۶۰ جاذبه گردشگری گیلان با عکس و آدرس دقیق

۶۰ جاذبه گردشگری گیلان با عکس و آدرس دقیق


30 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 101 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست کامل جاذبه های گردشگری گیلان با آدرس و مشخصات
فهرست محتوا پنهان

جاذبه‌های گردشگری گیلان مثل غذاهای محلی گیلان به عنوان یکی استان‌های گردشگرپذیر ایران برای سفر ایرانگردی از شمار خارج است. اگر قصد دارید به شهرهای گردشگری گیلان و روستاهای گردشگری گیلان سری بزنید حتما لازم است یک لیست کامل از جاهای دیدنی گیلان در بهار و تابستان و پاییز و زمستان داشته باشید. در این مقاله مناطق گردشگری گیلان به تفکیک شهرستان را برای شما گردآوری کرده‌ایم. از جنگل‌های گیلان گرفته تا شهرها و روستاهای گردشگری گیلان به همراه عکس و مشخصات و راه‌های دسترسی و آدرس. برای آشنایی با جاهای گردشگری گیلان به همراه عکس و آدرس با سرویس سبک زندگی در مجله کوروش همراه باشید.

 

معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی، سیاحتی و تاریخی استان گیلان

جاهای دیدنی گیلان را نمی‌توان در یک مقاله جای داد. بهترین دیدنی‌های گیلان به همراه عکس و آدرس و شرایط اقامت در آن‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم. از جاذبه‌های طبیعی گیلان گرفته تا تفریحگاه‌های گیلان و مکان‌های گردشگری استان گیلان و پارک‌های گیلان.

 

 

جاذبه های گردشگری و طبیعی گیلان-آستارا

 

 

۱- تالاب استیل (تالاب متحرک) آستارا

 

تالاب استیل آستار از جاذبه های گردشگری گیلان

 

«تالاب استیل آستارا» که برخی به آن «دریاچه استیل» و «دریاچه متحرک» نیز می‌گویند، یکی از مناطق گردشگری و توریستی آستارا و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان است که در ۷ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد. تالاب استیل با مساحت ۱۳۸ هکتار در کنار هتل بین‌المللی واقع شده و فضای سبز اطراف استیل موقعیت مناسبی را جهت اسکان مسافران فراهم آورده است.

 

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌ اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان می‌شود. ضلع‌ غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را به وجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌ های مهم گیلان تلقی می‌شود.

 

از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌‌ترین آن «چینگیر نوک‌ سرخ» است.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

تالاب استیل یکی از مهمترین قطب‌‌های گردشگری در شهر آستارا محسوب می‌شود که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپیناس و همجواری با هتل بین‌‌المللی از جاذبه‌‌های توریستی استان گیلان آن را به یک مکان اقتصادی و گردشگری مهم تبدیل کرده است. سالانه تالاب استیل پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان در این تالاب است.

 

وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به « تالاب درختان شناور» و «تالاب متحرک» هم معروف است.

 

گفتنی است در گویش تالشی، به این «تالاب هستل» به معنای «آبگیر» می‌گویند. در برخی مواقع نادر، مسافرانی که در اطراف دریاچه، چادر زده و استراحت می‌کنند پس از گذشت یک روز شاهد جابجایی آب دریاچه می شوند، به طوری که درختان کوتاه داخل استیل زیر آب رفته و ناپدید می شوند و بعد از مدتی مجددا نمایان می‌شوند.

 

هر چند این پدیده برای مردم محلی عادی بوده و چندان توجهی به آن ندارند اما برای مسافرانی که شاهد جابجایی آب این دریاچه بوده‌اند بسیار حیرت‌انگیز و جالب است. از سال ۱۳۸۴ تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده است.

 

بهترین فصل برای بازدید از تالاب استیل بهار و تابستان است و هر ساله هزاران نفر از نقاط مختلف ایران برای دیدن این تالاب و خرید از بازارهای آستارا، به این شهر سفر می‌کنند.

 

 

۲- باغ پرندگان آستارا

 

باغ پرندگان آستارا از جاهای دیدنی گیلان

 

باغ پرندگان آستارا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گیلان است. باغ پرندگان آستارا کجاست؟ باغ پرندگان در ورودی جاده آستارا ـ رشت در زمینی به مساحت یکهزار و ۵۰ متر مربع احداث شده است که در آن بالغ بر ۳۰۰ پرنده از ۶۰ گونه مختلف وجود دارد. از جمله پرندگان این باغ می‌توان به طاووس، قرقاول، طوطی، مرغ‌های تزیینی، سرسفید کاکلی، امپراتور، بلدرچین، کبک، بلبل، قناری، مینای سخنگو و مرغ عشق اشاره کرد.

 

همچنین از میان قرقاول‌های مونال، فایربک، ترکاپان، سیلور، طلایی، سیونهو، شاهی، پرتغالی، سبز، گردن حلقه‌ای و کالج، گونه فایربک و مونال بیش از همه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. تمام قرقاول‌های مذکور زینتی، خارجی و کمیاب هستند و برخی از آن‌ها مانند مونا و فایربک در گیلان و سطح کشور به ندرت یافت می‌شوند. در هر ماه به طور متوسط حدود ۵۰ گردشگر از کشورهای دیگر از باغ پرندگان آستارا بازدید و اقدام به تهیه عکس و فیلم از گونه‌های کمیاب باغ پرندگان آستارا می‌کنند.

 

 

۳- روستای کوته کومه

 

روستای کوته کومه آستارا از روستاهای گردشگری گیلان

 

« کوته کومه» روستایی کوچک و از جمله روستاهای گردشگری گیلان است که مناظر و  طبیعت شگفت‌انگیزی دارد. یکی از این جاذبه‌ها، «آبشار لاتون» است که لقب بلندترین آبشار گیلان را از آن خود کرده است. این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اِسپنیاس سرچشمه گرفته و به رودخانه‌ی «لَوَندویل» سرازیر می‌شود. در مسیر آبشار، تپه‌های جنگلی بسیار زیبایی وجود دارد.

 

در حاشیه‌ آبشار هم جنگلی بکر و زیبا، با انبوهی از درختان میوه واقع شده که ۹ ماه از سال سر سبز است. «آبگرم»، دیگر مکان مشهور روستای کوته کومه است که در خود روستا واقع شده و گردشگران برای درمان دردهای رماتیسمی، درد مفاصل و رفع ضایعات پوستی از این آبگرم استفاده می‌کنند.

 

این مکان با بهره‌مندی از دوش، حوض، سرویس بهداشتی، آبی سالم و مفید و خانه‌های سنتی و قدیمی و اطاق‌های مجهز کرایه‌ای جهت ارائه خدمات به مسافران عزیز لحظات پر خاطره‌ای را می‌سازد. این روستا در بخش لوندویل، دهستان چلوند واقع شده، و آبشار لاتون نیز در ۶ کیلومتری غرب روستا است.

 

 

۴- روستای گیلده

 

آدرس و مشخصات روستای گیلده از جاهای دیدنی گیلان و آستارا

 

«گیلده» یا «گیلاده» روستایی از توابع استان گیلان و شهرستان آستارا و از جمله جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر گیلان است. گیلده در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری غرب آستارا واقع شده و به طور مستقیم حدود ۵ کیلومتر با مرز کشور آذربایجان و همین حدود را از گردنه حیران فاصله دارد. این روستا با ۱۳۳ خانوار قریب به ۵۸۸ نفر جمعیت دارد.

 

اکثر اهالی این روستا به کار کشاورزی، دامداری و گله‌داری مشغول هستند و سگ‌های بزرگ و قوی هیکل چوپانان گیلده ،به ویژه در سال‌های گذشته، معروفیت زیادی در بین مردم آستارا دارند. جاده گیلده آسفالت است، روستا آب لوله‌کشی از چشمه دارد و آب و هوای آن معتدل است.

 

بیشترین معروفیت این روستا به دلیل توریستی بودن آن و قرار گرفتن در مسیر آبگرم «علی داشی»، «مشه سویی» و «منطقه فندقلو» است، که به همین دلیل سالانه پذیرای هزاران گردشگر از استان‌های مختلف کشور است.

 

 

۵- آبشار لاتون آستارا

 

آبشار لاتون آستار، آدرس و مشخصات و مسیر صعود

 

«آبشار لاتون» در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته و از جمله جاذبه‌های گردشگری مشهور گیلان است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع ترین آبشار گیلان و ایران حساب می‌آید.

 

علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و عریض‌تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی‌نظیر و منحصر به فرد منطقه لاتون و از جمله شگفت‌انگیزترین جاهای گردشگری گیلان است.

 

 

مسیر صعود به آبشار لاتون

 

فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار لاتون حدود ۶ کیلومتر است که در مدت طی این مسافت ۳/۵۵ ساعتی در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می‌شود. در مسیر صعود آبشار تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیباست که در طول مسیر چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و قابل نوشیدن دیده می‌شود. انتهای مسیر دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است. آبشار از فاصله ۵۰۰ متری قابل رویت است.

 

در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی «آسیو شوان» می‌رسیم که تقریباً خالی از سکنه است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است. در حاشیه آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست نخورده گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندوق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کنند. از تنوع جانوری اطراف آبشار نیز می‌توان به گرگ، گراز، خرس (نادر)، جوجه تیغی، اسب، گاو، و غیره اشاره کرد.

 

 

۶- سر چشمه آبشار آستار

 

این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس‌ «اسپینه» سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت روستای کوته‌کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای کاسپین می‌شود.

 

 

مناطق دیدنی گیلان-آستانه‌ اشرفیه

 

جاذبه های گردشگری گیلان و آستانه اشرفیه

 

برخی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان که در منطقه آستانه اشرفیه واقع شده‌اند عبارتند از:

 

 

۱- پل چوبی بندر کیاشهر

 

پل چوبی بندر کیاشهر از جاذبه های گردشگری گیلان و آستانه اشرفیه

 

«تالاب و پل چوبی بندر کیاشهر» از جاذبه‌های گردشگری بسیار دیدنی گیلان و یکی از مراکز توریستی و بکر شهرستان آستانه اشرفیه است. یندر کیاشهر در فاصله ۱۷ کیلومتری آستا‌نه‌اشرفیه است و با رشت تقریباً ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

پل چوبی و تالاب کیاشهر یکی از مناطق دیدنی گیلان است و سالانه گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. این پل چوبی که گردشگران زیادی به خود جذب کرده حدود یک کیلومتر طول دارد که از وسط تالاب بین‌المللی «بوجاق» عبور می‌کند و انتهای این پل به دریا ختم می‌شود.

