طرز تهیه اصلی چیز کیک ژاپنی نرم و لطیف به ۲ روش

طرز تهیه اصلی چیز کیک ژاپنی نرم و لطیف به ۲ روش


27 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چیز کیک ژاپنی

چیز کیک ژاپنی علیرغم اسم پرطمطراقش یک کیک  خوشمزه آسان و خوشمزه و بسیار لطیف است. اگر چه نخستین بار یونانی‌ها چیز کیک پختند و بعدها آمریکایی‌ها یک دستور پخت کامل‌تر برای آن تدارک دیدند اما ژاپنی‌ها هم مثل همیشه بیکار ننشستند. در آشپزی ژاپنی چیز کیک ژاپنی در دسته بندی کیک‌های اسفنجی پنبه‌ای و بسیار لطیف قرار دارد و نخستین بار در سال ۱۹۴۷ در هاکاتا ژاپن پخته شد. در حقیقت بعد از جنگ جهانی دوم و با ورود آمریکایی‌ها به ژاپن این دستور چیز کیک متولد شد. چیزکیک ژاپنی هم با ماست و هم با شیر تهیه می‌شود که به عنوان یک دسر با ماست مشهور بسیار محبوب است. ۲ طرز تهیه اصلی چیز کیک ژاپنی در فر و یا سولاردم و بدون فر با پلوپز را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

۲ طرز تهیه چیز کیک ژاپنی در فر یا سولاردم و در پلوپز

 

2 طرز تهیه چیز کیک ژاپنی در فر یا سولاردم و در پلوپز

 

مواد لازم برای تهیه چیز کیک ژاپنی در فر یا سولاردم

 

تخم مرغ: ۶ عدد

آرد: ½ پیمانه یا ۶۰ گرم

نشاسته ذرت: ۲ و ½ قاشق غذاخوری

پنیر لبنه یا ماسکارپونه: ۲۵۰ گرم

کره: ۵۰ گرم یا ۳ و نیم قاشق غذاخوری

شکر: ۲/۳ پیمانه یا ۱۳۵ گرم

شیر: ½ پیمانه یا ۱۰۰ میلی‌لیتر

وانیل: ½ قاشق چایخوری

نمک: ¼ قاشق چایخوری

 

 

 طرز تهیه

 

طرز تهیه چیزکیک در فر

 

مرحله اول

 

برای درست کردن چیز کیک ژاپنی در فر ابتدا باید زرد و سفیده هر ۶ تخم مرغ را از هم با دقت جدا کنید.

 

 

مرحله دوم

 

در یک ظرف پیرکس پنیر، کره و شیر را با هم مخلوط کنید و به روش بن ماری نرم کنید. در طول نرم شدن این مواد به روش بن ماری با یک همزن دستی مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

 

 

مرحله سوم

 

آرد و نشاسته را الک کنید. وقتی مایه پنیری یکدست شد آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن مایه پنیری مخلوط آرد و نشاسته را اضافه کنید و مواد را فولد کنید. فولد کردن در حقیقت هم زدن مواد با لیسک به صورت دورانی و زیر و رو است، یعنی فقط مواد را  با لیسک و به حالت دورانی، تنها مواد را از ته ظرف به روی ظرف بیاورید و آن قدر این کار را انجام دهید تا مواد با هم ترکیب شوند. یادتان باشد تنها باید در حد یکدست شدن مواد با هم فولد کنید و نه بیشتر. چون بافت خمیر باید پر از هوا بماند. وقتی مایه یکدست شد حالا زرده‌های تخم مرغ را اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مایه یکدستی حاصل شود.

حتما بخوانید  16 مورد از نکات ضروری در سفر خانوادگی با ماشین شخصی

 

 

مرحله چهارم

 

در یک ظرف دیگر سفیده‌های تخم مرغ را با همزن برقی هم بزنید. سفیده‌ها باید حسابی کف کنند و سپس شکر را اضافه کنید و باز هم بزنید. ترکیب شکر و سفیده باید به مرحله سافت پیک برسد ( در این مرحله وقتی همزن برقی را بالا می‌آورید سفیده حالت خمیده پیدا می‌کند و این همان راز اصلی نرم و لطیف شدن و خشک نشدن کیک است. اگر غیر از این باشد و زمانی که همزن را بالا می‌آورید سفیده به حالت نوک تیز است کیک خشک می‌شود. برای این‌که به مرحله سافت پیک برسید نباید بیش از حد سفیده را هم بزنید).

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی مارشمالو

 

 

مرحله پنجم

 

سفیده پف کرده را باید در دو مرحله به سایر مواد اضافه کنید و با لیسک به صورت زیر و رو هم بزنید (حتما باید هم زدن مواد در این مرحله به صورت زیر و رو یا به اصطلاح حرفه‌ای «فولد» باشد). فر را روشن و گرم کنید. دمای فر باید ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دستگاه سولاردم دارید دما در حالت کانوکشن و ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

 

چگونه در پلوپز و سولاردم چیز کیک درست کنیم

 

مرحله ششم

 

برای این مقدار مواد کف و دیواره‌های یک قالب ۲۰ سانتی‌متری را چرب کنید و کف و دیواره‌ها را با کاغذ روغنی کاملا بپوشانید، یعنی کاغذا روغنی مقداری از قالب هم بیرون باشد. مواد کیک را در قالب بریزید. دو بار قالب کیک را به سطح بکوبید. سطح بیرونی قالب را هم با فویل بپوشانید تا آب وارد قالب نشود چون می‌خواهیم قالب را داخل یک ظرف آب و در فر بگذاریم. یادتان باشد حداقل ۱ و نیم سانتی‌متر از قالب کیک باید خالی باشد.

چیز کیک ژاپنی باید در حقیقت با بخار آب و حرارت ملایم پخته شود. مدت زمان پخت چیز کیک ژاپنی در طبقه وسط فر به مدت یک ساعت و ده دقیقه و در سولاردم به مدت یک ساعت و بیست دقیقه پخته شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنکیک ردولوت

 

 

مرحله هفتم

 

بعد از این‌که یک ساعت از پخت کیک گذشت اگر احساس کردید روی کیک دارد تیره می‌شود روی آن را با یک فویل نازک بپوشانید و اجازه دهید مدت زمان پخت کامل شود. بعد از پایان زمان پخت چیز کیک به مدت ۲۰ دقیقه درب فر را نیمه باز بگذارید تا حرارت فر خارج شود و کیک هم همان جا استراحت کنید.

حتما بخوانید  کدام زیتون خاصیت بیشتری دارد | زیتون سبز، سیاه یا پرورده؟

 

 

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی در پلوپز

 

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی در پلوپز

 

شما علاوه بر این‌که می‌توانید چیز کیک ژاپنی را در فر یا سولاردم درست کنید به راحتی می‌کنید در پلوپز هم این چیز کیک خوشمزه و نرم و پنبه‌ای را تهیه کنید. برای درست کردن چیز کیک ژاپنی در یک پلوپز ۶ نفر به این مقدار مواد نیاز دارید:

 

شکر: ۱۶۰ گرم

زرده تخم مرغ: ۴ عدد

ماست چکیده: ۲۰۰ گرم

پنیر خامه‌ای: ۴۰۰ گرم

کره: ۵۰ گرم

آرد الک شده: ۱۰۰ گرم

نشاسته ذرت: ۲۰ گرم

سفیده تخم مرغ: ۴ عدد

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک کشمشی خانگی

 

 

طرز تهیه

 

چگونه چیزکیک ژاپنی درست کنیم

 

مرحله اول

 

ابتدا سفیده و زرده تخم مزغ‌ها را از هم جدا کنید. پنیر را در دمای محیط بگذارید تا کمی نرم شود و سپس خوب هم بزنید. ۱۰۰ گرم شکر را با ۴ عدد زرده تخم مرغ، ۲۰۰ گرم ماست چکیده، پنیر خامه‌ای و کره خوب با هم مخلوط کنید تا مایه صاف و یکدست و کرم مانند شود. سپس آرد را کم کم و با الک به مایه چیزکیک اضافه کنید و به صورت زیر و رو با لیسک هم بزنید.

 

 

مرحله دوم

 

در یک ظرف دیگر ۴ عدد سفیده تخم مرغ را با باقی مانده شکر مخلوط کنید (شکر را در سه مرحله به سفیده‌ها اضافه کنید) و با همزن برقی هم بزنید. همان نکته سافت پیک را در مورد سفیده تخم مرغ رعایت کنید. کف و دیواره‌های پلوپز را با روغن مایع چرب کنید و مایه کیک را داخل آن بریزید. سطح و کناره‌های مایه را با لیسک صاف کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک شیفون

 

 

مرحله سوم

 

چیز کیک را به مدت ۵۰ دقیقه در پلوپز بپزید تا زمانی که کناره‌های کیک طلایی شوند. با یک خلال دندان یا چنگال میزان پخت کیک را امتحان کنید. وقتی کیک در پلوپز پخت، کاسه پلوپز را از دستگاه بیرون بیاورید. یک فویل پلاستیکی را روی کاسه قرار دهید و اجازه دهید تا کیک در این حالت درون خود کاسه پلوپز کاملا خنک شود. وقتی حرارت کیک به دمای اتاق رسید، کیک را داخل یک دیس گرد برگردانید.

 

برای اینکه کیک کاملا سالم داخل دیس برگردد، یک دیس یا بشقاب گرد کوچکتر از دهانه پلوپز را انتخاب کنید و بشقاب را روی کیک به صورت وارونه قرار دهید تا زیر بشقاب رو به بالا باشد. با دست بشقاب را زیر کیک نگهداشته و کاسه پلوپز که کیک داخل آن است را را برگردانید. به این ترتیب کیک فرم خود را حفظ کرده و نمی‌شکند. روی چیز کیک ژاپنی را با خاک قند یا میوه‌های دلخواه تزیین کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک