۱۱ توصیه روانشناسان به والدین برای کشف استعداد فرزندان

۱۱ توصیه روانشناسان به والدین برای کشف استعداد فرزندان


28 تیر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 توصیه به والدین برای شکوفایی استعداد فرزندان

۲۵ جولای هر سال روز جهانی والدین است. والدین نقش زیادی در شکوفایی و کشف استعداد فرزندان دارند. بیشتر ما وقتی به استعدادهای خود فکر می کنیم، غالبا به سمت توانایی های طبیعی خود جذب می شویم. برخی طبیعتا ورزشکارتر هستند، برخی دیگر از نظر ریاضی ذهنی قوی تر دارند. در این میان برخی تمایل بیشتری به موسیقی دارند. در این مقاله از مجله کوروش ۱۱ توصیه روانشناسان به پدرها و مادرها به خاطر نقش انکارناپذیر والدین در کشف و شکوفایی و رشد و توسعه استعداد فرزندان را مطرح کرده ایم.

برای شکوفایی استعداد فرزندان مهارت های فرزند پروری را یاد بگیرید

 

برای شکوفایی استعداد فرزندان مهارت های فرزند پروری را یاد بگیرید

 

شاید در قدم اول مهم ترین مسئله برای کشف استعداد فرزندان از سوی والدین یادگیری مهارت های فرزندپروری و مهارت های زندگی توسط خود پدر و مادر باشد. به این ترتیب قادر خواهید بود استعداد و علاقمندی های فرزند خود را در کودکی کشف کنید. اگر به عنوان والدین می خواهید یاد بگیرید که چگونه استعداد فرزندان خود را کشف کنید، به بچه ها اجازه دهید تا علایق خود را کشف کنند. فعالیت هایی انجام دهند که در آن احساس هیجان می کنند. یک اشتباهی که بعضی از والدین مرتکب می شوند، ثبت نام بچه ها در یک سری فعالیت مختلف است. آن ها را تحت فشار قرار می دهند و در جلسات شلوغ، سخنرانی ها و مسابقات به اجبار شرکت می دهند. این موضوع حتی می تواند بر سلامت روان و حتی نمره های فرزندان تاثیرگذار باشد. والدین به این ترتیب برای شکوفایی و کشف استعداد فرزندان از روش های اجبار استفاده می کنند. این روش ها چیزی نیست که آن ها با میل و رغبت خود انتخاب کرده باشند. بهتر است به کودکان و فرزندانتان فشار نیاورید. ایجاد فشار باعث دلسردی آن ها خواهد شد.

 

 

اهمیت پذیرش نسل متفاوت فرزندان از سوی والدین

 

اهمیت پذیرش نسل متفاوت فرزندان از سوی والدین

 

اگر به عنوان والدین هنوز در تلاش برای کشف استعداد فرزندان خود هستید، بهتر است کمی متفاوت نگاه کنید. کودک شما ممکن است دوست نداشته باشد نقاشی کند و یا ساز بزند. او ممکن است علاقه ای به ریاضی نداشته باشد. بچه های امروزی بیش از هر زمان دیگری غرق در فناوری هستند. اگر نگران خیره شدن او به صفحه مانیتور هستید، بهتر است به مزایای علاقه فعلی فرزندتان نگاه کنید. این گونه فکر کنید که شاید او علاقه ای به برنامه نویسی یا طراحی دارد. چرا نسل اینترنت فرزند خود را نمی پذیرید؟ به جای آن که به آن چه والدین تان در کودکی برای تان انجام داده اند فکر کنید، کمی بیشتر به نسل امروز کودکان و فرزندان فکر کنید. سعی کنید فرهنگ فعلی را بپذیرید. یادتان باشد

 

بیشتر بخوانید » یاد دادن مهارت نه گفتن به کودک «

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اهمیت پذیرش اشتباه فرزندان از سوی والدین در شکوفایی استعداد آن ها

 

اهمیت پذیرش اشتباه فرزندان از سوی والدین در شکوفایی استعداد آن ها

 

یکی از نکات مهم در شکوفایی استعداد فرزندان پذیرش ضعف و اشتباهات آن ها از سوی والدین است. ممکن است فرزندان شما به یک یا چند مهارت علاقه مند شوند اما در آن موفق عمل نکنند. برای موفقیت تمرین و تکرار و دانش لازم است. بنابراین به گونه ای رفتار نکنید که اشتباهات فرزندان تان آن ها را دلسرد و ناامید کند. از ادامه فعالیت در آن چه دوست دارند ناامید شوند. یادتان باشد والدین کاملا ناخودآگاه آرزوهای خود را به فرزندان تحمیل کنند و نظرات کلامی و غیر کلامی و تشویق‌های آنها باعث شود کودکان در مسیری که والدین می‌خواهند گام بردارند. این مسئله در نهایت موجب استرس، اضطراب، افسردگی و اختلالات رفتاری و فکری و…. در کودک شود.