 

گذر از پل چوبی در محدوده تالاب بندر کیاشهر تصوری متفاوت از زندگی روزمره را به گردشگران القا می‌کند به طوری که انسان در آن خود را متعلق به محیط پیرامونش می‌داند بنابراین هر ساله علاقمندان و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای دیدار از این پل و دیگر جذابیت‌های گردشگری بندر کیاشهر به این شهر سفر می‌کنند.

 

 

مسیرهای ورودی به بندر کیاشهر برای رسیدن به پل چوبی

 

معمولاً بیشتر مسافران از مسیر شهرستان آستانه‌ اشرفیه وارد این شهر می‌شوند ولی از سمت غرب می‌توان از بندرانزلی – زیبا کنار یا لشت نشاء و از سمت شرق می‌توان از لاهیجان – دهشال – لسکوکلایه – لب دریا – امیر کیاسر یا لاهیجان – رودبنه – دهکاء یا لنگرود – چمخاله وارد این بخش زیبای کشور شد.

 

بهترین مسیر از سمت تهران برای رسیدن به بندر کیاشهر بعد از پلیس راه رشت – قزوین و سه‌ راه سنگر و کمربندی لاهیجان به این سمت تغییر مسیر داده و پس از عبور از شهرهای سنگر- کوچصفهان – آستانه‌اشرفیه به بندر کیاشهر خواهید رسید.

 

 

۲- بقعه آقا سید جلال الدین اشرف از جاذبه های گردشگری مذهبی آستانه اشرفیه

 

بقعه آقا سید جلال الدین اشرف از جاذبه های گردشگری مذهبی آستانه اشرفیه

 

«سید ابراهیم‌المرتضی الاصغر» ملقب به «جلال الدین اشرف (ع)»، پسر امام موسی کاظم (ع)، برادر امام رضا (ع) و عموی امام محمد تقی (ع) در سال ۱۸۰ هجری قمری در شهر مدینه منوره چشم به جهان گشود. پدرش امام هفتم شیعیان و مادرش «بانو نجیه» از مردم نوبه و زنگبار بود. بقعه متبرکه سید جلال‌الدین اشرف به عنوان تنها برادر تنی امام رضا (ع) واقع در ۳۵ کیلومتری شهر رشت است. این بقعه یکی از مقاصد زیارتی گردشگران بومی و غیربومی است.

 

 

۳- پارک جنگلی صفرابسته

 

«پارک جنگلی صفرا» بسته دارای طبیعتی بکر و گونه‌های مختلف و متنوع گیاهی است و به همین خاطر از جمله روستاهای گردشگری گیلان لقب گرفته است که طبیعتی بکر و دست نخورده دارد. این مکان که تفرجگاه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود دارای پارکینگ عمومی و انفرادی هم هست. گفتنی است روستای صفرا بسته با هزار و ۲۵۸ نفر جمعیت دارای قدمت تاریخی ۱۵۰۰ ساله است. آدرس این پارک جنگلی گیلان، آستانه اشرفیه روستای صفرابسته است.

 

 

۴- پارک جنگلی کیاشهر

 

معرفی آدرس و مشخصات پارک جنگلی کیاشهر در گیلان

 

در جنوب دریای خزر در استان گیلان جایی که رودخانه خروشان سپیدرود در بندر کیاشهر به این دریا می‌پیوندد، جنگلی کوچک اما دیدنی خودنمایی می‌کند. این محدوده جنگلی ۱۸ هکتاری، امروزه در داخل شهر ساحلی بندر کیاشهر به پارک جنگلی تبدیل شده است. این پارک از شمال به اراضی سایت گردشگری ساحل کیاشهر، از جنوب به بافت شهری، از شرق به دهکده ساحلی و از غرب به نهالستان کیاشهر منتهی می‌شود.

 

عمده پوشش گیاهی این پارک از درختان توسکای ساحلی تشکیل شده است که تقریبا به طور خالص و یکنواخت در سطح پارک در مجاورت جاده و مزارع برنج قرار دارند. در برخی از نقاط آن نیز گیاهان بالا رونده با ساقه‌های در هم پیچیده ضمن ایجاد زیبایی بکر، نمایی از جنگل طبیعی و چشم نواز را به وجود آورده است.

 

قرارگیری پارک جنگلی کیاشهر در کنار مرداب طبیعی، پل چوبی و ساحل دریا منظره‌ای جذاب و دلپذیر را به وجود آورده است که مسافران و گردشگران می‌توانند ساعاتی خوش را در یکی از دیدنی‌ترین جاهای گردشگری گیلان بگذرانند. این همجواری جنگل، مرداب و دریا مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی را در این منطقه به وجود آورده است که اگر بگوییم در خاورمیانه بی‌همتا و در دنیا کم نظیر است سخن به گزاف نگفته‌ایم.

 

در سال‌های اخیر لزوم توجه به گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا و سالم اهمیت پارک جنگلی بندر کیاشهر را در استان گیلان بیش از پیش نمایان ساخته و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر گیلان تبدیل کرده است. اهمیتی که پس از به بهره‌برداری رسیدن پل بزرگ کیاشهر و احیای خط ساحلی دریای خزر نمایان‌تر شده است.

 

 

۵- آرامگاه استاد معین

 

در نهم اردیبهشت ماه ۱۲۹۷هـ . ش در خانواده‌ای از علمای روحانی در رشت پسر بچه‌ای پا به دنیا گذاشت که نام محمد را برای او برگزیدند. یک روز صبح خبری ناگوار از منزل‌شان رسید. مادرش به طور ناگهانی فوت کرده بود. پنج روز بعد پدرش نیز از دنیا رفت. در دبیرستان ملی اسلامی امروزی درس خواند و در ۱۳۰۴ هـ . ش موفق به اخذ تصدیق نامه دوره ابتدایی شد.

 

در سال ۱۳۰۵ با دایر شدن اداره‌‌ای به نام «اداره احصائیه» نام خانوادگی معین را برای خودشان انتخاب کرد. امروز آرامگاه استاد معین به عنوان پدر فرهنگ لغت ایران (بعد از دهخدا) و نویسنده «فرهنگ واژگان معین» در حشمت رود آستانه اشرفیه یکی از مکان‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

 

  آدرس آرامگاه استاد محمد معین: گیلان، آستانه اشرفیه، میدان استاد معین، آرامگاه استاد معین

 

 

املش

 

۱- آبشار سیاه تاش

 

آدرس و مشخصات آبشار سیاه تاش املش از جاذبه های گردشگری گیلان

 

آبشار «سیاه تاش» در ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان املش در بخش رانکوه قرار گرفته است. این آبشار بیش از ۵۰ متر ارتفاع دارد و دیواره سنگی دامنه کوه زیبایی آن‌ را دو چندان کرده است. همه ساله در فصل بهار و تابستان تعداد زیادی از گردشگران، کوهنوردان و دوستداران طبیعت به این منطقه مراجعه و از طبیعت این مکان استفاده می‌کنند.

 

 

جاهای دیدنی گیلان-بندر انزلی

 

۱- کاخ موزه نظامی بندر انزلی

 

آدرس و مشخصات کاخ موزه نظامی بندرانزلی

 

این عمارت زیبا با پنجره‌های بزرگ از شمال به خزر و چشم انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است. اگرچه این موزه نام نظامی بر خود دارد اما بنای زیبا و اشیاء ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه سلاح‌های موجود در آن چیرگی دارد. کاخ موزه نظامی همچون قوی سپیدی در باغ دلگشایی ماوا گزیده و عطر بهار نارنج‌هایش مشام هر دیدار کننده‌ای را نوازش می‌دهد.

 

ساخت این بنا به دست مهندسان ایرانی در سال ۱۳۰۸ در شهرستان بندر انزلی آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید. آدرس این کاخ موزه بندر انزلی، بین دو پل انزلی و پل غازیان است. مدت زمان بازدید از این جاذبه گردشگری گیلان ۱ الی ۲ ساعت است.

 

 

۲- آکواریوم منطقه آزاد انزلی

 

آدرس و مشخصات آکواریوم منطقه آزاد انزلی

 

«آکواریوم انزلی» بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و باغ خزندگان ایران در منطقه آزاد انزلی و از جمله مناطق تفریحگاه‌ها و جاذبه‌های گردشگری گیلان است. این مجموعه تفریحی، دارای بزرگترین تونل آکواریوم کشور به طول ۴۰ متر با انواع ماهیان است.

 

از دیگر امکانات این مجموعه بزرگ گردشگری گیلان می‌توان به سینمای واقعیت مجازی، عکس یادگاری در مقابل پرده سبز، غذا دادن به ماهیان، رستوران و کافی‌شاپ، بولینگ و تکنولوژی فنتستیک گیم لند اشاره کرد. این مجموعه بزرگ در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی قرار دارد.

 

 

۳- حافظیه بندرانزلی

 

آدرس و مشخصات حافظیه انزلی از تفریحگاه‌های گیلان

 

بنای ساختمان «حافظیه انزلی» در سال ۱۳۱۱ شمسی به سفارش شهرداری انزلی در بین درختان سرسبز و زیبا و با چشم‌اندازی به بلوار انزلی و بندرگاه در محوطه حیاط ساختمان شهرداری توسط مهندسان آلمانی ساخته شد. این بنا به شماره ۱۵۱۳ جزو آثار ملی به ثبت رسیده و از جاذبه‌های گردشگری گیلان و تفریحگاه‌های شهر ساحلی انزلی بشمار می‌رود.

 

مساحت کلی این بنا ۷۶ متر مربع است. ستون‌های بلند، دیواره کوتاه نرده‌ای شکل و بامی گنبدی از مشخصه‌های این بنا است. در دو سمت بنا پنج پله کوتاه قرار دارد که شما را به داخل محوطه راهنمایی می‌کند و در مرکز بنا هم تصویر چنگ موسیقایی با موزاییک نقش بسته است. این بنا در نزدیکی شهرداری انزلی، پارک قدس و بلوار ساحلی بندر انزلی قرار دارد.

 

 

۴- موج‌شکن بندرانزلی

 

آدزس و مشخصات موج شکن انزلی از مناطق گردشگری گیلان

 

«موج‌شکن انزلی» نام اسکله‌‌ای در ساحل بندر انزلی استان گیلان و از جمله جاهای تفریحی گیلان در شهر انزلی است. موج‌شکن انزلی برای جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شده بود، اکنون محلی برای تفریح مبدل شده است.

 

تقریبا هر بازدیدکننده از انزلی، یک عکس یادگاری در کنار موج‌شکن انزلی به عنوان یکی از مناطق تفریحی ایران دارد. گردش روی موج‌شکن‌های بندر انزلی و تماشای منظره دریا و بلوار ساحلی انزلی خاطره‌ای فراموش نشدنی برای گردشگران رقم می‌زند.

 

در سال ۱۲۷۴ ساخت «موج‌شکن غازیان و انزلی» آغاز شد و سال ۱۲۹۳ کار ساخت آن به پایان رسید موج‌شکن‌ها روی تیرهای چوبی که در کف دریا تعبیه شده‌اند ساخته شده و در سال‌های اخیر مورد مرمت قرار گرفته‌اند. قبل از این‌که موج‌شکن‌های انزلی احداث شوند کانال مابین انزلی و غازیان همانند خلیجی بود که کشتی‌های تجارتی به منظور تخلیه و بارگیری و یا مصون ماندن از امواج و طوفان دریا در آن‌جا پناه می‌آوردند و در اسکله‌ها پهلو گرفته و یا روی لنگری می‌ایستادند.

 

اما امواج دریا، تا داخل کانال را می‌کوبید و به شناورهای مستقر در خلیج آسیب می‌رساند از این رو نیاز به احداث موج‌شکن‌ها احساس شد و در نتیجه قرارداد این بنای عظیم که از شاهکارهای معماری در نوع خود است نوشته شد. طول موج‌شکن غازیان به عنوان یکی از جاهای گردشگری گیلان ۷۵۰ متر و موج‌شکن انزلی نیز ۵۲۰ متر است.

 

 

مکان های گردشگری گیلان-تالش

 

۱- آبشار زمرد

 

آبشار زمرد تالش؛ از مکان های گردشگری گیلان

 

آبشار «زمرد» واقع در شهر «حویق» استان گیلان یکی از زیباترین آبشارهای ایران و از جمله مکان های گردشگری گیلان است که طبیعت و منظره اطراف آن حسی از آرامش را به بازدیدکنندگان و گردشگران خود القا می‌کند. آبشار زمرد در تمام فصل‌های سال پذیرای گرشگران و کوهنوردان از نقاط مختلف است. آب و هوای این منطقه معتدل بوده و دارای طبیعت کم‌نظیر و موقعیت ممتازی است.

 

آبشار زمرد همواره همچون نگینی در دل جنگل زیبای حویق می‌درخشد. در این منطقه دو آبشار نزدیک هم وجود دارند که به «آبشارهای دوقلو» نیز معروفند. یکی از آن‌ها بزرگ و پرآب بوده و دیگری کوچک و کم آب است. آبشار کوچک پلکانی است و از دو پله آبشار با ارتفاع چهار و هشت متری تشکیل شده است. گفتنی است که ارتفاع آبشار بزرگ حدود ۱۵ متر است.

 

لازم به ذکر است که به دلیل وجود جلبک و امکان لغزش، دسترسی به آبشار اصلی کمی مشکل است و تاکنون چند نفر به خاطر سقوط از آبشار جان خود را از دست داده‌اند. آبشار زمرد در ۴۵ کیلومتری شمال تالش و در ۹ کیلومتری بازار شهر حویق واقع شده است. برای دسترسی به این آبشار باید از شهر حویق به روستای «زمرد» بروید.

 

روستای زمرد بعد از «فتح‌الله محله» قرار دارد. مسیر دسترسی به آبشار از روستای زمرد سراشیبی بوده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان لازم است. اگر خودروی شما مناسب نباشد، بهتر است خودروی خود را در جلوی مسجد یا کنار مدرسه نصر در روستای فتح‌الله محله نگه داشته و بقیه راه را پیاده روی کنید. پیاده روی در مسیر آبشار لحظات خوشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد زیرا در مسیر از تماشای زندگی، معماری، سنت‌ها و لباس‌های تالشی لذت خواهید برد.

 

 

۲- آبشار ورزان

 

آب رودخانه «ورزان» یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه« لیسار» است که از چشمه‌های بالای ییلاق سرچشمه می‌گیرد و هنگام ریزش از صخره‌های عظیم ورزان، آبشار زیبا و دیدنی بلند و مرتفع «ورزان» تشکیل می‌دهد. این آبشار در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. در بعضی از ماه‌های سال دشت‌های شقایق و آلاله اطراف آبشار، این منطقه را دیدنی‌تر می‌کند و به همین دلیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار استان گیلان تبدیل شده است.

 

از آن‌جایی که هوای این ناحیه به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا، خنک‌تر است، گل‌های شقایق ورزان دیرتر از شقایق‌های سوباتان غنچه می‌دهند. در مسیر این آبشار، از مناظر کوه‌های مرتفع، آلاله‌های ظریف و پرچین‌های چوبی لذت خواهید برد. فصل بهار و نیمه‌های پاییز مناسب‌ترین زمان برای دیدن این آبشار است زیرا در این زمان، به‌ ویژه در بهار به علت بارندگی‌های موسمی و آب شدن برف‌ها، آبشار ورزان دارای بیشترین حجم آب نسبت به فصل تابستان است. از سوی دیگر طبیعت پیرامون آبشار نیز زیباتر از هر زمان دیگر است.

 

 

مسیر دسترسی به آبشار ورزان

 

این آبشار در روستای ورزان، ضلع شمال غربی سوئه تون (سوباتان) شهرستان تالش واقع شده و فاصله آن تا سوئه‌تون حدود ۴ کیلومتر است. آبشار ورزان در مسیر نئور تا سوباتان با فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش و ۲۲ کیلومتری جنوب دریاچه نئور اردبیل قرار گرفته است.

 

 

۳- پارک جنگلی گیسوم

 

معرفی مشخصات، آدرس و تاریخچه پارک جنگلی گیسوم

 

یکی دیگر از نقاط دیدنی و مناطق تفریحی و گردشگری گیلان و شهرستان تالش «پارک جنگلی گیسوم» است. مسیری زیبا و دیدنی که درختان سر به فلک کشیده آن تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد.

