طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی و خوشمزه بدون پلوپز

طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی و خوشمزه بدون پلوپز


5 دی 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی و خوشمزه بدون پلوپز

ته انداز مرغ از انواع پلوهای ایرانی و برخلاف اسم به ظاهر سختش یک غذای با مرغ بسیار ساده و البته بسیار لذیذ و خوشمزه است که به آن ارمنی پلو هم می‌گویند که احتمالا پخت آن ریشه در آشپزی ارمنی دارد. طرز تهیه ته انداز مرغ مجلسی یا همان ارمنی پلو به عنوان یک غذای خوشمزه با مرغ و برنج را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

در ته انداز مرغ یا ته انداز بال مرغ ما به جای ته دیگ نان، سیب زمینی یا ته دیگ برنج، مرغ ته دیگ شده داریم. در این غذا نوع برنج مهم نیست یعنی شما می‌توانید ته انداز مرغ را با سبزی پلو،  لوبیا پلو و عدس پلو یا هر نوع پلوی دیگری که می‌پسندید، استفاده کنید. به جای مرغ هم می‌توانید از گوشت و ماهی استفاده کنید. ته انداز مرغ و بادمجان بسیار مرسوم است و طرفداران بسیاری دارد. ته انداز مرغ یک غذای محبوب در لیست برنامه غذایی یک ماهه رمضان است.

 

طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی

 

با طرز تهیه ته انداز مرغ یا همان ته دیگ مرغ با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی

مواد لازم طرز تهیه ته انداز مرغ برای ۶ نفر

 

  • ران یا سینه مرغ: ۶ تکه (اگر بال مرغ استفاده می‌کنید چند تکه بیشتر)
  • برنج: ۴ لیوان
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۵ قاشق
  • پیاز: ۱ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • پودر سیر و پودر پاپریکا: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه ته انداز مرغ

 

با طرز تهیه ته انداز بال مرغ یا سینه مرغ و مراحل آن همراه ما باشید.

 

 

مرحله اول؛ آماده کردن برنج و تکه‌های مرغ

 

برنج‌ها را در آب و نمک خیس کنید. تکه‌های خام مرغ را با پیاز خرد شده، نمک، زعفران، پودر سیر و پودر پاپریکا مزه‌دار کنید.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه میلک شیک موز و شکلات به روش کافی شاپی

 

بعد از چند ساعت مرغ‌های مزه‌دار شده را از یک طرف خوب سرخ کنید. سمت دیگر مرغ که قرار است کف قابلمه قرار بگیرد نیازی به سرخ شدن ندارد. در این فاصله برنج را در آب جوش بریزید و بپزید و آبکش کنید. برنج نباید نرم شود و باید دانه باشد.

 

 

مرحله دوم؛ چیدن کف قابلمه با تکه‌های مرغ

 

کف قابلمه مورد نظرتان مقداری روغن بریزید و وقتی روغن داغ شد مرغ‌ها را از سمتی که سرخ نشده است کف قابلمه بچینید. مقداری از برنج را با کمی زعفران قاطی کنید. لابه لا و روی مرغ‌ها برنج بریزید و آن را پهن کنید.

 

برنج زعفرانی شده را بیشتر در سمت دور قابلمه بریزید تا هنگام سرو غذا لایه زعفرانی برنج مشخص‌تر باشد.

 

 

مرحله آخر؛ دم کردن برنج ته انداز

 

روی برنج را مخلوطی از کره آب شده و زعفران دم کرده بریزید و با کف دست برنج را کمی فشار دهید. ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی را روی شعله ملایم گاز و شعله پخش‌کن به مدت ۱ الی ۱ و نیم ساعت دم بگذارید تا مرغ‌ها حسابی سرخ و حنایی شوند. بعد از پخت ته انداز آن را به صورت قالبی در یک دیس گرد برگردانید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه خورش شش انداز

 

 

برای درست کردن ارمنی پلو یا طرز تهیه ته انداز مرغ طعم زعفران را جدی بگیرید و در استفاده از آن دست و دلباز باشید. طعم اصلی این غذا بستگی به زعفرانی دارد که برای پخت استفاده می‌کنند. زعفران دم کرده مرغوب و غلیظ عطر و بوی بی‌نظیری به این غذا می‌بخشد.

 

 

طرز تهیه ته انداز مرغ و بادمجان

 

برای طرز تهیه ته انداز مرغ و بادمجان از ران مرغ استفاده کنید. بادمجان‌ها را از طول به دو قسمت کنید و بعد از شستن و نمک زدن در حد طلایی شدن سرخ کنید. در ته قابلمه مرغ پخته و سرخ شده به همراه بادمجان را بچینید و برنج زعفرانی را برای دم کردن روی آن بریزید. توجه داشته باشید که بادمجان زیاد سرخ نشود تا در ته قابلمه به هنگام پخت برنج نسوزد!

 

 

نکات مهم طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مربای کدو حلوایی نرم و مجلسی با آهک و بدون آهک

نکات مهم طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی

 

  • ته انداز مرغ را با انواع برنج و پلو می‌توانید درست کنید. اگر ته انداز شوید پلو را می‌پسندید، بعد از آبکش کردن برنج مقداری شوید تازه یا خشک را با برنج مخلوط کنید. اگر ته انداز مرغ را با زرشک پلو می‌پسندید در پایان پخت روی برنج را با زرشک تفت داده شده و در صورت دلخواه خلال پسته و بادام تزیین کنید. اگر هم ته انداز مرغ را به صورت عدس پلو یا ماش پلو دوست دارید در مرحله آبکش کردن برنج مقداری عدس یا ماش از قبل پخته شده را با برنج مخلوط کنید.

 

  • برخی دوست دارند همراه عدس پلو، کشمش هم داشته باشند. برای درست کردن عدس پلو با کشمش مقداری کشمش تفت داده شده در پیاز داغ، دارچین و زردچوبه داریم که آن را باید لابه لای عدس پلو دم بگذارید. اگر هم ته انداز مرغ را به صورت رشته پلو دوست دارید رشته‌های پخته و آبکش شده را با برنج آبکش شده مخلوط کنید.

 

  • برای درست کردن ته انداز مرغ با گوشت گوسفند یا ماهی، گوشت را با مواد دلخواه و حتما با زعفران به همین ترتیب مزه‌دار کنید. یک طرف گوشت مورد نظر را سرخ کنید و سمت دیگر را کف قابلمه بگذارید و طبق دستور ته انداز مرغ مجلسی اجازه دهید روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

 

  • برای ته انداز پلو شما ته دیگ نان یا سیب زمینی نمی توانید داشته باشید، ته دیگ تکه های مرغ خواهد بود که بسیار هم ته دیگ لذیذ و پرطرفداری است. ته چین مرغ هم نوعی از ته انداز خوشمزه است که روش طبخ خودش را دارد.

 

  • شما می توانید به جای ران یا سینه مرغ از بال مرغ هم برای ته انداز پلو استفاده کنید و طبق دستور پخت بالا عمل کنید تا یک ته انداز بال مرغ خوشمزه را تجربه کنید.

 

 

سولات متداول

 

۱- طرز تهیه ته دیگ بال مرغ دو نفره چگونه است؟

 

طرز تهیه ته دیگ بال مرغ دو نفره مانند ته انداز بال مرغ است و تمامی مواد نصف می‌شود.

 

۲- در ته انداز مرغ پوست مرغ را بکنیم؟

 

در ته انداز مرغ پوست مرغ را بهتر است جدا نکنیم. پوست مرغ باعث خشک نشدن مرغ می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک