طرز تهیه کلم پلو مرحله به مرحله به ۲ روش + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه کلم پلو مرحله به مرحله به ۲ روش + فیلم آموزش تهیه


29 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کلم پلو

طرز تهیه کلم پلو مرحله به مرحله به 2 روش تهرانی و شیرازی

کلم پلو یکی از خوشمزه ترین انواع پلو ایرانی مخلوط است و یک غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده خوشمزه است که به عنوان غذای مراسم مختلف از غذای ماه رمضان برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان و شام شب یلدا گرفته تا یک پلوی مجلسی برای ناهار مهمانی سرو می‌شود. کلم پلو شیرازی، تهرانی و کرمانی از معروف ترین انواع کلم پلو هستند که طرز تهیه هر یک از آن ها در جزئیات کمی با هم متفاوت است. کلم پلو یکی از غذاهای شب عید شیراز و یک غذای شیرازی ماه رمضانی است. در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم تا شما را با طرز تهیه کلم پلو تهرانی و طریقه درست کردن کلم پلو شیرازی اصل و ترکیب سبزی کلم پلو به عنوان یک غذای لذیذ با گوشت چرخ کرده و برنج آشنا کنیم. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

 

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

 

زمان پخت: ۷۰ دقیقه

زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

 

 

مواد لازم کلم پلو برای ۵ نفر

 

روغن: به مقدار لازم

پیاز متوسط: ۳ عدد

گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم

برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته دار

کلم سفید: ۷۰۰ گرم

آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری

ریحان، تره، ترخون و شوید: ۲۵۰ گرم

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

زعفران دم کرده: نصف قاشق غذاخوری (اختیاری)

پودر لیمو عمانی: به مقدار لازم

 

 

مراحل پخت طرز تهیه کلم پلو

مرحله اول؛ آماده کرده پیاز داغ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کلم پلو شیرازی اصل باید یک عدد پیاز را بردارید و پوست آن را جدا کنید. سپس پیاز را به صورت خلالی ریز و یا نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را به روغن اضافه کنید تا کاملاً سرخ شوند. زمانی که رنگ پیازها طلایی شد، زردچوبه و کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شیرین پلو مجلسی « 

 

 

مرحله دوم؛ پختن کلم های کلم پلو

 

دستور پخت کلم پلو شیرازی اصلی مجلسی

 

در این مرحله از پخت کلم پلو شیرازی اصل کلم سفید ها را بشویید و با کمک یک چاقوی تیز و تخته آشپزی آن ها را به صورت رشته ای نازک خرد کنید. کلم ها نه باید خیلی درشت باشند و نه خیلی زیر. بعد از خرد کردن همه کلم ها آن ها را به پیاز داغ اضافه کنید و کمی روی حرارت ملایم تفت دهید. بعد از اینکه کلم را مقداری تفت دادید، دو سوم لیوان فرانسوی دسته دار آب به آن اضافه کنید. سپس درب ماهیتابه را روی آن بگذارید و اجازه دهید کلم به خوبی نرم و پخته شود. بعد از پخت کلم ها درب قابلمه را بردارید تا آب اضافی بخار شود.

 

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن سبزی های معطر به کلم پلو

 

در سومین مرحله از طرز تهیه کلم پلو شیرازی اصل باید سبزی های معطر را آماده کنید. همه سبزی ها را با آب فراوان بشویید و روی یک پارچه پهن کنید تا کمی خشک شوند. سپس آن ها را با کمک یک چاقوی تیز و یا غذاساز به صورت ریز و ساطوری خرد کنید. حدود ۲ قاشق غذاخوری از سبزی های معطر را در ظرفی کنار بگذارید و بقیه آن را همراه با نمک و پودر لیمو عمانی به ترکیب کلم و پیاز اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. لازم نیست سبزیجات را بیش از اندازه تفت دهید زیرا این کار موجب تلخ شدن سبزی های معطر می شود.

 

 

طرز تهیه خورش فسنجان به ۳ روش

 

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن گوشت قلقلی

 

بعد از ترکیب کردن همه مواد کلم پلو شیرازی اصل باید به سراغ گوشت قلقلی بروید. برای درست کردن گوشت قلقلی ۲ عدد پیاز باقی مانده را با رنده ریز رنده کنید. سپس آب پیاز را بگیرید. گوشت چرخ کرده و ۲ قاشق سبزی که کنار گذاشته بودید به پیاز رنده شده و آب گرفته اضافه کنید. مواد را کمی هم بزنید، سپس مقداری آرد نخودچی، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید کمی ادویه نیز به گوشت بزنید. مواد را خوب ترکیب کنید و سپس با کمک دست کمی آن را ورز دهید تا کاملاً یکدست شود. این کار موجب می شود تا گوشت در زمان سرخ شدن حالت قلقلی خود را حفظ کند و وا نرود.

 

 

مرحله پنجم؛ سرخ کردن گوشت قلقلی کلم پلو

 

سرخ کردن گوشت قلقلی کلم پلو

 

در پنجمین مرحله از طرز تهیه کلم پلو گوشت قلقلی باید مقداری گوشت  بردارید و آن را به صورت قلقلی درآورد. اندازه هر قلقلی باید کمی بزرگ تر از یک بند انگشت باشد. سعی کنید همه قلقلی ها را یک اندازه درست کنید تا ظاهر کلم پلو با گوشت قلقلی شما زیباتر شود. سپس مقداری روغن در یک ماهیتابه بریزید. اجازه دهید روغن کمی داغ شود. سپس گوشت های قلقلی را داخل تابه قرار دهید تا خوب سرخ شوند. این کار را برای همه قلقلی ها انجام دهید و در نهایت آن ها را داخل یک ظرف کنار بگذارید.

حتما بخوانید  بهترین مواد غذایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند

 

 

طرز تهیه شامی کباب ترد و خوشمزه

 

 

مرحله ششم؛ آبکش کردن برنج

 

برای آبکش کردن برنج بهتر است از قبل ۴ لیوان دسته دار فرانسوی برنج را بشویید. برنج را حداقل برای ۲ ساعت در آب و مقداری نمک بگذارید تا خیس بخورد. این کار موجب می شود برنج شما بهتر باز شود و قد بکشد. سپس یک قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و با حرارت زیاد روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. مقداری نمک به آب اضافه کنید و بعد از جوش آمدن برنج را داخل قابلمه بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا برنج کمی قد بکشد و آماده آبکش کردن شود. اجازه ندهید برنج شفته شود. زمانی که روی دانه برنج یک ترک افتاد آماده آبکش شدن است.

 

برنج را آبکش کنید و با مواد کلم پلو که از قبل آماده کرده بودید، مخلوط کنید. می توانید برنج و مواد کلم پلو را به صورت لایه ای داخل قابلمه بریزید. برای ته دیگ این غذا می توانید از قطعات نان یا سیب زمینی برش خورده استفاده کنید. در این مرحله از درست کردن کلم پلو با گوشت قلقلی می توانید مقداری زعفران آب شده نیز به برنج اضافه کنید تا برنج شما خوش رنگ تر شود.

 

 

مرحله هفتم؛ سرو کردن کلم پلو شیرازی اصل

 

سرو کردن کلم پلو شیرازی اصل

 

بعد از ترکیب کردن مواد کلم پلو با گوشت قلقلی باید درب قابلمه را به همراه یک دمکنی روی آن قرار دهید تا برنج به خوبی دم بکشد. بعد از آماده شدن غذا برنج را داخل دیس مناسب بکشید و ته دیگ های سیب زمینی را در کنار آن قرار دهید. گوشت قلقلی را در تمام قسمت های برنج یا دور دیس بچینید.

 

 

طرز تهیه استامبولی پلو قالبی

 

 

طرز تهیه کلم پلو تهرانی

 

طرز تهیه کلم پلو تهرانی

 

مواد لازم برای ۵ نفر

 

کلم برگ: ۶۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۴ عدد

گوشت چرخ کرده: نیم کیلوگرم

دارچین: ۱/۵ قاشق غذاخوری

زعفران: ۱ قاشق چای خوری

سیب زمینی بزرگ: ۱ عدد

کره: ۱۰۰ گرم

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک و فلفل: به مقدار لازم

زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری

رب گوجه فرنگی: ۱/۳ قاشق غذاخوری

برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته دار

 

 

مرحله اول؛ خیس کردن برنج

 

آماده کردن مواد کلم پلو

 

کلم پلو تهرانی برخلاف کلم پلو شیرازی سبزی ندارد. در اولین مرحله از طرز تهیه کلم پلو تهرانی باید برنج را بشویید و در آب خیس کنید.

 

 

مرحله دوم؛ مواد کلم پلو را آماده کنید

 

سپس کلم ها را به صورت نگینی خرد کنید. پیاز را هم به صورت نگینی و تقریباً در اندازه کلم خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را سرخ کنید. پند دقیقه بعد از اینک پیازها کمی سبک شدند، کلم های خرد شده را به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را ببندید تا برگ کلم همراه با پیاز خوب نرم و پخته شود. بعد از ۱۰ دقیقه پیاز و کلم را هم بزنید. حالا مواد را خوب تفت دهید تا آب داخل ماهیتابه به طور کامل بخار شود و رنگ پیاز و کلم کمی طلایی رنگ شود. سپس مقداری دارچین، زعفران و نمک به آن اضافه کنید و بعد از اینکه مواد کامل سرخ شدن، شعله گاز را خاموش کنید.

