طرز تهیه ۴۰ افطاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن + فیلم آموزشی

طرز تهیه ۴۰ افطاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن + فیلم آموزشی


31 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 40 افطاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن + فیلم آموزشی

در ماه رمضان افطاری چی درست کنیم که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد؟ در واقع حالا به جای شام چی درست کنم و ناهار چی بپزم مهم‌ترین سوال این است که سحری و افطاری چی درست کنم. در راستای این پرسش که افطاری چی بپزم دستور تهیه بیش از ۴۰ وعده افطاری خوشمزه که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بنیه فرد روزه‌دار را هم افزایش می‌دهند را در سرویس آشپزی بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

افطاری چی درست کنم؟

 

اگر هر روز از خودتان می‌پرسید افطاری چی درست کنم که برای بدن مفید باشه این لیست کامل از غذاهای افطاری برای تقویت قوای بدنی در ماه رمضان را دنبال کنید.

 

کاچی

 

افطاری چی درست کنم ؟ کاچی

 

«کاچی» یک وعده غذایی کامل است و به عنوان یک غذای گرم و مقوی یک افطاری ساده و کامل هم محسوب می‌شود. طبع کاچی به خاطر استفاده از هل و زعفران گرم است و برای تقویت قوا و کسب انرژی، رفع کم خونی، تقویت ضعف و تقویت عمومی بدن یک غذای بسیار مفید به خصوص برای افطاری ماه رمضان است.

برای مطالعه مراحل طرز تهیه کاچی زعفرانی مجلسی  به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

حلیم گندم

 

افطاری چی درست کنم ؟ حلیم

 

«حلیم گندم» یک غذای پرکالری و در عین حال بسیار مقوی و پرخاصیت است. حلیم به خاطر استفاده از گندم در ترکیب آن سرشار از فیبر است و این یعنی یک غذای سیر کننده برای ماه رمضان که تا ساعات طولانی شما را سیر و پرانرژی نگه می‌دارد. به همین دلیل حلیم یا هلیم یک گزینه ایده‌آل برای وعده سحری ماه رمضان هم محسوب می‌شود.

علاوه بر این حلیم سرشار از منیزیم، آهن، نیاسین، فولات و کلسیم است که باعث کمک به عملکرد دستگاه گوارش، کاهش فشارخون، کنترل قند خون، پیشگیری از یبوست و پیشگیری از بیماری‌های عصبی است. پس به جای اینکه برای پیشگیری از کرونا قرص یا مکمل منیزیم یا کلسیم بخورید غذاهایی مثل حلیم را در وعده‌های غذایی خودتان بگنجانید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه حلیم گندم کشدار  با انواع گوشت روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

کباب تابه‌ای

 

افطاری چی درست کنم ؟کباب تابه‌ای با انواع گوشت قرمز و سفید

 

«کباب تابه‌ای» یک غذای سریع و آسان و مقوی است که هم برای افطاری و هم شام ماه رمضان یک گزینه عالی و مناسب است. در برخی شهرهای ایران مثل اراک، کباب تابه‌ای را در دیگ یا قابلمه طبخ می‌کنند و به همین دلیل به کباب تابه‌ای «کباب دیگی» هم می‌گویند.

طرز تهیه کباب دیگی هم دقیقا شبیه کباب تابه‌ای است. اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید کباب تابه‌ای را به جای گوشت قرمز با گوشت بوقلمون و گوشت مرغ هم می‌توانید درست کنید. گوشت بوقلمون طبع گرم و تر دارد و به همین دلیل «جعفری» با طبع خشک و گرم مکمل خوبی برای آن است.

اگر می‌خواهید کباب تابه‌ای را با گوشت بوقلمون درست کنید باید بدانید که گوشت بوقلمون سرشار از تریپتوفان است و برای کسانی که بدخواب یا کم‌خواب هستند بسیار مفید است. علاوه بر این گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید از جمله آهن، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم و مقادیر زیاد ویتامین A و انواع ویتامین‌های گروه B است و به همین دلیل برای تقویت و بهبود عملکرد رشد کودکان و تقویت سیستم بدنی سالمندان و افراد بیمار بسیار مفید است.

برای مطالعه طرز تهیه کباب تابه‌ای یا کباب دیگی به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

آش شله قلمکار

 

افطاری چی درست کنم؟ آش شله قلمکار

 

«آش شله قلمکار» همان‌طور که از نامش پیداست از هر دری سخنی در خود دارد. یک غذای مقوی و پرکالری که حسابی سیرکننده است و سیستم ایمنی بدن را در بهترین حالت خودش نگه می‌دارد. انواع حبوبات، سبزیجات و برنج از آش شله قلمکار یک غذای همه چیز تمام ساخته که انواع ویتامین، پروتئین، اسید فولیک، فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم، منیزیم و روی برای محافظت از بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، قلبی و عروقی و افزایش قدرت بدنی را یکجا دارد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آش جو مجلسی و جا افتاده + فیلم آموزش تهیه

برای خواندن مراحل طرز تهیه آش شله قلمکار از مواد لازم گرفته تا ترکیب دقیق سبزی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن به همراه فیلم آموزش تهیه روی لینک مطلب طرز تهیه آش شله قلمکار مجلسی کلیک کنید.

 

رولت مرغ و اسفناج

 

افطاری چی درست کنم ؟ رولت مرغ و اسفناج

 

اگر به دنبال یک غذای افطاری جدید هستید «رولت مرغ و اسفناج» را امتحان کنید. اسفناج سرشار از فیبر است و به درمان یبوست کمک می‌کند. خواص گوشت مرغ به عنوان یک منبع سرشار از پروتئین را همه می‌دانیم و برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با ویروس‌ها همه به آن احتیاج داریم. از سوی دیگر اسفناج سرشار از ویتامین A است و برای افزایش قدرت بینایی و نیز درمان شب کوری مفید است.

اسفناج سرشار از آهن است و برای درمان کم خونی یک خوراکی بسیار مفید است. اسفناج سرشار از منگنز است و برای درمان فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون مناسب است. آب اسفناج و خود اسفناج سرشار از ویتامین C است و یک ماده مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرماخوردگی و درمان خونریزی لثه مفید است.

برای مطالعه طرز تهیه این افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب طرز تهیه رولت مرغ مجلسی به ۲ روش کلیک کنید.

 

ته چین مرغ

 

افطاری چی درست کنم؟ ته چین مرغ

 

افطاری چی درست کنم؟ ته چین مرغ. یک غذای خوشمزه و مجلسی که هم برای ناهار و شام مناسب است و هم وعده‌های افطاری و سحری. بد نیست بدانید ته چین همراه با مرغ و زعفران یک غذای سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر، آهن است. کربوهیدرات، فسفر، سدیم، منیزیم و اسید چرب امگا ۳ از کم خونی و آلزایمر پیشگیری کرده و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدن، سیتم قلبی و عروقی هم کمک می‌کنند.

برای مطالعه مراحل طرز ته چین مرغ به همراه فیلم آموزش تهیه ته چین مرغ روی لینک مطلب طرز تهیه ته چین مرغ به ۲ روش در فر و قابلمه کلیک کنید.

 

پاستا با سس پستو و میگو

 

افطاری چی درست کنم؟ پاستا با سس پستو و میگو

 

«میگو» از جمله مفیدترین و مغذی‌ترین مواد غذایی سرشار از پروتئین است. از جمله خواص میگو این است که دارای منابع عالی ویتامین B۱۲، ویتامین D، سلنیوم، پروتئین با کیفیت بالا، چربی های غیر اشباع، آهن، نیاسین و ویتامین D3 و یک غذای کامل از نظر انواع ویتامین‌های مفید برای بدن است. با این وجود بسیاری افراد با طعم میگو میانه خوبی ندارند که البته سلیقه‌ای است.

یک روش بسیار عالی برای مصرف میگو ترکیب آن با سایر مواد غذایی مثل پاستا، ماکارونی یا برنج است. اگر قصد دارید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید و ویتامین D بدن را به صورت طبیعی تامین کنید بهتر است پاستا با سس پستو (به خاطر گردو، روغن زیتون و سیر فوق‌العاده مفید است) و میگو درست کنید.

به این ترتیب یک غذای افطاری جدید را امتحان کنید که هم سیر کننده و سرشار از فیبر است و انواع ویتامین‌های مفید و مواد معدنی ضروری برای بدن را در خود دارد. برای مطالعه مراحل طرز تهیه پاستا فتوچینی با سس پستو و میگو  روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

عدسی

 

افطاری چی درست کنم؛ عدسی

 

یکی از پیشنهادات جدی غذایی از سوی پزشکان برای تقویت بدن در ماه رمضان خوردن حبوباتی مثل عدس و لوبیا است. دلیل این توصیه چیست؟ عدس سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر، مواد معدنی، اسید فولیک، فولات، آهن، پتاسیم و مواد مغذی دیگر است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مورد نیاز و موثرند.

از سوی دیگر این مواد معدنی و ویتامین‌ها نقش موثری در کنترل دیابت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، بهبود سوخت و ساز، کمک به حفظ سلامت مغز، قلب، معده، پوست و مو، کاهش خطر ابتلا به کم خونی و ضد سرطان، کمک به لاغری و تامین انرژی مورد نیاز بدن دارند.

