معرفی و خلاصه بهترین رمان های طنز جهان

معرفی و خلاصه بهترین رمان های طنز جهان


14 تیر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین رمان های طنز جهان

خواندن یک کتاب خنده دار یکی از شیرین ترین لذت های زندگی است، اما پیدا کردن بهترین کتاب ها و رمان های طنز خارجی کار راحتی نیست. ولی اصلا نگران نباشید، ما در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش یک لیست ۱۰ تایی از بهترین رمان های طنز جهان را به شما معرفی کرده ایم.

 

به دلیلی که نمی دانیم، یک تصویر غلط در بین بسیاری وجود دارد که اصلا خندیدن به کتاب خوب نیست! خندیدن به فیلم ها و سریال ها و برنامه های طنز اشکالی ندارد، ولی اصلا نباید به کتاب خندید. احتمالا این باور به این دلیل به وجود آمده که به عقیده بسیاری کتاب جایگاهی مقدس دارد و اصولا مطالعه امری معنوی است. اما اگر شما هم یکی از کسانی هستید که کمابیش به این موضوع معتقدید، مسئله بسیار ساده است: شما تا به حال کتاب های مناسبی نمی خواندید!

زیرا مطالعه یک کتاب کاملا خنده دار باعث می شود که اخم هایمان باز شود، خنده به لبمان بیاید و شاد و سرخوش شویم. این مطلب را هم دقیقا برای اثبات همین موضوع تهیه کرده ایم! در ادامه فهرستی از بهترین کتاب ها و رمان های طنز را معرفی کرده ایم که باعث می شود، قهقهه سر دهید یا حدان قل خنده روی لب تان بنشیدند. مهم نیست مدل خنده شما چطور است، ولی خیالتان راحت باشد با خواندن های بهترین رمان های طنز جهان در هر جایی که باشید از اتوبوس، مترو و تاکسی تا پارک، کتابخانه و خانه، اصلا نمی توانید جلوی خنده هایتان را بگیرید.

 

 

۱-«ناطور دشت» اثر جی. دی. سالینجر از بهترین رمان های طنز جهان

 

«ناطور دشت» اثر جی. دی. سالینجر از بهترین رمان های طنز جهان

 

«ناطور دشت» نوشته جی. دی. سالینجر روایت زندگی هولدن کالفیلد، پسرک شانزده ساله نهیلیستی است که به تازگی از مدرسه اخراج شده و حالا دارد ماجراهای زندگی خود را در یک مرکز توان‌ بخشی برای یک روانکاو بازگو می کند. جی. دی. سالینجر در ناطور دشت که به حق یکی از بهترین کتاب رمان های طنز جهان است، با مهارت خارق العاده ای از زبان هولدن کالفیلد، نوجوانی به شدت پرمدعا، لافزن، مغرور و البته عمیقا صادق آنچه بر او رفته را روایت می کند. ناطور دشت با قدرت کلمات جی. دی. سالینجر، کتابی به شدت تاثیرگذار، بدبینانه، دلگرم کننده و در عین حال بسیار خنده دار و جذاب است.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین کتاب های رمان دنیا « 

 

 

۲-«اتحادیه ابلهان» اثر جان کندی تول از بهترین کتاب های طنز جهان

 

«اتحادیه ابلهان» اثر جان کندی تول از بهترین کتاب های طنز جهان

 

اگر بتوانید با ماجرای چاپ این کتاب کنار بیایید، حتما پس از خاتمه خواندن «اتحادیه ابلهان» به این نتیجه می رسید که یکی از بهترین رمان های طنز جهان و شاهکارهای ادبی نیمه دوم قرن بیستم را خوانده اید. اگر از زندگی غم انگیز نویسنده کتاب، جان کندی تول چیزی نمی دانید، باید بگوییم که نویسنده در دهه ۱۹۶۰ این رمان فراموش نشدنی را نوشت. ولی با وجودی که مدت ها به دنبال ناشری گشت تا اثرش را به چاپ برساند، موفق نشد و سرانجام از فرط درماندگی و یأس به زندگی خود خاتمه داد.

شاید جان کندی تول که در سال ۱۹۶۹ با وصل کردن شلنگ به اگزوز ماشین و استنشاق گاز سمی خودرو به زندگی خود خاتمه داد، هیچگاه فکر نمی کرد که رمان او سال ها بعد چنین موفقیت عظیمی را کسب کند. چاپ اتحادیه ابلهان در سال ۱۹۸۲ باعث شد تا این نویسنده حتی پس از مرگ برنده جایزه پولیتزر نیز شود. اتحادیه ابلهان روایت کشمکش ها و ستیز شخصیتی دون کیشوت وار به نام ایگنیشس با جامعه است. اتحادیه ابلهان از آن دست بهترین کتاب های طنز جهان است که حتما دوست دارید پس از خواندن به دوستان خود نیز پیشنهاد دهید.

 

 

۳-«تبصره ۲۲» اثر جوزف هلر از بهترین رمان های طنز خارجی

 

«تبصره ۲۲» اثر جوزف هلر از بهترین رمان های طنز جهان

 

اندک رمان هایی توانسته اند این چنین جنون محضِ زندگی در بروکراسی های هولناک نظامی را به تصویر بکشند. بله کافکا توانسته منطق کابوس وار چنین نظام هایی را با چیره دستی هر چه تمامتر به تصویر بکشد، ولی جوزف هلر با اثر درخشان خود توانسته از حس فرّار زمان و کرختی و پوچی به بهترین نحو بهره ببرد تا با طنزی برّنده و نگاهی نقادانه بیزاری خود از جنگ و خشونت را بازنمایاند. در «تبصره ۲۲» جنگ جهانی دوم رو پایان است و یوساریان، توپچی زیرک ارتش نیز با هوشمندی تمام همیشه جان خود را از خطرات بی پایان نجات داده است.

حتما بخوانید  درباره سیمون دوبووار و آثارش | مظهر روشنفکری و آزاد اندیشی زنان جهان

ولی سرهنگی در ارتش همواره ماموریت های لازم برای پایان دوره خدمت سربازی را افزایش می دهد. حال، تنها راه حل تبصره ۲۲ است. تبصره ای که عنوان می کند اگر کسی به خواست خود در ماموریت های مرگبار و پرخطر شرکت کند، دیوانه تلقی شده و از خدمت معاف می شود. ولی در همین تبصره مشکل عجیبی وجود دارد. مشکل اینجاست که دقیقا همین ارائه درخواست به اثبات می رساند که فرد هنوز دارای عقل سلیم است و بنابراین، صلاحیت معافیت از خدمت را ندارد!

 

 

۴-«مزرعه حیوانات» اثر جورج اورول از بهترین رمان های طنز خارجی

 

«مزرعه حیوانات» اثر جورج اورول از بهترین کتاب های طنز جهان

 

«مزرعه حیوانات» یکی از بهترین رمان های طنز جهان، احتمالا برای بسیاری از خوانندگان نامی آشناست. مزرعه حیوانات که رمان تمثیلی و هجوی بر خیزش کورکورانه جامعه به سوی توتالیتاریسم و اساسا بر مبنای انقلاب بلشویکی روسیه نگاشته شده، از زمان چاپ اول در سال ۱۹۴۵، همچنان روزآمد و هنوز هم در دبیرستان های انگلستان تدریس می شود.

جورج اورول در این اثر از خواندنی ترین و بهترین کتاب های طنز جهان، ماجرای دسیسه گروهی از حیوانات مزرعه را روایت می کند که برای سرنگونی آقای جونز، صاحب دائم الخمر مزرعه دست به یکی کرده اند. حیوانات مزرعه سرانجام جونز را از مزرعه فرار می دهند تا برابری و رفاه را در جامعه برقرار کنند. ولی طولی نمی کشد که گروه جدیدی به رهبری خوکی به نام ناپلئون، جای جونز را گرفته و دوباره بهره کشی از حیوانات مزرعه با همان شدت و حدت گذشته و چه بسا بیشتر از سر می گیرد و هر گونه مخالفتی را نیز به شدت ترین شکل سرکوب می کند.

 

 

بیشتر بخوانید « ۸ نکته جذاب درباره جدیدترین رمان کوئنتین تارانتیو «

 

 

۵-«سلاخ‌ خانه شماره پنج» اثر کورت ونه گات از بهترین رمان های طنز جهان

 

«سلاخ‌ خانه شماره پنج» اثر کورت ونه گات از بهترین رمان های طنز جهان

 

کورت ونه گات داستان نویسی چیره دست با قلمی جادویی است و این کتاب علمی تخیلی شگفت انگیز نیز یکی از بهترین کتاب های او است. «سلاخ‌ خانه شماره پنج» از بهترین رمان های طنز جهان سرشار از اتفاقات جذاب و بامزه، شگفت آور و باورنکردنی است. شخصیت اصلی سلاخ خانه شماره پنج، بیلی پیل ‌گریم، مسافر سرگردان زمان است. او دیگر هیچ کنترلی بر سفرهای خود در بعد زمان ندارد.

‌ بیلی پیل ‌گریم بدون هیچ اراده ای گاهی از جبهه های جنگ جهانی دوم، اردوگاه های اسرای جنگی در درسدن آلمان و زندگی مرفه خود پس از جنگ و گاهی از باغ وحش موجودات سیاره ترالفامادور سر در می آورد. کورت ونه گات در شاخص ترین اثر خود با طنزی تلخ و گاه سیاه، نگاه جذاب و انتقادی خود بر بی معنایی تاریخ و بیهودگی جنگ تاکید کرده و ضمن انکار تقدیر، قاطعانه از بشر دفاع کرده است.

 

 

۶- «یادداشت های یک دیوانه» اثر نیکلای گوگول از بهترین کتاب های طنز جهان

 

«یادداشت های یک دیوانه» اثر نیکلای گوگول از بهترین کتاب های طنز جهان

 

تأثیر داستان های شگفت انگیز نیکلای گوگول در ادبیات روسیه و جهان از اواسط قرن نوزدهم شروع شد. چنانچه فئودور داستایفسکی، نویسنده پر آوازه روسی گفته است: «ما همه از شنل گوگول درآمده ‌ایم.» ولی گوگول همچون داستایفسکی یا تولستوی درس نمی داد. بلکه او با شیوه رئالیسم انتقادی خود و خلق دنیایی مملو از آشفتگی و پریشانی و تنش و گذاشتن شخصیت های پرافاده و کوتاه فکرش در آن، برخی از عجیب ترین و غریب ترین موقعیت های داستانی ادبیات را آفریده است.

«یادداشت های یک دیوانه» از بهترین کتاب های طنز جهان گزیده ای از بهترین داستان های کوتاه نیکلای گوگول است. «بلوار نیفسکی»، «شِنل»، «دماغ» و«یادداشت های یک دیوانه» که عنوان مجموعه نیز از آن گرفته شده از بهترین داستان های این کتاب هستند. در داستان کوتاه یادداشت های یک دیوانه که از سورئالیستی ترین آثار گوگول است، آکسنتی ایوانوویچ پوپریشچین، کارمند اداری دون ‌پایه ای است که سوفی، دختر مدیرکل را در نهان می پرستد. او روزی جلوی مغازه ای به سوفی برمی خورد و اتفاقی متوجه صحبت های سگ سوفی با سگ دیگری می شود و حتی متوجه می شود که این دو سگ با هم نامه نگاری دارند.

آکسنتی برای به دست آوردن اطلاعاتی از بانوی مورد علاقه اش تصمیم می گیرد سراغ نامه های سگ ها برود! داستان عجیبی است، اینطور نیست؟ البته که عجیب است و نیکلای گوگول هم با ظرافتی خارق العاده و پرداختی مبهوت کننده چنان داستان را جذاب روایت کرده که به سختی می توان باور کرد نزدیک به دویست سال از نگارش آن می گذرد.

 

 

اگر به ادبیات روسیه علاقمندید این مطلب را هم بخوانید :

 

 

۱۰  کتاب رمان شاهکار ادبیات روسیه

 

 

۷-«عامه پسند» اثر چارلز بوکوفسکی از بهترین رمان های طنز جهان

 

«عامه پسند» اثر چارلز بوکوفسکی از بهترین رمان های طنز جهان

 

نیکی بلان، بهترین و زبده ترین کارآگاه خصوصی لس آنجلس است و همین باعث شده تا سر او حسابی شلوغ باشد. او باید لوئی فردینان سلین، نویسنده خشمگین و پرآوازه فرانسوی را پیدا کند که قبلا تصور می شد مدت از دنیا رفته. ولی زن مرموزی به نام «بانوی مرگ» که پرونده را به نیکی محول کرده، شک دارد سلین واقعی همچنان زنده باشد و حتی می گوید که پاتوق همیشگی او کتاب فروشی در هالیوود است.

حتما بخوانید  ۱۰ کتاب از بهترین رمان های شاهکار و معروف روسی

یک متصدی کفن و دفن هم از نیکی می خواهد او را از دست موجود فضایی به نام جینی نیترو که وارد بدن زنی شده نجات دهد. در کنار یک پرونده خیانت زن و شوهری، دیگر ماموریت مهم نیکی پیدا کردن پرنده افسانه ای به نام گنجشک سرخ است. ولی به نظر می رسد، نیکی بلان این بار لقمه خیلی بزرگ تر از دهانش برداشته باشد. چارلز بوکوفسکی در «عامه پسند» که آن را به «بد نوشتن» تقدیم کرده،‌ تقلید مسخره آمیزی از رمان های کلاسیک جنایی کرده است.

نیکی بلان در بیشتر کتاب عامه پسند به دنبال پیدا کردن پرنده مرموزی به نام گنجشک سرخ است که صریحا اشاره ای به رمان «شاهین مالت» اثر دشیل همت است. جایی که کارآگاه سم اسپید به دنبال مجسمه ‌ای گران ‌قیمت به نام شاهین مالت است. بوکوفسکی در اسم گذاری پرنده افسانه ای رمان خود با نام انتشاراتی آثارش «بلک اسپارو بوکس (گنجشک سیاه)» شوخی کرده است. بلک اسپارو همان انتشاراتی است که بوکوفسکی رهایی از کار منفور اداره پست و امضای قرارداد و نویسندگی تمام وقت را مدیونش است. آخرین رمان بوکوفسکی طنزی دلچسب و مملو از اتفاقات عجیب و غریب و بامزه و باورنکردنی دارد که باعث می شود کمتر خواننده ای بتواند به راحتی کتاب را زمین بگذارد.

 

 

۸-«رگ یابی» اثر اروین ولش از بهترین کتاب های طنز جهان

 

«رگ یابی» اثر اروین ولش از بهترین کتاب های طنز جهان

 

اِروین وِلش در کتاب «رگ یابی» که در واقع مجموعه ای از داستان های کوتاه به هم پیوسته است، زندگی گروهی از جوانان خلافکار و الکلی ادینبرو، اسکاتلند در دهه ۱۹۸۰ را روایت می کند. رگ یابی طنز بسیار تلخ و سیاهی دارد که هم می خنداند و هم باعث تأمل می شود. اروین ولش با واقع گرایی بی نظیر خود ضمن بازآفرینی حال و هوای ادینبروی دهه هشتاد، برخی از به یادماندنی ضدقهرمان های ادبیات انگلیسی زبان از رنتون همیشه گریزان تا بَگبی قلچماق،‌ سِک بوی خودخواه و پرمدعا و البته اسپاد ساده لوح و کودک مآب را به دنیا هدیه کند.

رگ یابی منبع اقتباس فیلم سینمایی به همین نام به کارگردانی دنیل بویل در سال ۱۹۹۶ نیز بود. رگ یابی نه تنها از بهترین فیلم های سینمای بریتانیا به حساب می آید، بلکه در چند نظرسنجی به عنوان «بهترین فیلم تاریخ اسکاتلند» نیز برگزیده شده است.

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های سینما براساس داستان های واقعی «

 

 

۹- «ماجراهای هاکلبری فین» اثر مارک تواین از بهترین رمان های طنز جهان

 

«ماجراهای هاکلبری فین» اثر مارک تواین از بهترین رمان های طنز جهان

 

«ماجراهای هاکلبری فین» یکی از بهترین رمان های طنز جهان است که همچنان ذره ای از آن طراوت و شادابی خود را از دست نداده است. همانطور که از عنوان این اثر مارک تواین، سخن گوی شیرین زبان مردم آمریکا پیداست، قهرمان داستان هاکلبری فین، پسرک ۱۲، ۱۳ ساله ای است که با کمک دوست برده خود جیم با جعل مرگش از دست پدر بددهن و ترسناکش می گریزد. این دو سوار بر یک کلک چوبی طول رودخانه می ‌سی سی را برای دست یافتن به زندگی بهتر طی می کنند. ولی در این میان با انبوهی از آدم های وحشتناک روبرو می شوند که می خواهند با به دام انداختن هاکلبری فین و جیم این دو را به ترتیب به قیمشان و مالک تحویل دهند.

مارک تواین با نگاه انتقادی خود به گزنده ترین شکل نهاد برده داری و نژادپرستی را زیر سوال برده و از زیبایی های دوستی و انسانیت و مدارا گفته است. ماجراهای هاکلبری فین را شاهکاری از شخصیت پردازی های قوی،‌ توصیفات شگفت انگیز و نگاه جامعه شناسانه خیره کننده دانسته اند، چنانکه حتی همینگوی عنوان کرده، تمام ادبیات امروز آمریکا از این اثر فراموش نشدنی مارک تواین سرچشمه گرفته است.

 

 

۱۰-«مرگ در می زند» اثر وودی آلن از بهترین کتاب های طنز جهان

 

«مرگ در می زند» اثر وودی آلن از بهترین کتاب های طنز جهان

 

«مرگ در می زند» گزیده ای از بهترین و قوی ترین داستان های کوتاه وودی آلن، طنزپرداز و فیلمساز مشهور است. همچون فیلم های سینمایی در داستان های وودی آلن نیز می توان همان طنز صریح، شوخ و شاداب و البته برّنده را سراغ گرفت. در مرگ در می زند برخی از بهترین داستان های کوتاه وودی آلن از داستان های جذابی همچون «اپیزود کوگل ماس (برنده جایزه ادبی اُ.هنری)» و «به یاد نیدلمن» تا «اعترافات یک سارق مادرزاد» و بسیاری دیگر گردآوری شدند.

وودی آلن همچون فیلم هایش در داستان های کوتاه و نمایشنامه های طنز خود به موضوعات مختلفی از منتقدان غذا و رستوران، ترس از مرگ، روشنفکران، خیانت، همسران بدخواه، بحران های وجودی، به دلایلی لنگ های دراز آبراهام لینکلن پرداخته و فیلسوفانی همچون کارل مارکس و شوپنهاور و مفاخر ادبی همچون مارسل پروست و فلانری اوکانر و وقایع تاریخی مانند هولوکاست و تهاجم‌ ها به اروپا را نیز دستمایه قرار داده است. مرگ در می زند از بهترین کتاب های طنز جهان، کتابی به شدت خوشخوان و نسبتا کم حجم (۱۹۰ صفحه) است که خواندن آن می تواند روز هر کسی را بسازد.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی، کتاب ها و فیلم های وودی آلن «

 

 

منبع: esquire، mydomaine

 

 

کالابرگ الکترونیک