۲ طرز تهیه خورش لوبیا چیتی به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت

۲ طرز تهیه خورش لوبیا چیتی به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت


31 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش لوبیا چیتی

در سبک آشپزی ایرانی انواع خورش در کنار برنج جزو اصلی سفره غذای روزانه محسوب می شود. از همین رو تنوع خورشت ها در شهرها و روستاهای ایران به شدت زیاد است. یکی از خوشمزه ترین انواع خورشت با گوشت (با قارچ هم می‌توان آن را تهیه کرد) که شاید خیلی از افراد طعم آن را نچشیده باشند، خورشت لوبیا چیتی است. درست کردن این غذا به خصوص برای شام ماه رمضان بسیار ساده است و طعم بی نظیری دارد. به همین دلیل بهتر است برای یک بار هم شده این غذای خوشمزه را درست کنید و از مزه لذیذ آن در کنار خانواده لذت ببرید. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با ۲ روش طرز تهیه خورش لوبیا چیتی با قارچ و بدون قارچ آشنا شوید. خوراک لوبیا چیتی با قارچ یک غذای خوشمزه با ترکیب قارچ و برنج هم هست.

 

 

طرز تهیه خورش لوبیا چیتی مجلسی با گوشت

 

طرز تهیه خورش لوبیا چیتی مجلسی با گوشت

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای ۲ نفر

 

لوبیا چیتی: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

گوشت گوسفند تکه ای: ۲۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ: ۱ عدد

زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

ادویه کاری: ۱ قاشق چای خوری

آب لیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم

پودر لیمو عمانی: ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

سیر: ۱ تا ۲ حبه

طرز تهیه

 

مرحله اول؛ خیس کردن لوبیا چیتی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش لوبیا چیتی باید لوبیا چیتی را در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت خیس بخورد. در این مدت زمان حتماً آب لوبیاها را چند بار عوض کنید. این کار  موجب می شود تا نفخ لوبیاها گرفته شود و همچنین راحت تر پخته شود.

 

خیس کردن لوبیا چیتی برای خورش

 

مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز و گوشت

 

برای درست کردن خورشت لوبیا چیتی مجلسی باید پیازها را رنده کنید یا به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس یک ماهیتابه روی گاز قرار دهید. شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید. مقداری روغن به ماهیتابه اضافه کنید. کمی صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس مقداری پیاز خرد شده را به روغن داغ اضافه کنید. پیازها را کمی تفت دهید تا سبک شوند. سپس گوشت خورشتی تکه شده را به پیازها اضافه کنید. کمی صبر کنید تا گوشت ها همراه با پیاز به خوبی سرخ شوند. سیرها را به صورت ریز رنده کنید و به خورشت لوبیا چیتی اضافه کنید.

حتما بخوانید  چگونه یخچال و فریزر تمیز و مرتبی داشته باشیم؟

 

تفت دادن پیاز و گوشت برای خورش لوبیا چیتی

 

مرحله سوم؛  اضافه کردن رب و ادویه ها به گوشت

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش لوبیا چیتی مجلسی بعد از این که گوشت به خوبی سرخ شد، ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به گوشت ها اضافه کنید. رب را کمی با گوشت تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. زمانی که رب به خوبی رنگ گرفت، می توانید مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه کاری به آن اضافه کنید. نمک را در این مرحله اضافه نکنید تا گوشت به خوبی پخته شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

 

طرز تهیه خورش سبزی اهوازی

 

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن لوبیا چیتی به خورشت

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه خورش لوبیا چیتی مجلسی باید لوبیا چیتی خیس خورده را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید. مواد را کمی تفت دهید و سپس به یک قابلمه منتقل کنید. ۲ لیوان فرانسوی آب به مواد اضافه کنید. سپس شعله گاز را زیاد کنید تا آب خورشت به جوش بیاید. زمانی که آب به جوش آمد شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. در این مرحله باید حدود ۱ ساعت و نیم صبر کنید تا گوشت و لوبیا به خوبی پخته شوند.

 

 

مرحله پنجم؛ مزه دار کردن خورشت لوبیا چیتی

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش لوبیا چیتی با برنج باید بعد از پخت لوبیا و گوشت مقداری نمک به خورشت اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترش و تازه به خورش بزنید و کمی پودر لیمو عمانی به آن اضافه کنید. در این مرحله بهتر است درب قابلمه را به صورت نیم باز قرار دهید تا خورشت کمی روغن بیندازد و آماده شود. بعد از نیم ساعت که خورشت با حرارت ملایم جوشید، خورشت لوبیا چیتی مجلسی شما آماده است.

 

 

طرز تهیه خورش لوبیا چیتی بدون گوشت با قارچ

 

طرز تهیه خورشت لوبیا چیتی بدون گوشت با قارچ

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای ۶ نفر

 

لوبیا چیتی: ۲۰۰ گرم

قارچ ورقه ای شده: ۲۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی میکس شده: ۱ عدد

نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر و ادویه کاری: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

مرحله اول؛ پختن لوبیا چیتی

 

برای درست کردن خورشت لوبیا چیتی با قارچ باید همانند روش قبل ابتدا لوبیا ها خیس دهید. سپس آن ها را همراه با آب داخل قابلمه بریزید تا پخته شوند. معمولاً ۱/۵ ساعت طول می کشد تا لوبیا ها به طور کامل پخته شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خوراک لوبیا یا لوبیا گرم «

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن سس لوبیا چیتی

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش لوبیا چیتی مقداری پیاز در ماهیتابه سرخ کنید. رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی میکس شده را به ماهیتابه اضافه کنید و تفت دهید. ادویه کاری، نمک و فلفل سیاه به مواد بزنید و صبر کنید تا آب گوجه ها جمع شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ابودردا چهارشنبه سوری + تاریخچه و نکات جالب

 

 

مرحله سوم؛ سرخ کردن قارچ و سیب زمینی

 

در یک ماهیتابه دیگر قارچ های ورقه ای خرد شده را در کره تفت دهید. بعد از اینکه قارچ ها به خوبی سرخ شدند، آن ها را به سس گوجه فرنگی اضافه کنید. مواد را ترکیب کنید. سپس سیب زمینی را به صورت نگینی خرد و سرخ کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن خورشت لوبیا چیتی و قارچ

 

در انتها همه لوبیاهای پخته شده را با مقداری کمی از آب آن با سس گوجه و سیب زمینی سرخ شده و کمی آبغوره ترکیب کنید. اجازه دهید کمی روی شعله گاز بجوشد و جا بیفتد. در نهایت می توانید بنا به سلیقه خودتان این غذای خوشمزه را با برنج یا نان میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع خورش ایرانی مجلسی «

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه خورش لوبیا چیتی مجلسی

 

  • در طرز تهیه خورشت لوبیا چیتی با گوشت بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید. سپس گوشت را به صورت خورشتی یا قلیه ای خرد کنید.

 

  • برای درست کردن خورشت لوبیا چیتی مجلسی می توانید به جای گوشت تکه ای از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کنید. برای این کار بهتر است که از گوشت قلقلی استفاده کنید. می توانید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده ترکیب کنید. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن بزنید. بعد گوشت ها را به صورت قلقلی درآورده و در روغن داغ سرخ کنید.

 

  • اضافه کردن سیر به خورشت لوبیا چیتی کاملاً سلیقه ای است، اما این کار موجب می شود تا خورشت شما عطر و طعم بی نظیری پیدا کند.

 

  • در طرز تهیه خورش لوبیا چیتی می توانید از مقداری گوجه فرنگی رنده شده نیز در خورشت اضافه کنید تا خورشت شما لعاب دارتر و خوشمزه تر شود.

 

  • اگر زمان کافی برای خیساندن لوبیا چیتی ندارید، می توانید آن را برای ۲ ساعت در آب گرم بخیسانید یا در آب بجوشانید و آب آن را بریزید.

 

  • در طرز تهیه خورشت لوبیا چیتی ارومیه بادمجان و سیب زمینی سرخ شده نیز به خورشت اضافه می شود.

 

  • در طرز تهیه خورش لوبیا چیتی با مرغ می توانید از سینه مرغ مکعبی خرد شده به جای گوشت در این خورشت اضافه کنید.

 

  • در طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با هویج باید از هویج و سیب زمینی رنده شده یا نگینی استفاده کنید.

 

  • خورشت لوبیا چیتی شمالی معمولاً بدون گوشت و مرغ تهیه می شود. برای درست کردن این خورشت تنها باید از ترکیب لوبیا چیتی به همراه گوجه فرنگی، سیر، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه و آبلیمو استفاده کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

در این مقاله به آموزش ۲ روش طرز تهیه خورشت لوبیا چیتی با گوشت و بدون گوشت با قارچ پرداخته شد. همانطور که متوجه شدید، درست کردن این خورشت کار بسیار راحتی است. تنها لازم است از چاشنی ها و طعم دهنده های مناسبی در این خورشت استفاده کنید و از معجزه ترکیب طعم ها در کنار هم لذت ببرید.

 

 

کالابرگ الکترونیک