روز جهانی خانواده | ۱۰ نکته مهم مدیریت خانواده و سبک زندگی یک خانواده شاد

روز جهانی خانواده | ۱۰ نکته مهم مدیریت خانواده و سبک زندگی یک خانواده شاد


2 مهر 1397 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی خانواده؛ 10 نکته مهم مدیریت خانواده و سبک زندگی یک خانواده شاد

«خانواده شاد» و شاد بودن روحیه افراد خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان داشتن یک خانواده پویا، سالم و موفق است. روز ۲۴ سپتامبر روز جهانی «خانواده» است. آیا خانواده شما شاد و سالم است؟ برای شاد نگه داشتن افراد خانواده از چه ترفندهایی استفاده می‌کنید؟ ۱۰ نکته مدیریت خانواده و سبک زندگی برای داشتن یک خانواده شاد و سالم را از سایت تخصصی family lives در مجله کوروش بخوانید.

 

۱- برقراری تعادل میان کار بیرون و زندگی خانوادگی

 

برقراری تعادل میان کار بیرون و زندگی خانوادگی امری آسان نیست اما یک اصل اساسی برای مدیریت خانواده و سبک زندگی است. شما با دانستن این‌که چگونه می‌توانید این مسئله را مدیریت کنید می‌توانید در بهبود روابط خود با اعضای خانواده بسیار موفق و یک خانواده شاد باشید. برقراری تعادل و توازن میان شغل و خانواده به معنای نادیده گرفتن مسئولیت‌های شغلی نیست ،بلکه به این معناست که بتوانید زمام امور را در دست گرفته و امور زندگی شخصی و کاری خودتان را کنترل کنید و در دست بگیرید. به یاد داشته باشید که افراد خانواده هر چه بیشتر شما را ببینند خوشحال‌تر هستند.

 

۲- مراقب خودتان باشید

 

روز جهانی خانواده؛ 10 نکته مهم مدیریت خانواده و سبک زندگی یک خانواده شاد

 

والدین معمولا تمام وقت خود را به مراقبت و نگهداری از سایر افراد خانواده اختصاص می‌دهند و خودشان را فراموش می‌کنند. اما اصول مدیریت خانواده و سبک زندگی چیز دیگری می‌گوید. اگر از خودتان به درستی مراقبت نکنید قادر نخواهید بود که در کمال صحت و سلامت از فرزندان خود مراقبت کرده و حامی آن‌ها باشید. یادتان باشید معنای مراقبت از خود این نیست که شما خودخواه هستید. مراقبت از خود کار پر‌هزینه‌ای نیست اما برای داشتن یک خانواده شاد بسیار مهم است. مراقبت کردن از خودتان مستلزم این است که حتی ده دقیقه از روز را فقط به خودتان اختصاص دهید و به خودتان توجه کنید.

 

۳- دیسیپلین داشته باشید

 

به جای این‌که تصور کنید داشتن دیسیپلین به معنای تنبیه افراد خانواده است باید از آن برای آموزش دادن به فرزندانتان استفاده کنید. برای مثال به آن‌ها آموزش بدهید چطور با نیازها و خواسته‌هایشان برسند بدون این‌که به دیگران صدمه بزنند. یک آموزش عملی خوب این است، زمانی که عصبانی هستید صبور باشید و خودتان را کنترل کنید و به این ترتیب به فرزندان‌تان یاد بدهید چگونه می‌توانید کنترل شرایط را در موقعیت‌های مختلف در دست بگیرند. این روش هم مثبت است و هم مفید و اثرگذار.

 

۴- برای یک خانواده شاد مرز تعیین کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

روز جهانی خانواده؛ 10 نکته مهم مدیریت خانواده و سبک زندگی یک خانواده شاد

 

ما معمولا مرزها و محدودیت‌ها را برای پیشگیری از آسیب دیدن فرزندانمان تعیین می‌کنیم. اما آن‌چه که مهم است این است که به آن‌ها دلیل گذاشتن این مرزها را توضیح دهید. برای مثال به آن‌ها بگویید به چه دلیل نباید آتش روشن کنند یا چرا در کارهای منزل باید به شما گاهی کمک کنند. بچه‌ها معمولا از مرزها و محدودیت‌های والدین فراری هستند. به همین خاطر توضیح دادن دلیل این تعیین مرزها و محدودیت‌ها سبب می‌شود که بهتر متوجه علت این مرزگذاری‌ها بشوند و بهتر با شما همکاری کنند.

 

۵- ارتباطات در خانواده شاد

 

روز جهانی خانواده؛ 10 نکته مهم مدیریت خانواده و سبک زندگی یک خانواده شاد

 

ارتباطات چه در شرایط خوب و چه در موقعیت‌های دشوار برای داشتن یک خانواده شاد مهم است. بچه‌ها معمولا برای‌شان سخت است که از احساسات‌شان صحبت کنند و و تصور می‌کنند که والدین‌شان همه چیز را می‌دانند. با بچه‌ها نه در مورد مشکلات بلکه در مورد روزی که گذرانده‌اید صحبت کنید. به این ترتیب بچه‌ها یاد می‌گیرند که مشارکت آن‌ها برای شما ارزشمند است و به این ترتیب ارزش مشارکت و در جریان بودن شما در امور خودشان را هم متوجه خواهد شد.

 

۶- کیفیت زمان در خانواده شاد

 

به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که چند بار در هفته با خانواده غذا بخورید. این مسئله این شانس را به شما می‌دهد با هم رابطه برقرار کنید و هم در مورد مسائل مهم و هم سرگرم‌کننده با هم صحبت کنید. از بچه‌ها درباره اتفاقات روزمره بپرسید، ممکن است در ابتدا مقاومت کنند اما سرانجام متوجه می‌شوند که که عضوی از خانواده هستنید و این بهتر است تا مثل یک غریبه در جمع خانواده باشند.

 

۷- تصمیم گیری کنید

 

گاهی در مورد فرزندان بزرگ‌تر این مسئله پیش می‌آید که دل‌شان می‌خواهد از مرزها تخطی کنند و البته این امری طبیعی است. در این‌گونه موارد لازم است که همزمان با بزرگ شدن بچه‌ها مرزها و قوانین منزل را به مقتضای سن‌شان سازگار کنید. تصمیم‌گیری کنید که کدام قوانین و مرزهای تعیین شده توسط شما به نفع فرزندان‌تان است و از آن‌ها محافظت می‌کند و کدام یک ارزش جنگیدن ندارد. با کمتر کردن محدودیت‌ها بچه‌ها حتی از شما متشکر خواهند بود که مرزهای تعیین شده توسط شما جدی هستند.

 

۸- آسایش داشتن مهم است

 

برای داشتن یک خانواده شاد و سالم لازم است که در خانه آسایش داشته باشید. حتما لازم است که در کنار شرایط سخت، شرایط خوب و راحت را هم تجربه کنید. اگر یک حادثه بد را پشت سر گذاشته‌اید یا یکی از افراد خانواده با مسئله‌ای مواجه شده است به همدیگر برای راحتی بیشتر کمک کنید. در این‌گونه مواقع بچه‌ها به کمک شما نیاز دارند و بسته به سن و سال‌شان واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. آن‌ها به اطمینان و پشت‌گرمی و توضیحات شما نیاز دارند و شاید بهتر باشد در این مواقع با یک مشاور خانواده هم صحبت کنید.

 

۹- انعطاف‌پذیر باشید

 

روز جهانی خانواده؛ 10 نکته مهم مدیریت خانواده و سبک زندگی یک خانواده شاد

 

بیش از هر چیز بچه‌ها نیاز دارند که با والدین خود وقت بگذرانند. برای بازی با فرزندان‌تان یا رفتن به پارک و برنامه‌ریزی برای یک سفر کوتاه مدت وقت بگذارید. شرایطی را فراهم کنید که شما و فرزندان‌تان بعدها از یادآوری آن احساس خوبی پیدا کنید. بهتر است یک برنامه مشخص داشته باشید ولی به یاد داشته باشید که اگر برنامه‌های‌تان گاهی اوقات دچار وقفه و خلل شد دنیا به پایان نرسیده است. در خانواده‌های شلوغ بهتر است برای ساعتی در هر روز وقتی برای این سرگرمی‌ها در نظر گرفته شود و حداقل در طول هفته یک بعد از ظهر را با هم بگذرانید.

 

۱۰- ساعات مفیدی را با همسرتان بگذرانید

 

روز جهانی خانواده؛ 10 نکته مهم مدیریت خانواده و سبک زندگی یک خانواده شاد

 

زمانی که پدر و مادر یک یا چند فرزند هستید، وقت‌گذرانی با همسرتان تبدیل به یک کار سخت و گاهی غیرممکن می‌شود. با این‌همه مهم است که برای داشتن یک خانواده شاد با همسرتان در طول هفته چند ساعت وقت بگذرانید. به این ترتیب فرزندان‌تان اصول رابطه را از شما یاد می‌گیرند. برای این کار برنامه‌ریزی کنید ،یک وعده غذا را خارج خانه میل کنید و یا جلو تلویزیون بنشینید و ریلکس کنید و با هم فیلم ببینید.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید:

 

۶ روش موثر برای افزایش مهارت در حل مشکلات زندگی

اضطراب جدایی در کودکان؛ ۵ راهکار برای کنترل و کاهش اضطراب جدایی

 

کالابرگ الکترونیک