طرز تهیه ۲ مدل کمپوت نارنگی ساده و ترکیبی خوش طعم و مجلسی

طرز تهیه ۲ مدل کمپوت نارنگی ساده و ترکیبی خوش طعم و مجلسی


6 مهر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 2 مدل کمپوت نارنگی ساده و ترکیبی خوش طعم و مجلسی

کمپوت نارنگی از انواع کمپوت میوه خوشمزه است که طرز تهیه آسانی هم دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه ۲ مدل کمپوت نارنگی ساده و ترکیبی و نکات کاربردی درست کردن کمپوت نارنگی خواهیم پرداخت.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت نارنگی

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت نارنگی

 

  • علاوه بر نارنگی،‌ می‌توان از میوه‌های پاییزی دیگر مثل پرتقال، گریپ فروت و … نیز در طرز تهیه کمپوت نارنگی استفاده کرد.

 

  • بهتر است از نارنگی‌هایی استفاده کنید که کوچک و رسیده هستند. همچنین انواع بدون هسته نارنگی برای کمپوت کردن مناسب‌ترند.

 

  • هم می‌توانید نارنگی‌ها را به صورت لایه لایه خرد کنید و هم آن‌ها را به شکل درسته در کمپوت نارنگی به کار ببرید.

 

  • در صورت استفاده از گلاب، هل و زعفران، آن‌ها را در مرحله پایانی طرز تهیه کمپوت نارنگی اضافه کنید تا عطر خود را حفظ کنند.

 

  • در هنگام جوشیدن مواد کمپوت (هر میوه‌ای که استفاده می‌کنید) در قابلمه را روی ظرف قرار ندهید. این کار باعث تیره شدن رنگ کمپوت نارنگی می‌شود.

 

  • بهتر است برای هم زدن و مخلوط کردن مواد کمپوت، از قاشق‌های چوبی استفاده کنید. قاشق فلزی، کیفیت و رنگ کمپوت را کمی تغییر خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت توت فرنگی به ۲ روش

 

نکاتی درباره شربت کمپوت نارنگی

 

نکاتی درباره شربت کمپوت نارنگی

 

  • برای طعم دادن به شربت کمپوت، علاوه بر موادی که در طرز تهیه کمپوت نارنگی آورده شده است، می‌توانید از مواد دیگری مثل هل، گلاب، زعفران، میخک و … استفاده کنید. میزان غلظت شربت کمپوت به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید آن را رقیق یا غلیظ درست کنید.

 

  • اگر می‌خواهید شربت کمپوت غلیظ‌تر باشد، یک قاشق چایخوری آرد سفید یا نشاسته را در ۱ قاشق غذاخوری آب حل کرده و به مواد شربت کمپوت نارنگی اضافه کنید. اجازه دهید نشاسته یا آرد با آب شربت بجوشد و باعث غلظت آن شود.

 

  • به جای شکر مورد استفاده در طرز تهیه کمپوت نارنگی می‌توانید از عسل استفاده کنید. در این صورت عسل را با آب نجوشانید. بعد از این که آب در قابلمه جوشید، عسل را اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. جوشاندن عسل در آب باعث ایجاد مواد سمی و در برخی مواقع بروز مسمومیت خواهد شد.

 

  • استفاده از شکر قهوه‌ای به جای شکر سفید هم بیشتر توصیه می‌شود. شکر قهوه‌ای فواید زیادی برای سلامتی دارد و بعد از عسل، گزینه بهتری برای به کار بردن در شربت است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت آناناس با طعم بازاری

 

نگهداری از کمپوت نارنگی

 

حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوا آلبالو شکلاتی و ساده + دستور شربت باقلوا

نگهداری از کمپوت نارنگی

 

  • کمپوت نارنگی را به محض درست کردن، می‌توان مصرف کرد. اما اگر می‌خواهید برای مدت زمان بیشتری آن را نگه دارید، می‌توانید کمپوت را در ظروف درب‌دار و ترجیحا شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید.

 

  • اگر بطری کمپوت نارنگی را هواگیری کنید، زمان زیادی می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید. برای این کار کمپوت را در ظروف شیشه‌ای خشک و استریل شده بریزید. در(ب) شیشه را محکم ببندید. یک قابلمه را تا نیمه، آب کنید و روی حرارت قرار دهید. شیشه کمپوت را در قابلمه بگذارید. اجازه دهید آب داخل قابلمه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشد و شیشه حاوی کمپوت داخل قابلمه بماند. سپس حرارت را متوقف کنید و بعد از سرد شدن آب، شیشه‌های کمپوت را در مکان مناسب و خنک قرار دهید.

 

  • می‌توانید کمپوت نارنگی را در فریزر هم نگهداری کنید. این کمپوت به مدت ۱ هفته در یخچال و ۲ تا ۳ ماه در فریزر قابلیت ماندگاری دارد.

 

  • شیشه‌های کمپوت باید حتما تمیز و بدون آلودگی باشند. چون وجود چربی یا آلودگی باعث کپک زدن آن‌ها می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳ مدل کمپوت پرتقال خوشمزه و آسان

 

طرز تهیه کمپوت نارنگی ترکیبی (روش اول)

 

طرز تهیه کمپوت نارنگی ترکیبی

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کمپوت نارنگی: ۹۸ کالری

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کمپوت نارنگی ترکیبی

 

  • آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پوست گریپ فروت: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پوست پرتقال: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • گیلاس خشک: ۲ قاشق غذاخوری
  • میخک: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • پودر فلفل دلمه‌ای: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • گریپ فروت: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۲ عدد)
  • نارنگی: ۳ عدد
  • پرتقال: ۳ عدد متوسط

 

مراحل طرز تهیه کمپوت نارنگی و پرتقال ترکیبی

 

برای درست کردن کمپوت نارنگی می‌توانید از ترکیب پرتقال، گریپ فروت، گیلاس خشک، پوست پرتقال و گریپ فروت تازه استفاده کنید. این کمپوت طعم فوق العاده‌ای دارد و به خاطر طعم دهنده‌هایی که در آن به کار رفته است، یک معجون بی‌نظیر محسوب می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه کمپوت نارنگی ترکیبی آشنا شوید.

 

مرحله اول: شربت کمپوت نارنگی را درست کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت نارنگی، گریپ فروت و پرتقال را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. به اندازه لازم (در دستور آورده شده است) از پوست این دو میوه را با چاقو به صورت نواری برش بزنید. آن‌ها را در یک قابلمه بریزید. روی پوست میوه‌ها آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس به آن‌ها، چوب دارچین، میخک، پودر فلفل دلمه‌ای، شکر و گیلاس خشک اضافه کنید.

 

مرحله دوم: شربت را از صافی عبور دهید

 

اجازه دهید مواد داخل قابلمه بجوشند. درب ظرف را روی آن قرار دهید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. ۱۰ دقیقه بعد از این که همه مواد جوشیدند و شربت کمی غلیظ شد، حرارت را خاموش کنید. شربت را از صافی عبور دهید و مواد جامد را صاف کنید.

 

مرحله سوم: میوه‌ها را به شربت اضافه کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کمپوت نارنگی، شربت به دست آمده را که از صافی رد کرده‌اید، به قابلمه برگردانید. پوست نازک شیشه‌ای روی گوشت نارنگی، پرتقال و گریپ فروت را با دقت جدا کنید (فقط گوشت میوه را لازم داریم).

سپس گوشت میوه‌ها را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید (یا درسته استفاده کنید). تکه‌های خرد شده میوه‌ها را در قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت ۳ تا ۴ دقیقه با شربت بجوشند. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمپوت نارنگی سرد شود سپس آن را در ظروف شیشه‌ای درب‌دار، خشک و تمیز نگهداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آبنبات کره ای سریال بازی مرکب

 

طرز تهیه کمپوت نارنگی ساده (روش دوم)

 

طرز تهیه کمپوت نارنگی به روش ساده

مواد لازم برای تهیه کمپوت نارنگی ساده

 

  • نارنگی کوچک: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۶ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه کمپوت نارنگی ساده

 

مراحل طرز تهیه کمپوت نارنگی ساده

 

برای تهیه کمپوت نارنگی ساده شما تنها به مقداری نارنگی، آب، شکر و کمی گلاب و زعفران برای طعم بخشیدن به آن احتیاج دارید. این کمپوت بسیار سریع و راحت آماده می‌شود و برای نگهداری از نارنگی در دیگر فصول سال نیز ایده مناسبی است. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه کمپوت نارنگی ساده آشنا شوید.

 

مرحله اول: نارنگی‌ها را پوست بگیرید و شربت را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت نارنگی، پوست نارنگی‌ها را بگیرید. پوست رشته‌ای روی آن‌ها را جدا کنید. پوست نازک شیشه‌ای روی گوشت نارنگی را با دقت از آن جدا کنید. در صورت دلخواه گوشت نارنگی‌ها را خرد کنید یا درسته استفاده کنید که مجلسی‌تر هم هست. در یک قابلمه ۳ لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. شکر را اضافه کرده و صبر کنید تا آب بجوشد و دانه‌های شکر حل شوند.

 

مرحله دوم: نارنگی‌ها را در شربت بجوشانید

 

بعد از این که شربت کمپوت نارنگی کمی قوام پیدا کرد، نارنگی‌ها را به شربت اضافه کنید. حدود ۲ دقیقه بعد، گلاب و زعفران را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. ۲ دقیقه دیگر صبر کنید تا مواد کمپوت، طعم و رنگ دیگر مواد را بگیرند. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مواد کمپوت سرد شوند. کمپوت نارنگی را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و در آن‌ها را محکم ببندید تا از ورود هوا به آن‌ها جلوگیری شود. بطری‌ها را در جای خنک و ترجیحا یخچال قرار دهید.

 

خواص کمپوت نارنگی

 

خواص کمپوت نارنگی

 

کمپوت نارنگی برای افرادی که مشکل گوارشی دارند و باید از میوه‌های با بافت بسیار نرم استفاده کنند، بسیار مناسب است. این کمپوت سرشار از بتاکارون است و می‌توانید برای دفع سموم بدن و تقویت قلب و معده از آن بهره ببرید. البته فراموش نکنید که به خاطر استفاده از شکر در طرز تهیه کمپوت، خاصیت چاق کنندگی و اشتهاآور دارد. کمپوت نارنگی همچنین حافظه را تقویت می‌کند و برای تصفیه خون مناسب است.

اگر هم از مشکلات بی‌خوابی و بدخوابی رنج می‌برید، می‌توانید از کمپوت نارنگی به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کنید چون خاصیت خواب‌آور و مسکن دارد. از این کمپوت همچنین می‌توانید برای درمان تب و رفع تراکم خون در بدن کمک بگیرید. فراموش نکنید که از جمله خواص نارنگی این است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث است که برای سلامت بدن و حفظ ایمنی آن بسیار مفید و موثر است.

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه کمپوت نارنگی خانگی از چه نوع نارنگی استفاده می‌شود؟

 

برای تهیه کمپوت نارنگی بهتر است از نارنگی‌هایی استفاده کنید که کوچک و رسیده هستند. همچنین انواع بدون هسته نارنگی برای کمپوت کردن مناسب ترند.

 

برای تهیه کمپوت نارنگی چه زمانی باید طعم دهنده را به کمپوت اضافه کرد؟

 

در صورت استفاده از گلاب، هل و زعفران، آن‌ها را در مرحله پایانی طرز تهیه کمپوت نارنگی اضافه کنید تا عطر خود را حفظ کنند.

 

 

منبع: myrecipes

کالابرگ الکترونیک