طرز تهیه کیک هویج و گردو به ۲ روش در فر و بدون فر

طرز تهیه کیک هویج و گردو به ۲ روش در فر و بدون فر


25 مهر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک هویج کافی شاپی

کیک هویج از آن‌ دسته کیک‌ های کافی شاپی است که کمتر کسی دست رد به سینه یک برش از آن می ‌زند. دستور پخت کیک خوشمزه هویج چندان پیچیده نیست. شما می توانید این کیک خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه کنید و از طعم منحصر به فرد این کیک خوشمزه لذت ببرید. ۲ طرز تهیه خوشمزه‌ ترین کیک هویج و گردو کافی ‌شاپی بدون شیر و با پنیر خامه ‌ای در فر و بدون فر را در دنیای شگفت انگیز آشپزی متنوع ما در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه کیک هویج و گردو با پنیر خامه ای در فر (روش اول)

 

طرز تهیه کیک هویج و گردو با پنیر خامه ای در فر (روش اول)

 

مواد لازم

 

 

آرد همه منظوره: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار (۲۵۰ گرم)

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چایخوری

جوش‌ شیرین: ۱ قاشق چایخوری

دارچین: ۱و ½ قاشق چایخوری

پودر زنجبیل: ½ قاشق چایخوری

پودر جوز ‌هندی: ¼ قاشق چایخوری

نمک: ½ قاشق چایخوری

روغن مایع: ¾ لیوان فرانسوی دسته دار

تخم‌ مرغ بزرگ: ۴ عدد (در دمای اتاق قرار گرفته باشند)

شکر قهوه‌ ای سبک: ۱و ½ لیوان فرانسوی دسته دار (۳۰۰ گرم)

شکر دانه ‌ریز: ½ لیوان فرانسوی دسته دار (۱۰۰ گرم)

سس سیب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته دار (۱۲۵ گرم)

عصاره وانیل: ۱ قاشق چای خوری

هویج رنده شده: ۳ لیوان فرانسوی دسته دار (۳۰۰ گرم)

مغز گردو خرد شده: ½ لیوان فرانسوی دسته دار

 

 

مواد لازم برای کرم کیک با پنیر خامه ‌ای

 

پنیر خامه ‌ای: یک بسته

کره بدون نمک: ½ لیوان فرانسوی دسته دار (۱۱۵ گرم)

پودر قند: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار (۲۴۰ گرم)

عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری

کره و پنیر را از یک ساعت قبل در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شوند.

 

 

طرز تهیه

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله اول؛ گرم کردن فر

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک هویج و گردو باید فر را گرم کنید. اگر فر دارید بهترین و راحت ترین روش برای درست کردن کیک هویج استفاده از فر است. فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌ گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم و گرم کنید.

 

 

مرحله دوم؛ چرب کردن قالب ها

 

در مرحله دوم از دستور کیک هویج و گردو باید قالب های  کیک را آماده کنید. دو قالب نچسب برای کیک در نظر بگیرد و روی هر دو مقداری روغن اسپری کنید. می ‌توانید کف هر دو قالب را هم با کاغذ روغنی مخصوص پخت کیک و شیرینی بپوشانید.

 

 

مرحله سوم؛ ترکیب کردن مواد خشک

 

در مرحله سوم از طرز تهیه کیک هویج مجلسی باید مواد خشک را با هم ترکیب کنید. برای این کار ابتدا آرد را ۲ بار الک کنید. سپس در یک ظرف بزرگ آرد، بیکینگ پودر، جوش ‌شیرین، دارچین، زنجفیل، پودر جوز‌ هندی و نمک را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید. طعم کیک هویج و دارچین و زنجبیل عالی می‌شود.

 

 

مرحله چهارم؛ ترکیب کردن همه مواد با هم

 

در یک ظرف بزرگ دیگر تخم‌ مرغ ‌ها را بشکنید و هم بزنید. سپس روغن مایع، مغز گردو خرد شده، شکر قهوه ‌ای، سس سیب، شکر سفید دانه‌ ریز و عصاره وانیل را اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس هویج‌ های رنده شده را هم اضافه کنید و باز هم بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. در این مرحله مواد خشک کیک را به تدریج به مواد تر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک مایه یک دست حاصل شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 30 مدل بستنی به روش بازاری با ثعلب و بدون ثعلب

 

 

مرحله پنجم؛ ریختن مایه کیک در قالب

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک هویج و دارچین باید خمیر کیک هویج به دست آمده را در دو قالبی که از قبل آماده کرده بودید بریزید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی ‌گراد به مدت ۳۰ الی ۳۵ دقیقه قرار دهید.