حتما بخوانید  40 مورد از برنامه‌های خود‌مراقبتی فردی و اجتماعی در ماه جهانی سلامت روان

 

 

کشف استعداد کودک برای پیشرفت شغلی در آینده

 

اگر می خواهید به عنوان والدین موفق در کشف استعداد کودکان و پیشرفت مسیر شغلی آن ها موفق شوید باید به فرزند خود کمک کنیم تا در زمینه‌ای که استعداد دارد خلاقیت خود را به کار بگیرد و تقویت کند. طبق نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه حتی دانش آموزان ناشنوا و نابینا و افرادی که دارای بهره هوشی پایین هستند در صورت کشف صحیح استعدادشان در حیطه‌ای که هوش خاصی دارند می‌توانند موفق شوند، بنابراین رویکرد سنتی آموزشی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای همه ی کودکان به طور یکسان و برابر باشد. چیزی که اغلب ما درباره آن فکر نمی کنیم، این واقعیت است که استعداد ساخته می شود و متولد نمی شود. آن چه یک موسیقی دان را توانمند می کند، کار و تمرین زیاد است. در مقابل وقتی صحبت از فرزندان می شود، تمایل دارید توانایی های طبیعی آن ها را جستجو کنیم و آن ها را ترغیب کنیم این مهارت ها را خواه ناخواه بپذیرند. این موضوع نتیجه عکس می دهد.

 

این مقاله را بخوانید: برای موفق شدن تلاش کردن مهم است یا استعداد؟ 

 

 

تقویت روابط سالم بین والدین و فرزندان برای شکوفایی استعداد آن ها

 

تقویت روابط سالم بین والدین و فرزندان برای شکوفایی استعداد آن ها

 

یکی از موضوعات مهم برای شکوفایی استعداد فرزندان، روابط سالم و صمیمی میان والدین و فرزندان است. والدین باید از فرزندان خود تا حد ممکن حمایت کنند. این حمایت به معنی از بین بردن قواعد، نظم و انضباط نیست. در عین حال آن ها باید اجازه دهند کودکان تا حد ممکن در مسیر رویاها و آرزوهای شان حرکت کنند. گاهی لازم است تا اشتباهات آن ها را بپذیرند و کمتر آزرده شوند. آرامش والدین به هنگام شکست و درگیری باعث ایجاد حس اعتماد در کودکان خواهد شد. آن ها تجربه قرار گرفتن در فضای امن را خواهند داشت. اشتباهات زمینه رشد کودکان را فراهم می کند. والدین بهتر است کودکان را به خاطر تلاش های مداوم تحسین کنند.

آموزش تکنیک گریت (کاهش تنش و خروج از بن بست) به فرزندان

 

آموزش تکنیک گریت (کاهش تنش و خروج از بن بست) به فرزندان

 

از جمله راهکارهای موثر در نقش والدین برای شکوفایی و کشف استعداد فرزندان آموزش تکنیک گریت است. فرزندان باید از جانب والدین یاد بگیرند که چطور تنش ها را مدیریت کنند، در عین حال روش های مختلف را برای رسیدن به هدف امتحان کنند. مقاومت، غلبه بر موانع و تسلیم نشدن چیزی است که والدین باید در کودکان خود تقویت کنند.

والدین برای کشف استعداد فرزندان به علایق و آرزوهای آن ها اهمیت دهند

 

والدین برای شکوفایی استعداد فرزندان به علایق و آرزوهای آن ها اهمیت دهند

 

به عنوان پدر و مادر باید اجازه دهیم تا فرزندان مان فعالیت و آرزوهایی را که در سنین جوانی در سر دارند، انتخاب کرده و انجام دهند. جهانی که والدین در آن بزرگ شده اند کمی متفاوت تر از فرزندان است. آن ها انتخاب های خاص خود را داشتند. این موضوع باعث نمی شود تا انتخاب و شور و شوق فرزندان را برای انجام برخی از کارها برای قرار گرفتن در پیشرفت مسیر شغلی آینده نادیده و بیهوده بگیرند. گاهی لازم است برای کشف استعداد فرزند خود کمی عقب بروید. اجازه دهید تا آن ها پیشنهاد دهند. در نهایت شما از انتخابی که فرزندتان کرده خوشحال خواهید شد، چرا که او از این انتخاب راضی است. در کشف استعداد فرزندان خود واقع بین باشید. قرار نیست مهارت و استعدادی را که خودتان دوست دارید به فرزند خود تحمیل کنید. از استعدادهای واقعی کودک خود چشم پوشی نکنید.

 

بیشتر بخوانید» ۱۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان «

 

 

تاثیر اهمیت توجه به پیشرفت فرزندان با آزمون و خطا در مقابل کمال طلبی

 

تاثیر اهمیت توجه به پیشرفت فرزندان با آزمون و خطال در مقابل کمال طلبی 

 

والدین برای شکوفایی استعداد فرزندان باید به پیشرفت آن ها در مهارت های خاص اهمیت دهند. این پیشرفت گاهی می تواند جزئی و ناچیز باشد اما تاثیر زیادی در ذهن آن ها و پیشرفت مسیر شغلی در آینده خواهد داشت. برخی از والدین با کمال طلبی باعث پیشرفت فرزندان نمی شوند، بلکه مانع از موفقیت شده و کودکان را دلسرد می کند. به فرزند خود اجازه اشتباه کردن بدهید. قرار نیست کودک شما تمام کارها را بی عیب و نقص انجام دهد. در این صورت کشف و پرورش استعدادهای فرزند شما بی معنی می شود. آزمون و خطا برای کشف استعداد انسان امری ضروری است. از اشتباه کردن فرزندان خود نترسید و آن ها را به خاطر اشتباه تنبیه و سرزنش نکنید. اجازه بدهید فرزند شما با آزمون و خطا استعداد و توانایی های خود را کشف کند. این امر در آینده و انتخاب مسیر شغلی و عاطفی هم بسیار به کمک او خواهد آمد. یادتان باشد نخستین تجربه های شکست به فرزند شما راه و رسم مبارزه کردن را یاد می دهد. نیاز به تلاش کردن بیشتر، به چالش کشیده شدن و دست از تلاش نکشیدن از مزایای تجربه نخستین شکست ها برای فرزند شماست. شما به این ترتیب به کودک خود یاد می دهید که از شکست نترسد. منعطف و قوی شود و برای انجام کارهای سخت تر مشتاق تر شود.

حتما بخوانید  13 اصل کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

 

تحسین موفقیت ها به جای توانایی های طبیعی فرزندان از جانب والدین

 

تحسین موفقیت ها به جای توانایی های طبیعی فرزندان از جانب والدین

 

این که فرزندان خود را به خاطر توانایی های طبیعی تحسین کنید بد نیست اما ایده آل ترین حالت این است که آن ها را به خاطر تلاش و موفقیت شان تشویق کنید. بسیاری از کودکان دارای استعدادهای طبیعی از زمانی که متولد می شوند هستند. به عنوان مثال برخی استعداد ذاتی یادگیری بالای ریاضیات دارند. نیازی نیست تا والدین به خاطر استعدادهای ذاتی فرزندان خود را بیش از حد تشویق کنند. این موضوع درست مانند تمجید از ظاهر فرزندان است. والدین برای شکوفایی استعداد فرزندان بهتر است مهارت های آن ها را مدنظر قرار دهند. این موضوع باعث می شود تا کودکان اعتماد به نفس واقعی پیدا کنند و در آینده هم در مسیر صحیح پیشرفت شغلی و پیشرفت در روابط عاطفی قرار بگیرند.

 

بیشتر بخوانید » راهکارهای تربیتی کودک لجباز «

 

 

اهمیت یادگیری مهارت و احترام به دیگران برای شکوفایی استعداد فرزندان

 

اهمیت یادگیری مهارت و احترام به دیگران برای شکوفایی استعداد فرزندان

 

یکی از موضوعات دیگر در زمینه نقش والدین در کمک به شکوفایی استعداد فرزندان بحث احترام به دیگران همراه با یادگیری است. فرزندان شما باید به خاطر داشته باشند تا در مسیر آموزش و یادگیری باید به متخصص و مربیان خود احترام بگذارند. فرزندان باید بیاموزند کسی که به آن ها چیزی می آموزد، قابل احترام است. به کودکان کمک کنید تا در مسیر انتخاب های نادرست و بیهوده قرار نگیرند؛ انتخاب هایی چون تقلب، بی احترامی و دروغ.

 

 

عقب بایستید و شکوفایی استعداد فرزندان تان را تماشا کنید

 

عقب بایستید و شکوفایی استعداد فرزندان تان را تماشا کنید

 

نقش والدین در کشف استعداد فرزندان بی بدیل است. اما گاهی لازم است در مسیر شکوفایی استعداد فرزندان، والدین پس از انجام کارهای پیشنهاد شده در بالا در گام بعدی عقب بنشینند. گاهی لازم است اجازه دهید تا فرزندان شما خود در مسیر رشد قرار بگیرند. آن ها می توانند تمرین کنند، گوش بدهند و از راهنمایی های اطرافیان استفاده کنند. حتی در نهایت می توانند با تصمیم گیری درست در مسیری که خود انتخاب کرده اند، گام بردارند. یادگیری نحوه کشف استعداد فرزندان می تواند کمی طول بکشد. گاهی والدین فراموش می کنند که چطور با فرزندان خود رفتار کنند. به خاطر داشته باشید در مسیر رشد شما تنها راه را نشان فرزندان تان می دهید. علاوه بر این با انعطاف پذیری و کمک به اعتماد نفس آن ها می توانید مسیر را برایشان کمی هموارتر کنید. به کودکان حق انتخاب و حق تصمیم گیری بدهید. تشویق شدن فرزند از سوی شما مهم است اما این مسئله که فرزند شما حق انتخاب داشته باشد مهم تر است. روش صحیح این است که نظر خود را به فرزندتان بگویید و توصیه های لازم را ارائه کنید اما هرگز فرزند خود را وادار به انجام کاری که خودتان دوست دارید نکنید.

 

 

منبع: kidsacademy

 

 

کالابرگ الکترونیک