۲ طرز تهیه کمپوت توت فرنگی خوشمزه با ماندگاری طولانی

۲ طرز تهیه کمپوت توت فرنگی خوشمزه با ماندگاری طولانی


26 مهر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

یکی از قدیمی ترین راه های نگه داری میوه ها برای طولانی مدت کمپوت کردن است که تاریخچه آن به قرون وسطی می رسد. کمپوت در اصل از واژه فرانسوی compote به معنی مخلوط گرفته شده و متعلق به خانواده دسر ها است. در فرآیند کمپوت کردن، میوه های کامل یا خرد شده در آب، شکر و ادویه جات پخته می شوند. البته در مورد همه میوه ها نیاز به پختن وجود ندارد و همین که در شربت مخصوص قرار بگیرند، کافی است. برای استفاده از خواص توت فرنگی در تمام ایام سال ما کمپوت کردن توت فرنگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش، به طرز تهیه کمپوت توت فرنگی به ۲ روش مرحله به مرحله، تاریخچه کمپوت و فوت و فن های آن خواهیم پرداخت.

 

 

تاریخچه پیدایش کمپوت

 

تاریخچه پیدایش کمپوت

 

بر اساس اعتقادات مردم قرون وسطی، میوه های پخته شده در شکر یا قند، رطوبت بدن را معتدل می کنند. این یعنی درست کردن این دسر، از زمان های قدیم متداول بوده است. اما در اواخر قرون وسطی و در انگلیس، کمپوت پای خود را به جشن ها باز کرد. با گذشت زمان و در دوران رنسانس، کمپوت به عنوان یک دسر سرد، بعد از صرف شام و با یک کاسه خامه سرو می شد. اما دلیل محبوبیت این دسر، تنها خوشمزه بودن یا اعتقاد به متعادل نگه داشتن رطوبت بدن نبود، بلکه یک عامل مهم دیگر هم داشت؛ و آن چیزی نبود جز ساده و ارزان بودن.

در طرز تهیه انواع کمپوت نیازی به استفاده از انواع محصولات لبنی یا گوشت نبود. به همین خاطر هم مقرون به صرفه بود. در ضمن خیلی زود و سریع هم آماده می شد. بنابراین خانواده های یهودی اروپا استقبال زیادی از آن کردند. البته این محبوبیت به مرور جهانی شد و در کل دنیا آوازه این دسر پیچید. حالا انواع متفاوت این دسر، هم به عنوان یک طعم دهنده برای دسر های دیگر و هم به تنهایی و به عنوان یک میان وعده خوشمزه، مشتریان پر و پا قرصی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع کمپوت و روش نگهداری آن ها

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

 

  • شربت کمپوت را می توانید با وانیل، چوب یا پودر دارچین، میخک، نارگیل رنده شده، میوه های شیرین شده، کشمش، بادام آسیاب شده، هل، زعفران دم کرده و چاشنی های دیگر، طعم دار کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده رستورانی + فیلم آموزش تهیه

 

  • میزان شکر و شیرینی یا چاشنی هایی که در طرز تهیه کمپوت توت فرنگی به کار می برید، به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. بنابراین می توانید مواد را از آن چه در دستور تهیه آورده شده است، کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

 

  • کمپوت توت فرنگی را می توانید به صورت گرم یا سرد استفاده کنید. البته اگر می خواهید کمپوت توت فرنگی را برای مدت طولانی و مصارف دیگر مثل تزیین یا طعم دادن به کیک و … استفاده کنید، می توانید آن را در فریزر بگذارید. در هنگام استفاده، از شب قبل کمپوت توت فرنگی را به یخچال منتقل کنید تا یخ آن باز شود.

 

 

نکاتی درباره توت فرنگی مورد استفاده در کمپوت

 

  • کمپوت توت فرنگی را می توانید با توت فرنگی خشک هم درست کنید. تهیه کردن کمپوت با میوه های خشک در اروپای شرقی رواج بیشتری دارد و شربت آن، یک نوشیدنی محبوب و پرطرفدار است که به آن pluma moos گفته می شود.

 

  • برای درست کردن کمپوت توت فرنگی، از توت فرنگی هایی استفاده کنید که تازه و رسیده باشند. اگر آثاری از له شدگی یا خرابی در آن ها می بینید، حتما آن قسمت را جدا کنید.

 

  • کمپوت توت فرنگی را می توانید با توت فرنگی های کامل و درسته تهیه کنید یا آن ها را خرد کنید. اما اگر آن ها را به صورت درسته به کار می برید، بهتر است اندازه و سایز توت فرنگی ها به هم نزدیک باشد. در این صورت هم ظاهر کمپوت بهتر می شود و هم زمان پخت توت فرنگی ها یکسان خواهد بود.

 

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

 

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

 

زمان آماده سازی و پخت: ۱۵ دقیقه

مواد لازم

 

 

توت فرنگی: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۶ لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱ قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: توت فرنگی ها را برای کمپوت کردن آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت توت فرنگی، تاج سبز توت فرنگی ها را کاملا جدا کنید. توت فرنگی ها را بشویید و آبکش کنید. صبر کنید تا آب اضافی آن ها خارج شود. سپس آن ها را در صورت دلخواه برش بزنید. می توانید توت فرنگی ها را به صورت کامل و درسته هم کمپوت کنید.

 

 

مرحله دوم: شربت کمپوت توت فرنگی را آماده کنید

 

در این مرحله یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و آب و شکر را در آن بریزید. صبر کنید تا دانه های شکر حل شوند. سپس توت فرنگی ها را اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه بعد از این که شربت شروع به جوشیدن و قل خوردن کرد، توت فرنگی ها کمی نرم می شوند. سعی کنید در این مرحله زیاد مواد را به هم نزنید تا میوه ها له نشوند. شعله را تا قبل از له شدن توت فرنگی ها خاموش کنید.

 

 

مرحله سوم: وانیل و آبلیمو را به مواد اضافه کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کمپوت توت فرنگی، بلافاصله بعد از خاموش کردن حرارت و وقتی هنوز شربت داغ است، وانیل و آبلیمو را اضافه کنید. ظرف را تکان دهید تا هر دو در کل مایه شربت حل شوند. صبر کنید تا مواد کمپوت توت فرنگی سرد شوند و از دما بیفتند. بعد از خنک شدن کمپوت، آن ها را می توانید همان لحظه سرو کنید. یا این که کمپوت ها را در بطری شیشه ای خشک و تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. بطری کمپوت را می توانید به مدت ۱ هفته تا ۱۰ روز در یخچال نگه دارید.

حتما بخوانید  بهترین غذاهای کلسیم دار لبنی و غیر لبنی برای کودکان و بزرگسالان

 

 

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی (روش دوم)

 

دستور پخت کمپوت توت فرنگی (روش دوم)

 

زمان آماده سازی کمپوت: ۱۰ دقیقه

مواد لازم

 

توت فرنگی: ۵۰۰ گرم

شکر: ۲۰۰ گرم

آبلیمو تازه: ۱ قاشق چای خوری

چوب دارچین: به میزان لازم

آب: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: توت فرنگی ها را در بطری بریزید

 

در این روش، مثل درست کردن مربای توت فرنگی باید ابتدا توت فرنگی ها را بشویید و تاج آن ها را جدا کنید. صبر کنید تا آب اضافی توت فرنگی ها کاملا خشک شود. توت فرنگی ها را به دلخواه خرد کنید. اندازه برش ها باید مساوی یا شبیه به هم باشد. توت فرنگی ها را در بطری ریخته و روی آن را شکر و آبلیمو بریزید.

 

 

مرحله دوم: آب جوش اضافه کنید

 

به میزان لازم آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس آب جوش را به بطری اضافه کنید. تا جایی آب بریزید که شیشه پر شود و روی توت فرنگی ها را بپوشاند. چوب دارچین را داخل شیشه بیندازید و در بطری را کاملا ببندید. بطری را تکان دهید تا شکر در آب جوش حل شود. برای بطری عمل هواگیری انجام دهید و بعد آن را در یخچال بگذارید.

 

 

چگونه کمپوت توت فرنگی را هواگیری کنیم؟

 

چگونه کمپوت توت فرنگی را هواگیری کنیم؟

 

هوا گیری یکی از راه های بسیار مفید برای جلوگیری از فساد زودرس و کپک زدگی کمپوت، ترشی، مربا و … است. در این روش، هوایی را که به همراه مواد، در داخل بطری حبس شده است، با روشی ساده خارج می کنید. برای این کار، بطری هایی را که در آن ها کمپوت یا مواد فاسد شدنی ریخته اید، در یک قابلمه قرار دهید. در(ب) بطری ها را محکم ببندید. به قابلمه، آب اضافه کنید تا جایی که ۲/۳ طول بطری ها را آب پوشانده باشد.

قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب بجوشد. حرارت را کم کرده و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا بطری ها در آب در حال جوشیدن بمانند. سپس حرارت را قطع کنید. آب که سرد شد و از دما افتاد، بطری ها را از قابلمه بیرون بیاورید. بطری ها را یک شب تا صبح به صورت وارونه قرار دهید. سپس آن ها را برگردانید و در جای مناسب بگذارید. این روش هوا گیری برای انواع ترشی ها، رب و موادی که قصد دارید تا مدت زیادی آن ها را نگه دارید، بسیار مناسب است.

 

 

 

 

کالابرگ الکترونیک