طرز تهیه انواع کمپوت و روش های نگهداری آن ها

طرز تهیه انواع کمپوت و روش های نگهداری آن ها


21 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع کمپوت

کمپوت کردن یکی از بهترین روش های نگهداری میوه ها برای مدت طولانی است. در این روش میوه ها در مخلوطی از شکر جوشانده و نگه داشته می شوند. البته به راحتی می توانید کمپوت ها را از فروشگاه ها خریداری کنید. اما مساله اصلی در کنسرودهای بازار، استفاده از مواد نگه دارنده و میوه هایی است که بعضا کیفیت چندانی ندارند. بنابراین بهتر است خودتان در خانه اقدام به کمپوت کردن میوه های فصل کنید و به عنوان دسر یا سایر وعده های غذایی میل کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه انواع کمپوت را با انواع کمپوت میوه و راه های نگهداری از آن را به شما خواهیم گفت.

۱- طرز تهیه کمپوت انجیر

 

طرز تهیه کمپوت انجیر

 

برای درست کردن کمپوت انجیر حتما نیاز به استفاده از انجیر های تازه نیست. می توانید با انجیر خشک هم به راحتی کمپوت درست کنید. اصلی ترین موادی که نیاز دارید انجیر سبز یا سیاه، شکر و آب است. البته می توانید به جای شکر، از عسل هم استفاده کنید تا محصول نهایی سالم تر و رژیمی شود. در کنار شکر، طعم دهنده های سالم مثل گلاب و هل را هم می توانید به کار ببرید تا طعم خاص تری را تجربه کنید. روش های مختلفی برای درست کردن این کمپوت وجود دارد. معمولا این کمپوت برای پیشگیری و درمان خانگی یبوست به کار می رود. طرز تهیه انواع کمپوت انجیر را در مجله کوروش و در لینک زیر می توانید یاد بگیرید.

 

 

طرز تهیه کمپوت انجیر تازه و خشک به ۳ روش 

 

 

۲- طرز تهیه کمپوت هلو

 

طرز تهیه کمپوت هلو

 

این میوه تابستانی قطعا ارزش نگهداری برای طولانی مدت را دارد و برای نگهداری چه راهی بهتر از کمپوت کردن؟ کمپوت هلو تا ۶ ماه قابلیت ماندگاری در یخچال را دارد و نهایتا بعد از گذشت ۱ هفته از درست کردن، می توان آن را مصرف کرد. از آن جایی که بافت هلو به شلیل شبیه است، با به کار بستن مراحل تهیه کمپوت هلو در مورد شلیل، می توانید کمپوت شلیل را هم با کیفیت بالا در خانه درست کنید. برای درست کردن کمپوت هلو بعد از شستن و خشک کردن، پوست آن ها را بگیرید و خرد کنید. سپس تکه های هلو را در شهد کمپوت که با شکر و آب جوشیده درست کرده اید، کمی بجوشانید. بعد از آماده شدن کمپوت، آن ها را در بطری های تمیز و خشک بریزید.

 

 

طرز تهیه کمپوت هلو خانگی با ماندگاری طولانی

 

 

۳- طرز تهیه کمپوت گیلاس

 

طرز تهیه کمپوت گیلاس

 

شاید نوستالژیک ترین کمپوت برای همه ما کمپوت گیلاس باشد. درست کردن کمپوت گیلاس در خانه کار بسیار راحتی است. حتی نسبت به مربای آن، وقت کمتری می گیرد. قبل از کمپوت کردن فراموش نکنید که از گیلاس هایی برای طرز تهیه کمپوت هلو استفاده کنید که رسیده و بدون کرم خوردگی یا لک باشند. گیلاس ها را، هم با هسته و هم بدون هسته می توانید کمپوت کنید. در ضمن گیلاس ها را قبل از کمپوت کردن و بعد از شستن کاملا خشک کنید تا از کپک زدن آن ها جلوگیری شود. گیلاس های باید در پروسه کمپوت شدن، با مخلوط شکر جوشانده و نرم و پس از سرد شدن در بطری های تمیز نگهداری شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آبگوشت مرغ مجلسی به روش تبریزی و کرمانشاهی با طعم عالی

 

 

طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا 

 

 

۴- طرز تهیه کمپوت به

 

طرز تهیه کمپوت به

 

میوه «به» خواص فوق العاده ای دارد و در هر فصلی از سال خوردن آن لذت بخش است. معمولا میوه به را به عنوان یک درمان عالی برای سرما خوردگی توصیه می کنند. حتی دم کرده هسته آن هم برای درمان سرفه توصیه می شود. شاید با مربای این میوه آشنایی بیشتر داشته باشید. ولی این میوه با کمپوت شدن، بافت نرم و تردی پیدا می کند و ترکیب شدن با طعم شیرین، آن را بسیار خوشمزه خواهد کرد. شک نکنید که کودکان هم از این کمپوت استقبال گرمی خواهند کرد. هر چند بافت میوه به در صورت استفاده به صورت تازه کمی سفت است ولی وقتی کمپوت می شود، می توان حتی در کنار صبحانه یا به عنوان یک عصرانه آن را مصرف کرد.

 

 

طرز تهیه کمپوت به بدون شکرک و کپک

 

 

۵- طرز تهیه کمپوت سیب

 

طرز تهیه کمپوت سیب

 

در طرز تهیه انواع کمپوت سیب (سیب سبز، سیب قرمز، سیب گلاب و …) باید بعد از شستن، پوست سیب ها را بگیرید. هسته آن ها را جدا کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید. با این کار سیب ها نرم می شوند. به صورت جداگانه هم شهد کمپوت سیب را باید درست کنید. شهد کمپوت سیب با ترکیب و حرارت دادن دارچین، شکر سفید و قهوه ای، گلاب و زعفران تهیه می شود. شهد را با سیب های جوشانده شده در آب، ترکیب و در بطری های شیشه ای تمیز نگه دارید.

 

 

طرز تهیه و نکات مهم کمپوت سیب با ماندگاری بالا 

 

 

۶- طرز تهیه کمپوت خرمالو

 

طرز تهیه کمپوت خرمالو

 

خرمالو را به عنوان یک میوه کم کالری پاییزی می شناسیم. این میوه با خواص فوق العاده اش، ارزش کمپوت و نگهداری شدن برای طولانی مدت را دارد. مخصوصا برای کسانی که از طعم گس خرمالو فراری هستند. کمپوت خرمالو را می توانید با شکر یا عسل تهیه کنید. برای کمپوت شدن هم باید از قبل پوست خرمالو ها را کاملا بگیرید. سپس آن ها را در آب شکر کمی بجوشانید. چون بافت خرمالو ها سفت نیست، مدت زمان کمی هم برای نرم شدن خرمالو نیاز دارید. فقط فراموش نکنید که اگر می خواهید کمپوت خرمالو را با عسل درست کنید، عسل را با آب حرارت ندهید. در این صورت احتمالا ایجاد مسمومیت و ایجاد سموم مضر در عسل وجود دارد.

 

 

طرز تهیه و فوت و فن کمپوت خرمالو خانگی با عسل و بدون شکر

 

 

۷- طرز تهیه کمپوت موز

 

طرز تهیه کمپوت موز

 

حتما می دانید که موز سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مفید برای سلامتی است. کمپوت کردن موز این مزیت را دارد که حتی می توانید به عنوان تزیین برای روی انواع کیک ها هم از آن ها استفاده کنید. برای درست کردن کمپوت موز، کافی است شکر قهوه ای یا سفید را با آب بجوشانید تا شهد غلیظی به دست بیاید. سپس پوست موز ها را بگیرید و به صورت حلقه ای آن ها را برش بزنید. موز ها را در شهد بجوشانید. دارچین هم از ادویه های معطر و مفیدی است که در مراحل تهیه کمپوت موز، از آن استفاده می شود. حتی استفاده از شیر هم در کمپوت موز متداول است. شیر هم می تواند بافت موز را نرم و هم طعم آن را دلپذیر تر کند. کمپوت موز که آماده شد، می توانید بلافاصله مصرف کنید.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه میلک شیک بادام زمینی کافی شاپی و رژیمی

 

 

طرز تهیه کمپوت موز خانگی به ۲ روش + خواص کمپوت موز

 

 

۸- طرز تهیه کمپوت گلابی

 

طرز تهیه کمپوت گلابی

 

کمپوت گلابی یکی از پر طرفدارترین کمپوت ها است. برای گلابی هایی که در آستانه چروک و پژمرده شدن قرار دارند، کمپوت کردن روش بسیار خوبی است. می توانید کمپوت گلابی را به صورت درسته یا خرد شده تهیه کنید. البته توصیه می شود که برای وا نرفتن کمپوت گلابی، آن ها را همراه با چوب یالای آن در شهد بجوشانید. در هر حال باید پوست گلابی ها را بگیرید و در شهدی که با آب، شکر، آبلیمو و زعفران درست کرده اید، بجوشانید. البته برای این که گلابی ها تغییر رنگ ندهند و اکسید نشوند، بعد از پوست گرفتن آن ها را در یک کاسه آب سرد بگذارید. داخل آب را به اندازه یک یا دو قاشق سرکه سفید بریزید و بعد آن ها را آبکش کنید.

 

 

طرز تهیه و خواص کمپوت گلابی 

 

 

۹- طرز تهیه کمپوت کیوی

 

کمپوت کیوی احتمالا کمتر برای شما شناخته شده است. اما یکی از خوشمزه ترین و سریع ترین کمپوت هایی است که در فصل پاییز و زمستان می توانید درست کنید.

 

 

طرز تهیه ۲ مدل کمپوت کیوی

 

 

۱۰- طرز تهیه کمپوت آناناس

 

طعم ملایم و رنگ اشتها آور میوه آناناس آن را برای کمپوت کردن، به گزینه ای مناسب تبدیل کرده است. برای درست کردن یک کمپوت آناناس مقوی با شکر یا عسل طرز تهیه کمپوت آناناس به ۳ روش مرحله به مرحله را بخوانید.

 

 

طرز تهیه ۳ مدل کمپوت آناناس 

 

 

۱۱- طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

 

کمپوت توت فرنگی را می توانید هم با توت فرنگی خشک و هم توت فرنگی تازه درست کنید. تهیه کردن کمپوت با میوه های خشک در اروپای شرقی رواج بیشتری دارد و شربت آن، یک نوشیدنی محبوب و پرطرفدار است که به آن pluma moos گفته می شود.

 

 

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

 

۱۲- طرز تهیه کمپوت پرتقال

 

در طرز تهیه کمپوت پرتقال می توانید از میوه های دیگر هم استفاده کنید. ترکیب پرتقال با میوه هایی مثل هلو، به، زردآلو، سیب، نارنگی و … متداول است و می تواند طعم متنوعی را ایجاد کند. طرز تهیه ۳ مدل کمپوت پرتقال ساده و ترکیبی و زعفرانی را در لینک زیر بخوانید.

 

 

طرز تهیه ۳ مدل کمپوت پرتقال

 

 

۱۳- طرز تهیه کمپوت نارنگی

 

می توانیدنارنگی را به شکل های دیگری جز میوه آن، مثل کمپوت کردن، خشک کردن، مربا یا به عنوان تزیین کیک و پنکیک استفاده کنید. طرز تهیه ۲ مدل کمپوت نارنگی ساده و ترکیبی را در لینک زیر بخوانید.

 

 

طرز تهیه ۲ مدل کمپوت نارنگی

 

 

سخن پایانی

 

کمپوت ها معمولا به عنوان یک دسر با برای وعده صبحانه مخصوصا برای کودکان بسیار مناسب هستند. البته از آن ها می توان در طرز تهیه انواع کیک و برای تزیین آن ها هم استفاده کرد. اگر مراحل طرز تهیه انواع کمپوت را به خوبی رعایت کنید، هرگز شاهد کپک یا شکرک زدن کمپوت هایی که درست می کنید، نخواهید بود. اما اگر آثاری از کپک زدگی روی کمپوت هایتان مشاهده کردید، از مصرف کردن آن ها بپرهیزید. چون کل کمپوت با باکتری هایی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، آلوده می شود. متاسفانه این باکتری ها باعث بروز مسمومیت خواهند شد و برای سلامتی مضر هستند.

 

کالابرگ الکترونیک