 

 

مرحله سوم؛ سرخ کردن گوشت قلقلی

 

در دومین مرحله از طرز تهیه کلم پلو تهرانی باید یک پیاز را رنده کنید. سپس آن را با گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل، دارچین و مقداری زعفران ترکیب کنید. همه مواد را مخلوط کنید و خوب ورز دهید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و گوشت ها را به صورت قلقلی درآورده و در روغن سرخ کنید. وقتی گوشت ها تا حدودی سرخ شدند، مقداری رب گوجه فرنگی داخل به ماهیتابه اضافه کنید و خوب تفت دهید. در نهایت کوفته ریزه ها را با مواد کلم پلو ترکیب کنید. با این روش درست کردن کلم پلو با گوشت قلقلی رنگ غذا کمی قرمز و ربی می شود و همین موضوع و البته نداشتن سبزیجات آن را نسبت به کلم پلوی شیرازی متمایز می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ته چین مرغ در فر یا قابلمه «

 

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن برنج کلم پلو

 

آماده کردن برنج کلم پلو

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کلم پلو تهرانی باید برنج را آبکش کنید. سپس مقداری روغن کف قابلمه بریزید. سیب زمینی ها را با ضخامت نیم سانتی متر برش دهید و کف قابلمه قرار دهید. سپس مقداری برنج روی آن بریزید. سپس روی آن مواد کلم و گوشت قلقلی را بریزید و باز هم برنج روی مواد قرار دهید. این کار را در چند لایه تکرار کنید. در نهایت ۵۰ گرم کره را آب کنید و روی برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا کاملاً دم بکشد.

 

 

طرز تهیه کلم پلو بدون گوشت

 

اگر گیاهخوار هستید یا برای مصرف گوشت محدودیت دارید کلم پلو را بدون گوشت درست کنید. به جای گوشت قلقلی می توانید از سویا استفاده کنید. استفاده از مرغ گیاهی و گوشت گیاهی که که در بازار موجود است ایده خوبی است. کلم پلو آنقدر طعم لذیذ دارید که حتی بدون سویا یا گوشت های گیاهی هم یک غذای خوشمزه و دلچسب است. مایه کلم پلو را بدون گوشت درست کنید و لا به لای برنج دم بگذارید. اگر می خواهید کلم پلو را با سویا قلقلی درست کنید به این ترتیب عمل کنید:

حتما بخوانید  مهم ترین نکات نگهداری فرش ماشینی و دستباف در خانه برای افزایش عمر آن

 

برای این مقدار مواد ابتدا ۱ لیوان دسته دار فرانسوی سویا (یا یک و نیم لیوان) را به مدت ۲۰ دقیقه در شیر یا آب بخیسانید تا طعم بهتری پیدا کند. سپس سویا را آبکش کنید و خوب با دست فشار دهید تا شیر یا آب اضافی آن گرفته شود. حالا سویا را در چرخ گوشت بریزید و یک دور چرخ کنید. سویاهای چرخکرده را یک ظرف بزرگ بریزید و به آن یک لیوان دسته دار آرد سوخاری، پیاز رنده شده یک عدد متوسط، نمک ،فلفل، زردچوبه و کمی دارچین اضافه کنید. سویا را با این مواد خوب ورز بدهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس به همان ترتیب مثل گوشت با دست به اندازه یک گردو یا کوچک‌تر قلقلی و در روغن روی شعله ملایم گاز تفت دهید.

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه کلم پلو شیرازی و تهرانی

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه کلم پلو

 

  • برای درست کردن کلم پلو مجلسی شیرازی می توانید به جای گوشت قلقلی از گوشت تکه ای نیز استفاده کنید. برای این کار باید گوشت ها را به قطعات کوچک برش دهید و همراه پیاز و کلم سرخ کنید و در نهایت با برنج ترکیب نمایید.

 

  • اگر برای درست کردن کلم پلو شیرازی به سبزیجات معطر تازه دسترسی ندارید، می توانید از مقداری سبزی خشک استفاده کنید.

 

  • برای درست کردن کلم پلو شیرازی اصل به جای کلم سفید، می توانید از کلم قمری یا کلم سنگ نیز استفاده کنید.

 

  • برای تزئین کلم پلو می توانید مقداری پیاز داغ ترد و مجلسی روی آن قرار دهید.

 

  • در صورت تمایل می توانید کلم پلو را بدون گوشت قلقلی و با مرغ نیز تهیه کنید. برای درست کردن کلم پلو بدون گوشت و با استفاده از مرغ تنها لازم است بعد از اضافه کردن پیاز داغ، مقداری مرغ خرد شده به آن اضافه کنید و مرغ را همراه با سایر مواد کلم پلو آماده کنید. سپس آن را با برنج ترکیب نمایید.

 

 

 بیشتر بخوانید » طرز تهیه جوجه کباب تابه ای «

 

 

نکات مهم خوش طعم و عطر شدن کلم پلو

 

  • استفاده از کره و زعفران موجب خوش عطر و طعم شدن کلم پلو می شود.

 

  • برای اینکه کلم پلو خوشمزه و مجلسی شما مزه بهتری پیدا کند، بهتر است برای درست کردن آن از ادویه پلویی استفاده کنید.

 

  • بسیاری از افراد در طرز تهیه کلم پلو مجلسی از رب گوجه فرنگی استفاده می کنند.

 

  • اضافه کردن مقداری پودر دارچین و زیره به کلم پلو موجب خوش عطر شدن غذا می شود.

 

  • در طرز تهیه کلم پلو مجلسی می توانید به جای قرار دادن قلقلی روی غذا، مقداری از آن را داخل برنج نیز قرار دهید تا همراه پلو دم بکشد.

 

  • برای گرفتن بوی کلم باید آن را خوب تفت دهید. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن کلم به پیازها باید صبر کنید آب آن به طور کامل تبخیر شود. سپس سبزی های معطر را به آن اضافه کنید. وجود آب کلم در غذا موجب بد بو شدن کلم پلو می شود.

 

طرز تهیه کلم پلوی خوشمزه

 

  • اگر در زمان درست کردن قلقلی متوجه شدید که مایه گوشت کمی شل است، می توانید مقداری آرد به آن اضافه کنید تا منسجم شود.

 

 

ترکیب سبزی کلم پلو

 

  • ترکیب سبزیجات کلم پلو ریحان، تره، ترخون و شوید هستند. معمولاً برای این غذا بهتر است مقدار تره و ریحان برابر باشد. اندازه شوید را مقداری کمتر در نظر بگیرید و از کمی ترخون نیز برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از ترخون زیاد در کلم پلو موجب تلخ شدن غذا می شود.

 

 

روش از بین بردن بوی کلم

 

  • اگر نسبت به بوی کلم حساس هستید، برای از بین بردن آن می توانید کلم ها را خرد کنید. سپس آن را برای ۱۵ دقیقه در آب یخ قرار دهید و بعد در آبکش بریزید و تفت دهید. این کار موجب می شود بوی کلم تا حد زیادی کم شود.

 

 

نکات درست کردن گوشت قلقلی کلم پلو

 

  • برای سرخ کرده گوشت قلقلی حواستان باشد که ابتدا اجازه دهید یک سمت گوشت خودش را بگیرد. سپس می توانید با کمک قاشق آن را بچرخانید تا سایر قسمت های گوشت نیز به خوبی سرخ شود.

 

  • برای درست کردن کلم پلو می توانید از گوشت چرخ کرده به صورت مخلوط نیز استفاده کنید. برای این کار باید گوشت چرخ کرده را همراه با سایر مواد سرخ کنید و با برنج ترکیب نمایید.

 

  • در طرز تهیه کلم پلو قرمز نیز می توانید به همین روش عمل کنید و اما پیشنهاد می شود کلم پلو قرمز را با سینه مرغ تهیه کنید. سپس مقداری خلال پسته و بادام نیز به آن اضافه کنید تا طعم غذا لذیذتر شود.
  • برخی افراد به مواد کلم پلو به همراه رب گوجه فرنگی، مقداری آبغوره نیز اضافه می کنند.

 

 

طرز تهیه کلم پلو کرمانی

 

  • طرز تهیه کلم پلو کرمانی نیز شباهت زیادی به کلم پلوی شیرازی دارد. برای درست کردن کلم پلو کرمانی به جای کلم برگ از کلم سنگ استفاده می شود. سایر مراحل پخت نیز همانند روش های قبل انجام می شود. در طرز تهیه کلم پلو کرمانی ابتدا پیاز، گوشت چرخ کرده را به همراه کلم سنگ خرد شده خوب سرخ می کنید. سپس مقداری دارچین، زردچوبه و آب لیمو ترش به آن اضافه می کنید. در نهایت بعد از آماده شدن مواد آن را با برنج آبکش شده ترکیب نمایید و اجازه دهید دم بکشد.

 

تفاوت کلم پلو شیرازی و تهرانی و کرمانی

 

  • برای درست کردن کلم پلو شیرازی از سبزیجات معطر استفاده می شود و در طرز تهیه کلم پلوی تهرانی و کرمانی سبزی معطر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 

منبع: allrecipes

کالابرگ الکترونیک