۷ روش موثر و مفید برای یادگیری سریع مطالب و مهارت‌های جدید

۷ روش موثر و مفید برای یادگیری سریع مطالب و مهارت‌های جدید


20 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۷ روش موثر و مفید برای یادگیری سریع مطالب و مهارت‌های جدید

یادگیری چیزهای جدید، قسمت عظیمی از زندگی فناوری‌محور است و ما همیشه باید برای یادگیری و رشدمان تلاش کنیم. اما این کار زمان می‌برد و زمان نیز بسیار گرانبهاست. با تشکر از علوم اعصاب‌شناسی، ما اکنون درک بهتری از انواع روش‌های یادگیری و مؤثرترین روش‌های پردازش و نگهداری اطلاعات در مغز داریم. اگر می‌خواهید با انواع بهترین روش‌های مطالعه و یادگیری موثر و سریع و آسان آشنا شوید؛ در این مقاله ۷ روش اثبات شده وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید بهتر و سریع‌تر یادگیری مهارت‌های جدید مثل زبان خارجی را شروع کنید. بهترین روش‌های یادگیری سریع را در مجله کوروش بخوانید.

بهترین انواع روش‌های یادگیری موثر و سریع و آسان

 

با روش‌های سریع و مفید برای یادگیری مطالب در این مقاله اشنا شوید.

 

۱. با قلم و کاغذ یادداشت کنید

 

با قلم و کاغذ یادداشت کنید

 

یکی از بهترین روش‌های یادگیری سریع و آسان و به‌ویژه روش‌های یادگیری زبان جدید و یادگیری دروس حفظی یادداشت‌برداری با قلم و کاغذ است. اگر چه ممکن است به نظر برسد که نوشتن یادداشت‌ها روی لپ‌تاپ در طی یک کنفرانس یا سخنرانی دقیق‌تر و بهتر خواهد بود؛ این‌طور نیست و این کار به شما در یادگیری بهتر و سریع‌تر کمک نمی‌کند.

برای افزایش سرعت یادگیری از لپ‌تاپ صرف نظر کرده و با قلم و کاغذ، به روش قدیمی یادداشت‌برداری کنید. تحقیقات نشان داده است کسانی که در حین سخنرانی، تایپ می‌کنند، اطلاعات را در سطح پایین‌تری پردازش و حفظ می‌کنند و کسانی که با دست یادداشت می‌کنند، در حقیقت بیشتر می‌آموزند.

اگرچه یادداشت‌برداری با دست از تایپ‌کردن کندتر و دست‌و‌پا‌گیرتر است؛ اما نوشتن اطلاعات به عنوان یک مهارت یادگیری باعث درک بیشتر و حفظ اطلاعات می‌شود. تنظیم مجدد اطلاعات به زبان گویاتر به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به‌مدت طولانی‌تری حفظ کنید، به این معنی که اطلاعت برایتان بهتر یادآوری می‌شود و در تست‌ها عملکرد بهتری نیز خواهید داشت.

 

 

بیشتر بخوانید: اختلال یادگیری چیست و علائم، روشهای تشخیص و درمان آن کدامند؟

حتما بخوانید  نگاهی به زندگینامه استیو جابز | مردی که جهان را تغییر داد

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲. مهارت‌های یادداشت‌برداری مؤثری را داشته باشید

 

مهارت‌های یادداشت‌برداری مؤثری را داشته باشید

 

در این مهارت یادگیری موثر و آسان هرچه یادداشت‌های شما بهتر باشد، سریع‌تر یاد می‌گیرید. افزایش سرعت یادگیری و تکنیک‌های حفظ سریع با دانستن نحوه یادداشت‌برداری دقیق مساوی است و به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را به خاطر بسپارید، درک عمیق‌تری از موضوع پیدا کرده و مهارت‌های معنی‌داری را کسب کنید. بنابراین، قبل از یادگیری مبحث جدید، مطمئن شوید که استراتژی‌های مختلفی را برای یادداشت‌برداری یاد گرفته‌اید. از هر روشی که استفاده می‌کنید، می‌توانید از این نکات اساسی استفاده کنید:

 

با زبان و بیان خودتان گوش کرده و یادداشت بنویسید؛

فاصله و خطوطی را بین ایده‌های اصلی بگذارید تا بتوانید بعدا دوباره آنها را مرور کرده و اطلاعاتی را اضافه کنید؛

یک سیستم سازگار از اختصارات و نمادها را برای صرفه‌جویی در وقت ایجاد کنید؛

متن را با عبارات بنویسید، نه با جملات کامل؛

 

یک نکته مهم برای تکنیک‌های حفظ سریع و افزایش سرعت یادگیری موثر این است: اطلاعات مهم را بیرون بیاورید و اطلاعات بی‌اهمیت را نادیده بگیرید.

