طرز تهیه شیرینی ملکه بادام در فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام در فر و بدون فر


4 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی ملکه بادام

شیرینی ملکه بادام یکی از شیرینی های عید بدون فر است که به عنوان یک شیرینی مجلسی و خوشمزه در مهمانی ها یا مناسبت های خاص سرو می شود. این شیرینی را می توانید خودتان در خانه و با مواد ساده و در دسترس به راحتی، تهیه کنید. انواع شیرینی ملکه مثل ملکه پسته و ملکه گردو هم با دستوری مشابه تهیه می شوند و فقط مواد رویه آن ها متفاوت است. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه شیرینی ملکه بادام را به شما یاد خواهیم داد. همچنین فوت و فن های پخت و تهیه آن را به شما خواهیم گفت.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی ملکه بادام

 

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی ملکه بادام

 

  • برای درست کردن خمیر شیرینی ملکه بادام، لازم نیست خمیر را با دست ورز دهید. همین که آن را با همزن بزنید، کافی است. اگر آن را با دست ورز می دهید، اصلا نباید خمیر به روغن بیفتد. در این صورت کیفیت شیرینی پایین می آید و زود سفت می شود. در ضمن این خمیر نیاز به استراحت دادن هم ندارد.

 

  • از آن جایی که نوع آرد های بازار تا حدودی متفاوت است، ممکن است نیاز به اضافه یا کم کردن خمیر باشد. اگر خمیر خیلی حالت چسبندگی داشت، کمی آرد اضافه کنید.

 

  • به جای روغن می توانید از کره در طرز تهیه شیرینی ملکه بادام استفاده کنید. این شیرینی با کره خوشمزه تر هم می شود. ولی فراموش نکنید که هر چند این شیرینی جزو شیرینی های خشک است و می توانید مدت طولانی تری آن را نگه دارید اما استفاده از کره، ماندگاری آن را کاهش خواهد داد.

 

  • به جای بادام می توانید از مغز های دیگر مثل گردو یا پسته در طرز تهیه این شیرینی استفاده کنید.

 

  • فراموش نکنید که بادام خیلی زود می سوزد. بنابراین آن را سرخ نکنید. چون هم رنگش تغییر می کند و هم روی طعم آن تاثیر منفی می گذارد.

 

  • میزان شکر مورد استفاده در طرز تهیه شیرینی ملکه بادام، اختیاری است و می توانید آن را بنا به ذائقه خود، کمتر یا زیاد تر در نظر بگیرید.

 

  • اگر از فر برای درست کردن شیرینی ملکه بادام استفاده می کنید، بهترین سایز سینی فر، ۳۰ در ۴۰ است. در این صورت قطر لایه زیرین شیرینی مناسب خواهد بود و خیلی قطور یا خیلی نازک نمی شود.

 

  • زعفران را در مراحل پایانی یعنی حدود ۲ یا ۳ دقیقه انتهایی طرز تهیه شیرینی ملکه بادام به مواد اضافه کنید تا عطر و طعم آن ماندگار بماند.

 

  • بهتر است بعد از این که شیرینی را در فر قرار دادید، سریعا شروع به درست کردن لایه رویی کنید تا موادی که درست کرده اید، کمی از دما بیفتد و بعد به لایه زیری اضافه کنید.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه کیک سیب و شلیل برگردان و رژیمی در فر و قابلمه

 

  • برای نگهداری از شیرینی ملکه بادام، حتما آن را در ظرف در بسته و در یخچال قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع شیرینی عید با ماندگاری بالا

 

 

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام در فر

 

شیرینی ملکه بادام در فر

 

زمان آماده سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه

 

مواد لازم برای پایه یا کراست شیرینی

آرد شیرینی: ۳۵۰ گرم

شکر یا پودر قند: ۱۲۵ گرم

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری

خامه صبحانه: ۵۰ گرم

تخم مرغ: ۲ عدد

وانیل: نوک قاشق (۱/۸ قاشق چای خوری)

 

 

مواد لازم برای قسمت رویه شیرینی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

شکر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

عسل: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

کره یا روغن: ۵۰ گرم

خامه: ۵۰ گرم

خلال بادام یا پرک بادام: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: شکر و کره را مخلوط کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی ملکه بادام، شکر را بسابید یا از پودر قند استفاده کنید. کره را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شود. سپس شکر و کره را در یک ظرف مناسب بریزید و شروع به هم زدن کنید. مواد را باید تا جایی به هم بزنید که مخلوط به دست آمده، بافت یفکی و سبک بگیرد. رنگ آن هم کرمی شود.

 

 

مرحله دوم: تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید

 

یک تخم مرغ را بشکنید و شروع به هم زدن کنید. ۱ تا ۲ دقیقه هم بزنید. سپس تخم مرغ دوم را هم بشکنید و به مواد اضافه کنید. دوباره به مدت ۱ دقیقه دیگر با همزن آن ها را بزنید.

 

 

مرحله سوم: خامه را اضافه کنید

 

خامه را در این مرحله از طرز تهیه شیرینی ملکه بادام به مواد اضافه کنید. لازم نیست در این مرحله از همزن برقی استفاده کنید. با لیسک سیلیکونی مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

 

 

مرحله چهارم: آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید

 

با یک الک ریز، آرد و بیکینگ پودر را دو بار الک کنید تا ناخالصی های آن گرفته شود و دانه های آرد هم جدا شوند. آرد را در چند مرحله و به تدریج به مخلوط اضافه کنید. بعد از هر بار افزودن آرد و بیکینگ پودر، مواد را با هم مخلوط کنید. می توانید از همزن استفاده کنید. یا این که از دست هایتان کمک بگیرید. اگر با دست ورز می دهید، فقط با نوک انگشتانتان مواد را ورز دهید تا خمیر به روغن نیفتد.

 

 

مرحله پنجم: خمیر را در سینی فر بگذارید

 

فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. یک سینی فر با سایز ۳۰ در ۴۰ انتخاب کنید. کف سینی را با کمی روغن یا کره چرب کنید. می توانید به جای روغن، کف سینی را یک ورق آلومینیومی پهن کنید تا مطمئن باشید شیرینی به کف سینی نمی چسبد. خمیر لطیفی را که درست کرده اید، کف سینی پهن کنید. باید کل کف سینی را با خمیر بپوشانید و روی آن را صاف کنید. چند بار کف سینی را به سطح بکوبید تا اگر حبابی در آن مانده باشد، خارج شود.

 

 

مرحله ششم: سینی را در فر بگذارید

 

سینی را در فر قرار دهید. حرارت فر را روی ۱۷۰ درجه تنظیم کنید و اجازه دهید سینی به مدت ۱۵ دقیقه در فر بماند و خمیر بپزد. در این فاصله، دست به کار شوید و مواد روی خمیر شیرینی را آماده کنید.

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک کشمشی خانگی به 2 روش در فر و در قابلمه

 

مرحله هفتم: مواد رویه شیرینی را آماده کنید

 

در یک ظرف مناسب مثل تابه، شکر، عسل، کره و خامه (مواد لازم برای رویه شیرینی ملکه بادام را به جز بادام) با هم مخلوط کنید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید. وقتی مواد با هم ترکیب شدند و یک یا دو جوش زدند، خلال بادام یا پرک را به آن اضافه کنید. مواد را به هم بزنید و سریعا شعله را خاموش کنید. همین که بادام را با موادی که داغ هستند، ترکیب کنید کافی است. آن را سرخ نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

طرز تهیه سوهان قم

 

طرز تهیه گز اصفهان آردی و ساده

 

 

مرحله هشتم: مواد رویه را روی خمیر نیم پز بریزید

 

سینی فر را بعد از ۱۵ دقیقه از فر بیرون بیاورید. مواد رویه را که آماده کرده اید، روی خمیر نیم پز شده بریزید و کل سطح آن را با لیسک یا کف یک کفگیر یا قاشق بپوشانید. مواد را روی همه جای خمیر، به صورت یکسان پخش کنید. سینی فر را دوباره به داخل فر برگردانید. ۲۰ تا ۲۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا شیرینی با همان دما بپزد. اگر می خواهید روی شیرینی ملکه بادام را زعفران دم کرده بریزید، در ۲ یا ۳ دقیقه پایانی سینی فر را خارج کنید و ۲ قاشق زعفران دم کرده را روی سطح شیرینی بپاشید و دوباره به مدت ۲ دقیقه در فر بگذارید.

 

 

مرحله نهم: شیرینی ملکه بادام را سرو کنید

 

بعد از این که روی شیرینی ملکه بادام طلایی شد و شیرینی پخت، سینی فر را خارج کنید و اجازه دهید شیرینی کمی از دما بیفتد. سپس آن را با چاقو به صورت مربعی، مستطیلی یا به شکل لوزی برش بزنید. اگر می خواهید شیرینی ها را برای مدت طولانی تر نگه دارید، برش ها را در ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال بگذارید.

 

 

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام در تابه (بدون فر)

 

شیرینی ملکه بادام در تابه (بدون فر)

 

مرحله اول: خمیر را در تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید

 

اگر می خواهید این شیرینی را بدون فر تهیه کنید یا به فر دسترسی ندارید، می توانید آن را در تابه درست کنید. همه مواد را مانند روش بالا آماده کنید و خمیر شیرینی را درست کنید. به جای سینی فر، یک تابه دو طرفه را انتخاب کنید. به مدت ۱۵ دقیقه تابه را روی حرارت ملایم و با شعله پخش کن بگذارید تا تابه گرم شود. کف تابه را دو لایه کاغذ روغنی بگذارید. خمیری را که درست کردید، روی کاغذ روغنی بریزید. واشر تابه را بردارید و درب تابه را ببندید. ۳۵ دقیقه صبر کنید تا اطراف خمیر طلایی شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی حاجی بادام یزدی خانگی در کمتر از ۱۵ دقیقه 

 

 

مرحله دوم: مواد رویه شیرینی را اضافه کنید

 

در این فاصله مواد رویه شیرینی ملکه بادام را (مانند روش بالا) آماده کنید. بعد از ۳۵ دقیقه در تابه را باز کنید و مواد رویه شیرینی را به صورت یکنواخت روی خمیر نیم پخته بریزید. دوباره درب تابه را ببندید و ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید. بعد از این که شیرینی پخت، حرارت را خاموش کنید. درب تابه را باز و شیرینی را به یک سینی منتقل کنید. بعد از این که شیرینی کمی از دما افتاد، آن را شکل دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

 

 

نکات مهم

 

  • روی شیرینی در طرز تهیه شیرینی ملکه در تابه و بدن فر، طلایی نمی شود.
  • در آخرین مرحله، روی شیرینی را می توانید با پودر پسته یا پودر گردو هم تزیین کنید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک