتر) گوشت چرخ کرده مخلوط را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس گوشت را به اندازه یک عدد گردو یا بزرگ‌تر قلقلی کنید و قلقلی‌ها را در مقداری روغن تفت دهید.

سپس گوشت‌های قلقلی تفت داده شده را به پیاز داغ اضافه کنید و به همان روشی که خورش را با مرغ پختید مواد دیگر را به آن اضافه کنید و بپزید تا خورش خوب جا بیفتد. به جای گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده قلقلی از گوشت اردک یا بوقلمون هم می‌توانید برای تهیه اناربیج استفاده کنید. بعد از سرو خورش انارویج روی آن را با دانه انار (روش‌های دان کردن انار) تزیین و با برنج کته میل کنید.

برای تهیه گوشت چرخ کرده به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

 فوت و فن طرز تهیه خورش اناربیج رشتی و گیلانی با مرغ یا گوشت

 فوت و فن طرز تهیه خورش اناربیج رشتی و گیلانی با مرغ یا گوشت

  • سیر یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌های خورش اناربیج گیلانی است، اما اگر طعم سیر را نمی‌پسندید آن را از ترکیب خورش حذف کنید.
  • به جای سبزی خالواش از نعنا هم در ترکیب خورش انارویج می‌توانید استفاده کنید.
  • در ترکیب سبزی خورش اناربیج مقدار سبزی محلی باید از سایر سبزی‌ها کمتر باشد. مثلا برای ۸۰۰ گرم سبزی، ۳۰۰ گرم سبزی محلی و بقیه سبزی معمولی باشد.
  • برای این‌که خورش اناربیج حسابی به روغن بیفتد در ۵ دقیقه پایانی پخت دو یا سه تکه یخ در خورش بیندازید.
  • برای آشپزی خورش اناربیج رشتی با گوشت چرخ کرده بهتر است به این ترتیب عمل کنید: ابتدا سبزی سرخ شده را با سایر مواد بپزید تا خورش خوب جا بیفتد و سپس در ۳۰ دقیقه پایانی پخت گوشت‌های قلقلی تفت داده شده را اضافه کنید تا در خورش وا نروند.
  • در طرز تهیه خورش اناربیج با مرغ و گوشت قلقلی باید سبزی را خوب در روغن سرخ کنید و بعد به خورشت اضافه کنید.
  • برای تهیه اناربیج رشت و اناربیج لاهیجان معمولا از رب انار ترش استفاده می‌شود. اما اگر رب انار ترش دوست ندارید (طرز تهیه رب انار) از رب انار ملس استفاده کنید.
  • در طرز تهیه اناربیج با گوشت چرخ کرده حتما بعد از ترکیب گوشت و پیاز و ادویه‌ها، مایه گوشت را خوب ورز دهید تا در زمان سرخ کردن وا نرود.
  • برای تهیه اناربیج اصیل گیلانی باید گردو را کاملا خرد کنید تا در خورش روغن بیندازد.
حتما بخوانید  ۶ علت وا رفتن کوکو سبزی + ۶ روش برای وا نرفتن آن

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه خورش ترش واش گیلانی

درباره خورش اناربیج بیشتر بدانید

درباره خورش انارپیج

خورش اناربیج با مرغ یا گوشت یکی از غذاهای اصلی شمال کشور و استان گیلان است. اگر بخواهیم در مورد تاریخچه خورش اناربیج صحبت کنیم باید بگوییم پیشینه این خورش به زمان مادربزرگ‌ها برمی‌گردد. به نوعی خورش اناربیج طرز تهیه نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی است که برخلاف خورش فسنجان مجلسی در ترکیب خود سبزی و سیر هم دارد. قدیمی‌ها خورشت اناربیج را در ظرف محلی «گمج» درست می‌کردند و به آن «خورش فسنجان سبزی» می‌گفتند.

در استان‌های شمالی کشور به دلیل رویش انار با کیفیت، غذاهایی که از رب انار در آنها استفاده می‌شود از دیرباز رونق خاصی داشته است. غذاهای گیلانی از غذاهای اصیل ایرانی هستند که بسیاری از آنها مانند همین اناربیج در لیست جهانی غذاها به ثبت رسیده‌اند. این غذا بسیار مقوی بوده و سرشار از ویتامین است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش اناردون مازندرانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش اناربیج گیلانی

برای تهیه خورش اناربیج گیلانی از چه سبزیجاتی استفاده کنیم؟

در طرز تهیه اناربیج گیلانی معمولا از سبزیجاتی مثل نعنا، جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چوچاق و خالواش استفاده می‌شود.

بهترین جایگزین برای سبزی‌های محلی اناربیج چیست؟

اگر به سبزی‌های محلی گیلان دسترسی ندارید می‌توانید در طرز تهیه اناربیج تنها از ترکیب تره، گشنیز، نعنا و جعفری استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک