طرز بو دادن پسته خام در منزل | ۵ روش ساده برشته و شور کردن

طرز بو دادن پسته خام در منزل | ۵ روش ساده برشته و شور کردن


20 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پسته بو داده

پسته از انواع آجیل‌ های بسیار مقوی و پر طرفدار است. برخی افراد ترجیح می‌ دهند برای اطمینان بیشتر و دخالت دادن سلیقه خودشان، طرز بو دادن پسته خام یا پسته تازه را یاد بگیرند و آن را در منزل انجام دهند. طرز بو دادن پسته خام در مایکروفر، مانند طرز بو دادن آجیل خام و با طعم دار کردن پسته انجام می‌ شود. برای اینکه با طرز بو دادن پسته با زعفران یا مواد دلخواه و طریقه شور کردن پسته خام آشنا شوید، این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش را از دست ندهید.

 

طرز بو دادن پسته خام یا تازه

 

طرز بو دادن پسته خام یا تازه

 

معمولا پسته تازه یا خام‌ را به روش های مختلف بو می‌ دهند. موادی که در هنگام بو دادن پسته خام به آن اضافه می‌ کنید، به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. همچنین برشته و شور کردن پسته باید روی شعله آرام اجاق گاز یا داخل مایکروفر انجام شود. استفاده از فر برای بو دادن هم یکی از روش های متداول است. شما می‌ توانید هر کدام از راه‌ های زیر را برای بو دادن پسته خام به کار بگیرید. موادی هم که به کار می برید، در همه روش ها نسبت های زیر است. پوست پسته تازه را بعد از جدا کردن دور نریزید. از آن برای درست کردن مربای پوست پسته که یک مربای سنتی ایرانی است و خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست پسته خام مجلسی زعفرانی

 

 

مواد لازم

 

پسته خام: ۱ کیلوگرم

نمک: ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری

آب: ۱ لیوان دسته‌ دار فرانسوی

آبغوره/ آبلیمو یا آبغوره/ سرکه: ۱یا ۲ قاشق چای‌ خوری

زعفران دم کرده: به میزان دلخواه

 

 

طرز بو دادن پسته خام و طریقه شور کردن پسته خام

 

طرز بو دادن پسته خام و طریقه شور کردن پسته خام

 

۱- طرز بو دادن پسته در تابه (روش اول)

 

۱- برای بو دادن پسته خام، آن را از شب قبل خیس کنید. به اندازه ۱یا ۲ قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان حل کنید.

 

۲- پسته‌ ها را آبکش کنید و درون ماهیتابه یا قابلمه ترجیحا تفلون بریزید. سعی کنید از ظرفی استفاده کنید که دیواره‌ بلندی داشته باشد. محلول آب و نمک را به پسته‌ ها اضافه کنید.

 

۳- حرارت زیر ظرف را بسیار ملایم تنظیم کنید و پسته‌ ها را به طور مرتب تفت دهید تا آب نمک، خشک شود.

 

۴- برای خوش‌ طعم و خوش‌ رنگ شدن پسته‌ ها، آبلیمو و سرکه را به زعفران اضافه کنید و روی پسته‌ ها بریزید. کمی آن را به هم بزنید و سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

 

۵- پسته‌ ها را در سینی بریزید و اجازه دهید خشک شوند.

 

 

۲- طرز بو دادن پسته در تابه (روش دوم)

 

طرز بو دادن پسته در تابه

 

۱-در طرز بو دادن پسته به طریقه شور کردن پسته خام نیازی به خیساندن پسته‌ ها از شب قبل نیست. پسته‌ها را درون ماهیتابه بریزید و بعد از اینکه پوست پسته رنگ خود را تغیییر داد و مایل به قهوه‌ای شد، روی آن آب نمک بریزید.

 

۲- می‌ توانید مانند روش اول، محلول سرکه و آبلیمو یا آبغوره و زعفران را هم به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی ساده و شکم پر + فیلم آموزش

 

۳- اگر پسته‌ های درون ماهیتابه هنوز رطوبت دارند، نگران نباشید، اجازه دهید پسته‌ ها در فضای باز خشک شوند.

 

۳- طرز بو دادن پسته در مایکروفر

 

بو دادن پسته با مایکروفر

 

۱- در طرز بو دادن پسته خام به روش سوم یعنی در مایکروفر کافی است اول پسته ها را بشویید و در یک ظرف بریزید.

 

۲- مثل روش اول، محلول طعم‌ دار کننده پسته را تهیه کنید. یک لیوان آب و نمک و آبلیمو یا آبغوره یا سرکه را به همراه زعفران دم کرده به پسته اضافه کنید. بگذارید پسته‌ ها یک شب در این محلول بمانند.

 

۳- روز بعد، پسته ها را در صافی بریزید.

 

۴- پسته‌ ها را در سینی مایکروفر بگذارید و چند بار هم بزنید. درجه ماکروفر را روی دمای بالاترین دما (برای مایکرفرهای با حداکثر توان ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ وات) قرار دهید. ۵ تا ۷ دقیقه سینی را در آن قرار دهید. در این مدت ۲ تا ۳ بار پسته ها را هم بزنید. اگر دما را کمتر در نظر می گیرد، زمان را بیشتر کنید.

 

۵- مانند دو روش گفته شده در بالا، اگر پسته هنوز رطوبت داشت، آن را در فضای باز بگذارید تا خشک شود.

 

 

۴- طرز بو دادن پسته خام در فر

 

۱- برای بو دادن و شور کردن پسته در فر، پسته ها را به خوبی با آب سرد بشویید. آن ها را در یک ظرف بریزید و نمک، زعفران دم کرده غلیظ، سرکه یا آبلیمو را همراه با یک لیوان آب، به کاسه اضافه کنید و همه را به خوبی مخلوط کنید. به طوری که مواد، کاملا روی پسته ها را بپوشاند. روی ظرف را بپوشانید و یک شب تا صبح آن را در دمای محیط یا یخچال قرار دهید.

 

۲- از ۳۰ دقیقه قبل، فر را روشن و روی دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. پسته هایی را که خیس کرده اید، در یک آبکش بریزید تا آب و مواد اضافی آن خارج شود. پسته ها را کف سینی پخش کنید به طوری که روی هم قرار نگیرند. سپس سینی را در فر قرار دهید.

 

۳- در طرز بو دادن پسته در فر، سینی را باید به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. هر ۵ دقیقه یک بار، پسته ها را هم بزنید تا همه بخش های پسته، بو داده شود. سپس سینی را خارج کنید و در دمای محیط قرار دهید تا اگر پسته ها رطوبت داشتند، خشک شوند.

 

نکته: می توانید برای راحت تر جدا شدن پسته ها از سینی، کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید.

 

 

۵- بو دادن پسته روی بخاری

 

در کنار همه این روش ها، می توانید بو دادن پسته را در زمستان و روی بخاری انجام دهید. در این روش از سینی روحی استفاده کنید. همه مراحل آماده سازی پسته را مانند روش هایی که در بالا به آن اشاره شد، انجام دهید. بهتر است، پسته ها را در بخش های اطراف و کناره های سینی قرار دهید. چون دمای وسط سینی بالاتر است و احتمال سوختن پسته ها وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای چغاله پسته خانگی مرحله به مرحله

 

 

فوت و فن‌ های بو  دادن و طریقه شور کردن پسته خام

 

فوت و فن‌ های بو  دادن و طریقه شور کردن پسته خام

 

  • پسته را می‌ توانید با روغن هم بو بدهید. اگر می‌ خواهید علاوه بر موادی که آورده شد، از روغن هم استفاده کنید. در این صورت روغنی را به کار ببرید که مقاومت حرارتی بالایی دارد. روغن نارگیل برای این روش توصیه می‌ شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه کشک کدو مجلسی کرمانی بسیار لذیذ به 2 روش

 

  • در طرز بو دادن پسته می توانید سرکه یا آبلیمو را از مواد حذف کنید و فقط از نمک استفاده کنید. به کار بردن زعفران هم اختیاری است.

 

  • چاشنی ها و مواد دیگر مانند رب انار، آب لبو، آبغوره یا سبزی های معطری مثل گلپر را هم می توانید در روش های مختلف بو دادن پسته به کار ببرید. در این صورت رنگ و طعم پسته تغییر خواهد کرد. در صورتی که آب لبو را در طرز بو دادن پسته به کار می برید، زعفران را حذف کنید.

 

  • برای یک کیلوگرم پسته خام، آب ۲ عدد لیمو تازه، ۱/۴ لیوان آبغوره و ۱/۴ لیوان آب لبو، به میزان دلخواه نمک و به اندازه ۵ تا ۶ لیوان آب سرد به پسته ها اضافه کنید و یک شب تا صبح، پسته ها را در این مواد نگه دارید. سپس آن ها را آبکش کنید.

 

  • بهترین دما برای بو دادن پسته خام در فر، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. بهتر است زمان را کمتر یا بیشتر در نظر نگیرید. همچنین دما را بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. رعایت نکردن این اصول به آنزیم ها و ویتامین های موجود در پسته، آسیب وارد می کند. علاوه بر این، باعث تغییر رنگ، عطر و طعم پسته خواهد شد. حتی در برخی مواد ممکن است موجب ایجاد برخی مواد مضر برای سلامتی بدن شود.

 

  • فرقی نمی کند پسته را در تابه بو می دهید یا مایکروفر یا فر، در همه روش ها، دما را روی درجه مناسب تنظیم کنید. دمای پایین و تفت دادن بهترین روش برای بو دادن پسته است. در این صورت، کیفیت پسته پایین نمی آید.

 

  • در طول مدتی که پسته ها را بو می دهید، حتما آن ها را به خوبی و به صورت مداوم تفت دهید تا نسوزند یا یک طرف آن ها برشته نشود و بقیه قسمت ها خام بماند.

 

 

پسته خام یا بو داده؟

 

پسته خام یا بو داده؟

 

  • پسته خام و بو داده، هر کدام خواص و ویژگی‌ های خود را دارند و مصرف هر دو نوع برای سلامتی توصیه می‌شود.

 

  • در مورد پسته خام این احتمال وجود دارد که در آن باکتری‌ های مضر وجود داشته باشد که البته در این صورت باز هم احتمال بیماری‌ زا بودن باکتری‌ها، بسیار کم است.

 

  • از طرفی پسته ‌بو داده آنتی‌ اکسیدان و ویتامین‌ های کمتری دارد. مثلا ویتامین های B12 و C تا حدودی در نتیجه بو دادن از بین می روند. در هنگام بو دادن پسته خام، برخی از چربی‌ های مفید پسته آسیب می‌ بیند که البته باز هم خطرناک نیست. همچنین طی برشته ‌و شور کردن پسته، طعم پسته تغییر می‌ کند و علاوه بر آلودگی‌ ها، آنزیم‌های مخرب نیز از بین می‌ روند.

 

 

سخن پایانی

 

در طرز بو دادن و شور کردن پسته، نباید نکات مهم و کاربردی را از قلم بیندازید چون رعایت نکردن این اصول، حتما کیفیت و طعم پسته را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرفی، بو دادن پسته در خانه این اطمینان را به شما می دهد که از مواد سالم و با کیفیتی برای طرز بو دادن پسته به کار می برید. معمولا در طرز تهیه پسته های بو داده موجود در بازار، از مواد بی کیفیتی استفاده می شود و این موضوع باعث می شود حتی در برخی مواقع، برای سلامتی هم چندان مفید نباشند.

 

 

بیشتر بخوانید « همه خواص پسته خام و تازه + ارزش غذایی، طبع و مضرات مصرف پسته »

 

 

 

کالابرگ الکترونیک