معرفی و خلاصه کتاب «شدن» اثر میشل اوباما

معرفی و خلاصه کتاب «شدن» اثر میشل اوباما


3 مهر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کتاب شدن اثر میشل اوباما

کتاب «شدن» اثر میشل اوباما، خودزندگینامه بانوی اول سابق آمریکا و همسر باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس ‌جمهور ایالات متحده آمریکا است. میشل اوباما در کتاب خودزندگینامه خود با روایتی ساده و دلنشین از زندگی شخصی و خاطرات سیاسی خود گفته است. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش به معرفی و خلاصه کتاب خاطرات میشل اوباما در کتاب «شدن» پرداخته ایم.

 

 

کتاب «شدن» خاطرات میشل اوباما بانوی اول سابق ایالات متحده آمریکا است که در سال ۲۰۱۸ به چاپ رسید. خود میشل اوباما این کتاب را تجربه ای عمیقا شخصی وصف کرده است. نویسنده در این کتاب از ریشه های خود، موفقیت ها و همچنین دوران حضورش در کاخ سفید گفته است. کتاب خاطرات میشل اوباما را انتشارات کرون نیویورک به چاپ رسانده و تا به حال به ۲۴ زبان نیز ترجمه شده است. کتاب خودزندگینامه میشل اوباما پرفروش ترین کتاب سال ۲۰۱۸ آمریکا بود و رکوردهای فروش زیادی را نیز جابجا کرد. از جمله در همان ۱۵ روز ابتدای عرضه کتاب، ۲ میلیون نسخه از آن فروش رفت که در نوع خود یک رکورد بی نظیر به حساب می آمد.

 

 

مشخصات کتاب «شدن» اثر میشل اوباما

 

مشخصات کتاب «شدن» اثر میشل اوباما

 

عنوان: شدن (Becoming)

نویسنده: میشل اوباما

سال انتشار: ۲۰۱۸

ناشر اصلی: انتشارات کرون

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد صفحات: ۴۴۸

ترجمه: امان ا… ارغوان ، هاجر شکری نشر «در قلم» (انتخاب کاربران)

امتیاز گودریدز: ۴،۵

مورد پسند کاربران گوگل: ۹۳٪

 

 

مختصری درباره زندگی میشل اوباما

 

میشل رابینسون اوباما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، بانوی اول آمریکا بود. او توانست در این دوران خود را به عنوان یک الگوی شایسته، قهرمان ملی و الهام بخش زنان، خانواده ها و جوانان در سرتاسر آمریکا و حتی جهان مطرح کند. اوباما در مدارس دولتی شیکاگو تحصیل کرد. سپس با ثبت نام در دانشگاه پرینستون در رشته های جامعه شناسی و مطالعات آفریقایی آمریکایی تحصیل کرد. او در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۸۸ نیز وارد دانشکده حقوق هاروارد شد تا از آنجا مدرک حقوق دریافت کند. میشل اوباما سپس به استخدام شرکت حقوقی سیدلی آستین در شیکاگو درآمد. در آنجا بود که همسر آینده اش، باراک اوباما را ملاقات کرد.

میشل اوباما پس از سیدلی آستین، به عنوان دستیار شهردار شیکاگو، ریچارد دالی و همینطور معاون برنامه ریزی و توسعه شهری انتخاب شد. او سپس به سمت مدیر اجرایی شعبه شیکاگوی سازمان غیرانتفاعی AmeriCorps برگزیده شد که هدف آن آموزش جوانان کشور برای مشاغل خدمات عمومی بود. میشل اوباما بعدا در سال ۱۹۹۶ وارد دانشگاه شیکاگو شد تا در آنجا سمت معاون دانشکده خدمات دانشجویی را برعهده گیرد.

 

 

شدن رکود فروش کتاب را در در آمریکا جا به جا کرد

 

میشل اوباما در سال ۲۰۱۸ کتاب خاطرات خود «شدن» را منتشر کرد که بیش از هر کتاب دیگری در آمریکا فروش داشت و با جابجا کردن چندین رکورد فروش فورا به رتبه اول پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز رسید. میشل اوباما متولد ۱۷ ژانویه ۱۹۶۴ (۵۷ ساله) است. او از سال ۱۹۹۲ با باراک اوباما ازدواج کرده است. این زوج مشهور هم اکنون در شهر واشنگتن زندگی می کنند و صاحب دو دختر به نام های مالیا ان و ساشا هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب خاطرات یک آدمکش

 

 

میشل اوباما در خودزندگینامه اش چه می گوید؟

 

میشل اوباما در کتاب شدن چه می گوید؟

 

میشل اوباما زنی است که بسیاری او را شایسته ستایش می دانند. او با موفقیت هایش توانست خود را به عنوان یکی از تاثرگذارترین و جذاب ترین زنان دوران کنونی مطرح کند. زمانی که میشل اوباما به همراه همسرش به کاخ سفید پای گذاشت، تبدیل به اولین آمریکایی-آفریقایی شد که عنوان نمادین بانوی اول ایالات متحده آمریکا را به دست آورد. میشل اوباما که خود را به عنوان مدفع زنان و دختران آمریکا و جهان معرفی می کند، با تبلیغات و کارزارهای اجتماعی خود تاثیر چشمگیری بر دنیا گذاشت.

در حالی که میشل اوباما به همراه همسرش برخی از دشوارترین لحظات در عرصه سیاست آمریکا پشت سر می گذاشتند، توانست دو دختر سالم و قوی را به دور از چشم رسانه ها بزرگ کند. میشل اوباما خوانندگانش را به دنیای شخصی خود فرامی خواند و از تجربیاتی که در شکل دادن شخصیتش نقش داشتند از زندگی در محله های جنوبی شهر شیکاگو تا سال هایی که به عنوان مدیر اجرایی مشغول به کار بود صحبت می کند. میشل اوباما در کتاب خودزندگینامه خود از زندگی خصوصی و شغلی خود در دورانی که در مشهورترین مکان جهان یعنی کاخ سفید حضور داشت می گوید.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «بدون فیلتر» اثر سارا فرایر

اوباما در کتاب خودزندگینامه اش با صداقتی خیره کننده، از یأس ها، امیدها و شوق هایش در زندگی خصوصی و شغلی خود گفته است. کتاب شدن که روایتی گرم و صمیمانه و در عین حال، منطقی و مکاشفه گونه ای دارد، کتاب کاملا شخصی است که بانوی اول سابق آمریکا را به بهترین شکل به خوانندگان معرفی می کند. میشل اوباما که بسیاری از او به عنوان زن موفقی یاد کرده اند که پیوسته با غافلگیر کردن همگان، انتظارات را از خود بالا برده، با روایت زندگی خود و انگیزه دادن به خوانندگانش، آنها را نیز بر آن می دارد که چنین راهی را دنبال کنند.

 

 

فصل اول: «من شدن»

 

فصل اول: «من شدن» در کتاب شدن

 

کتاب شدن به ۳ فصل اصلی تقسیم شده است که هر کدام به مرحله خاصی از زندگی میشل اوباما می پردازد. کتاب خودزندگینامه میشل اوباما همچنین یک مقدمه و مؤخره نیز دارد. در این دو بخش نویسنده با لحن جدی تری نسبت به فصل های سه گانه کتاب خوانندگان را مخاطب قرار داده است. نویسنده کتاب را از دوران کودکی و نوجوانی خود شروع می کند. او این فصل را «من شدن» نامیده است. اوباما از بزرگ شدن در محله های جنوبی شیکاگو و از خاطرات دوران مدرسه و خانواده اش می گوید.

نویسنده از این خاطرات معمولا برای تأمل درباره موضوعاتی همچون نژاد و طبقه اجتماعی بهره می برد. میشل اوباما در همین بخش به دوران دانشگاه و اولین شغل خود به عنوان وکیل نیز اشاره کرده است. آخرین صفحات فصل اول کتاب شدن هم به آشنایی با باراک اوباما و اولین قرارهای عاشقانه این دو با هم اختصاص یافته است.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «کورسرخی» اثر عالیه عطایی

 

 

فصل دوم: «ما شدن»

 

در فصل دوم که «ما شدن» نامیده می شود، روابط میشل و باراک جدی می شود. نویسنده در اینجا از تجربه عشق می گوید. او همچنین از ناملایمات و تلاطم هایی که در زندگی زناشویی خود تجربه کرده اند می گوید. به طوری که به گفته میشل این زوج حتی برای مدتی به مشاور ازدواج نیز مراجعه می کردند.

میشل همچنین از حرفه خود به عنوان یک وکیل نیز می گوید. او در این صفحات کتاب خودزندگینامه خود از دنبال کردن راه موفقیت و آمال و آرزوهایش گفته است. قسمت های قابل توجهی از فصل دوم کتاب شدن را شرح حرفه سیاسی باراک اوباما و همچنین زندگی خود میشل به عنوان همسر یک سیاستمدار تشکیل می دهد. او در این بخش از مرارت ها و سختی های سیاست و انتخاب های درست و حرفه ای خود و همسرش می گوید.

 

 

فصل سوم: «بیشتر شدن»

 

فصل سوم: «بیشتر شدن» در کتاب شدن

 

آخرین فصل کتاب شدن «بیشتر شدن» نام دارد. در این بخش میشل اوباما به پیروزی باراک اوباما در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۹ و هشت سال زندگی خود و خانواده اش در کاخ سفید می گوید. میشل در این بخش از ابتکاراتی که در دورانی که بانوی اول آمریکا بوده صحبت به میان می آورد. او از کارزارهای تغذیه سالم و ورزش کودکان، ارتباط با خانواده های نظامیان، حمایت از آموزش دختران و پروژه هایی که برای دسترسی هرچه بیشتر دانش آموزان به منابع کاخ سفید گفته است. ابتکاراتی که نویسنده آنها را به مسائل اجتماعی بزرگتری ربط داده است. میشل اوباما همچنین در مورد گرفتاری ها و مشکلاتی که در زمان بانوی اول آمریکا بودن با آن مواجه شده گفته است.

نویسنده همچنین از مواجهه با واقعیت های اجتماعی معاصر نیز صحبت کرده است. نهایتا در اینجا نگرش خانواده محور میشل را شاهدیم. او می گوید که همیشه تلاش داشته تا حد ممکن برای خود و فرزندانش یک فرد عادی باشد. او همچنین تلاش می کرد که بین زندگی سیاسی و زندگی خانوادگی خود مرز مشخصی تعیین کند. میشل اوباما در مؤخره نیز بر دلایل خود برای نوشتن زندگینامه و تعریف او از «شدن» پرداخته است. او در این بخش از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا اظهار تأسف کرده است. با وجود این، اوباما کتاب شدن را را با امید به پایان می رساند. او می نویسند که هدفش از نوشتن یک داستان به ظاهر عادی موفقیت، انگیزه دادن به دیگران بوده و «شدن» هم فرایندی است که هیچ وقت کامل نمی شود.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب تنفس اثر جیمز نستور | مزایای تنفس صحیح

 

 

نویسنده واقعی کتاب شدن کیست؟

 

نویسنده واقعی کتاب شدن کیست؟

 

نوشتن به خصوص برای کسی که حرفه او نویسندگی نباشد، کار بسیار دشوار و حتی طاقت فرسایی است. از این رو، به خصوص در نوشتن برخی کتاب های همچون زندگینامه ها یا کتاب های حوزه تجارت و کسب و کار از وجود سایه نویس ها استفاده می شود. سایه ‌نویس ها نویسندگانی هستند که تنها در ازای پول می نویسند و هیچ اعتباری هم از نوشتن عایدشان نمی شود. به این ترتیب، وقتی سایه نویسی در نوشتن کتابی مشارکت می کند، هیچ وقت انتظار ندارد نامش پشت جلد کتاب حک شود. در بخش تقدیر و تشکر کتاب شدن نیز می توانیم به اولین سرنخ ها از حضور یک سایه نویس در کتاب زندگینامه میشل اوباما برسیم. اوباما در این بخش از تیمی از همکارانش تشکر کرده که به او در نوشتن کتاب یاری رسانده اند.

در همین حال، منابع نزدیک به باراک اوباما که نخواسته اند نام آنها فاش شود نیز گفته اند که بانوی اول آمریکا برای نوشتن کتابش از یک سایه نویس استفاده کرده است. موضوعی که نشان می دهد، او همچون بسیاری از مشاهیر از وجود یک سایه نویس یا حتی تیمی از نویسندگان حرفه ای استفاده کرده است. موضوعی که نه تنها از اعتبار او به عنوان نویسنده کتاب خودزندگینامه اش کم نمی کند، بلکه نشان از دید حرفه ای و جدیت او در به رشته تحریر در آوردن هر چه با کیفیت تر کتابش دارد. با این حال، صرف نظر از اینکه اوباما در نوشتن کتابش از یک سایه نویس استفاده کرده یا تنها از نویسندگان و محققان برای پیش بردن پروژه نویسندگی خود استفاده کرده، در پشت جلد و بخش تقدیر و تشکر به هیچ نامه خاصی اشاره نشده است.

 

 

فروش بالای کتاب خودزندگینامه میشل اوباما

 

مجموع فروش کتاب چاپی، نسخه های صوتی و کتاب های الکترونیکی در اولین روز انتشار آن در ایالات متحده و کانادا حدود ۷۲۵ هزار نسخه بوده است. به این ترتیب کتاب شدن به دومین کتاب اول پرفروش در سال ۲۰۱۸ تبدیل شد. هر چند، هم اکنون کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» نوشته باب وودوارد که در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسید، رکورد بیشترین فروش در روز اول انتشار را با ۹۰۰ هزار نسخه در دست دارد.

با این حال، گزارش ها نشان می دهد که کتاب خودزندگینامه میشل اوباما توانسته از نظر میزان فروش هفته اول از کتاب «ترس…» پیشی بگیرد. در هفته اول از کتاب خودزندگینامه میشل اوباما ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه فروخته شد و این کتاب پس از ۱۵ روز به پرفروش ترین کتاب آمریکا در سال ۲۰۱۸ تبدیل شد. تا مارس سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ میلیون نسخه از کتاب شدن فروخته شده بود. نیویورک تایمز گزارش داده که تا نوامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۴ میلیون نسخه از این کتاب در سرتاسر دنیا فروخته شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «هفت عادت مردمان موثر» اثر استفان کاوی

 

 

ستایش ها از کتاب خودزندگینامه میشل اوباما

 

ستایش ها از کتاب شدن میشل اوباما

 

ایزابل ویلکرسون منتقد ادبی نیویورک تایمز در نقد خود درباره خودزندگینامه میشل اوباما نوشت: «[شدن] اثری جدی و مملو از تأملات بی پرده شخصیت منحصر به فرد آمریکا در اوایل قرن بیست و یکم است. شدن روان و صریح است، با ظرافت به رشته تحریر در آمده و گاهی اوقات نیز بامزه است.»

آنجی توماس از نشریه تایم نیز نوشت: «کتاب شدن بدون آنکه تلاشی کند، اثری الهام بخش است. از همان اولین کلمات گرما و صمیمیت نویسنده کتاب از صفحات تراوش می کند. شدن توانسته داستان بلوغ، داستان عاشقانه و داستان خانوادگی باشد و خلاصه همه اینها در یک کتاب گرد هم آورد. مهمتر از همه، این کتاب یادآوری است که آمریکا هنوز در حال پیشرفت است… شدن مرهمی است که آمریکا به آن احتیاج دارد.»

شوندا ریمز از شوندالند نیز نوشت:«[کتاب شدن] عمیقا شخصی و بسیار صادقانه است. او [میشل اوباما] متفکر، شوخ طبع، برملاکننده است و وقتی زمان مناسب فرا می رسد، همه ما را شامل لطف خود کرده و بر جنبه های انسانی مردی که بسیاری او را پرستش می کنند تأکید می کند… داستان میشل اوباما شاید بتواند به شما انگیزه دهد تا راهی برای داستان خود پیدا کنید.»

هانا جوگریس، نویسنده نشریه آتلانتیک نیز برای توصیف خودزندگینامه میشل اوباما از عباراتی همچون «پرطراوت» و «چشمگیر» استفاده کرد. داگلاس برینکلی از بوستون گلوب نیز نوشت: «یک زندگی پیچیده و کامل با اطمینان و صراحت بیان شده است. هر صفحه این کتاب با صراحت و لطافت می درخشد.»

 

 

منبع: amazon، wikipedia، ahealthieramerica، bookrags

 

کالابرگ الکترونیک