چگونه در محل کار احساس ارزشمندی و عزت نفس خود را تقویت کنیم؟

چگونه در محل کار احساس ارزشمندی و عزت نفس خود را تقویت کنیم؟


30 مهر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تقویت عزت نفس در محل کار

اگر در کار و موقعیت شغلی که دارید احساس ارزشمندی نکنید؛ گذراندن روز کاری می‌تواند دشوار باشد. در بسیاری از مشاغل، همه ما احساس کرده‌ایم که هر کاری انجام دهیم، برای جلب رضایت دیگران کافی نیست. در این حالت ممکن است زودتر احساس خستگی کنیم، رغبتی به انجام وظایف‌مان نداشته باشیم و حتی دچار افسردگی شویم. در این مقاله از  سرویس سبک زندگی و در مجله کوروش برای حفظ و ایجاد احساس ارزشمندی و تقویت عزت ‌نفس یا حرمت نفس و اعتماد به نفس در محل کار، راهکارهای مؤثری را ارائه داده‌ایم.

 

مهم ترین چیزی که در زندگی همه ما وجود دارد، احساسی است که به خودمان داریم. عزت نفس پی و بنیاد ساختمان وجودی هر انسان است. اینکه چگونه می اندیشیم و چه طرز فکری از خودمان داریم یکی از مهم ترین مسائلی است که امروزه کمتر به آن توجه می شود. بدون عزت نفس عملا نمی‌توانیم ساختمان وجودی خوبی بنا کنیم چون ساختمان وجودی ما بنیادی قوی ندارد. اما کسانی که به دنبال موفقیت و رسیدن به بالاترین درجه از زندگی هستند این مسئله از اولویت های آنان به حساب می آید.

 

 

عزت ‌نفس چیست؟

 

چگونه در محل کار احساس ارزشمندی و عزت نفس خود را تقویت کنیم؟

 

قبل از اینکه به را‌هکارهای افزایش احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس بپردازیم، باید ابتدا ببینیم عزت ‌نفس چیست و چه ارتباطی با احساس ارزشمندی دارد. عزت‌ نفس در اوایل کودکی شکل می‌گیرد. به همین دلیل است که باید به مقوله عزت نفس در کودکان بسیار اهمیت بدهیم و از کنار آن سرسری نگذریم. عواملی که می‌توانند عزت ‌نفس را تحت‌تأثیر قرار دهند، عبارت‌اند از:

 

*افکار و برداشت‌های شما؛

*واکنش دیگران نسبت به شما؛

*تجربیات شخصی، تحصیلی و شغلی؛

*بیماری، ناتوانی یا آسیب‌دیدگی جسمی و روحی؛

*سن؛

تخفیف شوینده های افق کوروش

*نقش و جایگاه شما در جامعه؛

*پیام‌ها و بازخوردهایی که در رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید.

 

اگر روابط شما قوی است و به‌طور کلی بازخورد مثبتی را دریافت می‌کنید؛ به احتمال زیاد خود را ارزشمند می‌دانید و از عزت ‌نفس سالم‌تری برخوردار هستید. اگر بیشتر بازخورد منفی دریافت می‌کنید و غالبا توسط دیگران مورد انتقاد، طعنه یا بی‌ارزش‌شدن قرار می‌گیرید، احتمالا با مشکل عزت‌نفس ضعیف دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید.

حتما بخوانید  چگونه می توان یک محیط کار پویا و خلاق برای کارمندان فراهم کرد؟

اما لازم نیست که تجربیات و روابط گذشته، سرنوشت و آینده شما باشد. افکار خود شما بیشترین تأثیر را در میزان عزت‌نفس شما دارند و این افکار در کنترل شماست. در ادامه راه‌های عملی تقویت عزت ‌نفس و اعتماد به ‌نفس در بزرگسالان و البته نوجوانان و اینکه چگونه احساس باارزش بودن کنیم را شرح داده‌ایم.

 

تقویت عزت نفس خویش

بیشتر بخوانید: تقویت مثبت اندیشی در کودکان با ۴ راهکار ساده و فوق‌العاده

 

 

۱. درون‌کاوی کنید

 

بعضی اوقات، پیدا کردن یا ایجادکردن ارزش، از خود شما به وجود می‌آید. ممکن است هنگام کارکردن، دیگران از شما تمجید یا قدردانی به‌سزایی نکنند؛ برای تقویت عزت نفس در محل کار به‌جای تمرکز روی نکات منفی، سعی کنید به این فکر کنید که چه چیزهایی شما را برای ادامه کار تشویق می‌کند. با آنچه در کار، برای شما «بیشترین اهمیت» را دارد و باعث افتخار شماست؛ ارتباط برقرار کنید. می‌توانید احساس خود را نسبت به کاری که هر روز انجام می‌دهید، تعیین کنید و کمی بیشتر با درون خودتان ارتباط بگیرید.

 

 

۲. موفقیت‌هایتان را به خودتان یادآوری کنید

 

وقتی کم سن‌وسال بودیم؛ همیشه به ما می‌گفتند که نباید خودبزرگ‌بین شویم و برای خودمان «لاف» بزنیم. اما اکنون مواقعی در زندگی وجود دارد که شما به‌سادگی باید کمی لاف بزنید؛ حتی اگر برای خودتان باشد. اگر افراد زیادی شما را نمی‌شناسند یا از شما قدردانی نمی‌کنند؛ شما خودتان باید از خودتان قدردانی کنید و موفقیت‌های خود را جشن بگیرید. اگر کار دشواری را به اتمام رسانده‌اید و یا سخنرانی بسیار خوبی را ارائه داده‌اید، پس به خودتان یادآوری کنید که از پس انجام کارهای دشوار بر می‌آیید و به خودتان افتخار کنید. البته برای ایجاد احساس ارزشمندی، می‌توانید خبرهای خوب را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ نکته کاربردی راه‌های افزایش تمرکز و تقویت حافظه

 

 

۳. با رئیس‌تان صادق باشید

 

همیشه می‌گویند که «صداقت بهترین سیاست است». اگر حس نمی‌کنید که عاشق کار یا سازمانتان هستید و علائم کمبود اعتماد به نفس در کارتان را دارید؛ پس با رئیس خود گفت‌وگویی در این باره داشته باشید. با درایت رفتار کنید و با آرامش، احساس خود را توضیح دهید. یک رهبر دلسوز و کاربلد، نباید از گفت‌وگو دلخور و ناراحت شود. در حقیقت، ممکن است رئیستان متوجه نشده باشد که رفتار یا عملکردش، چه احساسی را در شما ایجاد کرده است. پس با گفت‌وگویی ساده و صمیمی، می‌توانید سوءتفاهم‌ها را نیز برطرف کنید.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب آینده نزدیک (Inevitable) اثر کوین کلی

 

با رئیس‌تان صادق باشید

۴. با خودتان صادق باشید

 

ممکن است انجام وظایف شغلی‌تان دشواری باشد و شما مجبور باشید آنها را به اتمام برسانید. برای تقویت عزت نفس در محل کار قبل از شروع کارتان، می‌توانید کمی برای خودتان وقت بگذارید تا جوانب مثبت و منفی گزینه‌های شغلی خود را بسنجید. اگر یک تغییر شغلی یا شروعی جدید برای شما مناسب است، پس آن را دنبال کنید. قبل از تغییر شغلتان، همیشه به یاد داشته باشید که گاهی هم «مرغ همسایه، غاز نیست!»

 

 

۵. ارتباطات مؤثری را  برقرار کنید

 

هنر برقراری ارتباطات، قابل‌انعطاف‌ترین مهارت است و تحقیقات نشان می‌دهد که آسان‌ترین ویژگی برای ایجاد و تقویت در خودمان است. بسیاری از افرادی که به‌طور عمومی سخنرانی می‌کنند؛ در اولین سخنرانی خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند، اما پس از آموزش و تمرین، پیشرفت چشمگیری را مشاهده می‌کنند. برقراری ارتباط واضح و ارائه جهت مشخص به دیگران باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس و تقویت عزت نفس می‌شود.

 

 

۶. اولویت‌هایتان را مشخص کنید

 

خودتان را تصور کنید که غرق در انواع اولویت‌های مهم و بدون بینش روشنی از مهم‌ترین آنها هستید. برای اکثر مردم، این اتفاق باعث گیجی، ناامیدی و  کاهش اعتماد ‌به ‌نفس می‌شود. داشتن اولویت‌های مشخص باعث افزایش اعتماد ‌به ‌نفس و در نتیجه افزایش و تقویت حس عزت نفس و حس ارزشمندی می‌شود؛ زیرا رهنمودهای روشنی را برای دستیابی به موفقیت، به شما ارائه می‌دهد. خود مراقبتی اجتماعی، خود مراقبتی روانی و عاطفی و معنوی، خود مراقبتی شغلی و خودمراقبتی از سلامت تان را فراموش نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید:۴۰ مورد از برنامه‌های خود‌مراقبتی فردی و اجتماعی در ماه جهانی سلامت روان

 

 

با دنبال‌کردن نکات بالا، می‌توانید حس ارزشمندی و اعتماد به ‌نفس را درخودتان تقویت کنید. یادتان باشد که به خودتان سخت نگیرید و بیشتر درون خودتان را بکاوید.

 

 

منبع: Forbes / Govloop

کالابرگ الکترونیک