طرز تهیه کمپوت انجیر تازه و خشک به ۳ روش

طرز تهیه کمپوت انجیر تازه و خشک به ۳ روش


10 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کمپوت انجیر به 3 روش

انجیر یکی از میوه های مقوی و مغذی است که خیلی ها آن را برای مصارف درمانی استفاده می کنند. این میوه را می توانید هم به صورت تازه و هم به صورت خشک مصرف کنید. اما خیلی ها این میوه را به شکل های مختلف مثل مربا یا کمپوت برای مدت زمان طولانی تری نگه می دارند. اگر چه می توانید کمپوت انجیر را از فروشگاه ها هم خریداری کنید. اما حتما می دانید که اگر خودتان دست به کار شوید، هم با قیمت کمتری می توانید کمپوت را تهیه کنید و هم از سلامت آن مطمئن خواهید بود. در ضمن درست کردن کمپوت انجیر هم وقت زیادی نخواهد گرفت. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش به طرز تهیه کمپوت انجیر تازه و خشک می پردازیم. همچنین رازهای نگهداری آن را برای طولانی مدت به شما خواهیمم گفت.

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت انجیر

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت انجیر

 

  • کمپوت انجیر را می توانید بنا به طبع خود، با انجیر سیاه یا سبز تازه یا انجیر خشک درست کنید. اما به خاطر داشته باشید انجیر هایی را که در طرز تهیه کمپوت انجیر به کار می برید، بدون زدگی یا خرابی باشند. حتما مطمئن شوید که داخل انجیر ها کرم نزده باشد و بعد آن ها را کمپوت کنید.

 

  • به جای استفاده از شکر، می توانید عسل را در طرز تهیه کمپوت انجیر به کار ببرید. البته میزان شیرینی کمپوت به سلیقه خودتان بستگی دارد. در صورت تمایل می توانید مقدار آن را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

 

  • لازم نیست شربت روی کمپوت حتما غلیظ باشد. همین که جوشیده و دانه های شکر در آن کاملا حل شده باشد، کافی است.

 

  • به مواد شربت کمپوت می توانید به میزان دلخواه هل، گلاب، دارچین و آبلیمو اضافه کنید.

 

  • در کنار انجیر می توانید میوه های دیگر را هم به صورت خرد شده یا سالم کمپوت کنید. ولی از میوه هایی استفاده کنید که طعم آن ها با انجیر همخوانی داشته باشد. مثل گلابی یا سیب.

 

  • بطری هایی را که برای نگهداری از کمپوت استفاده می کنید، حتما تمیز و خشک کنید. سعی کنید حتما از بطری های شیشه ای استفاده کنید که درب آن ها سالم و بدون زنگ زدگی باشد.

 

  • می توانید برای استریل شدن بطری ها، داخل آن ها را بعد از شستن، کمی آب جوش بریزید و آب را در بطری بگردانید و دور بریزید. سپس اجازه دهید بطری کاملا خشک شود. اگر از پارچه برای خشک کردن استفاده می کنید، مراقب باشید پارچه پرز ندهد.
حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه ترشی انگور سیاه و انگور سفید بدون کپک

 

  • برای نگهداری طولانی مدت کمپوت انجیر، بطری های کمپوت را در مکانی دور از مجاورت نور خورشید و خنک بگذارید. اگر رنگ بطری ها تیره باشد، بهتر است.

 

 

طرز تهیه کمپوت انجیر تازه

 

طرز تهیه کمپوت انجیر تازه

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم

 

انجیر: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: شربت کمپوت انجیر را درست کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت انجیر، یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شکر را به آن اضافه کنید. حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید و اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و دانه های شکر کاملا حل شوند. می توانید به جای شکر، از عسل استفاده کنید. همان طور که گفتیم، لازم نیست شربت قوام داشته باشد. بعد از این که شکر سرد شد، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید شربت از دما بیفتد و خنک شود.

 

 

مرحله دوم: انجیر ها را بشویید و آماده کنید

 

انجیرهای تازه را بشویید و ساقه آن را جدا کنید. آن ها را روی یک پارچه نخی تمیز قرار دهید تا کاملا آب خود را از دست بدهند و خشک شوند. اگر انجیر ها خیس باشند، احتمال کپک زدن کمپوت بعد از مدتی کوتاه بالا می رود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد و مربای انجیر

 

 

مرحله سوم: کمپوت انجیر را درست کنید

 

بطری های شیشه ای را تمیز و کاملا خشک کنید. انجیرها را در بطری بریزید. روی آن ها را شربت بریزید تا جایی که شربت روی انجیر ها را بپوشاند. در بطری ها را ببندید تا هیچ هوایی به آن نفوذ نکند.

 

 

مرحله چهارم: بطری ها را در آب جوش بگذارید

 

در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. بطری های کمپوت را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار دهید. آب باید تا لبه شیشه ها بیاید. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید بطری ها سرد شوند. بطری ها را خشک کنید. روی یک سطح را یک دستمال نخی قرار دهید. بطری ها را به صورت وارونه روی دستمال قرار دهید تا عملیات هواگیری کامل انجام شود. یک شب تا صبح بطری ها را وارونه بگذارید. سپس آن ها را در جای خشک و خنک یا در یخچال قرار دهید.

 

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

بیشتر بخوانید: خواص انجیر و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

طرز تهیه کمپوت انجیر (روش دوم)

 

دستور تهیه کمپوت انجیر (روش دوم)

 

مواد لازم

 

انجیر تازه سبز یا سیاه: ۵۰۰ گرم

آب: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

گلاب: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

عسل: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

وانیل: ۱/۴ فاشق چای خوری

لیمو ترش: ۱ عدد

ساقه دارچین: ۱ عدد

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: شربت کمپوت انجیر را درست کنید

 

ابتدا پوست لیمو را بگیرید. قسمت سفید پوست را از قسمت سبز پوست جدا کنید. پوست سبز تمیز شده را به صورت خلالی باریک خرد کنید. در یک قابلمه آب، گلاب، وانیل، عسل و ساقه دارچین را بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید همه مواد حل شوند و شربت به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد. سپس حرارت را قطع کنید و اجازه دهید شربت کمپوت کاملا خنک شود. چوب دارچین را خارج کنید.

حتما بخوانید  چرا ترشی کپک می زند؟ | ۱۵ راهکار جلوگیری از کپک زدن ترشی

 

 

مرحله دوم: انجیر ها را کمپوت کنید

 

انجیرها را بشویید و اجازه دهید آب اضافی شان گرفته شود و کاملا خشک شوند. (اگر انجیرها سفت یا کمی نارس هستند، آن ها را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید.) انجیر ها را بعد از خشک شدن، در بطری شیشه ای ریخته و روی آن ها شربت بریزید تا سطح روی انجیرها با شربت کاملا پوشانده شوند. سپس درب بطری ها را به خوبی محکم ببندید و مانند روش قبل هواگیری کنید. بطری ها را در مکان خشک و خنک و به دور از نور یا در یخچال قرار دهید و هر وقت که میل تان کشید سرو کنید.

 

 

طرز تهیه کمپوت انجیر خشک

 

طرز تهیه کمپوت انجیر خشک

 

مواد لازم

 

انجیر خشک: ۵۰۰ گرم

شکر: ۱۵۰ گرم

گلاب و هل: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: انجیر ها را بشویید و در آب خیس کنید

 

ابتدا از سالم بودن انجیر ها مطمئن شوید. چون داخل برخی انجیر های خشک به خاطر شرایط نامساعد نگهداری، کرم وجود دارد. حتی می توانید آن ها را از وسط نصف کنید. انجیر ها را بشویید و در یک ظرف بریزید. روی انجیر ها را تا حدی آب بریزید که روی آن ها را بپوشاند. سپس شکر را به مواد اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید تا دانه های شکر تا حد ممکن حل شوند. روی ظرف را بپوشانید و یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید.

 

 

مرحله دوم: انجیر ها را کمپوت کنید

 

بعد از این که انجیر ها در یخچال استراحت کردند و نرم شدند، ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید. هل و گلاب را در این مرحله از طرز تهیه کمپوت انجیر اضافه کنید. اجازه دهید مواد کمپوت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت بماند و بجوشد. شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا مایه کمپوت از دما بیفتد و سرد شود. کمپوت انجیر را در ظروف شیشه ای تمیز و خشک بریزید و شیشه های کمپوت را به همان روش گفته شده در بالا هواگیری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع مربای خوشمزه بدون شکرک و کپک

 

 

سخن پایانی

 

کمپوت انجیر از دسرهای خوشمزه است

 

کمپوت انجیر یکی از دسرهای خوشمزه ای است که می توانید آن را به تنهایی یا به عنوان یکی از چاشنی های مناسب و مفید برای سلامتی، به همراه صبحانه میل کنید. اگر به انجیر تازه سیاه یا سبز دسترسی ندارید، می توانید از انجیر خشک برای طرز تهیه کمپوت انجیر استفاده کنید. در این صورت حتما انجیر را باید یک شب تا صبح خیس کنید. شما می توانید از خواص و فواید انجیر با درست کردن کمپوت آن بهره ببرید. مخصوصا کسانی که دچار یبوست هستند، می توانند از این کمپوت به عنوان یک داروی خانگی سالم و مفید استفاده کنند. البته مزایای سلامتی کمپوت انجیر کم نیست و برای سرما خوردگی، بهبود عملکرد قلب، کنترل قند و فشار خون و … نیز به کار می رود.

 

 

کالابرگ الکترونیک