طرز تهیه ۳۲ مدل غذا بدون گوشت برای ناهار و شام + فیلم

طرز تهیه ۳۲ مدل غذا بدون گوشت برای ناهار و شام + فیلم


23 تیر 1402 . زمان مطالعه: 23 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۳۲ مدل غذا بدون گوشت برای ناهار و شام + فیلم
فهرست محتوا پنهان

ممکن است به نظر برسد برای کسانی که گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند، تنوع غذایی، کم باشد ولی با نگاهی به لیست انواع غذا بدون گوشت متوجه می‌شوید که اتفاقا تعداد غذاهایی که می‌توان بدون گوشت درست کرد، کم نیست. از طرفی در کنار تنوع، این غذاهای بدون مرغ و گوشت ایرانی و فرنگی بسیار خوشمزه هستند و ارزش غذایی بالایی هم دارند. در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش به معرفی انواع غذاهای بدون گوشت می‌پردازیم. می‌توانید این غذاهای کم خرج را برای وعده ناهار یا وعده شام خود تهیه کنید.

انواع غذا بدون گوشت برای ناهار و شام

خوردن گوشت و مرغ برای برخی افراد مضر است و از طرفی برخی افراد به دلایل شخصی ترجیح می‌دهند در رژیم غذایی خود از مواد غذایی گیاهی استفاده کنند. شاید فکر کنید تنوع غذاهای گیاهی کم است و یا گیاهخواران انتخاب‌های محدودی برای شام و ناهار دارند، اما باید بگوییم که غذاهای زیادی هستند که می‌توانید بدون اضافه کردن گوشت و با انواع سبزیجات و حبوبات آماده کنید. اگر شما هم به دنبال یک غذای خوشمزه بدون گوشت و مرغ هستید و یا دوست دارید یک غذای برنجی بدون گوشت را برای آخر هفته درست کنید، ما در ادامه پیشنهادات جذابی برای شما داریم.

 

۱- لوبیا پلو بدون گوشت

 

لوبیا پلو بدون گوشت

 

«لوبیا پلو» از غذاهای پرطرفدار و سنتی ایرانی است که می‌توان آن را با مواد متنوعی درست کرد. در این غذا، لوبیا سبز به همراه برنج، اجزای اصلی به حساب می‌آیند و البته به شکل‌های مختلفی هم طبخ می‌شود. این غذای خوشمزه و محبوب را می‌توانید هم به صورت دمی و هم به صورت آبکش درست کنید.

استفاده از رب گوجه و گوجه فرنگی هم در تهیه لوبیا پلو اختیاری است. برخی هم ترجیح می‌دهند از انواع سبزیجات معطر تازه یا خشک در آن استفاده کنند. برای خواندن ادامه طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت به ۲ روش دمی و آبکش می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت کلیک کنید.

۲- دمی گوجه بدون گوشت

 

دمی گوجه از انواع غذاهای بدون گوشت و مرغ خوشمزه

 

«استامبولی»، «استانبولی پلو»، «دمپخت» یا «دمی گوجه» از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهای ایرانی است که اصالتش به کشور ترکیه برمی‌گردد. گفته می‌شود دستور تهیه دمی گوجه یا استانبولی پلو که احتمالا غذایی با ریشه استانبولی است، در دوره قاجار از ترکیه به ایران آمده و خیلی زود هم محبوب شده است.

برخی افراد دمی گوجه را با پوره گوجه و برخی دیگر آن را با رب گوجه درست می‌کنند. معمولا هم سیب زمینی عضو ثابت ترکیبات دمی گوجه است. برای خواندن طرز تهیه دمی گوجه بدون گوشت می‌توانید به مقاله طرز تهیه دمی گوجه مراجعه کنید.

۳- انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت

 

انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت

 

برای کسانی که ترجیح می‌دهند به جای غذاهای نونی یا فست فودی، انواع پلو بدون گوشت درست کنند، لیست پلوهای مخلوط بدون گوشت را در مجله کوروش آماده کرده‌ایم. کافی است  برای مطالعه طرز تهیه انواع پلو مخلوط بدون گوشت روی لینک مقاله طرز تهیه انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت کلیک کنید.

۴- کتلت هویج بدون گوشت

 

طرز تهیه کتلت هویج بدون گوشت

 

درست است که کتلت را معمولا به عنوان یک غذای گوشتی می‌شناسند اما انواع کتلت‌ به عنوان محبوب‌ترین غذاهای نونی، در لیست انواع غذا بدون گوشت هم جای خود را باز کرده‌اند. معمولا هم با مواد مختلفی می‌توان انواع را تهیه کرد. یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین موادی که در طرز تهیه کتلت به کار می‌روند، هویج است. هویج با خواص فراوانی که دارد، علاوه بر طعم خوشمزه‌اش، می‌تواند با مواد دیگر، در طرز تهیه کتلت استفاده شود. برای مطالعه طرز تهیه کتلت هویج بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کتلت هویج کلیک کنید.

۵- پیراشکی اسفناج پنیری

 

طرز تهیه پیراشکی اسفناج پنیری بدون گوشت

 

«پیراشکی اسفناج» را هم می‌توانید با گوشت درست کنید و هم بدون گوشت. اما اضافه کردن مواد دیگری مثل پنیر فتا، پنیر چدار یا پنیر پارمسان، به همراه سیر و پیاز و ادویه‌های دلخواه، به اسفناج از آن یک غذای ساده یا پیش غذای خوشمزه، مقوی و سیرکننده می‌سازد. در ضمن می‌توانید خمیر پیراشکی را خودتان در خانه درست کنید، در غیر این صورت آن را به صورت آماده تهیه کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن پیراشکی اسفناج می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه پیراشکی اسفناج کلیک کنید.

۶- خورش دال عدس

 

طرز تهیه خورش دال عدس

 

خوزستانی‌ها معمولا به غذاهای پرادویه و با طعم تند، روی خوش‌تری نشان می‌دهند. در میان غذاهای محبوب این استان، «خورش دال عدس» یکی از غذاهایی است که برخی افراد آن را با گوشت می‌‌پزند و برخی هم گوشت را از دستور پخت آن حذف می‌کند. همچنین این غذا یا به عنوان یک غذای خوشمزه و ساده، هم با نان سرو می‌شود و هم با کته. معمولا خورش دال عدس با فلفل تند طبخ می‌شود و خبری از سبزی در پخت آن نیست.

برای مطالعه طرز تهیه خورش دال عدس می‌توانید به مقاله طرز تهیه دال عدس مراجعه کنید.

۷- کتلت بادمجان بدون گوشت

 

کتلت بادمجان بدون گوشت

 

به لیست کتلت‌های ایرانی، «کتلت بادمجان» را هم اضافه کنید. هر چند «کتلت سیب زمینی» معروف‌ترین کتلت در بین ما ایرانی‌هاست است ولی کتلت بادمجان هم طعم بی‌نظیری دارد. در طرز تهیه آن هم از ادویه‌های دلخواه به همراه تخم مرغ، جعفری و سبزی‌های معطر، آرد یا نان سوخاری، سیر و پیاز به همراه بادمجان به کار می‌رود.

برای مطالعه روش تهیه کتلت بادمجان بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کتلت بادمجان کلیک کنید.

۸- نخود آب بدون گوشت

 

نخود آب بدون گوشت

 

«نخود آب»، یک غذای بسیار مقوی و خوشمزه و متعلق به شهرهای جنوبی کشور است. این غذا به خاطر نخود، خواص زیادی دارد و اگر اجازه دهید خوب لعاب بیندازد، بسیار لذیذ است. از طرفی، می‌توانید در آن از سبزی‌های خشک یا سبزی تازه معطر استفاده کنید. حتما به یاد داشته باشید که برای درست کردن نخود آب، نخود را از شب قبل، خیس و چند بار آب آن را تعویض کنید. می‌توانید در این غذا انواع ادویه‌های دلخواه خود را هم به کار ببرید. برای مطالعه طرز تهیه نخود آب بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه نخود آب کلیک کنید.

۹- گراتن کدو سبز بدون گوشت

 

گراتن کدو سبز بدون گوشت

 

بد نیست بدانید «گراتن» یک سبک آشپزی فرانسوی است که در آن معمولا آرد سوخاری‌، پنیر رنده ‌شده‌، تخم مرغ یا کره‌ به کار می‌رود، لایه روی غذا هم قهوه‌ای یا طلایی می‌شود. گراتن را بهتر است در ظروف با عمق کم درست ‌کنید.

در ترکیبات انواع گراتن از ژامبون، ماهی، مرغ یا گوشت و سبزیجاتی مثل تره‌ فرنگی، ریشه رازیانه و بادمجان استفاده می‌شود. همچنین در گراتن پاستاها، انواع سس‌، خامه و پنیر رنده ‌شده گودا، چدار، پارمسان، پنیر پیتزا، پودر نان سوخاری و … هم به کار می‌رود. گراتن کدو سبز مخلوطی از کدو سبز به همراه شیر، آرد، انواع پنیر، رزماری، جعفری خشک و دیگر ادویه‌ها است.

برای خواندن طریقه درست کردن «گراتن کدو سبز» می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گراتن کدو سبز کلیک کنید.

۱۰- لوبیا گرم یا خوراک لوبیا گرم چیتی

 

طرز تهیه لوبیا گرم یا خوراک لوبیا گرم چیتی

 

«خوراک لوبیا چیتی» یا به قول معروف «لوبیا گرم» از غذاهای ساده‌ای است که هم می‌توانید آن را با برنج بخورید و هم بدون برنج. بعضی‌ها این غذای کم خرج و بدون گوشت را با قارچ و بعضی بدون قارچ می‌پسندند. درست کردن خوراک لوبیا چیتی هم اصلا کار سختی نیست و به روشی بسیار ساده می‌توانید آن را تهیه کنید.

برای خواندن روش تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی کلیک کنید.

۱۱- عدسی بدون گوشت

 

طرز تهیه عدسی بدون گوشت

 

«عدسی» از جمله خوشمزه‌‌ترین و مقوی‌ترین غذاهای بدون گوشت نونی و سنتی ایرانی است. این غذا را معمولا با پیاز داغ و ادویه‌‌های مختلف مثل پودر سیر و پیاز، مزه‌‌دار و با نان میل می‌کنند. عدسی به عنوان یک غذای ساده و آسان برای وعده صبحانه و ناهار و شام به کار می‌رود.

برای مطالعه طریقه درست کردن عدسی لعابدار و خوشمزه رستورانی می‌توانید روی لینک طرز تهیه عدسی کلیک کنید.

۱۲- همبرگر گیاهی با لوبیا سفید

 

طرز تهیه همبرگر دست ساز گیاهی

 

احتمالا اسم همبرگر برای شما هم با گوشت قرمز گره خورده است ولی برای کسانی که گوشت نمی‌خورند، «وجی برگر» جایگزین بسیار خوبی برای همبرگر است. «همبرگر گیاهی لوبیا» به همراه همبرگر لوبیا قرمز، برگر کینوا، برگر سویا، برگر عدس، برگر لوبیا چیتی و برگر لوبیا با قارچ، از همبرگرهای گیاهی و خوشمزه یا وجی برگر هستند که حتی در رستوران‌های معروف مثل کی اف سی و مک دونالد هم سرو می‌‌شوند.

برای مطالعه طریقه درست کردن همبرگر گیاهی لوبیا سفید حرفه‌ای با طعمی لذیذ و خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه همبرگر گیاهی لوبیا سفید کلیک کنید.

۱۳- سوسیس گیاهی یا وگان

مثل همبرگر، درست کردن «سوسیس گیاهی» بدون گوشت و مواد نگهدارنده و مضر یکی از راه‌های جذاب برای برگرداندن سوسیس سالم به رژیم غذایی گیاه‌خواران است. هر چند برای کسانی هم که گوشت‌خوار هستند، سوسیس وگان یک وعده غذایی سالم و سبک به حساب می‌آید. در این صورت حداقل بابت این که تنوع را در رژیم غذایی‌تان رعایت می‌کنید، باید خوشحال باشید. برای مطالعه طریقه درست کردن سوسیس گیاهی یا وگان می‌توانید به مقاله طرز تهیه سوسیس گیاهی مراجعه کنید.

۱۴- سمبوسه بدون گوشت

«سمبوسه» معمولا به عنوان یک فست فود و فینگرفود محبوب جنوبی‌ها شناخته می‌شود. این غذای تند و تیز و ساده در کشورهای مختلف از سرزمین‌‌های آفریقا گرفته تا شبه‌ قاره هند، خاورمیانه و البته در ایران طرز تهیه مختلفی دارد. هر چند در مجموع همگی فرق چندانی با هم ندارند. جالب است بدانید روز ۵ سپتامبر هر سال روز جهانی سمبوسه است. شما هم می‌توانید این غذای خوشمزه را در خانه با سیب زمینی و مواد دیگر تهیه کنید.

برای مطالعه طرز تهیه سمبوسه بدون گوشت با سیب زمینی می‌توانید به مقاله طرز تهیه سمبوسه مراجعه کنید.

۱۵- آش رشته

 

طرز تهیه آش رشته

 

«آش رشته» تقریبا معروف‌ترین آش ایرانی است. این آش سنتی به عنوان یک وعده غذایی سبک هم به کار می‌رود. ترکیب حبوبات با سبزی آش و کشک و پیاز داغ، از این غذا یک معجون خوشمزه و فوق‌العاده می‌سازد. مهم هم نیست که در چه فصلی از سال به سر می‌برید. خوردن آش رشته در همه روزهای سال، خالی از لطف نیست.

برای مطالعه طرز تهیه آش رشته با همه فوت و فن‌های آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش رشته کلیک کنید.

 

۱۶- کتلت کینوا

 

طرز تهیه کتلت کینوا

 

«کینوا» (Quinoa) که به خاویار گیاهی هم شهرت دارد، یک گیاه پرخاصیت و مغذی است که از آن در تهیه انواع غذاها یا سالادها استفاده می‌شود. این گیاه پر از خواص در بسیاری کشورها جایگزین مناسبی برای گندم نیز به حساب می‌آید. همچنین به خاطر کالری پایین و پروتئین بالایی که دارد در میان گیاهخواران و ورزشکاران محبوبیت زیادی دارد. خیالتان راحت طرز تهیه کتلت کینوا بسیار ساده است و طعم لذیذ آن می‌تواند جایگزین خوبی برای کتلت‌‌های گوشتی باشد.

برای مطالعه طرز تهیه کتلت کینوا روی لینک مقاله طرز تهیه کتلت کینوا کلیک کنید.

۱۷- همبرگر کینوا یا وجی برگر

 

طرز تهیه همبرگر کینوا یا وجی برگر

 

می‌توانید در کنار کتلت کینوا، «همبرگر کینوا» را هم درست کنید. معمولا برگرهای گیاهی با سویا و سبزیجات تهیه می‌شوند. ولی یکی از برگرهای لذیذ گیاهی همبرگر کینوا است که ماده اصلی آن کینوا یا خاویار معروف گیاهی است. به این همبرگر وجی برگر هم گفته می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه همبرگر کینوا می‌توانید به مقاله طرز تهیه همبرگر کینوا مراجعه کنید.

۱۸- پیتزا کینوا

برای کسانی که گیاهخوار هستند یا در رژیم لاغری به سر می‌برند، خوردن پیتزا گاهی شبیه یک حسرت می‌شود. از طرفی اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌‌برید و برای خوردن پیتزا و خمیر آن مشکل دارید، پیتزا کینوا بهترین گزینه و دوای درد شما است. برای خواندن مراحل طرز تهیه پیتزا کینوا می‌توانید به مقاله طرز تهیه پیتزا کینوا مراجعه کنید.

۱۹- املت با رب یا گوجه فرنگی

 

طرز تهیه املت با رب یا گوجه فرنگی به روش قهوه خانه ای

 

«املت» از آن غذاهایی است که هم سریع درست می‌شود و هم در کنار خوشمزه بودن، با مواد در دسترسی می‌توان آن را تهیه کرد. البته خیلی‌ها فکر می‌کنند املت گوجه ‌فرنگی یک غذای دم‌دستی است که مبتدی‌ها در امر آشپزی هم می‌توانند آن را عمل بیاورند. اما اگر می‌خواهید یک املت گوجه ‌فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه با طعم املت‌‌های رستورانی و کافه‌های قدیمی و قهوه‌خانه‌های مشهور درست کنید، باید فوت و فن‌‌های تهیه این غذای لذیذ را بلد باشید.

برای خواندن روش تهیه املت با رب یا گوجه فرنگی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه املت قهوه خانه‌ای با رب یا گوجه فرنگی کلیک کنید.

۲۰- خورش قلیه کدو حلوایی

 

خورش قلیه کدو حلوایی یک غذای بدون گوشت و لذیذ

 

«قلیه کدو حلوایی» از انواع غذا بدون گوشت و خوشمزه است که دستور پخت آن در نقاط مختلف کشور متفاوت است. مثلا قلیه کدو حلوایی بوشهری با رب انار درست می‌شود. در مناطق شمالی کشور و به ویژه استان مازندران این غذا را با رب آلبالو هم می‌پزند. در برخی مناطق هم در طرز تهیه قلیه کدو حلوایی، برنج و گردو به کار می‌‌برند.

برای مطالعه روش تهیه قلیه کدو حلوایی بدون گوشت روی لینک مقاله طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی کلیک کنید.

۲۱- کوفته تبریزی بدون گوشت

 

کوفته تبریزی بدون گوشت

 

هرچند کوفته تبریزی اصیل با گوشت قرمز درست می‌شود ولی این دلیلی نمی‌شود که گیاهخوارها از خوردن این غذای لذیذ محروم شوند. در طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت، از سویا استفاده می‌شود. اما با به کار بستن فوت و فن‌های آن، خیالتان راحت باشد که کوفته‌ها از هم نمی‌پاشند. در ضمن سس کوفته را هم می‌توانید به خوبی طعم‌دار و غلیظ و سپس سرو کنید.

برای مطالعه طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت و دستور تهیه سس مخصوص کوفته می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت کلیک کنید.

۲۲- کوفته عدس

 

طرز تهیه کوفته عدس

 

«کوفته عدس» با عدس قرمز یا عدس سبز یکی از انواع غذا بدون گوشت و از جمله غذاهای کم خرج نونی است که در کل دنیا طرفدار دارد. البته این اعتقاد وجود دارد که ایده پخت و درست کردن این غذا که جزو کوفته‌های رژیمی است، متعلق به ایرانی‌هاست. هر چند این غذا به کوفته عدس ترکیه‌ای شهرت دارد و یک کوفته گیاهی بسیار خوشمزه است.

برای خواندن طرز تهیه کوفته عدس بدون گوشت با سس مارینارا روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته عدس کلیک کنید.

۲۳- دونات سبزیجات

 

طرز تهیه دونات سبزیجات

 

اگر چه «دونات سبزیجات» به عنوان یک پیش غذا سرو می‌شود اما به عنوان یک صبحانه خوشمزه و متفاوت هم می‌توان آن را درست کرد. در دونات سبزیجات می‌توان از انواع سبزیجات معطر، گردوی خرد شده، زرشک، قارچ، پنیر و … استفاده کرد. دونات سبزیجات که به «دونات اسفناج» هم مشهور است، برای کودکان هم یک غذای بسیار لذیذ و اشتهاآور است.

برای مطالعه طرز تهیه دونات سبزیجات می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دونات سبزیجات کلیک کنید.

۲۴- خورش آلو بدون گوشت

 

طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت

 

«خورش آلو بدون گوشت» جزو انواع غذا بدون گوشت پرطرفدار است که هم خوشمزه است و هم زمان کمی برای پخت نیاز دارد. در این خورش مقوی می‌توانید از آلو خورشتی یا‌ آلو سیاه جنگلی استفاده کنید. در ضمن طعم آن را هم می‌توانید بنا به ذائقه خود، به شیرین یا ملس تغییر دهید. خورش آلو را می‌توانید با هویج یا سیب زمینی هم درست کنید.

برای مطالعه طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت به ۳ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت کلیک کنید.

۲۵- دلمه برگ مو

 

طرز تهیه دلمه برگ مو

 

طعم «دلمه برگ مو» برای همه ما آشنا است و کمتر کسی دست رد به آن می‌زند. معمولا در این غذا، برگ مو (درخت انگور) را با مواد مختلفی پر می‌کنند. برنج، عدس، جعفری و سبزی‌های معطر مواد تشکیل دهنده اصلی دلمه برگ مو هستند. در ضمن بهتر است از برگ‌های تازه برای تهیه دلمه برگ مو استفاده کنید.

برای مطالعه طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی با چاشنی رب انار و بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه برگ مو کلیک کنید.

 

۲۶- فلافل

 

طرز تهیه فلافل خانگی

 

«فلافل» به عنوان یکی از محبوب‌‌ترین فینگر‌فود های دنیا، اصالتا غذای بومی کشورهای شرقی دریای مدیترانه و خاستگاه اصلی آن کشور لبنان است.  فلافل اصیل لبنانی و آبادانی یا همان فلافل عربی و بندری به سبک بازاری عموما با نخود یا باقلا سبز یا مخلوطی از هر دو درست می‌شود.

برای مطالعه مراحل و جزییات فراوان طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه فلافل خانگی کلیک کنید.

۲۷- کوکو یا کتلت سویا

 

طرز تهیه کوکو سویا

 

کوکو یا کتلت سویا یکی از بهترین غذاهایی است که وگان‌ها می‌توانند آن را در رژیم غذایی خود قرار دهند. این غذای سبک با سویا، سیب زمینی، تخم مرغ، سبزی‌های معطر تازه یا خشک و ادویه‌های دلخواه تهیه می‌شود. البته به یاد داشته باشید که قبل از به کار بردن سویا در کوکو، حتما چند ساعت آن را در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود.

برای مطالعه طریقه درست کردن کوکو سویا و سیب زمینی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی کلیک کنید.

۲۸- ماکارونی با سویا

 

طرز تهیه ماکارونی با سویا

 

هر چند خیلی‌ها عادت دارند ماکارونی را با گوشت چرخ کرده درست کنند اما اگر می‌خواهید به دلایل مختلف مصرف گوشت را در رژیم غذایی خودتان محدود یا هر‌از‌گاهی گیاهخواری کنید، ماکارونی یا اسپاگتی رشته‌ای و فرمی با سویا و قارچ بهترین گزینه است.

برای مطالعه طریقه درست کردن ماکارونی با سویا و قارچ و رازهای قرمز و خوشمزه شدن آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ مراجعه کنید.

۲۹- کوکو لوبیا سبز تبریزی

 

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز تبریزی 

 

همان طور که می‌دانید با لوبیا سبز می‌توانید غذاهای لذیذ و متنوعی تهیه کنید. یکی از این غذاهای خوشمزه «کوکو لوبیا سبز» است که تبریزی‌ها در پخت آن تبحر خاصی دارند. این غذای بدون گوشت را می‌توانید با مواد مختلفی پر کنید اما مواد اصلی آن همان لوبیا سبز و تخم مرغ است.

برای مطالعه طرز تهیه کوکو لوبیا سبز تبریزی مجلسی با پنیر پیتزا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوکو لوبیا سبز کلیک کنید.

۳۰- کباب کوبیده با سویا

 

طرز تهیه کباب کوبیده با سویا

 

کباب‌ها هم بسیار محبوبند و هم متنوع. اصلا به خاطر همین محبوب بودنشان است که این غذا را با مواد مختلفی درست می‌کنند. یکی از بهترین موادی که می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت در طرز تهیه کباب باشد، سویا است. درست کردن این کباب علاوه بر راحت بودن، مقرون به صرفه و کم خرج هست. در این صورت بهتر است کمی آرد گندم یا آرد جو پرک را به مواد اضافه کنید تا مایه کباب انسجام بیشتری داشته باشند و کباب از روی سیخ نریزید.

برای مطالعه روش تهیه کباب کوبیده با سویا و آشنایی با ترفند نریختن کباب کوبیده می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کباب کوبیده با سویا کلیک کنید.

غذاهای نونی بدون گوشت

اگر گیاهخوار هستید و به غذاهای نونی بیشتر از غذاهای برنجی علاقه دارید، قطعا خوردن یک وعده غذایی که هیچ گوشتی در آن وجود ندارد با نان موردعلاقه‌تان می‌تواند انتخاب بهتری برای شام و ناهار باشد. در ادامه می‌توانید با لیستی از غذاهای نونی بدون گوشت برای شام و ناهار آشنا شوید.

۳۱- کوکو سبزی

 

کوکو سبزی از غذاهای بدون گوشت

 

«کوکو سبزی» یک غذای نونی کم هزینه و خوشمزه است که برای درست کردن آن نیازی به گوشت ندارید. کوکو سبزی به طور سنتی در روغن سرخ می‌شود، اما درست کردن کوکو سبزی در فر، یکی از روش‌های محبوب پخت این غذا است. چون در این روش هم روغن کمتری مصرف می‌شود، هم کوکو کاملا مغزپخت می‌شود و هم زحمت کمتری برای پختن آن لازم است.

برای درست کردن کوکو سبزی ساده و خوشمزه پف‌دار در فر ابتدا باید فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید.

بعد از این ‌که تخم‌مرغ را کاملا هم زدید سبزی را هم به تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا سبزی و تخم مرغ خوب با هم ترکیب شوند. سبزی‌ها باید به تخم مرغ آغشته باشند و مقدار تخم مرغ کم نباشد. حالا گردو و زرشک را اضافه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه کوکو سبزی غذای نونی بدون گوشت به ۳ روش مختلف در فر و ماهیتابه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوکو سبزی کلیک کنید.

۳۲- کشک بادمجان رژیمی

 

کشک بادمجان رژیمی یک غذای بدون گوشت و مرغ

 

«کشک بادمجان» یک غذای خوشمزه بدون گوشت و مرغ است که به خاطر طعم لذیذ و روش پخت راحتی که دارد، بسیار پرطرفدار است. کشک بادمجان غذای فوق‌العاده سالمی است، اما از آنجایی که سرخ کردن بادمجان نیاز به روغن زیادی دارد، از همین رو معمولاً این غذا بسیار پرکالری و چرب است. برای رفع این مشکل و کاهش مصرف روغن در طرز تهیه کشک بادمجان می‌توانید از بادمجان پخته شده به جای سرخ شده استفاده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان رژیمی باید تلخی بادمجان‌ها را برطرف کنید. برای این کار باید پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید. اگر اندازه بادمجان‌ها بزرگ است، بهتر است در این مرحله آن‌ها را خرد کنید. سپس مقداری نمک به بادمجان بزنید و برای نیم ساعت آن را به حال خود بگذارد تا تلخی بادمجان گرفته شود.

در این مرحله از طرز تهیه کشک بادمجون رژیمی باید کشک را همراه را ۱ تا ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب داخل یک قابلمه بریزید. سپس کشک را با آب ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. بعد از این که ترکیب آب و کشک به جوش آمد، در این مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان رژیمی می‌توانید، نصف نعناع، سیر داغ و پیاز داغ را به آن اضافه کنید. سپس ترکیب را هم بزنید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه کشک بادمجان رژیمی به ۲ روش مختلف می‌توانید به مقاله طرز تهیه کشک بادمجان رژیمی مراجعه کنید.

سوالات متداول

غذا بدون گوشت و مرغ چی بپزم؟

برای تهیه غذا بدون گوشت می‌توانید عدسی، خورش دال عدس، انواع کوکو گیاهی، کشک بادمجان و کوفته‌های گیاهی را امتحان کنید.

بهترین غذای برنجی بدون گوشت و مرغ چیست؟

اگر به دنبال خورشت بدون گوشت با برنج هستید، بهتر است خورش دال عدس، خورش قلیه کدو حلوایی، خورش آلو بدون گوشت و خوراک لوبیا چیتی را امتحان کنید.

 

کالابرگ الکترونیک