طرز تهیه خوراک کلم سفید به ۳ روش با مواد مختلف

طرز تهیه خوراک کلم سفید به ۳ روش با مواد مختلف


3 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک کلم سفید

کلم یکی از سبزیجات مفید و پر فایده ای است که در تهیه انواع غذاها، ترشی و سالادها به کار می رود. این سبزی پر خاصیت وقتی پخته می شود، هم عطر و هم طعم ملایمی پیدا می کند که باعث لذیذ شدن غذا می شود. معروف ترین غذای ایرانی که با کلم تهیه می شود، کلم پلو شیرازی است ولی علاوه بر کلم پلو، می توان این سبزی را در طرز تهیه انواع خوراک و بدون برنج هم به کار برد و از طعم و خواص آن بهره مند شد. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش ۳ طرز تهیه خوراک کلم سفید را برای شما آماده کرده ایم.

۱- طرز تهیه خوراک کلم سفید با برنج و گوشت چرخ کرده و سبزیجات

 

طرز تهیه خوراک کلم سفید با برنج و سبزیجات

 

مواد لازم

 

کلم سفید (کلم برگ): ۱/۲ یک کلم کامل

پیاز: ۱ عدد درشت

گوشت چرخ شده: ۳۰۰ گرم

گشنیز: ۱ دسته کوچک

سیر: ۲ حبه

گوجه فرنگی: ۲ عدد درشت

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

برنج پخته: ۳ قاشق غذاخوری

زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای خوری

نمک و فلفل: به میزان دلخواه

روغن: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: پیاز، گوشت چرخ کرده و ادویه ها را در روغن تفت دهید

 

پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. یک تابه را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید. پیاز های خلالی شده را روی حرارت تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. وقتی رنگ گوشت تغییر کرد، زردچوبه، نمک و فلفل را به مواد بیفزایید.

 

 

مرحله دوم: بقیه مواد به جز کلم سفید را به تابه اضافه کنید

 

رب گوجه فرنگی را همراه با گوشت تفت دهید تا طعم خام خود را از دست بدهد. سپس گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا ۱۰ دقیقه، گوجه ها کاملا نرم شوند و بپزند. گشنیز ها را بشویید و خرد کنید. وقتی گوجه فرنگی نرم شد، برنج پخته شده و گشنیز را به مواد اضافه کنید و به هم بزنید. در ظرف را بگذارید و ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید. بعد از این که مواد پخته شد، حرارت را متوقف کنید و ظرف را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۹ غذا با قارچ و برنج به روش ساده و مجلسی با طعم عالی

 

 

مرحله سوم: کلم را خرد و در تابه جدا سرخ کنید

 

کلم را بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. در یک تابه جداگانه کمی روغن بریزید و کلم را در آن سرخ کنید. ۱/۲ لیوان آب را به همراه کمی نمک و در صورت دلخواه یک قاشق آبلیمو، به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه تابه را روی حرارت قرار دهید تا کلم ها کاملا بپزند و آب آن کشیده شود.

 

 

مرحله چهارم: خوراک کلم سفید را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه خوراک کلم سفید، مواد داخل تابه اول را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با کلم سفید که در تابه دیگر پختید، تزیین کنید. بعد از تزیین، خوراک کلم سفید را سرو کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید گل کلم و مضارت احتمالی و طبع و مصلح آن «

 

 

۲- طرز تهیه خوراک کلم سفید با ماست و رازیانه

 

طرز تهیه خوراک کلم سفید با ماست و رازیانه

 

مواد لازم

 

کلم سفید: ۱ عدد کوچک

سیب زمینی: ۵ عدد متوسط

ماست کم چرب: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

آب لیمو تازه: ۱ قاشق غذاخوری

زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری

تخم رازیانه: ۳ قاشق چای خوری

فلفل سیاه یا قرمز: ۱/۲ قاشق چای خوری

زیره سبز: ۱/۲ قاشق چای خوری

روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

نمک: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: مواد را آماده کنید و ریزه و رازیانه را در تابه تفت دهید

 

کلم سفید را بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت نگینی و قطعات ۱ سانتی متری خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که روغن داغ شد، زیره و رازیانه را در آن تفت دهید.

 

 

مرحله دوم: بقیه مواد را اضافه کنید و تفت دهید

 

کلم برگ را به تابه اضافه کنید و آن ها را روی حرارت تفت دهید. در ظرف را بگذارید تا کلم برگ ها بپزند. حدود ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید. سپس ماست، آب لیمو ترش، نمک و شکر را اضافه کنید. مواد را دوباره با هم تفت دهید و ۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا همه مواد به خورد هم بروند. سپس خوراک کلم سفید را در ظرف مناسب، سرو و میل کنید.

 

 

۳- طرز تهیه خوراک کلم سفید با مرغ (بورک کلم برگ)

 

طرز تهیه خوراک کلم سفید با مرغ (بورک کلم برگ)

 

مواد لازم

 

سینه مرغ بدون استخوان: ۳۰۰ گرم

سیب زمینی: ۱ عدد متوسط

پیاز: ۲ عدد

هویج: ۱ عدد

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

نمک و فلفل: به میزان لازم

جعفری و تره تازه: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: سینه مرغ را آبپز کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خوراک کلم سفید یا بورک کلم، یک پیاز را خرد کنید و در قابلمه با مقداری روغن تفت دهید. سینه مرغ را به پیاز طلایی شده، اضافه کنید و زردچوبه و فلفل به مواد بیفزایید. بعد از این که مرغ تغییر رنگ داد، به آن ۱/۵ تا ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به طور کامل آبپز شود. بعد از آبپز شدن، فیله را بیرون بیاورید و ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع شامی | ۷ مدل شامی کباب + فیلم آموزش

 

 

مرحله دوم: سیب زمینی را آب پز و بعد رنده کنید

 

سیب زمینی را بشویید و سپس آن را با پوست در مقداری آب بیندازید و آبپز کنید. بعد از آبپز شدن، پوست آن را بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سیب زمینی را کنار بگذارید. هویج را بشویید. پوست آن را بگیرید و با قسمت درشت، رنده کنید.

 

 

مرحله سوم: برگ های کلم را در آب جوش بیندازید

 

برگ های کلم سفید را جدا کنید و آن ها را بشویید. در یک قابلمه آب جوش بریزید و برگ های کلم را به مدت ۵ دقیقه در آن قرار دهید تا نرم و انعطاف پذیر شوند. سپس آن ها را در صافی بریزید و آبکش کنید. بعد از این که برگ ها خنک شدند، قسمت کلفت برگ کلم را به صورت عدد ۷ برش بزنید.

 

 

مرحله چهارم: مواد داخل بورک را آماده کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه خوراک کلم سفید، یک پیاز باقی مانده را پوست بگیرید و خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازهای خرد شده را در آن تفت دهید. بعد از این که پیاز سبک و طلایی شد، سیب زمینی آبپز و خرد شده را به آن اضافه کنید. سیب زمینی و پیاز را با هم کمی تفت دهید و سپس هویج رنده شده را به مواد اضافه کنید. مرغ ریش ریش شده، زردچوبه، فلفل، نمک، آویشن و ادویه های دلخواه خود را به تابه اضافه کنید و مواد را تفت دهید.

 

 

مرحله پنجم: مواد را داخل بورک بریزید و بپیچید

 

در ظرف را روی آن بگذارید و ۵ دقیقه صبر کنید تا روی حرارت ملایم کاملا طعم یکدیگر را بگیرند. حرارت را متوقف کنید و اجازه دهید مواد از دما بیفتند. برگ های کلم را که نرم شده اند، روی سطح صاف پهن کنید و مقداری از مواد را وسط آن بریزید. بالا و پایین برگ کلم را روی مواد بخوابانید. از یک طرف شروع کنید برگ را بپیچید و رول کنید.

 

 

مرحله ششم: بورک های کلم را در روغن سرخ کنید

 

زرده تخم مرغ را در یک کاسه بزنید تا کاملا مخلوط شود. با برس، تخم مرغ را روی بورک ها بمالید. یا اینکه بورک را در تخم مرغ بغلتانید. در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس بورک های آماده شده را در تابه سرخ کنید. این خوراک را در ظرف مناسب با سس دلخواه سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه بورک گوشت و بادمجان ترکی 

 

طرز تهیه بورک گوشت و پنیر

 

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ

 

 

سخن پایانی

 

کلم برگ پخته

 

کلم برگ را می توانید به اشکال مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. این سبزی مفید، خواص بسیار زیادی برای لاغری و چربی سوزی دارد. همچنین برای سلامت کبد، قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایس عملکرد ذهن می توانید از آن در غذاها، سالاد و … استفاده کنید. انواع مختلفی از خوراک ها را می توانید با کلم سفید تهیه کنید و حبوباتی مثل عدس، نخود، لوبیا، انواع سبزیجات معطر و چاشنی های دیگر را هم می توانید به طرز تهیه خوراک کلم سفید اضافه کنید تا مطابق طبع و مزاجتان باشد.

 

 

کالابرگ الکترونیک