طرز تهیه کمپوت کیوی به ۲ روش مرحله به مرحله

طرز تهیه کمپوت کیوی به ۲ روش مرحله به مرحله


24 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کمپوت کیوی

کمپوت کیوی احتمالا کمتر برای شما شناخته شده است اما توصیه می کنیم که حتما از کیوی و دسر هایی که با این میوه جذاب درست می شوند، در رژیم غذایی خود استفاده کنید. کیوی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن است که می توان با آن مربا، ترشی، کمپوت و انواع کیک و چیز کیک درست کرد. مزیت درست کردن کمپوت کیوی این است که با مواد ساده ای تهیه می شود. همچنین برای درست کردن به زمان زیادی نیاز ندارد. می توانید این کمپوت را به تنهایی یا در طرز تهیه کیک و چیز کیک یا برای تزیین آن ها به کار ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش به طرز تهیه کمپوت کیوی به ۲ روش مختلف و فوت و فن های آن می پردازیم.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت کیوی

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت کیوی

 

  • به جای استفاده از شکر سفید، می توانید عسل، شکر نارگیل، شربت افرا یا شکر قهوه ای را در طرز تهیه کمپوت کیوی به کار ببرید. در ضمن میزان شیرینی کمپوت به سلیقه خودتان بستگی دارد.

 

  • در کنار کیوی، از میوه های دیگر مثل انبه هم می توانید برای کمپوت کردن استفاده کنید.

 

  • کمی زنجبیل تازه رنده شده یا پوست لیمو و پوست پرتقال رنده شده می تواند هم طعم و هم عطر این کمپوت را لذت بخش تر کند.

 

  • سعی کنید هنگام پختن کمپوت، کمی اسانس نارگیل به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

 

  • اگر از عسل در طرز تهیه کمپوت کیوی استفاده می کنید، از جوشاندن عسل با آب خودداری کنید. عسلی که با آب بجوشد مواد سمی تولید می کند و برای سلامتی مضر است.

 

  • لازم نیست شربت روی کمپوت حتما غلیظ باشد. همین که جوشیده و دانه های شکر در آن کاملا حل شده باشند، کافی است. البته این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد.

 

  • به مواد شربت کمپوت می توانید به میزان دلخواه هل، گلاب، دارچین، وانیل، رنگ خوراکی و آبلیمو اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا کیوی بدون شکرک و کپک 

 

 

روش نگهداری از کمپوت کیوی

 

روش نگهداری از کمپوت کیوی

 

  • بطری هایی را که برای نگه داری از کمپوت کیوی استفاده می کنید، حتما تمیز و خشک کنید. سعی کنید حتما از بطری های شیشه ای استفاده کنید که در (ب) آن ها سالم و بدون زنگ زدگی باشد.

 

  • می توانید برای استریل شدن آن ها، داخل بطری ها را بعد از شستن، کمی آب جوش بریزید و آب را در بطری بگردانید و دور بریزید. اجازه دهید بطری کاملا خشک شود. اگر از پارچه برای خشک کردن آن استفاده می کنید، مراقب باشید پارچه پرز ندهد.
حتما بخوانید  ۱۵ دسر مخصوص کریسمس | رسپی کیک و شیرینی های بین المللی

 

  • برای نگهداری طولانی مدت از کمپوت کیوی، بطری های کمپوت را در مکانی دور از مجاورت نور خورشید و خنک بگذارید. اگر رنگ بطری ها تیره باشد، بهتر است.

 

  • بهتر است کمپوت کیوی را زود مصرف کنید. این کمپوت را  می توانید به مدت ۱ هفته در یخچال بگذارید وگرنه احتمال کپک زدگی آن وجود دارد. برای نگهداری طولانی مدت از آن، کمپوت را در فریزر قرار دهید و هنگام مصرف آن را به یخچال منتقل کنید تا یخ خود را از دست بدهد.

 

  • کمپوت کیوی را به مدت ۳ تا ۴ ماه می توانید در فریزر نگه دارید.

 

 

غلیظ شدن شربت کمپوت کیوی

 

اگر می خواهید شربت کمپوت غلظت بیشتری داشته باشد و راحت تر قوام پیدا کند، کافی است ۱ قاشق چای خوری نشاسته ذرت را با ۱ قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید. سپس آن را به شربت کمپوت اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم با هم بجوشند و غلیظ شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص کیوی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

طرز تهیه کمپوت کیوی (روش اول)

 

طرز تهیه کمپوت کیوی

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

 

 

مواد لازم

 

 

کیوی: ۱ کیلو گرم

شکر: ۵۰۰ گرم

آب: به میزان لازم

چوب دارچین و هل: به میزان دلخواه

آبلیموی تازه: ۱ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: کیوی ها را بشویید و پوست بگیرید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت کیوی، کیوی ها را بشویید و پوستشان را بگیرید. البته می توانید با پوست هم کیوی ها را کمپوت کنید. کیوی ها را بعد از خشک شدن به صورت مکعبی یا حلقه ای خرد کنید.

 

 

مرحله دوم: شربت کمپوت کیوی را درست کنید

 

در یک قابلمه مقداری آب را به همراه شکر اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا دانه های شکر حل شوند. یک یا دو تکه چوب دارچین اضافه کنید. اگر می خواهید از هل، وانیل، پوست رنده شده پرتقال یا لیمو هم استفاده کنید، در این مرحله به شربت اضافه کنید. سپس برش های کیوی را با آبلیموی تازه به قابلمه اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم: کمپوت کیوی را در بطری شیشه ای بریزید

 

بعد از غلیظ شدن آب و پخته شدن کیوی ها، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمپوت کیوی سرد شود. کمپوت کیوی را در بطری های شیشه ای خشک و تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. کمپوت کیوی را در یخچال نگه دارید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت انواع میوه و روش نگهداری آن ها

 

 

طرز تهیه کمپوت کیوی (روش دوم)

 

 

زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

 

مواد لازم

 

کیوی: ۱ کیلو گرم

شکر: ۵۰۰ گرم

آب: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: کیوی ها را بشویید و خرد یا پوره کنید

 

برای درست کردن کمپوت کیوی با این روش، سعی کنید از کیوی هایی استفاده کنید که خودشان به اندازه کافی شیرین و رسیده هستند. البته مراقب باشید که کیوی ها له نشده باشند یا آثاری از لک و کرم خوردگی نداشته باشند. پوست کیوی ها را بعد از شستن و خشک شدن، بگیرید. کیوی ها را خرد کنید. حتی می توانید آن ها را به صورت پوره شده برای کمپوت کردن استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه عدس پلو مجلسی و نذری برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر + فیلم

 

 

مرحله دوم: شربت کمپوت را درست کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کمپوت کیوی، در یک قابلمه مقداری آب را با شکر بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. وقتی شکر ذوب شد، می توانید از طعم دهنده های دیگر مثل هل، وانیل، چوب دارچین و … هم برای درست کردن شربت استفاده کنید. بعد از آماده شدن شربت، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید شربت از دما بیفتد و کاملا سرد شود.

 

 

مرحله سوم: کیوی ها را در بطری بریزید و شربت را اضافه کنید

 

برش ها یا پوره های کیوی را در بطری های شیشه ای تمیز و خشک بریزید. به اندازه ۲/۳ بطری ها را با کیوی پر کنید. سپس شربت کمپوت سرد شده را به بطری اضافه کنید تا کاملا روی کیوی ها را بپوشاند. درب بطری ها را محکم ببندید.

 

 

مرحله چهارم: بطری ها را هواگیری کنید

 

برای ماندگاری بیشتر کمپوت ها، در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، بطری های کمپوت را در قابلمه بگذارید. باید تا ۲/۳ قد بطری ها را آب بپوشاند. اجازه دهید بطری ها به مدت ۱۰ دقیقه در قابلمه بمانند. سپس شعله را خاموش کنید. بعد از سرد شدن آب، بطری ها را از قابلمه خارج کنید و در یخچال قرار دهید. با این روش، ماندگاری کمپوت بالاتر می رود.

 

 

موارد استفاده از کمپوت کیوی

 

موارد استفاده از کمپوت کیوی

 

  • اگر از کیوی های طلایی یا کیوی هایی که بیشتر رسیده اند، برای طرز تهیه کمپوت کیوی استفاده می کنید، سعی کنید میزان پختن آن ها را بیشتر کنید تا طعم شیرین خود را پس بدهند.

 

  • اگر به شربت کمپوت علاقه دارید، می توانید میزان آب مورد استفاده در طرز تهیه کمپوت کیوی را بیشتر در نظر بگیرید.

 

  • به شربتی که کمپوت را در آن درست کرده اید، بعد از مصرف تکه های کیوی، می توانید خاکشیر، تخم شربتی و دانه های یا تکه های دیگر میوه را اضافه و به عنوان یک نوشیدنی عالی مصرف کنید.

 

  • تکه های کیوی کمپوت شده را می توانید به عنوان روکش برای درست کردن چیز کیک یا کیک های خانگی به کار ببرید.

 

  • اگر به عنوان صبحانه پنکیک را در رژیم غذایی خود قرار داده اید، با تزیین پنکیک با کیوی های حلقه شده، می توانید هم طعم صبحانه را جذاب تر و هم ظاهر آن را اشتها برانگیز تر کنید.

 

  • کمپوت کیوی را به بلغور جو دو سر اضافه کنید یا آن را در کنار وافل های گیاهی دیگر سرو کنید.

 

 

سخن پایانی

 

همان طور که در این مقاله برای شما آوردیم، می توانید کمپوت کیوی را به دو روش درست کنید و از آن در کنار دیگر دسر ها هم استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که درست کردن کمپوت کیوی با شکر سفید، میزان قند کمپوت را بالا می برد. پس کسانی که مبتلا به دیابت هستند، باید در مصرف آن احتیاط بیشتری کنند. در ضمن هر چند کیوی یکی از میوه های مناسب و سرشار از ویتامین ث است، ولی بهتر است برای درمان سرماخوردگی از خود کیوی استفاده کنید.

 

 

منبع: veggiedesserts

 

کالابرگ الکترونیک