 

 

مرحله ششم؛ پخت کیک هویج در فر

 

بعد از نیم ساعت برای اطمینان از پختن کامل کیک یک خلال دندان یا نوک چنگال را تا نیمه در قسمت وسط کیک فرو ببرید، اگر نوک خلال دندان یا چنگال تمیز بود و خمیر به آن نچسبیده بود، کیک شما پخته است. قالب‌ های کیک را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید کیک کمی خنک شود. ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بعد از درآوردن کیک از فر آن را از قالب جدا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: علت خمیر شدن انواع کیک و روش های جلوگیری از آن

 

 

طرز تهیه کیک هویج بدون فر (روش دوم)

 

طرز تهیه کیک هویج بدون فر (روش دوم)

 

اگر فر ندارید کافی است کف یک قابلمه سایز ۲۲ یا ۲۴ را چرب کنید. بعد از چرب کردن کف قابلمه کمی با دست آرد بپاشید. حالا روی شعله ملایم گاز شعله پخش کن بگذارید، مواد کیک را کف قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید. قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت کیک هویج بدون فر کافی است. برای این ‌که یک کیک پف کرده با پف خوب داشته باشید درب قابلمه را در ۱۵ دقیقه ابتدایی پخت به هیچ ‌وجه برندارید. بعد از ۳۰ دقیقه نوک خلال دندان یا نوک چنگال را به آرامی در کیک فرو کنید. اگر مواد کیک به خلال دندان یا چنگال نچسبید کیک شما آماده است.

 

 

طرز تهیه کرم کیک هویج و گردو با پنیر خامه‌ ای

 

 

مرحله اول؛ هم زدن و یکدست کردن پنیر خامه ای

 

چه کیک هویج بدون فر درست کنید و چه از فر برای درست کردن آن استفاده کنید یک کرم پنیری خامه ‌ای طعم کیک هویج شما را دوچندان می‌ کند. برای تهیه کرم کیک هویج با پنیر خامه‌ ای را در یک ظرف یا غذاساز بریزید. اگر غذاساز یا مخلوط‌ کن ندارید از هم‌ زن دستی استفاده کنید. پنیر خامه ‌ای را آن قدر در غذاساز یا با همزن دستی هم بزنید تا صاف و نرم و یک دست شود.

 

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به پنیر

 

در این مرحله از طرز تهیه کرم مخصوص کیک هویج باید کره را به پنیر خامه ای زده شده اضافه کنید. سپس مواد را به مدت ۳۰ ثانیه دیگر هم بزنید تا کره و پنیر حسابی با هم ترکیب شوند. حالا پودر قند و عصاره وانیل را هم به مخلوط کره و پنیر اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. کرم به دست آمده را نیم ساعت در یخچال نگهدارید تا خودش را خوب بگیرد.

 

 

مرحله سوم؛ قرار دادن کرم روی کیک هویج

 

در مرحله بعد کرم را از یخچال بیرون بیاورید و روی هر دو کیک را با کرم خوب بپوشانید. برای مالیدن کرم روی کیک می‌توانید از کاردک یا یک چاقوی پهن استفاده کنید. کیک را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید و هنگام سرو روی آن را با مغز گردو، کرم شکلاتی یا با مواد دیگر به دلخواه تزیین کنید.

 

 

طرز تهیه سس سیب یا اپل سس برای کیک هویج و سایر انواع کیک

 

اگر سس سیب آماده پیدا نکردید خودتان در منزل‌ آن را تهیه کنید. این سس خوشمزه و خوش ‌طعم که در تهیه بسیاری از کیک و شیرینی‌ها کاربرد دارد طرز تهیه آسانی دارد.

