طرز تهیه لواشک آلو قرمز و آلو زرد با طعم بازاری به ۴ روش خوشمزه

طرز تهیه لواشک آلو قرمز و آلو زرد با طعم بازاری به ۴ روش خوشمزه


1 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لواشک آلو قرمز و آلو زرد با طعم بازاری به 4 روش خوشمزه
فهرست محتوا پنهان

لواشک آلو یکی از تنقلات خوشمزه و لواشک‌های میوه‌ای تابستانی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما طرز تهیه لواشک آلو سیاه و لواشک آلو قطره طلا را آموزش خواهیم داد. همچین درباره نکات کاربردی و فوت و فن‌های تهیه لواشک آلو، انواع روش‌های خشک کردن لواشک آلو به همراه خواص و مضرات لواشک آلو را خواهیم گفت.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک آلو

 

فوت و فن های طرز تهیه لواشک آلو

 

*در طرز تهیه لواشک آلو از انواع آلوها مثل آلو سیاه (آلو قرمز)، آلو زرد (آلو قطره طلا) یا ترکیبی از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید.

 

*معمولا آلو قطره طلا طعم شیرین‌تری دارد و نیاز به اضافه کردن شکر به آن نیست.

 

*اگر می‌خواهید لواشک آلو طعم ملس پیدا کند، از آلوهای ترش‌تر استفاده کنید. البته قبل از قرار دادن در هوای آزاد، به آن مقداری نمک هم اضافه کنید.

 

*سعی کنید از آلوهای سالم در طرز تهیه لواشک آلو استفاده کنید تا طعم لواشک تلخ و خراب نشود.

 

*میزان غلظت مایه لواشک بعد از پخت، باید به اندازه رب گوجه فرنگی باشد.

 

*اگر لواشک آلو را قبل از این که کاملا خشک شود، از جلو آفتاب بردارید، بعد از مدتی نگهداری، احتمال کپک زدن آن وجود دارد. اگر هم زیادی خشک شود، موقع خوردن سفت است.

 

*می‌توانید از سینی‌های آلومینیومی برای خشک کردن لواشک استفاده کنید. لازم نیست حتما کف سینی را چرب کنید. جنس آلومینیومی سینی باعث می‌شود که لواشک راحت از کف سینی جدا شود.

 

طرز تهیه لواشک آلو

 

طرز تهیه لواشک آلو خوشمزه

 

مدت زمان آماده‌سازی و پخت لواشک: ۵۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای خشک شدن لواشک: ۲۴ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه لواشک آلو قرمز

 

  • آلو سیاه یا زرد (قطره طلا): ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری (یا به میزان لازم)

 

مراحل طرز تهیه لواشک آلو سیاه

 

انواع لواشک آلو سیاه و زرد

 

مرحله اول: آلوها را بشویید و با آب جوش روی حرارت بگذارید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک آلو، آلوها را به خوبی بشویید و در یک قابلمه بریزید. روی آلوها به اندازه‌ای آب بریزید که آب روی آلوها را بپوشاند. سعی کنید از آب جوش استفاده کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و درب ظرف را بگذارید.

حتما بخوانید  25 خواص چای دارچین و مضرات عجیب آن + طرز تهیه چای دارچین

 

مرحله دوم: آلوهای پخته را له کنید

 

حرارت دادن آلو را تا جایی ادامه دهید که آب آن کشیده شود و آلوها کاملا نرم شوند. با پشت قاشق شروع به له کردن آلوها کنید. صبر کنید آلوهای داخل قابلمه خنک شوند.

 

مرحله سوم: مایه لواشک را صاف کنید

 

روی یک قابلمه صافی قرار دهید. بهتر است منافذ صافی درشت باشند. در سومین مرحله از طرز تهیه لواشک آلو، مواد لواشک را در صافی بریزد و با پشت قاشق آلوها را فشار دهید. سعی کنید تا جای ممکن گوشت و آب آلو را از صافی رد کنید. باید فقط پوست و هسته آلوها در صافی بماند. می‌توانید از دست‌هایتان هم کمک بگیرید و آلوها را به خوبی فشار دهید.

 

مرحله چهارم: نمک و شکر را به مایه لواشک اضافه کنید

 

صافی را بردارید و مایه لواشک را بچشید. در صورت دلخواه به آن نمک بزنید. اگر لواشک آلو را با طعم ملس می‌خواهید، به آن کمی شکر اضافه کنید. در یک سینی پلاستیک فریزری یا سلفون پهن کنید. روی آن را با روغن کمی چرب کنید تا بعد از خشک شدن، لواشک به پلاستیک نچسبد.

 

مرحله پنجم: لواشک آلو را در آفتاب قرار دهید

 

لواشک را در آفتاب قرار دهید

 

مایه لواشک را روی پلاستیک پهن کنید. قطر مایه لواشک باید به اندازه حدود نیم سانتی‌متر باشد تا ضخامت لواشک بعد از خشک شدن خیلی کم نشود. سپس روی سینی یک پارچه نازک بیندازید تا کثیف نشود. مراقب باشید که پارچه با لواشک تماس نداشته باشد. سینی را به مدت ۱ روز در آفتاب و ۱ روز دیگر در سایه قرار دهید.

 

مرحله ششم: لواشک آلو را برش بزنید

 

صبر کنید لواشک آلو کاملا خشک شوند. بعد از این که آب لواشک کاملا خشک شد، آن را از پلاستیک جدا کنید و به شکل رول بپیچید. سپس لواشک را در اندازه‌های دلخواه برش بزنید. لواشک‌ها را در جای خشک و خنک قرار دهید. بهتر است لواشک را در یخچال بگذارید تا طعم آن حفظ شود و زیادی هم سفت نشود.

 

طرز تهیه لواشک آلو زرد یا قطره طلا

 

برای تهیه لواشک آلو زرد یا لواشک آلو قطره طلا به جای آلو سیاه از آلو زرد استفاده کنید. همه مراحل طرز تهیه لواشک آلو سیاه را برای این لواشک هم انجام دهید. اگر می‌خواهید دو طرف لواشک پلاستیک داشته باشد، بعد از اینکه کمی روی لواشک خشک شد، یک لایه پلاستیک فریزری را روی لواشک قرار دهید.

 

روش‌های مختلف خشک کردن لواشک در خانه

 

روش های مختلف خشک کردن لواشک در خانه

 

خشک کردن لواشک بدون فر زیر آفتاب یا روی شوفاژ و جلو باد پنکه

 

  • برای این که لواشک را خشک کنید راه‌های مختلفی پیش رویتان است که هر کدام را بنا به شرایط می‌توانید انتخاب کنید.

 

  • اولین و متداول‌ترین روش استفاده از فضای باز و قرار دادن لواشک زیر نور آفتاب است. در این روش حتما سعی کنید با یک پارچه نازک روی لواشک را بپوشانید تا حشرات و گرد و خاک روی آن ننشیند.
  • روش دوم برای کسانی است که به فضای باز و آفتاب دسترسی ندارند. در این صورت می‌توانید لواشک را جلو پنکه و در مجاورت باد آن خشک کنید. این روش به زمان بیشتری نیز نیاز دارد. حتی از سشوار هم می‌توانید استفاده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه رشته پلو تهرانی | غذای شب یلدا، چهارشنبه سوری و عید نوروز

 

  • در فصول سرد سال، از بخاری و شوفاژ برای خشک کردن انواع لواشک استفاده کنید.

 

خشک کردن لواشک در فر

 

خشک کردن لواشک در فر

 

در این روش درجه فر را روی ۱۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. کف سینی فر یک لایه کاغذ روغنی بگذارید. یک پارچه نسوز مخصوص فر را روی کاغذ بگذارید. مایه لواشک را روی پارچه بریزید. ضخامت مایه لواشک باید حدود نیم سانتی‌متر باشد.

سینی را در طبقه بالای فر بگذارید. حداقل ۲ یا ۳ ساعت سینی را در فر قرار دهید تا کاملا آب خود را از دست بدهد و سفت شود. باید علاوه بر کناره‌ها، خود لواشک هم کاملا خشک شود. سپس سینی را از فر خارج کنید و حدود ۲ ساعت در دمای محیط بگذارید تا خنک شود.

لواشک را از پارچه جدا کنید و با کاتر یا چاقوی تیز آن‌ها را برش بزنید و رول کنید. برای این که لواشک رول شده نچسبد، یک لایه کاغذ روغنی روی لواشک قرار دهید و بعد آن‌ها را رول کنید.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه آلبالو خشکه با طعم بازاری « 

 

خواص و فواید لواشک آلو

 

خواص و فواید لواشک آلو

 

  • لواشک آلو به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند. این خوراکی می‌تواند اوره و کلسترول را کنترل و به دفع سموم و تعدیل مایعات بدن کمک کند.
  • لواشک آلو برای دفع سنگ کلیه و پایین آمدن تب، تسکین دردهای رماتیسمی و مفصلی مفید است.
  • علاوه بر این، لواشک به پاکسازی بدن کمک می‌کند و عفونت ادراری به خصوص در خانم‌ها را از بین می‌برد.
  • برای رفع خستگی نیز می‌توانید از خوردن لواشک لذت ببرید.

 

رابطه خوردن لواشک آلو و کاهش وزن

 

با مصرف لواشک آلو برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید، چون مقدار زیادی فیبر در آن وجود دارد که با کاهش کربوهیدرات‌ها و قند، به طور قابل ملاحظه‌ای به کاهش وزن کمک می‌کند. کالری آن هم پایین است و می‌تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه باشد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک زرشک با طعم بازاری

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین خواص و فواید لواشک آلو چیست؟

 

لواشک آلو به درمان بی‌خوابی و کنترل اوره و کلسترول کمک می‌کند. این لواشک برای دفع سنگ کلیه و پایین آمدن تب، تسکین دردهای رماتیسمی و مفصلی مفید است و موجب پاکسازی بدن و رفع عفونت ادراری می‌شود.

 

در طرز تهیه لواشک آلو خانگی به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

 

برای تهیه لواشک آلو خانگی تنها به مقداری آلو سیاه یا آلو زرد و نمک نیاز دارید.

 

بهترین روش تهیه لواشک آلو برای افرادی که به آفتاب و فر دسترسی ندارند، چیست؟

 

کسانی که به فضای باز و آفتاب و همچنین فر دسترسی ندارند می‌توانند لواشک آلو را جلو پنکه و در مجاورت باد نیز خشک کنند. این روش به زمان بیشتری نیاز دارد. برای این کار حتی از سشوار هم می‌توانید استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک