۲ طرز تهیه کمپوت هلو با ماندگاری طولانی در قابلمه و شیشه

۲ طرز تهیه کمپوت هلو با ماندگاری طولانی در قابلمه و شیشه


28 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خانگی کمپوت هلو

طرز تهیه کمپوت هلو را بلد هستید؟ در واقع یکی از بهترین روش‌های نگهداری انواع میوه به خصوص میوه‌های تابستانی تبدیل کردن آن‌ها به کمپوت میوه است. طرز تهیه کمپوت هلو را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کمپوت هلو

  • هلو: ۳ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • آب جوشیده خنک: به میزان لازم
  • چند عدد شیشه درب‌دار تمیز و خشک

مراحل طرز تهیه کمپوت هلو سریع

کمپوت خوشمزه شلیل یا هلو

برخی افراد به خاطر بیماری‌های مزمن مثل پولیپ روده نمی‌توانند انواع میوه را به صورت خام میل کنند و کمپوت کردن میوه‌ها یک روش عالی مصرف میوه برای این افراد است. برای درست کردن کمپوت هلو با ماندگاری بالا باید هلوها را بشویید و خشک کنید. سپس در یک قابلمه آب و شکر را بجوشانید و هلوها را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مواد پخته و آماده شد، آنها را در بطری‌های تمیز بریزید و دربشان را ببندید. برای جزییات بیشتر، ادامه مقاله را بخوانید.

مرحله اول؛ شستن هلو و خرد کردن آن

برای درست کردن کمپوت هلو ابتدا باید هلوها را بشورید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. سپس پوست هلوها را جدا کنید و آن‌ها را به قطعات درشت خرد کنید، هلو بشقابی یا انجیری یا هلوی معمولی فرقی ندارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری + دستور سس مخصوص چیمیچوری

مرحله دوم؛ ریختن هلو در شیشه درب بسته و پر کردن آن با شکر

هلوهای خرد شده را در شیشه‌ها بریزید و یک بند انگشت از هر شیشه را خالی بگذارید. شیشه را به کناره‌ی سطح کارتان بکوبید تا فضای خالی میان هلوها پر شود. در هر شیشه یک استکان شکر بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک هلو مجلسی

مرحله سوم؛ پر کردن شیشه‌ها با آب جوشیده

سپس شیشه‌ها را با آب جوشیده خنک پر کنید. لازم نیست شیشه لبالب از آب پر شود.

مرحله چهارم؛ گذاشتن شیشه‌های کمپوت در قابلمه آب

درب شیشه‌ها را محکم ببندید. در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و شیشه‌های کمپوت هلو را در آن بچینید. مقدار آب باید به حدی باشد که تا ¾ ارتفاع شیشه را بپوشاند نه بیشتر. شعله گاز را روشن کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه و نکات مهم کمپوت سیب

مرحله آخر: کمپوت‌ هلو را بپزید

صبر کنید تا آب جوش بیاید، از زمان جوش آمدن آب ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا کمپوت‌ها بپزند. درب قابلمه درب نگذارید. شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید شیشه‌های کمپوت هلو خنک شوند. وقتی شیشه کمپوت از داغی افتاد آن‌ها را برعکس کنید تا هوای اضافی داخل شیشه خارج شود. مراقب باشید که درب شیشه محکم بسته شده باشد.

طرز تهیه کمپوت هلو

وقتی شیشه کمپوت خنک شد آن را به یخچال منتقل کنید. طرز تهیه کمپوت هلو به این روش سبب می‌شود تا کمپوت به مدت ۶ ماه تا یک سال قابل نگهداری باشد به شرط آنکه درب شیشه‌ها را محکم ببندید. بعد از ۷ روز کمپوت هلو آماده است که شما می توانید آن را به عنوان یک میان وعده غذایی با ارزش میل کنید و از خواص هلو بهره‌مند شوید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان رمضان ترکی (پیده رمضان) به روش تبریزی و ترکیه ای

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی

فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت هلو در قابلمه

فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت هلو در قابلمه

  • اگر می‌خواهید کمپوت هلو رنگ و عطر جذاب و دلپذیری داشته باشد، به هلوهای در حال پخت، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق زعفران دم‌کرده غلیظ اضافه کنید.
  • اگر در کنار درب بطری که کمپوت هلو را در آن نگهداری می‌کنید، حباب تشکیل شد، آن را فورا مصرف کنید، چون احتمال کپک زدن و خرابی آن بالا می‌رود.
  • بطری‌هایی که کمپوت را در آنها نگهداری می‌کنید، حتما باید کاملا تمیز و استریل باشند. در ضمن کاملا آنها را خشک کنید و بعد از سرد شدن کمپوت، آنها را در بطری بریزید.
  • بهترین زمان برای مصرف کمپوت هلو، ۱۰ روز بعد از آماده شدن و نگهداری در بطری‌های شیشه‌ای است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای هلو به ۲ روش ساده و زعفرانی

سوالات متداول

چه کار کنیم که کمپوت هلو کپک نزند؟

بعد از شستن هلو حتما آنها را با دستمال نخی خشک کنید یا در آبکش بگذارید تا آبشان کاملا برود، در صورتی که هلوها آب داشته باشند باعث کپک زدن کمپوت می‌شود. حتما از بطری‌های شیشه‌‌ای تمیز و استریل با درب فلزی سالم و بدون زنگ‌زدگی برای نگهداری کمپوت هلو استفاده کنید تا از کپک زدن کمپوت‌ها جلوگیری شود.

کمپوت هلو چقدر ماندگاری دارد؟

اگر درب بطری باز نشود، معمولا کمپوت هلو را می‌توانید به مدت چند ماه در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کمپوت زردآلو با هسته یا بدون هسته و طرز تهیه کمپوت شلیل هم مثل کمپوت هلو خانگی است. یادتان باشد با تمام میوه‌ها انواع کمپوت را می‌توانید درست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک