۲ طرز تهیه نان سیب زمینی خوشمزه در فر یا تابه‌ای

۲ طرز تهیه نان سیب زمینی خوشمزه در فر یا تابه‌ای


8 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تهیه نان سیب زمینی

نان از دیرباز، پای ثابت سفره‌های ایرانی بوده است و انواع مختلفی هم دارد. نان‌ها را بر اساس موادی که در آنها به کار می‌روند، دسته‌بندی می‌کنند. برخی نان‌های فانتزی مانند گانا، به جای شیرینی هم استفاده می‌شوند ولی برخی دیگر مثل نان لواش و نان سیب ‌زمینی، در کنار غذا به کار می‌روند. شاید جالب باشد بدانید که در نان سیب زمینی، مزه سیب زمینی برجسته نیست اما مواد مغذی آن را دارد و یک نان مناسب برای گیاه‌خواران حساب می‌شود. می‌توان از فر یا تابه یا حتی تنور در تهیه نان سیب زمینی استفاده کرد، بنابراین نگران امکاناتی که در اختیار دارید، نباشید. از طرف دیگر، دستتان باز است که به آن چاشنی‌ها یا سبزیجات معطر هم بنا به سلیقه خودتان اضافه کنید. نان سیب زمینی هندی و نان سیب زمینی ایتالیایی بسیار مشهور هستند.  طرز تهیه نان سیب‌ زمینی در فر و تابه را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه نان سیب زمینی با سبزیجات

 

طرز تهیه نان سیب زمینی با سبزیجات

 

مواد لازم

 

سیب زمینی: ۵۰۰ گرم

تخم مرغ: ۱ عدد

آرد سفید: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

کره یا روغن زیتون: ۱ قاشق غذا خوری

نمک: ۱ قاشق چای خوری

زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

پیازچه و جعفری: ساطوری شده، به میزان دلخواه

کنجد یا سیاه دانه: برای روی نان

حتما بخوانید  بهترین روش های پخت برنج هندی کته و آبکش رستورانی

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه نان سیب زمینی خوشمزه در فر و بدون فر، به روش سنتی و مجلسی

 

مرحله اول

 

برای طرز تهیه نون سیب زمینی یا نان سیب زمینی با سبزیجات (به جای سبزیجات گفته شده از شوید خشک هم می‌توانید استفاده کنید) ابتدا سیب زمینی‌ها را در قابلمه یا بخارپز، آبپز کنید. بعد از آبپز شدن، پوست آنها را بگیرید و له یا رنده کنید. کره را اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را به سیب زمینی و کره اضافه کنید. تخم مرغ، پیازچه و شوید را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: فوت و فن انواع روش‌ های پخت تخم‌ مرغ

 

 

مرحله دوم

 

آرد را به خوبی الک کنید و در چند نوبت به سیب زمینی اضافه کنید و هر بار ورز دهید. می‌توانید از همزن هم استفاده کنید.

ورز دادن را تا جایی ادامه دهید که خمیر به دستتان نچسبد. روی خمیر را با سلفون یا نایلون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در دمای نسبتا گرم قرار دهید تا حجیم شود.

 

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه نان سیب زمینی خوشمزه در فر و بدون فر، به روش سنتی و مجلسی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

فر را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. در سینی فر، کاغذ روغنی بیندازید. خمیر را از به شکل توپ‌های با اندازه دلخواه در آورید و در سینی بگذارید. خمیرها را با فاصله از هم قرار دهید. می‌توانید روی خمیرها را یک یا چند برش بزنید.

در یک ظرف جدا، تخم مرغ را بشکنید و به هم بزنید. با برس مخصوص روی نان‌ها را تخم‌مرغ بمالید. کمی کنجد روی خمیرها بریزید و سینی را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. بعد از ۲۰ دقیقه نان‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید خنک شوند. نان سیب زمینی مجلسی شما آماده سرو است.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی و غلیظ با گوشت

 

 

طرز تهیه نان سیب زمینی سرخ کرده در تابه و بدون فر

 

طرز تهیه نان سیب زمینی سرخ کرده در تابه و بدون فر

 

برای طرز تهیه نان سیب زمینی بدون فر و در تابه بعد از اینکه خمیرتان آماده شد و آن را استراحت دادید، روی سطح را آردپاشی کنید. خمیرها را به چانه‌های با اندازه مناسب تقسیم کنید و آن را روی سطح، باز کنید. در تابه روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود. خمیرها را در تابه قرار دهید و سرخ کنید. هر دو طرف نان را سرخ کنید تا طلایی شود. وقتی هنوز نان‌ سیب زمینی‌تان داغ است، روی آن را کمی کره بمالید تا خوش‌طعم‌تر شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز

 

 

فوت و فن های طرز تهیه نان سیب زمینی در فر یا تابه

 

فوت و فن های طرز تهیه نان سیب زمینی در فر یا تابه

 

*در طرز تهیه خمیر نان سیب زمینی می‌توانید از شیر یا آب هم استفاده کنید. برای این اندازه سیب‌زمینی، حدود یک لیوان دسته دار فرانسوی شیر لازم است. می‌توانید آب را با شیر جایگزین کنید.

 

*اگر می‌خواهید نان سیب‌زمینی‌تان کمی شیرین باشد، در کنار نمک، از حدود ۱ قاشق چای خوری شکر هم استفاده کنید.

 

*در طرز تهیه نان سیب زمینی، می‌توانید از کمی خمیر مایه هم استفاده کنید ولی در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. حدود ۲۰ گرم خمیر مایه کافی‌ است.

 

*نان سیب زمینی را می‌توانید در کنار انواع غذاهای نونی استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک