طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزشی

طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزشی


18 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزش

آش دوغ ارومیه یک پیش غذا و در برخی مواقع غذای آبدار و سبک مناسب شام در شهر ارومیه به حساب می‌آید. حتما می‌دانید که آش دوغ را در بیشتر شهرهای ایران از جمله سرعین، تبریز، اردبیل، شیراز، ارومیه، رشت، ‌مازندران و… می‌توانید پیدا کنید. اما طرز تهیه آش دوغ ارومیه تفاوت‌های جزئی با دیگر شهرها مثل آش دوغ اردبیل دارد. بد نیست بدانید آش دوغ یکی از غذاهای اصلی عید در آذربایجان و جزو غذاهای پیشنهادی ماه رمضان برای افطار ماه رمضان است. در این مطلب از مجله کوروش، طرز تهیه آش دوغ ارومیه که یک آش تابستانی خوشمزه است را به روش سنتی و اصیل و فوت و فن‌های طرز تهیه آن را یاد بگیرید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

 

درباره آش دوغ ارومیه بیشتر بدانید

 

آش دوغ ارومیه یک غذای مقوی و پر از خاصیت است که از چند ماده اصلی تشکیل شده است، یعنی دوغ، نخود و سبزی آش. اما سبزی آش دوغ ارومیه چیست؟ سبزی آش دوغ ارومیه شامل تره، جعفری و شوید است که به طور مساوی خرد و ساطوری ‌شده‌اند.

ما همین‌جا بهتان می‌گوییم دوغی را هم که در طرز تهیه آش دوغ ارومیه استفاده می‌کنید، ترجیحا محلی باشد و از نوع خیلی شیرین و خیلی ترش انتخاب نکنید. اگر دوغ محلی ندارید از دوغ‌های پاستوریزه هم می‌توانید کمک بگیرید. از طرفی در صورتی ‌که فشارخون بالا دارید، از سیر بیشتر و دوغ کمتری استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۵ ویتامین مهم که ظاهر صورت را زیباتر و جوان‌تر می‌کند

 

بیشتر بخوانید: خواص سیر و طبع و مصلح آن

 

طرز تهیه آش دوغ ارومیه

 

طرز تهیه یارپاق دلماسی ارومیه

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۴۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم آش دوغ ارومیه: ۱۱۸ کالری

 

مواد لازم برای تهیه آش دوغ ارومیه

 

  • دوغ: ۲ لیتر
  • سیر: ۲ عدد
  • برنج: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سبزی آش: ۷۰۰ گرم
  • نخود: ۲۵۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ ارومیه

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ ارومیه + فیلم

 

 

مرحله اول: مواد آش دوغ را آماده کنید و بپزید

 

مثل طرز تهیه آش دوغ اردبیل ابتدا نخودها را از شب قبل خیس کنید تا علاوه بر  اینکه نفخ آنها گرفته شود، کمی هم نرم‌تر شوند. در این مدت چند بار آب نخودها را عوض کنید. برنج را هم از چند ساعت قبل در مقداری آب و نمک بخیسانید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. نخود را در آب بریزید و بعد از اینکه آب جوش آمد، درب ظرف را بگذارید.

 

مرحله دوم: برنج و سبزی را اضافه کنید

 

۱۵ دقیقه بعد برنج را اضافه کنید. اجازه دهید تا همه مواد آش دوغ ارومیه به طور کامل بپزند. سبزی‌ها را ساطوری خرد کنید و بعد از پخت کامل برنج و نخود، به آش اضافه کنید. درب قابلمه را نیمه باز یا کاملا باز بگذارید تا سبزی‌ها تغییر رنگ ندهند و تیره نشوند. بگذارید سبزی‌ها هم کمی نرم شوند.

 

مرحله دوم: دوغ و ادویه‌ها را اضافه کنید

 

آش دوغ سنتی ترکی

 

دوغ را ۱۵ دقیقه بعد اضافه کنید. بعد از اضافه کردن دوغ، آش را به هم بزنید تا بریده نشود. در قابلمه را باز بگذارید چون در این صورت دوغ می‌برد و آش دوغ خراب خواهد شد. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد، نمک و فلفل را اضافه کنید. سیر خیلی ریز خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید. بعد از اینکه آش دوغ ارومیه به غلظت مناسب رسید، آن را در یک ظرف سرو و رویش را با سیر داغ تزیین کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مافین مرغ و پیازچه مرحله به مرحله با طعم عالی

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته مجلسی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ ارومیه

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ ارومیه

 

*دوغ و سیر، هر دو فشار خون را پایین می‌آورند، پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید با بعد از خوردن آش دوغ ارومیه، چای نبات بخورید تا فشارتان نیفتد.

 

*در دستور پخت آش دوغ ارومیه می‌توانید به اندازه ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، جو پرک هم به مواد در حال پخت اضافه کنید.

 

*به جای برنج می‌توانید از بلغور گندم هم استفاده کنید یا اینکه برنج و بلغور را هر دو در طرز تهیه آش دوغ به کار ببرید.

 

*می‌توانید در آش دوغ ارومیه یک پیمانه کلم‌ پیچ سفید خرد شده هم استفاده کنید تا طبع آن از سردی بیرون بیاورید. فلفل هم از سردی آش دوغ ارومیه کم می‌کند.

 

*طرز تهیه آش دوغ شیرازی و آش دوغ کردستان هم پرطرفدار است.

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که دوغ در آش دوغ بریده نشود؟

 

چه کار کنیم که دوغ در آش دوغ بریده نشود؟

 

بعد از اضافه کردن دوغ، آن را به هم بزنید تا بریده نشود. درب قابلمه را باز بگذارید چون در این صورت دوغ می‌برد و آش دوغ خراب خواهد شد. همچنین می‌توانید قبل از اضافه کردن دوغ، یک تخم مرغ خام را در دوغ بزنید و بعد اضافه کنید تا دوغ بریده نشود.

 

سبزی آش دوغ ارومیه چیست؟

 

در طرز تهیه آش دوغ، از سبزی آش شامل جعفری، تره، گشنیز به نسبت مساوی و کمی اسفناج برای لعاب دادن به آش می‌شود. می‌توانید به جای اسفناج از برگ چغندر هم استفاده کنید. در این آش می‌توانید کمی کلم برگ هم به کار ببرید.

 

 

کالابرگ الکترونیک