طرز تهیه چیز کیک هندوانه یخچالی به ۲ روش برای شب یلدا

طرز تهیه چیز کیک هندوانه یخچالی به ۲ روش برای شب یلدا


4 آذر 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چیز کیک هندوانه یخچالی به ۲ روش برای شب یلدا
فهرست محتوا پنهان

چیز کیک هندوانه جزو انواع شیرینی و کیک شب یلدا و یکی از انواع دسر با هندوانه است. شما طرز تهیه چیز کیک هندوانه بدون پخت را بلد هستید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی  در مجله کوروش می‌توانید طرز تهیه دسر چیز کیک یخچالی ساده به شکل هندوانه با ژله و پایه بیسکویت بدون نیاز به فر برای شب یلدا را بخوانید. در این مقاله روش تهیه چیز کیک هندوانه با پایه کیک را هم به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای لایه زیرین (کراست) چیز کیک یخچالی با پایه بیسکویت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بیسکویت پتی‌بور ۱ بسته ۳۰ تایی
کره ۱۰۰ گرم

 

مواد لازم برای لایه پنیری چیز کیک با پایه بیسکویت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پنیر خامه‌ای ۴۰۰ گرم
خامه صبحانه ۴ قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین ۳ قاشق غذاخوری
آب ۳ قاشق غذاخوری
شکر دانه ریز ۸ قاشق غذاخوری
رنگ سبز و قرمز خوراکی به میزان لازم
پودر ژله هندوانه ۱ بسته

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای تهیه چیزکیک هندوانه یخچالی: ۳ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم چیزکیک هندوانه یخچالی با پایه بیسکویت: حدود ۳۲۱ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کیک یخچالی هندوانه برای شب یلدا

طرز تهیه چیز کیک یخچالی هندوانه شب یلدا با پایه بیسکویت

برای درست کردن این چیز کیک یلدایی به شکل هندوانه نیازی به استفاده از فر ندارید، به همین خاطر هم خیلی راحت آماده می‌شود. کافی است بعد از آماده کردن مواد در هر مرحله، اجازه دهید مواد خودشان را بگیرند. هر بار که یک لایه مواد اضافه کردید، قالب را در یخچال بگذارید. بعد از این که هر لایه خودش را گرفت، لایه بعد را اضافه کنید. برای آموزش جزییات روش تهیه چیز کیک یخچالی هندوانه، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: لایه بیسکویتی کیک یخچالی را درست کنید

در ابتدا همه مواد مورد استفاده در طرز تهیه چیز کیک یخچالی هندوانه را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. بیسکویت‌ها را بکوبید یا در غذاساز بریزید و کاملا پودر کنید. کره آب شده را به بیسکویت پودر شده اضافه و خوب با هم مخلوط کنید. ترکیب کره و بیسکویت را کف قالب بریزید و محکم فشار دهید تا یک لایه سفت کف قالب تشکیل شود. سطح روی آن را هم با قاشق یا لیسک صاف کنید. قالب را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

برای خرید انواع بیسکویت و کره می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: لایه پنیری روی چیز کیک هندوانه یلدایی را آماده کنید

در این مرحله پودر ژلاتین و آب را در یک ظرف فلزی یا پیرکس بریزید و با هم مخلوط کنید. ظرف را روی بخار آب قرار دهید تا ژلاتین به روش بن ماری در آب حل شود. ژلاتین حل شده را کنار بگذارید تا سرد شود. در یک ظرف دیگر پنیر خامه‌ای، خامه صبحانه و شکر دانه ریز یا پودر قند را بریزید و با مخلوط‌کن هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. حدود ۱۰ دقیقه مواد را به هم بزنید تا کاملا این ترکیب حجیم شود.

می‌توانید پنیر خامه‌ای، خامه صبحانه، قند و شکر را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: لایه پنیری را به لایه زیرین چیزکیک اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه چیز کیک هندوانه با بیسکویت باید ژلاتین بن ماری شده و سرد شده را به ترکیب پنیر، شکر و خامه اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر بزنید. مایه خامه‌ای را به دو قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت رنگ سبز اضافه کنید. ۱ دقیقه دیگر مواد را به هم بزنید. قالب را از یخچال خارج کنید. خامه پنیری سبز رنگ را به قالب اضافه و آن را کاملا صاف کنید. سپس مایه خامه و پنیر سفید رنگ را روی لایه سبز بریزید و به آرامی صاف کنید. حالا قالب را به یخچال برگردانید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آش دوغ با رشته لذیذ و جا افتاده به روش همدانی و آذری

مرحله چهارم: مایع ژله را به چیز کیک یخچالی اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی هندوانه با پایه بیسکویت برای شب یلدا، پودر ژله را در آب جوش بریزید. مواد را به هم بزنید تا پودر ژله هندوانه در آب حل شود. ظرف ژله و آب جوش را روی بخار آب قرار دهید تا ذرات ژله کاملا در آب باز شود. سپس ۵ تا ۶ تکه یخ قالبی کوچک در ظرف ژله بیندازید تا یخ‌ها آب شوند و مایع ژله سرد شود.

به اندازه ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب سرد هم به مایع ژله اضافه کنید. وقتی یخ‌ها کاملا آب شدند و  ژله سرد شد، مایع ژله را روی لایه پنیری سفید بریزید و قالب چیز کیک را در یخچال قرار دهید.

در صورت تمایل انواع پودر ژله با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: چیز کیک هندوانه را سرو کنید

۳ الی ۴ ساعت صبر کنید. سپس چیز کیک هندوانه یخچالی یلدایی را سرو کنید. موقع برش زدن چیزکیک چاقو را کمی روی شعله گاز گرم کنید تا بافت چیزکیک نشکند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک یخچالی آلبالو با پایه بیسکوییت

مواد لازم برای تهیه چیز کیک هندوانه یخچالی با پایه پودر پسته و نارگیل

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر نارگیل ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر پسته خام یا بو داده ۱ و ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر دانه ریز ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۴ قاشق غذاخوری
رنگ خوراکی سبز چند قطره (بسته به جنس رنگ متفاوت است)

مواد لازم برای لایه پنیری روی چیز کیک هندوانه با پایه پودر پسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پنیر خامه‌ای ۷۵۰ گرم
عصاره وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
خامه قنادی زده شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز هندوانه بدون هسته ۵۰۰ گرم
پودر ژلاتین  ۳ قاشق غذاخوری
شکلات چیپسی برای تزیین  به مقدار دلخواه
رنگ قرمز خوراکی چند قطره

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی چیز کیک هندوانه یخچالی با پایه نارگیل و پودر پسته: ۴ ساعت

مراحل درست کردن چیز کیک هندوانه یخچالی با پایه پودر پسته

مراحل درست کردن چیز کیک هندوانه یخچالی با پایه پودر پسته

این مدل چیز کیک هندوانه یخچالی هم برای آماده شدن نیازی به فر ندارد و مواد باید به صورت لایه لایه روی چیزکیک قرار بگیرند. لایه روی این چیز کیک هندوانه برای یلدا، بافت خامه‌ای دارد و با رنگ قرمز خوراکی و شکلات چیپسی مدل اشکی باید آن را به شکل هندوانه تزیین کنید.

مرحله اول: پایه چیز کیک هندوانه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه این چیزکیک یخچالی یلدایی مواد پایه چیز کیک را آماده کنید. از ۳۰ دقیقه قبل همه مواد را در دمای محیط قرار دهید. پسته‌های خام یا بو داده را به همراه پودر نارگیل و شکر در آسیاب یا مخلوط‌کن برقی بریزید تا کاملا پودر و یکدست شوند. هر چه این مخلوط یکدست‌تر باشد، لایه زیرین چیزکیک محکم‌تر به هم می‌چسبد.

مغز پسته را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: مواد پایه چیزکیک را مخلوط کنید و در قالب بریزید

به مواد داخل آسیاب یا غذاساز، کره نرم شده و رنگ سبز خوراکی را هم اضافه کنید و دوباره به هم بزنید. کف یک قالب کمربندی را با برس چرب کنید. مواد پایه یا کراست چیزکیک را کف قالب بریزید و با پشت قاشق یا ته لیوان به مواد فشار بیاورید تا محکم به هم بچسبند (کمی از این مواد را کنار بگذارید) و سطح روی لایه زیرین را صاف کنید. قالب چیزکیک را در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد و سفت شود.

مرحله سوم: لایه پنیری چیز کیک هندوانه را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه چیز کیک یخچالی یلدایی، در یک کاسه پنیر خامه‌ای، شکر و وانیل را با هم مخلوط کنید و با همزن بزنید. مواد را تا جایی بزنید که در نهایت یک مایه کرمی و یکدست داشته باشید. سپس خامه قنادی زده شده را به این ترکیب اضافه کنید و دوباره با هم به هم بزنید. وقتی لایه زیرین داخل قالب خودش را گرفت، قالب را از یخچال بیرون بیاورید و این لایه پنیری را روی آن بریزید و با پشت قاشق صاف کنید. دوباره قالب چیز کیک هندوانه را به داخل یخچال برگردانید.

حتما بخوانید  ۱۵ روش فوری از بین بردن شپشک و حشرات برنج ایرانی

وانیل را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: لایه رویی چیز کیک یخچالی را درست کنید

برای درست کردن لایه رویی چیز کیک هندوانه بدون فر، پوست و هسته‌های مغز هندوانه را جدا کنید و داخل یک قابلمه بریزید. (اگر هندوانه در دسترس نداشتید می‌توانید از میوه‌های با رنگ قرمز مثل توت فرنگی هم استفاده کنید.) قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا تکه‌های هندوانه نرم شوند و بپزند. با یک گوشتکوب یا با پشت قاشق تکه‌های نرم شده هندوانه‌ را پوره کنید تا کاملا یکدست شوند. در همین حین پودر ژلاتین را هم به پوره هندوانه اضافه کنید و آن را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه به هم بزنید تا غلیظ شوند.

مرحله پنجم: لایه رویی را به چیز کیک یخچالی یلدایی اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه چیز کیک هندوانه مجلسی، چند قطره رنگ قرمز خوراکی را برای پررنگ‌تر شدن ترکیب هندوانه و ژلاتین اضافه کنید و به هم بزنید تا یکدست شوند. کمی که مواد از دما افتادند، قالب چیزکیک را از یخچال، بیرون بیاورید. ترکیب پوره هندوانه و ژلاتین را به لایه پنیری چیزکیک اضافه کنید.

با شکلات چیپسی روی لایه رویی را به شکل هسته‌های هندوانه تزیین کنید. چیز کیک هندوانه را دوباره به یخچال برگردانید و ۳ تا ۴ ساعت دیگر صبر کنید تا کاملا خودش را بگیرد و محکم شود.

مرحله ششم: دور تا دور چیز کیک هندوانه یلدایی را تزیین کنید

در آخرین مرحله و بعد از این که چیز کیک هندوانه مخصوص شب یلدا، خودش را گرفت، کمربند قالب را باز کنید. می‌توانید مقداری از پودر پسته یا همان مخلوطی را که برای لایه زیر درست کرده بودید به آرامی به لایه خارجی چیز کیک بپاشید تا همه سطح خارجی (قسمت سفید پنیری) هم رنگ سبز بگیرد. توجه داشته باشید تنها قسمت رویی چیزکیک یلدایی باید مثل هندوانه قرمز باشد. سپس چیز کیک را با یک چاقوی تیز برش بزنید و سرو کنید.

روش تهیه چیز کیک هندوانه یلدایی با پایه کیک

طرز تهیه چیز کیک هندوانه یلدایی با پایه کیک

می‌توانید چیز کیک هندوانه یلدایی را به جای پایه بیسکویت با پایه کیک اسفنجی هم درست کنید. در این صورت باید به جای بیسکویت یا لایه پودر پسته و نارگیل از یک لایه کیک استفاده کنید. معمولا در طرز تهیه چیز کیک هندوانه برای یلدا با پایه کیک، از کیک شیفون ساده یا کیک اسفنجی ساده یا کاکائویی استفاده می‌شود. برای لایه روی چیز کیک می‌توانید از هر کدام از دستورهای بالا که مواد آن را در دسترس داشتید، استفاده کرده و روی چیز کیک هندوانه را تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف

تخفیفات لبنیات افق کوروش

نکات طرز تهیه چیز کیک هندوانه بدون فر و یخچالی

نکات و فوت و فن‌های چیزکیک هندوانه خوشمزه خانگی

  • برای درست کردن انواع چیز کیک یخچالی با پایه بیسکویت بهتر است از قالب‌های کمربندی استفاده کنید.
  • به منظور برش دادن چیز کیک می‌توانید چاقو را خیس کنید که چیز کیک شما تمیز بریده شود. یک روش دیگر هم این است که چاقو را کمی داغ کنید و سپس چیزکیک یخچالی را برش بزنید.
  • برای ایجاد طرح تخمه هندوانه روی چیز کیک می‌توانید به چای چیپس شکلاتی آماده از شکلات آب شده استفاده کنید و با استفاده از خلال دندان به آن شکل دهید.
  • برای لایه آخر یعنی لایه ژله‌ای می‌توانید از ژله‌‌های متنوع که رنگ‌ قرمز دارند، استفاده کنید. حتما لازم نیست ژله هندوانه به کار ببرید.
  • استفاده از رنگ خوراکی در طرز تهیه چیز کیک هندوانه با روکش ژله، می‌تواند باعث پررنگ‌تر شدن لایه رویی شود و در نهایت دسر یلدایی‌تان زیبا و جذاب‌تر خواهد شد.

بیشتر بخواهید: طرز تهیه چیز کیک انار یخچالی در قالب کمربندی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن چیز کیک یخچالی هندوانه شب یلدا

بهترین قالب برای طرز تهیه چیز کیک هندوانه یخچالی چیست؟

معمولا برای درست کردن چیز کیک‌ها مخصوصا اگر پایه بیسکویت باشند، از قالب‌های کمربندی استفاده می‌شود تا در هنگام باز کردن، مواد خامه‌ای و پنیری تغییر فرم ندهند. اگر هم از پایه کیک استفاده می‌کنید، می‌توانید به اندازه کف قالب را برش بزنید و داخل آن قرار دهید. در این صورت دیگر نیازی نیست لایه زیرین خودش را بگیرد. بنابراین می‌توانید مستقیما، مواد روی چیز کیک را به کیک آماده شده اضافه کنید و سپس آن را در یخچال قرار دهید.

برای لایه روی چیز کیک یلدایی از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟

برای لایه رویی پنیر، معمولا از ژله استفاده می‌شود. ولی می‌توان تکه‌های نازک هندوانه بدون پوست و هسته را هم روی ژله قرار داد تا کاملا یلدایی باشد. البته استفاده از خامه‌های فرم گرفته با رنگ قرمز که یادآور هندوانه شب یلدا هم باشد می‌توان استفاده کرد. در این صورت لایه روی چیزکیک را خیلی نازک بگیرید.

 

کالابرگ الکترونیک