حتما بخوانید  طرز تهیه زولبیا جلبی (زولبیا افغانی) به ۲ روش بدون خمیر مایه و با‌ آن

به این ترتیب اگر قرار باشد یک غذای کامل و بی عیب و نقص را برای افطاری ماه رمضان پیشنهاد کنیم که هم ساده است و هم تمام و کمال از نظر ارزش تغذیه‌ای، پیشنهاد ما یک عدسی رستورانی غلیظ و داغ است که به راحتی می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه رستورانی  روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

انواع چلو و پلوهای مخلوط

 

افطاری چی درست کنم؟ عدس پلو یا انواع پلوهای مخلوط

 

افطاری چی درست کنم؟ اگر برای وعده افطار اهل پلو و چلو هستید بهتر است پلوهایی مخلوط را انتخاب کنید که علاوه بر خاصیت سیرکنندگی، سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کرده و انرژی از دست رفته بدن را برگردانند.

خب با این تفاصیل افطاری چی درست کنم ؟ انواع پلوهای مخلوط مناسب برای افطاری که برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم بسیار مفید هستند عبارتند از: مرصع پلو، رشته پلو، لوبیا پلو، ماش پلو، قیمه نثار قزوینی و …

برای مطالعه بیش از ۳۰ دستور طرز تهیه انواع پلو و چلو مخلوط که یک لیست کامل از پلو و چلوهای مجلسی به همراه فیلم آموزش تهیه آنهاست روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

آش جو

 

افطاری چی درست کنم؟ آش جو؛ ایده‌آل‌ترین غذا برای پاکیزه کردن دستگاه گوارش

 

اگر می‌خواهید غذایی بخورید که بدن‌تان را در برابر انواع بیماری‌ها واکسینه کند، سیستم گوارشی بدن شما را به معنای واقعی کلمه تمیز کند و البته ساعت‌های طولانی شما را سیر نگه دارد پیشنهاد ما به شما «آش جو» است. فیبر بالای موجود در این آش موجب تقویت روده‌ها می‌شود. علاوه بر این آش جو برای مبتلایان به یبوست و بواسیر (هموروئید) هم مفید است. اگر قصد پاکسازی معده در ماه رمضان را دارید در لیست افطاری چی درست کنم حتما آش جو را بگنجانید.

می‌دانستید ویتامین‎ C ‎موجود در جو دوبرابر بیشتر از پرتقال است؟ ‏این ویتامین می‌تواند برای قوی شدن سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به آنفلونزا و انواع ویروس سرماخوردگی مفید باشد.

آهن ‏موجود در جو می‌تواند حجم خون را بهبود ببخشد و از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری نماید. این ماده به عملکرد مناسب کلیه کمک می‌کند و برای تکثیر سلول‌ها ضروی است. علاوه بر این، جو ‏حاوی مس است که در تشکیل هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون نقش دارد. در مجموع مواد معدنی موجود در جو بر اساس نیاز روزانه بدن عبارتند از:

 

۳ درصد از کلسیم

۱۸ درصد از آهن

۴۰ درصد از تیامین

۱۵ درصد از ریبوفلاوین

۲۱ درصد از نیاسین

۱۵ درصد از ویتامین B6

۵ درصد از فولات

۳۰ درصد از منیزیم

۲۵ درصد از فسفر

۱۲ درصد از پتاسیم

۱۷ درصد از روی

۲۳ درصد از مس

۵۰ درصد از سلنیوم

۹۰ درصد از منگنز

 

برای مطالعه طرز تهیه اصلی آش جو مجلسی  به همراه نکات خوشمزه شدن آن و فیلم آموزش تهیه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

خورش کنگر

 

خورشت کنگر برای افطاری ماه رمضان

 

«خورشت کنگر» یکی از پرخاصیت‌ترین غذاهای ایرانی است که می‌توانید به عنوان غذای سحر و افطار ماه رمضان تهیه و از خواص بی‌نظیر آن هم بهره‌مند شوید. از اواخر زمستان تا اوایل تابستان فصل برداشت کنگر است و درست کردن این خورشت خوشمزه در میان ایرانی‌ها بسیار رایج است. خورش کنگر یک خورش بهاری است و به روش‌های مختلف درست می‌شود.

برای درست کردن خورشت کنگر کرمانشاهی با گوشت ابتدا باید در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورشت کنگر را درست کنید پیاز را خیلی ریز و نگینی خرد کنید. شعله گاز را روشن کنید و وقتی که کمی پیازها سبک شد روغن اضافه کنید تا پیازها بهتر طلایی شوند.

پیازها که کمی طلایی شدند کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این غذای خوشمزه برای افطاری،‌ روی لینک مقاله طرز تهیه خورش کنگر بزنید. اگر هم خورش کنگر قیمه را بیشتر می‌پسندید برای مطالعه مراحل طرز تهیه خورشت کنگر قیمه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک