ترفندهای تمیز کردن اجاق گاز استیل و روش‌‌های برق انداختن آن

ترفندهای تمیز کردن اجاق گاز استیل و روش‌‌های برق انداختن آن


18 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترفندهای تمیز کردن اجاق گاز استیل و روش‌‌های برق انداختن آن

لوازم آشپزخانه از اجاق گاز گرفته تا ماکروفر و …  خیلی سریع کثیف و روغنی می‌شوند و چون معمولا از جنس استیل هستند، تمیز کردن آن‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد. برای تمیز کردن صحیح سطح وسایل آشپزخانه از جنس استیل، بدون اینکه آسیبی به وسایل وارد شود، شما قبل از هر چیزی به دانش فنی و محلول تمیز کننده مناسب نیاز دارید. در این مقاله از مجله کوروش روش‌های تمیز کردن اجاق گاز استیل را توضیح ‌می‌دهیم.

 

 

تمیز کردن اجاق گاز  با سرکه و جوش‌شیرین

 

ترفندهای تمیز کردن اجاق گاز استیل و روش‌‌های برق انداختن آن

 

ترکیب سرکه و جوش‌شیرین یکی از بهترین پاک کننده‌های طبیعی است که خودتان به راحتی می‌توانید در خانه آن را درست کنید. این ترکیب در عین سادگی بسیار موثر بوده و علاوه بر پاک کردن لکه‌های روغن و غذای برجا مانده روی اجاق گاز استیل می‌تواند تکه‌های خشک شده و سوخته و سفت شده روی اجاق گاز استیل را هم به طور کامل از بین ببرد.

 

مواد مورد نیاز

 

سرکه سفید

جوش شیرین

مایع ظرفشویی

دستکش (توصیه می شود)

اسپری

یک اسفنج

تخفیف شوینده های افق کوروش

پارچه میکروفیبر (یا هر نوع پارچه نرم)

 

ترفندهای تمیز کردن اجاق گاز استیل و روش‌‌های برق انداختن آن

مراحل انجام کار

 

مرحله اول: بهتر است در ابتدا کار را با برداشتن رویه اجاق گاز شروع کنید. بعد از آن ابتدا ذرات غذایی را که ممکن است هنگام پختن افتاده و پخش شده باشند را بردارید و اجاق گاز را کمی تمیز کنید.

 

مرحله دوم: یک بطری اسپری را با سرکه سفید پر کنید و مناطقی را که می‌خواهید تمیز کنید را با سرکه سفید اسپری کنید. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی یک پاک کننده عالی چربی محسوب می‌شود.

 

مرحله سوم: حدود پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا سرکه کار خودش را انجام دهد.

 

مرحله چهارم: کمی جوش‌شیرین روی محلی که سرکه را اسپری کرده‌اید، بپاشید. فقط دقت کنید که روی محل شعله‌ها پاشیده نشود.

 

مرحله پنجم: حالا نوبت به مایع ظرف‌شویی می‌رسد. چند قطره مایع ظرف‌شویی روی اجاق گاز بریزید.

 

مرحله ششم: یک اسفنج برداشته، آن را در آب گرم مرطوب کرده و شروع به کشیدن بر روی سطح اجاق گاز استیل کنید. دقت داشته باشید که از قسمت نرم اسفنج استفاده کنید. چرا که ساییدن سفت روی سطح استیل اجاق گاز ممکن است به آن آسیب برساند.

 

مرحله هفتم: پس از تمیز شدن تمام چربی‌ها و لکه‌ها، یک پارچه مرطوب برداشته و کل اجاق را پاک کنید.

 

مرحله هشتم: با استفاده از یک پارچه خشک و نرم، سطح اجاق گاز را کامل پاک کنید تا متوجه تمیزی و براقی آن شوید.

 

نبایدها در تمیز کردن گاز استیل

 

ترفندهای تمیز کردن اجاق گاز استیل و روش‌‌های برق انداختن آن

 

علی رغم اینکه استیل جنسی بسیار بادوام است، اما به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از مواد تمیز کننده اشتباه و نامناسب می‌تواند به سرعت آسیب ببیند. اما از چه موادی برای تمیز و براق کردن اجاق گاز استیل نباید استفاده کرد؟

 

مایع سفید کننده

 

مایع سفیدکننده یا وایتکس حاوی کلر است که به دلیل خاصیت خورنده بودن آن در برابر فلز، با استیل مطابقت ندارد.

مطمئن شوید که محصولات پاک کننده‌ای که استفاده می‌کنید حاوی کلر یا کلرید نیستند. اگر به طور اتفاقی کلر یا آب ژاول روی لوازمی از آشپزخانه ریخته شد که سطح آن‌ها از جنس استیل است، سریع آن را با آب کاملا پاک کنید.

 

پدهای تمیز کننده سطوع و یا پاک کننده‌هایی مثل سیم ظرف‌شویی

 

سعی کنید هرگز از پدهای تمیز کننده برای تمیزکردن سطح استیل روی اجاق گاز استفاده نکنید. این پدها معمولا حاوی آمونیاک و الکل هستند که برای سطح استیل به هیچ وجه مناسب نبوده و به آن آسیب می‌رسانند.

همچنین برای پاک کردن سطح روی اجاق گاز بهتر است از دستمال‌های نرم و لطیف استفاده شود. دستمال‌های ضخیم و یا چیزهایی مثل سیم ظرف‌شویی  باعث ایجاد خط و خراش روی سطح استیل می‌شوند.

 

پاک کردن در جهت مخالف

 

لوازم آشپزخانه که از جنس استیل بوده و معمولا براق هم هستند از خطوط ریز فلز تشکیل شده‌اند که تا حدودی قابل رویت هستند.

در هنگام تمیز کردن، پاک کردن و یا براق کردن اجاق گاز استیل، مطمئن شوید که دستمال‌تان را در راستا و موازی با این خطوط می‌کشید و نه در خلاف جهت آن. این کار کمک می‌کند تا سطح استیل تمیزتر شود و ظاهر اصلی آن حفظ شود.

و در آخر توصیه می‌کنیم که بهتر است بعد از هر باز مصرف از اجاق گاز و یا وسایلی آشپزخانه از جنس استیل زمان خیلی کوتاهی را صرف پاک کردن و تمیز کردن آن‌ها کنید تا دیگر نیاز به استفاده از محلول‌های مختلف و صرف زمان زیاد برای این موضوع نباشد.

 

کالابرگ الکترونیک