طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی خانگی به ۲ روش

طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی خانگی به ۲ روش


25 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی قرابیه

قرابیه یا قورابیه یک نوع شیرینی سنتی تبریز است که به دلیل داشتن انواع مغزها، به عنوان یک شیرینی مجلسی و گران‌قیمت و جزو سوغاتی‌های لوکس تلقی می‌شود. انواع قرابیه بادام تبریز و قرابیه نارگیلی و قرابیه پسته و بادام تبریز بسیار مشهورند و جزو شیرینی‌های عید با ماندگاری بالا است.  طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی به دو روش ساده و بازاری و قنادی را از سرویس آشپزی در مجله کوروش یاد بگیرید.

 

شیرینی قرابیه در مناطق مختلف ایران همچون قزوین، زنجان و حتی در کشورهایی مثل ترکیه نیز طبخ می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد و برای عید یک شیرینی ایده‌آل محسوب می‌شود. به هر حال شیرینی قرابیه تبریزی مثل کوفته تبریزی با نام شهر تبریز گره خورده است.

 

 

طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی به روش ساده

 

طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی به روش ساده

 

زمان تقریبی پخت و آماده‌سازی: ۴۵ دقیقه

مواد لازم برای ۵ نفر

 

بادام خام بدون پوست: ۱۵۰ گرم

سفید تخم مرغ: ۳ عدد

شکر: ۲۰۰ گرم

وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری

مغز بادام و پسته: به مقدار لازم برای تزئین

 

 

طرز تهیه

مرحله اول طرز تهیه شیرینی قرابیه

 

تهیه شیرینی قرابیه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی باید ۱۵۰ گرم بادام را کاملاً به صورت آرد آسیاب کنید. برای این کار می‌توانید از پودر بادام آماده استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای تهیه آرد بادام باید حتماً از بادام بدون پوست استفاده کنید. حال زرده و سفید تخم مرغ را جدا کنید.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه شکلات هندوانه برای شب یلدا به روشی ساده

 

سفید تخم مرغ را با شکر به خوبی با همزن بزنید تا یک مخلوط سفید و سبک ایجاد شود. در این مرحله باید آرد بادام و وانیل را به آرامی به ترکیب تخم مرغ و شکر اضافه کنید و با کمک دور کند همزن بزنید تا مخلوط شوند. در این مرحله یک مایه خمیری ایجاد می‌شود که تقریباً بافت غلیظ و کش داری دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی در فر و بدون فر

 

 

مرحله دوم طرز تهیه شیرینی قرابیه

 

درست کردن شیرینی قرابیه

 

فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شروع پخت داغ شود. قبل از اینکه فر را روشن کنید سینی فر را خارج کنید. روی سینی فر یک کاغذ روغنی بزرگ قرار دهید. سپس خمیر شیرینی را داخل قیف پارچه‌ای بریزید. خمیر را با استفاده از قیف روی سینی بریزید. توجه داشته باشید که خمیر شیرینی‌ها را با فاصله کنار هم بریزید تا بعد از پخت به هم نچسبند. بعد از اینکه همه مواد شیرینی را روی سینی ریختید، مقداری مغز بادام و پسته خرد شده روی شیرینی بریزید. سینی فر را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا سطح آن طلایی شود. سپس سینی را خارج کنید و اجازه دهید کمی سرد شود و بعد شیرینی‌ها را جدا کنید و در ظرف مناسب بچینید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نارگیلی در فر و بدون فر

 

 

روش پخت و طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی قنادی و بازاری

 

مرحله اول

 

در مرحله اول روش پخت شیرینی قرابیه باید بادام را آسیاب کنید و سپس یک چرخ گوشت را بردارید و آرد بادام را به همراه شکر و سفید تخم مرغ برای ۲ بار چرخ کنید. بعد از چرخ کردن یک خمیر تقریباً سفت ایجاد می‌شود. مواد را برای چند دقیقه ورز دهید تا رنگ آن تغییر کند و سفید شود. حال این خمیر را داخل قیف با ماسوره ساده بریزید و همانند روش قبل مواد را به صورت دایره‌ای روی سینی بریزید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای ساده، پنیری و شکلاتی

 

 

مرحله دوم

 

بعد از ریختن مواد شیرینی روی سینی فر، مقداری مغز بادام و پسته روی آن بریزید و شیرینی‌ها را داخل فری که از قبل برای ۱۵ دقیقه گرم شده قرار دهید. شیرینی را همانند روش قبل بعد از سرد شدن از سینی جدا کنید و داخل ظرف مورد نظر خود قرار دهید.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی قرابیه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی قرابیه

 

*اگر احساس کردید خمیر شیرینی بیش از حد سفت شده و در قیف حرکت نمی‌کند، به مقدار کمی سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید.

*برای نگهداری این شیرینی حتماً آن را داخل یک ظرف درب‌دار قرار دهید تا خشک نشود.

*اگر برای جدا کردن شیرینی از کاغذ روغنی با مشکل مواجه شدید، می‌توانید یک پارچه نمدار پشت کاغذ روغنی بکشید و بعد شیرینی‌ها را جدا کنید.

*برای تزئین شیرینی قرابیه می‌توانید به جای بادام و پسته خرد شده از خلال بادام و پسته استفاده کنید تا شیرینی شما ظاهر زیباتری داشته باشد.

*برای درست کردن قرابیه گردویی می‌توانید به جای پسته و بادام از گردوی خرد شده استفاده کنید.

*شیرینی قرابیه از شیرینی‌های پرطرفدار عید ارومیه هم محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی شکری ساده خانگی

 

کالابرگ الکترونیک