 

 

مواد لازم برای تهیه سس سیب

 

سیب تازه: ۱ و نیم کیلوگرم

پوست لیموترش: ۴ تکه

آب لیموترش تازه: ۳ قاشق غذاخوری

چوب دارچین : ۱ تکه

شکر قهوه‌ای: ¼ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر سفید دانه ریز: ¼ لیوان فرانسوی دسته دار

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

نمک:  ½ قاشق چایخوری

 

 

طرز تهیه

 

ابتدا سیب ‌ها را بشورید و پوست بگیرید. سپس آن ها را به صورت قطعات متوسط خرد کنید. تمام مواد را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بپزید. ۳۰ تا چهل دقیقه زمان برای پختن سیب ‌ها کافی است. بعد از پختن سیب‌ها پوست لیمو و چوب دارچین را از سایر مواد جدا کنید. بقیه مواد را در غذاساز یا میکسر بریزید و با هم میکس کنید. به همین راحتی سس سیب شما آماده است. می توانید از این سس برای تزئین و طعم دار کردن انواع کیک استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی خانگی به 2 روش

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بی بی 

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه کیک هویج

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه کیک هویج

 

  • برای درست کردن کیک هویج در قابلمه می توانید چند لایه کاغذ روغنی داخل قابلمه قرار دهید و دیواره های قابلمه را چرب کنید. سپس می توانید با خیال راحت مایه کیک را داخل قابلمه بریزید و کیک را در آن بپزید.

 

  • قبل از این که کیک هویج را از داخل قالب خارج کنید، کمی صبر کنید تا کیک خنک شود و سپس آن را جدا نمایید.

 

  • اگر برای درست کردن کیک هویج از فر برقی یا سولاردوم استفاده می کنید، بهتر است دمای فر را روی ۲۰ درجه کمتر از فرهای گازی تنظیم نمایید.

 

  • در طرز تهیه کیک هویج ساده و گردویی در فر بهتر است آن را در طبقه وسط فر قرار دهید.

 

  • در صورتی که دوست دارید کیک هویج شما کم شیرین باشد، می توانید مقدار شکر ذکر شده در مواد کیک را کم کنید.

 

  • افزودن گردو به کیک هویج موجب خوش طعم شدن آن می شود. اما در صورت تمایل می توانید کیک هویج بدون گردو را نیز تهیه نمایید. برای طرز تهیه کیک هویج ساده بدون گردو تنها لازم است گردو را از دستور پخت این کیک حذف کنید.

 

  • برای درست کردن کیک هویج همه مواد اولیه کیک باید به دمای محیط برسند و سپس با هم ترکیب شوند.

 

  • در طرز تهیه کیک هویج در قابلمه و فر حتماً هویج را با رنده ریز خرد کنید.

 

  • اضافه کردن مقداری وانیل به کیک هویج موجب معطر شدن کیک می شود. اما به حال این کیک عطر و طعم فوق العاده ای دارد و در صورت تمایل می توانید آن را بدون وانیل نیز درست کنید.

 

  • برخی افراد برای درست کردن کیک هویج و گردو از گردوی ریز استفاده می کنند. اما پیشنهاد می شود در زمان خرد کردن گردوها آن ها را بیش از اندازه خرد نکنید تا طعم گردو را زیر دهان حس کنید.

 

  • برای این که کیک هویج شما سالم تر شود، می توانید به جای شکر سفید تنها از شکر قهوه ای استفاده کنید. در صورت تمایل نیز می توانید شکر قهوه ای را حذف کنید و فقط از شکر سفید استفاده نمایید.

 

  • دارچین عطر وصف ناپذیری به کیک هویج می بخشد. اما اگر به هر دلیلی از طعم دارچین خوشتان نمی آید می توانید آن را حذف کنید.

 

  • از آن جایی که هویج رنده شده خود دارای آب است، از همین رو دیگر برای درست کردن کیک هویج از شیر یا آب استفاده نمی شود. در صورتی که آب هویج رنده شده را از آن جدا کنید، باید مقداری شیر یا آب نیز به دستور پخت کیک هویج اضافه کنید.

 

  • برای تزئین کیک هویج و گردو می توانید به جای استفاده از کرم مخصوص از پودر قند و یا میوه های مختلف نیز استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است که پودر قند را با الک روی کیک بریزید و سپس میوه های برش داده شده را روی کیک و یا در کنار آن بچینید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

کیک هویج یکی از خوشمزه ترین و خاص ترین انواع کیک ساده خانگی و کافی شاپی است که در ترکیب با گردو و دارچین به طرز شگفت انگیزی خوشمزه و خوش عطر می شود. درست کردن این کیک بسیار ساده است و اگر تا به حال تجربه درست کردن کیک در خانه را داشته باشید، به راحتی می توانید این کیک را هم برای دورهمی های خانوادگی آماده کنید. این کیک یک عصرانه مقوی و پر انرژی برای کودکان است و از آن جایی که در آن از هویج و گردو و دارچین استفاده شده است، فواید و مزیت های بی شماری نسبت به سایر کیک های ساده دارد.

 

کالابرگ الکترونیک