 

۳.  مطالعه، خواب، مطالعه بیشتر

 

مطالعه، خواب، مطالعه بیشتر

 


 شما فردا یک پروژه بزرگ یا یک ارائه مهم دارید و آماده نیستید. اگر مثل بسیاری از ما، دقیقه نودی هستید و شب‌های امتحان تا دیروقت بیدار می‌مانید؛ ممکن است به سخت‌کوشی شما پاداش داده شود، با این حال، این کارآمدترین روش برای پردازش اطلاعات در مغز ما و افزایش سرعت یادگیری موثر نیست. تحقیقات نشان می‌دهد بین خواب و یادگیری رابطه‌ای قوی وجود دارد. به نظر می‌رسد که بستن چشم‌ها یکی از عناصر مهم در تقویت یادآوری و حفظ اطلاعات برای مغز ماست.

 

خواب عمیق (خواب بدون حرکت سریع چشم) می‌تواند خاطرات را تقویت کند؛ اگر در طی ۱۲ ساعت از یادگیری اطلاعات جدید رخ دهد. دانشجویانی که هم درس می‌خوانند و هم خوب می‌خوابند؛ نه تنها از نظر علمی عملکرد بهتری دارند، بلکه همچنین خوشحال‌تراند. یکی دیگر از روش‌های یادگیری زبان، رویکرد مطالعه، خواب و مطالعه مجدد است. با این رویکرد ۳ مرحله‌ای، اطلاعات و لغات جدید بهتر در ذهنتان تثبیت می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته مهم در مورد روش‌های صحیح درس خواندن بچه‌ها در فصل امتحانات

 

 

۴. روش خود را اصلاح کنید

 

برای یادگیری سریع روش خود را اصلاح کنید

 

اگر در حال یادگیری زبان یا مهارت جدیدی هستید، مرتبا ۱ روش را انجام ندهید. ایجاد تغییرات جزئی در جلسات تمرین به شما کمک می‌کند تا مهارت‌ها را سریع‌تر یاد بگیرید. در مطالعه‌ای روی افرادی که مهارت‌های رایانه‌ای را آموختند، کسانی که مهارتی را فرا گرفتند و سپس یک جلسه تمرین اصلاح شده داشتند که در آن، مهارت را به روشی کمی متفاوت تمرین کردند، عملکرد بهتری نسبت به افرادی داشتند که کار اصلی را بارها و بارها تکرار می‌کردند. البته این روش این فقط درصورتی کار می‌کند که تغییرات کوچک وجود داشته باشد، تغییرات بزرگی در نحوه انجام مهارت کمکی نخواهد کرد.

حتما بخوانید  5 ترفند موثر و مفید آموزش نگارش ایمیل کاری حرفه‌ای

 

۵. برای بازگرداندن تمرکز از وقفه های مغزی استفاده کنید

 

برای بازگرداندن تمرکز از وقفه های مغزی استفاده کنید

 

اضافه بار یا زیادی اطلاعات یک چیز واقعی است. برای یادگیری چیز جدید، مغز ما باید سیگنال‌هایی را به گیرنده‌های حسی بفرستد تا اطلاعات جدید را ذخیره کند؛ اما استرس و زیادی اطلاعات، از پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات در مغز شما جلوگیری می‌کند.

 

وقتی گیج و مضطرب می‌شویم یا احساس می‌کنیم که در اطلاعات غرق شده‌ایم، مغزمان به‌طور خودکار خاموش می‌شود و روش‌های یادگیری و مطالعه ناکارآمد می‌شوند. برای جلوگیری از این روند غیرمؤثر و جهت افزایش سرعت یادگیری، بهتر است وقفه‌ها یا استراحت‌های ذهنی ایجاد کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین و بهترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی

 

 

۶. آب بنوشید

 

 برای یادگیری سریع مطالب آب بنوشید

 

می‌دانیم که باید آب بنوشیم زیرا برای پوست و سیستم‌ ایمنی بدنمان مفید است؛ اما نوشیدن آب کافی در توانایی‌های شناختی و روش‌های یادگیری و مطالعه نیز امری کلیدی است. از طرف دیگر، کم‌آبی بدن می‌تواند عملکرد ذهنی ما را به‌طور جدی تحت‌تأثیر قرار دهد. وقتی نتوانید آب بنوشید، مغز شما باید بیشتر از حد معمول کار کند و سبب افزایش سرعت یادگیری موثر می‌شود.

 

۷. اطلاعات جدید را از چند طریق یاد بگیرید

 

اطلاعات جدید را از چند طریق یاد بگیرید

 

وقتی از بهترین روش‌های یادگیری سریع و موثر استفاده می‌کنید، از مناطق بیشتری از مغز برای ذخیره اطلاعات مربوط به آن موضوع استفاده خواهید کرد. این باعث می‌شود که اطلاعات بیشتر بهم پیوسته و در مغز شما جاسازی شود.

می‌توانید این کار را با استفاده از رسانه‌های مختلف برای تحریک قسمت‌های مختلف مغز انجام دهید؛ مانند خواندن یادداشت‌ها، خواندن کتاب درسی، تماشای فیلم و گوش‌دادن به پادکست‌ها یا فایل‌های صوتی درمورد موضوع مورد نظر. هرچه از منابع بیشتری استفاده کنید، سریع‌تر و بهتر یاد خواهید گرفت.

 

 

منبع: entrepreneur

 

 

کالابرگ الکترونیک