طرز تهیه دلمه بادمجان با گوشت چرخ‌ کرده و بدون گوشت

طرز تهیه دلمه بادمجان با گوشت چرخ‌ کرده و بدون گوشت


14 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دلمه بادمجان

یکی از انواع دلمه‌هایی که در کشور ما پخته می‌شود و طرف‌دار زیادی هم دارد؛ دلمه بادمجان است. این خوراک خوشمزه با گوشت چرخ کرده را می‌توانید به صورت گیاهی و بدون گوشت هم بپزید. برای یادگیری طرز تهیه دلمه بادمجان با گوشت چرخ‌ کرده، ادامه این مقاله را در سرویس آشپزی مجله کوروش بخوانید. اگر می‌خواهید دلمه بادمجان بدون گوشت چرخ‌کرده بپزید، کافی‌ است گوشت چرخ‌کرده را حذف کنید.

طرز تهیه دلمه بادمجان با گوشت چرخ کرده

 

طرز تهیه دلمه بادمجان با گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

بادمجان: ۵ عدد بزرگ

گوشت چرخ کرده: ۱۰۰ گرم

سبزی مخصوص دلمه: ۲۰۰ گرم

لپه: ۱/۲ پیمانه

برنج: ۱/۲ پیمانه

سیر: ۳ حبه متوسط

پیاز: ۳ عدد متوسط

گوجه‌فرنگی: ۳ عدد

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

زرد چوبه، نمک و فلفل: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

دلمه بادمجان با گوشت چرخ‌ کرده و بدون گوشت

مرحله اول

 

در مرحله اول از طرز تهیه این دلمه و برای گرفتن نفخ لپه و کمک به پخت سریع‌تر آن، ابتدا لپه‌ها را از شب قبل بگذارید تا خیس بخورد. بهتر است هر ۲ یا ۳ ساعت ۱بار، آب لپه‌ها را عوض کنید و آب تازه روی آن بریزید. پس از خیس خوردن لپه‌ها، آنها را در قابلمه بریزید و روی آنها آب پر کنید. حرارت زیر قابلمه را متوسط تنظیم کنید.

 

 

مرحله دوم

 

برای درست کردن مایه دلمه بادمجان در همین حین که لپه‌ها می‌جوشند، بادمجان‌ها را پوست کنید و بشویید. سپس آنها را با دستمال خشک کنید. به اندازه نصف پیمانه، برنج پاک کنید و بشویید. سپس در قابلمه‌ای دیگر، مقداری آب و نمک بریزید و صبر کنید تا به جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب، برنج خود را به آن اضافه کنید و کمی صبر کنید تا برنج نرم شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی با گوشت به روغن افتاده و سیاه

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه برگ مو 

 

 

مرحله سوم

 

پس از گذشت ۵ دقیقه، برنج باید نرم شده باشد اما مغزپخت نشده باشد. وقتی برنج در چنین حالتی قرار گرفت، آن را از روی گاز بردارید و آب‌کش کنید.

 

۱ پیاز و ۲ حبه سیر را پوست بگیرید و بشویید. سپس هر کدام را در ظرف‌های جدا، خرد کنید. در ادامه، باید سیر و پیاز را سرخ کنید. برای این کار، بهتر است ابتدا روغن داغ شود و اول پیاز را بریزید. پس از کمی تفت خوردن پیازها، سیر را در تابه پیازها بریزید و با هم سرخ کنید.

 

 

مرحله چهارم

 

سپس گوشت چرخ کرده را به تابه سیر و پیاز اضافه کرده و آن را با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه طعم‌دار کنید. رب گوجه‌فرنگی را نیز در همین موقع به تابه گوشت اضافه کنید. پس از اینکه گوشت چرخ کرده تفت خورد، سبزی دلمه را به تابه اضافه کنید. در تابه را ببندید تا سبزی خوب بپزد. پس از پخت کامل سبزی و تغییر رنگ آن، تابه را از روی گاز بردارید و اجازه دهید مواد خنک شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه بادمجان در فر و قابلمه

 

 

مرحله پنجم

 

پس از نیم‌پز شدن لپه، لپه‌ را نیز از روی گاز بردارید و آب‌کش کنید.

 

داخل بادمجان‌ها را نیز به شکل عمودی و بادقت برش بزنید تا به دیواره آنها آسیبی نرسد. داخل بادمجان را با قاشق خالی کنید. سپس در تابه‌ای دیگر، کمی روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. بادمجان‌ها را به صورت درسته در روغن داغ قرار دهید و صبر کنید تا ۲ طرفش سرخ و طلایی شود. پس از سرخ‌ کردن تمام بادمجان‌ها، آنها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن کشیده شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مربای گیلاس خوش عطر بدون شکرک و کپک

 

 

مرحله ششم

 

طرز تهیه دلمه بادمجان یا گوشت چرخ کرده

 

در ادامه، سیر و پیازهای باقی‌مانده را خرد کنید و در تابه تفت دهید. گوجه‌ها را نیز پوست بگیرید و خرد کنید و به همین تابه اضافه کنید. سپس می‌توانید ادویه‌های مورد علاقه خود را در این تابه بریزید. پس از کمی تفت خوردن، ۲ لیوان آب را در این تابه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا سس غلیظ شود. این تابه در واقع حاوی سس دلمه است و بادمجان‌های شکم پر در این تابه سرخ می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر

 

 

داخل بادمجان‌ها را با تابه گوشت چرخ کرده آماده شده در مراحل قبلی، پر کنید و سپس آنها را در تابه حاوی سس قرار دهید. در تابه را ببندید تا مواد داخل بادمجان‌ها کاملا بپزند. نوش جان!

 

کالابرگ الکترونیک