چگونه همسر خوب و والدینی شاد و قوی باشیم

چگونه همسر خوب و والدینی شاد و قوی باشیم


15 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه همسر خوب و والدینی شاد و قوی باشیم

همسر خوب و والدین شاد و قوی؛ دو موضوعی که گاهی با به دنیا آمدن فرزند تبدیل به یک چالش برای زوج‌های جوان می‌شود. اما چگونه می‌توانی هم یک همسر خوب و عاشق و هم والدینی شاد و قوی و مسئولیت‌پذیر باشیم؟ در مجله کوروش ما به شما خواهیم گفت که چگونه و با چه روش‌هایی می‌توانید همسری خوب و والدین شاد و قوی برای همدیگر باشید. در سبک زندگی همراه ما باشید.

 

بعد از به دنیا آمدن فرزند برای رابطه همسران چه اتفاقی می‌افتد

 

بعد از به دنیا آمدن فرزند برای رابطه همسران چه اتفاقی می‌افتد

 

اگر شما هم از آن‌دسته زوج‌هایی هستید که لقب «همسر خوب» برازنده شماست اما بعد از به دنیا آمدن فرزندتان زندگی مشترک‌تان مختل و دچار تغییرات غیر‌قابل پیش‌بینی، البته از نظر خودتان شده‌اید، اصلا نگران نباشید.

 

باید به شما بگوییم که تمام این پیشامدها طبیعی و میان تمام زوج‌های جوان مشترک هستند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید طبق یک تحقیق که توسط دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا انجام شده، ۹۲درصد زوج‌های موفقی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از به دنیا آمدن فرزند زندگی‌شان مختل و پیچیده شده یا خیر جواب‌شان «مثبت» بود.

 

حدود یک چهارم از این زوج‌ها گفته بودند که تا ۱۸ ماهگی فرزندشان آن‌قدر پریشان و مضطرب بودند که حتی گاهی به این فکر می‌کردند که با صاحب فرزند شدن چه کار اشتباهی مرتکب شده‌اند.

 

در حقیقت به نظر می‌رسد که هیچ مرحله‌ای از زندگی به اندازه ۱۸ ماه نخست تولد فرزند سخت و طاقت‌فرسا نیست. اما خبر خوب این است که این شرایط موقتی است و هیچ‌گاه روابط شما و همسرتان تحت‌تاثیر این مسائل اینقدر پیچیده و سردرگم باقی نمی‌ماند.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش مفید برای شاد بودن در محل کار

 

 

همسران خوب بعد از تولد فرزند باز هم شاد و قوی باقی می‌مانند

 

همسران خوب بعد از تولد فرزند باز هم شاد و قوی باقی می‌مانند

 

شاید برای‌تان جالب باشد اما طبق آمار رسمی و تحقیقات میدانی صورت گرفته اوضاع برای تمام زن و شوهرها به همین منوال نیست. برخی زوج‌های جوان با وجود به دنیا آمدن عضو جدید خانواده همچنان قوی و شاد و البته صمیمی باقی می‌مانند. اما راز موفقیت این زوج‌های شاد و قوی چیست؟

 

حقیقت این است که شاد و قوی بودن این زوج‌ها به معنای عدم وجود مشکلات مرسوم این مرحله از زندگی نیست اما مسئله اینجاست که این زن و شوهرهای موفق با یکدیگر صحبت می‌کنند. این زوج‌ها هم دچار طغیان و انفجار ناشی از خستگی و سردرگمی می‌شوند اما پای درد و دل هم می‌نشینند و بدون مقصر دانستن یکدیگر و بدون قضاوت به حرف‌های هم گوش می‌دهند، تقسیم وظایف می‌کنند و تمام بار مسئولیت فرزند تازه متولد شده بر عهده مادر نیست.

 

 

چگونه همسران خوب می‌توانند روابط مشترک‌شان مدیریت کنند

 

چگونه همسران خوب می‌توانند روابط مشترک‌شان مدیریت کنند

 

حتی یک زن قوی و همسر خوب هم بعد از زایمان به احتمال زیاد به افسردگی مبتلا می‌شود. این مسئله به خاطر تغییر هورمون‌ها و شرایط عجیب و پیچیده تازه امری طبیعی است. بهترین کار این است زمانی که آرام و خونسرد هستید با همسرتان صحبت کنید. این کار را به ساعت ۲ بامداد موکول نکنید. کودک‌تان را به شب‌ها زود خوابیدن عادت دهید و با هم وقت بگذرانید. در این میان حتی ممکن است با هم بحث کنید و اختلاف نظر داشته باشید.

حتما بخوانید  مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل

 

بحث و اختلاف نظر در موارد روزمره امری طبیعی و نشانه نرمال بودن شما و رابطه‌تان است. اما یادتان باشد به هیچ‌وجه جلوی فرزندتان، هر چقدر هم کوچک باشد، با هم بحث نکنید.  در روز حتی در حد حداقل ده دقیقه با یکدیگر صحبت کنید و وقت بگذرانید.در مورد اتفاقاتی که در طول روز رخ داده با هم صحبت و همفکری کنید.

 

مطمئن باشید همین وقت‌گذرانی‌های اندک و اتفاقات کوچک در ماه‌های نخست تولد کودک بعدها اثرات مثبت و سازنده‌ای در روابط و زندگی مشترک‌تان خواهد داشت و شما را تبدیل به همسر خوب و والدین شاد و قوی می‌کند.

 

 

آیا کودک متوجه شادی یا غم والدینش می‌شود؟

 

آیا کودک متوجه شادی یا غم والدینش می‌شود؟

 

شاید فرزند نوزادتان چندان متوجه وضعیت غیر‌عادی اوضاع نباشد اما شک نکنید که اگر فرزند دیگری در خانه دارید بیشتر مراقب رفتار و تن صدای‌تان باشید. کودکان بزرگ‌تر به خصوص در سنین پیش‌دبستانی و دبستان متوجه تمام اتفاقات هستند و در ذهن‌شان با استدلال‌های خودشان به تجزیه و تحلیل این مسائل می‌پردازند. زمانی که مادر یا پدر غمگین هستند و یا با هم مشکل دارند حتی اگر به وضوح این مسائل را بیان نکنند، کودک‌شان متوجه وضعیت غیرعادی اوضاع می‌شود.

 

اگر کودک‌تان دانش‌آموز است این مسائل نه تنها روحیه بلکه وضعیت درسی او را در مدرسه تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و نخستین نشانه آن افت درسی کودک است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ راز ساده و آسان زنان برای شاد بودن و لذت بردن از زندگی

 

 

یک همسر خوب شوهرش را فراموش نمی‌کند

 

یک همسر خوب شوهرش را فراموش نمی‌کند

 

طبیعی است که با تولد نوزاد تمام هم و غم مادر متوجه موجودی ضعیف و بی‌دست‌و‌پا می‌شود که توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. در این شرایط ممکن است حتی زن، نیازهای شوهرش را فراموش کند یا به دلیل مشغله زیاد نادیده بگیرد. اجازه ندهید احساس طرد‌شدگی به همسرتان دست دهد. با همان زمان اندکی که دارید محبت‌تان را به همسرتان ابراز کنید و به او نشان دهید که همچنان به او توجه و محبت دارید. البته همان‌طور که گفتیم این مسئله و همدلی باید دوطرفه باشد.

 

 

یک پدر خوب همسرش را تنها نمی‌گذارد

 

یک پدر خوب همسرش را تنها نمی‌گذارد

 

یک پدر خوب و وظیفه‌شناس باید بداند که باید همراه همسرش باشد. در تمام مراحل از دوران بارداری گرفته تا پس از آن پا به پای او بیاید و قدم بردارد. اگر فرصت دارید و شرایط شغلی‌تان اجازه می‌دهد حتما در تمام ویزیت‌های دوران بارداری همراه همسرتان باشید. در مراقبت از نوزاد کمک کنید.

 

با همسرتان در مورد اینکه نوزاد به چه وسایلی نیاز دارد صحبت و مشورت کنید. در مورد اتاق خواب و نحوه چیدمان اتاق او و جای خوابش تصمیم گیری کنید. قسمتی از خانه را که بسیار زیبا‌تر، خوش‌رنگ‌تر و دارای تهویه و پنجره مناسب است با نظر هم برای نوزاد تازه متولد شده انتخاب کنید.

 

اگر قرار است رنگ خاصی برای پرده یا دیوار اتاق او انتخاب کنید با هم مشورت کنید. با همسرتان خرید بروید و با در مورد بودجه‌ای که دارید با هم توافق کنید. به این ترتیب برای تبدیل شدن خانم‌تان به همسر خوب و مادری شاد و موفق قدم بزرگی برداشته‌اید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ روش ساده و مطمئن برای داشتن یک رابطه زناشویی شاد و سالم

 

 

همسر خوب و والدین شاد و قوی چه خصوصیاتی دارند؟

 

نشانه و خصوصیات یک همسر خوب و والدین شاد و قوی را در زیر بخوانید.

 

همسر خوب و والدین شاد و قوی چه خصوصیاتی دارند

 

خیرخواه باشید

 

 یکی از مهم‌ترین عوامل در دستیابی به عنوان همسر خوب و والدین شاد و قوی «خیر‌خواهی» است. از دم کردن چای صبح‌گاهی برای همدیگر تا به عهده گرفتن خواباندن نوزاد بعضی شب‌ها یا ساعاتی مراقبت از فرزندتان برای دادن زمانی به مادر جهت استراحت کردن از سوی پدر خانواده از جمله مصادیق خیرخواهی در زمان تولد فرزند هستند.

 

 

کمک کردن در انجام کارهای منزل

 

حتما بخوانید  معرفی بهترین پادکست ها در حوزه کارآفرینی و کسب و کار

 طبق یک تحقیق میدانی که در دانشگاه ویرجینیا و در طرح ملی ازدواج انجام شد، هم مردها و هم زن‌ها پس از به دنیا آمدن نوزاد، هنگامی که کارهای خانه به طور یکسان بین آن‌ها تقسیم شده بود، ازدواج‌شان را “بسیار شاد و موفق” توصیف می‌کردند. بنابراین احتمالا تقاضا کردن از شوهرتان برای شستن لباس‌ها یا برعکس خواستن از خانم خانه برای عوض کردن لامپ برق نه تنها بد نیست که می‌تواند در موفق بودن ازدواج‌تان به شما احساس خوبی هم بدهد. گرچه با توجه به خصوصیت «خیرخواهی» شاید بهتر باشد هر کس- زن یا شوهر- داوطلبانه مسئولیت انجام یک کار را به عهده بگیرد.

 

 

فراموش نکردن همسر بودن بعد از تولد فرزند

 

یادتان باشد شما با به دنیا آمدن فرزندتان فقط پدر و مادر می‌شوید و قطعا شخصیت و خصوصیاتی که در شما نهادینه شده‌اند تغییر نمی‌کنند. اگر با هم مشکل و اختلاف‌نظر دارید پیش از به دنیا آمدن فرزند با هم به توافق برسید. فرزند شما به هیچ‌وجه وسیله‌ای برای حل اختلافات شما نیست. فرزندان شما به مراقبت و محبت با آگاهی نیاز دارند و نباید سپری برای حل اختلافات و مشکلات زناشویی شما باشند. در این صورت لقب همسر خوب و والدین شاد و قوی برازنده شماست.

 

  • همسران خوب برای این‌که والدینی شاد و موفقی هم باشند پیش از تصمیم به بارداری و پیش از به دنیا آمدن فرزند برای پرورش و تربیت او برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

  • همسران خوب و والدین شاد و موفق با هم هماهنگ هستند و اختلاف‌نظرها را با آگاهی و مطالعه حل‌و‌فصل می‌کنند.

 

  • همسر خوب و والدین شاد کسانی هستند که طرف مقابلش را در به وجود آمدن هر مشکلی از بیماری فرزند تا نامرتب بودن خانه مقصر نداند.

 

  • همسر خوب و والدین شاد می‌دانند که پرورش و تربیت فرزند به عهده زن و مرد است و فقط مادر خانواده مسئول این امر خطیر نیست. در برخورد با یکدیگر موضع منفی نگیرید.

 

نشانه های یک همسر شاد و خانواده قوی

 

برای احساس خوشبخت بودن تلاش کنید

 

 هیچ‌کس به جز خود شما مسئول خوشبختی و شادی زندگی مشترک‌تان نیست.طبق برخی تحقیقات صورت گرفته، بعد از تولد اولین فرزند تنها ۴۸ درصد از مردان از زندگی زناشویی خود راضی می‌مانند و تنها ۲۸ درصد کیفیت رابطه جنسی خود را خوب ارزیابی می‌کنند.برای همسر خوب بودن لازم است مدبر باشید،از یک شخص دلسوز مثل مادر یا خواهرتان بخواهید که چند ساعت از بچه هایتان مراقبت کند و ساعاتی را به تنها بودن یا بیرون رفتن با همسرتان اختصاص دهید.

 

 

بیشتر بخوانید:  ۹ نشانه که می‌گویند در یک رابطه زناشویی شاد و سالم هستید

 

 

ناراحتی‌هایتان را با همسر خود در میان بگذارید

 

اگر موضوعی شما را ناراحت کرد، به جای این که غرولند کنید و یا اینکه دائماً ناله و شکایت کنید صادقانه موضوع را با همسرتان در میان بگذارید. به او اجازه دهید بداند شما چه می‌خواهید و چه انتظاراتی از او دارید. فراموش نکنید که غرولند کردن و دائماً شکایت کردن نتیجه‌ای به جز ایجاد جوی غمزده و سنگین نخواهد داشت. در هر برهه‌ای از زمان و در هر خانواده ای مشکلات کوچک و بزرگی رخ می‌دهد که ناشی از بزرگ شدن خانواده و افزایش اعضای آن خانواده است. همسر خوب و والدین شاد با صبوری و آگاهی مشکلات را حل می‌کنند.

 

 

برنامه ریزی کردن روش‌های تربیتی فرزند قبل از به دنیا آمدن آن

 

پیش از به دنیا آمدن فرزند در مورد روش‌های تربیتی و پرورش کودک با همسرتان گفتگو کنید. برای مثال شما هم مثل همسرتان معتقدید کودک باید آنقدر گریه کند تا خوابش ببرد یا راهکارهای دیگری برای بند آمدن گریه کودک دارید؟ یا این‌که برخلاف همسرتان شما معتقدید کودک‌تان بای تمام اسباب‌بازی‌هایش را در سرتاسر خانه پخش‌و‌پلا کند؟ همین مسائل به ظاهر کوچک  و پیش‌و‌پا افتاده ممکن است بعدها تبدیل به منشاء اختلاف میان شما و همسرتان شوند.

 

کالابرگ الکترونیک