 

گیسوم، یک منطقه گردشگری – ساحلی فوق العاده زیبا و بی‌نظیر از توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش در استان گیلان در ایران است، این ساحل زیبا به واسطه یک راه آسفالته که از میان انبوهی از درختان عبور کرده به ساحل دریای خزر متصل می‌شود. جاده تالش، شما را در دالانی از زیبایی به سمت بهشت شمال هدایت می‌کند.

 

جنگل گیسوم، جایی است که جنگل و دریا به هم می‌رسند و این سحر طبیعت است که هیجان گیسوم‌گردی را صد چندان می‌کند و چشم شما را به روی یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گیلان باز می‌کند. تالش، یکی از نقاط کمتر شناخته شده خطه شمال است که آن‌جا را باید بی شک، یکی از مقصدهای فوق العاده و بکر گردشگری ایران و از جمله زیباترین بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان دانست.

 

درختان زیبا و سر به فلک کشیده پارک جنگلی گیسوم، تونلی را برای شما در جاده خلق می‌کند که حتی در روزهای آخر پاییز و اوایل زمستان نیز، لوکیشن‌های بی‌نظیر برخی از فیلم‌های نوستالژیک را به ذهن می‌آورد. در جنوب گیسوم، رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد.

 

جنگل گیسوم با مساحتی حدود ۸۰ هکتار، با درختان جنگلی انبوه و گونه‌های گیاهی خاصی که دارد، چشم‌انداز زیبایی را برای گردشگران فراهم می‌کند، این پارک با امکاناتی نظیر پارکینگ در داخل محدوده پارک، وسایل بازی کودکان، ورزشگاه، اردوگاه، پلاژ، هتل، مناطق پیک نیک روزانه، کمپینگ طبیعی، مسیرهای پیاده روی، مجموعه فضاهای جنگلی باقیمانده در ناحیه شرقی، جنگل شمشاد و موزه طبیعی گل و گیاه منتظر حضور گردشگران است.

 

 

پوشش گیاهی جنگل گیسوم

 

در جنگل گیسوم، پوشش گیاهی متنوعی از ۷۶ گونه که متعلق به ۶۶ جنس و ۴۴ خانواده است، در منطقه‌ای جلگه‌ای و سرسبز شاهد هستیم که ۲۱ گونه آن چوبی و ما بقی را گونه‌های علفی تشکیل می‌دهند که نمونه‌هایش را در تالاب انزلی می‌توان مشاهده کرد. یکی از نکات مهمی که در جنگل‌گردی گیسوم باید به آن توجه داشت، انبوه گونه‌های گیاهی به خصوص درختان انجیری است که چشم‌انداز رویایی شگفت‌انگیری را روبروی دیدگان گردشگران و رهگذران قرار می‌دهد.

 

یکی دیگر از جذابیت‌های جنگل گیسوم، ساحل شنی آن است که زیبایی های فراوانی برای ساحل گردها و عاشقان شنا دارد. قدم زدن در ساحل شنی گیسوم و که شن‌های نرمی دارد، هیجان‌انگیر بوده و البته ورزش‌های دریایی مانند جت اسکی نیز، بر این جذابیت‌ها اضافه می‌کند.

 

 

تاریخچه جنگل گیسوم

 

این منطقه توریستی و گردشگری گیلان در حدود پانزده سال پیش با سرمایه‌گذاری شهرداری تالش مورد توجه قرار گرفت و کم کم به یکی از قطب‌های گردشگری گیلان تبدیل شد. امروزه گیسوم در شمال غربی دریای خزر با نمایش طبیعت بدیع و شاهکار خود از سایر مناطق گیلان متمایز و به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران از نظر گردشگران تبدیل شده است.

 

این پارک جنگلی به همراه امکاناتی نظیر پارکینگ در داخل محدوده پارک، وسایل بازی کودکان، ورزشگاه، اردوگاه، پلاژ، متل، هتل، مناطق پیک‌نیک روزانه، مسیرهای پیاده‌روی، و مجموعه فضاهای جنگلی در ناحیه شرقی، همچون جنگل شمشاد و موزه طبیعی گل و گیاه، هرساله پذیرای گردشگران بی‌شماری به ویژه در اوایل بهار و در تعطیلات عید نوروز است.

 

 

۴- ییلاق سوباتان

 

ییلاق سوباتان کجاست؟ 2 مسیر دسترسی به سوباتان کدامند؟

 

«سوباتان» یکی از زیباترین جاهای تفریحی گیلان و ایران است. ییلاقی معروف با دشت‌های وسیع، مراتع سرسبز و دره‌های زیبا. سوباتان جایی است که تا چشم کار می‌کند سر سبزی است و گله‌های وحشی اسب و دام‌هایی که برای چَرا آمده‌اند.

 

بعد از همه این‌ها، کلبه‌های چوبی «خانواده‌های لیساری» است که بهار و تابستان را در آن می‌گذرانند. در سوباتان و در مسیر آبشار آن بازاری محلی بر سر راهتان است که می‌توانید در یکی از رستوران‌هایش بره کباب، کباب بریان و غذاهای محلی میل کنید.

 

 

مسیرهای دسترسی به ییلاق سوباتان

 

مسیر اول: سوباتان در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش در استان گیلان واقع شده است. برای رسیدن به سوباتان قدیمی‌ترین مسیر، جاده جنگلی لیسار به سوباتان است.

 

انتخاب دوم و آسان‌تر این است: از رشت به هشتپر تالش بروید و از هشتپر به سمت جاده اقاولر. البته در هشتپر باید ماشین شخصی‌تان را جایی پارک کنید و با نیسان محلی به سمت سوباتان بروید و در بازار محلی‌اش پیاده شوید.

 

 

۵- پارک جنگلی سیاهداران

 

پارک جنگلی سیاهداران تالش کجاست و چطور برویم؟

 

شهرستان تالش (هشتپر) با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص از یک سو به چشم‌انداز جلگه، شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه‌های پوشیده از جنگل منتهی است، مکان‌ها و جاذبه‌های دلپذیر گردشگری بسیاری دارد که یکی از این مناطق روستای سیاه‌داران است.

 

سیاه‌داران در گذشته دارای درختان بزرگ و سر به فلک کشیده عظیم بلوط بوده‌ که توده عظیم درختان مانع ورود افراد به داخل روستا (جنگل) می‌شد، بنابراین این منطقه به نام منطقه «پوشیده از درختان سیاه» نام‌گذاری شد.

 

بعد از ساکن شدن افراد ییلاق‌نشین آن روستا، به «سیا‌ه‌داران» یا «سیاداران» معروف شد. این منطقه در جنوب غربی شهر تالش واقع شده است که در سال‌های اخیر توسط شهرداری تالش به محدوده‌ای برای گذاران اوقات فراغت و تفریح و یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل شده است.

 

پس از احداث راه و پله گذاری بخش‌هایی از دامنه این تپه در بلندترین نقطه آن تفریحگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی چون رستوران، آلاچیق و سرویس بهداشتی بر‌پا شد و سپس طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنه‌های پوشیده از جنگل تاسیس شده که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجان‌انگیز و جالب است. علاوه بر این در داخل محدوده پس از عبور از مسیر حیاط وحش طبیعی ایجاد شده و حیواناتی مثل آهو و غزال وحشی قابل رویت هستند.

 

آدرس پارک سیاه‌داران:  استان گیلان، جنوب غربی تالش، هشتپر

 

 

شهرهای گردشگری گیلان-رشت

 

 

۱- آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

 

مقبره میرزا کوچک خان از جاذبه های گردشگری گیلان و رشت

 

«آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی» معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب در گورستان سلیمانداراب واقع شده است و از جمله مکان‌های دیدنی رشت و جاذبه‌های مهم گیلان به شمار می‌آید. میرزا کوچک خان یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ و از افتخارات ایران زمین است که با مبارزات آزادی‌خواهانه و جنبش ضد استعماری‌اش که جان عزیز خود را نیز در این راه و برای رفاه حال مردم ایران از دست داد موجب شد تا او به نماد گیلان برای ایرانیان مبدل شود.

 

بنای یادبودی در مقبره میرزا کوچک خان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که طرح آن از معماری اسلامی و سنتی بهره گرفته شده بنا شد که بصورت یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی رایج در معماری سنتی ایران است و به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده آن عمدتا ً آجر، کاشی، سفال و چوب است که همگی از مصالح بومی به شمار می‌رود و تلفیق آن با فضای سبز درختان کهنسال اطراف بنا یادآور جنگل و متناسب با روحیات آزادمنشانه آن شخصیت مبارز است.

 

«یونس» معروف به میرزا کوچک، پسر میرزا بزرگ از مردم رشت و ساکن «استادسرا» در خانواده‌‌ای متوسط در روستای «زیدخ» از توابع فومنات متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه حاجی حسن در صالح آباد رشت و مدرسه جامع گذرانید، سپس به تهران آمد و در مدرسه محمودیه به تحصیل پرداخت.

 

نهضت جنگل به رهبری روحانی مبارز، میرزا کوچک خان جنگلی (۱۲۵۷-۱۳۰۰ه.ش.) و با اندیشه اتحاد دنیای اسلام مدت‌ها به مبارزه علیه استبداد محمدعلی شاه قاجار و استعمار دولت‌های خارجی روس و انگلیس پرداخت. اما نفوذ هواداران کمونیست در سران نهضت و خیانت‌شان علیه نهضت جنگل، باعث شد تا میرزا و یاران وفادارش در حمله نیروهای دولتی رضاخان به اعماق جنگل پناه ببرند. سرانجام میرزا در اثر سرما و برف و بوران کوه‌های گیلوا، جان به جان آفرین تسلیم کرد. دشمنانش سر او را از بدن جدا کردند و برای رضاخان هدیه آوردند.

 

 

۲- بازارچه رشت

 

تاریخچه و آدرس بازار بزرگ رشت

 

«بازار رشت» یا همان «بازار بزرگ شهر رشت» با مساحتی بالغ بر ۲۴ هکتار در بافت قدیمی و مرکزی این شهر قرار دارد و مرکز کلیه فعالیت‌های بازرگانی استان گیلان است. بازار سنتی رشت دارای ۱۴ کاروانسرا است که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. بازار رشت شامل مراکزی همچون میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها است.

 

معماری کاروانسراها و طاقی‌های موجود در بازار رشت یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این بازار است. این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به عنوان کانون‌های بازرگانی رشت ساخته شدند. تعدادی از آن‌ها عبارتند از طاقی‌های بزرگ و کوچک، سعادت و کاروانسراهای محتشم، چینی چیان، ملک و غیره که در ادامه درباره هر کدام توضیحاتی ارائه می‌شود.

 

در گوشه کنار بازار رشت می‌توان جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ فولکلور استان گیلان را یافت که به نوبه خود از جاذبه‌های مهم گردشگری گیلان است. شاید به همین خاطر بازار رشت هنوز هم زیبا، دوست داشتنی و نوستالژیک است به خصوص برای خود رشتی‌ها.

 

بعد از گذشت سال‌ها بازار سنتی رشت و اهالی‌اش (که به اصطلاح «بازار مج» خوانده می‌شوند) همچنان با همان شاخصه‌های گذشته به کار و کسب می‌پردازند و در یک کلام از هر نظر بازار رشت همان بازار سال‌های دور است و مدرنیسم چندان روی سنت‌های آن تاثیر نگذاشته‌ است.

 

روزانه هزاران نفر از ساکنان شهرها و روستاهای مجاور رشت، برای داد و ستد در این بازار حضور می‌یابند. در این بازار علاوه بر محصولات متنوع کشاورزی، کلیه مایحتاج ضروری زندگی روزمره را می‌توان یافت از این رو بازار رشت اگر چه به دلیل فشردگی زیاد با مشکلات عبوری روبروست اما در نوع خود از دیدنی‌‌های مهم شهر رشت به شمار می‌‌رود.

 

گردشگران وقتی به بازار رشت وارد می‌شوند به دنبال خرید سوغات یا کالای مورد نظر در میان تنوعی از رنگ‌‌های زیبای محصولات کشاورزی، انواع ماهی، غذاهای محلی و غیره ساعت‌‌ها به جست‌ و جو می‌پردازند و در کنار آن از کاروانسراهای قدیمی رشت دیدن می‌کنند. در مجموع بازار رشت از جمله جاذبه‌های گردشگری بسیار پرطرفدار گیلان است. بازار رشت در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی قرار گرفته است.

 

 

۳- دریاچه سد سنگر

 

دریاچه سد سنگر از جاذبه های توریستی گیلان

 

«دریاچه سد سنگر» در فاصله ۵/۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سنگر بر روی رودخانه سفیدرود احداث شده است. ساخت سد سنگر در سال ۱۳۴۱ آغاز و در سال ۱۳۴۶ مورد بهره‌‌برداری کامل قرار گرفت. این سد قسمت عمده آب سفیدرود را برای آبیاری شالیزارهای اراضی جلگه‌ای شرق و غرب سفیدرود در دو کانال اصلی سمت راست و چپ تقسیم می‌کند.

 

کانال سمت چپ (غرب گیلان) به طول ۳۰ کیلومتر تا اراضی فومنات و کانال سمت راست (شرق گیلان) به طول ۲۶ کیلومتر تا لنگرود ادامه دارد. این کانال برای ناحیه آستانه، لاهیجان و لنگرود بسیار با ارزش است و به منزله یک سفیدرود کوچک است. مناظر اطراف دریاچه سد سنگر رشت چشم‌انداز بسیار زیبا و دل‌انگیزی دارد که طبیعت ‌دوستان و گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این سد به خصوص در ایام تعطیلات نوروز و سیزده بدر از جمله جاذبه‌های توریستی گیلان برای مردم محلی و گردشگران محسوب می‌شود.

 

 

۴- موزه میراث روستایی گیلان

 

موزه میراث روستایی گیلان + عکس و آدرس و تاریخچه آن

 

«موزه میراث روستایی گیلان» موزه‌ای در پارک جنگلی سراوان رشت در استان گیلان است. این موزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ بزرگراه خلیج فارس (جاده رشت – تهران) ساخته شده است.

حتما بخوانید  10 رستوران اکسپو دبی 2020 با بهترین سرآشپزهای دنیا

 

فاز مطالعات مقدماتی این موزه از اوایل سال ۱۳۸۱ خورشیدی آغاز شد و در اردیبهشت ۱۳۸۴ اولین کارگاه این طرح (حوزه فرهنگی و معماری جلگه شرق سپیدرود) راه‌اندازی شد. قرار است بناهای ۹ روستای اصیل استان که نمادهای معماری اصیل گیلان در آن‌ها نمایان است واچینی شود و سپس در محل این موزه دوباره‌چینی شود.

 

از این تعداد روستا، یک روستا در جلگه شرقی گیلان یعنی لاهیجان و رودبنه و روستای دوم مربوط به جلگه مرکزی رشت است. روستای سوم مربوط به فومن است. دیرینگی بناهای موجود در سایت موزه از ۶۵ تا ۱۸۰ سال است. در این موزه نوع زندگی، کار، مسکن و صنایع دستی بومی گیلان به نمایش درمی‌آید.

 

فکر تأسیس موزه، پس از زمین لرزه‌ی خرداد ۱۳۶۹ گیلان که روند تخریب بناهای سنتی را شدت بخشید، شکل گرفت. اما فاز مطالعات مقدماتی آن، از اوایل سال ۱۳۸۱ آغاز شد. ابتدا، مطالعات گسترده جهت مکان‌یابی مناسب برای اجرای پروژه انجام شد. پس از بررسی‌های فراوان، پارک جنگلی سراوان، به علت دارا بودن توپوگرافی مناسب و مشابه گیلان، دسترسی آسان و وجود تأسیسات زیربنایی مناسب به عنوان محل اجرای پروژه انتخاب شد.

 

در همان زمان، آموزش نیروهای مورد نیاز انجام گرفت. بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به طور متوسط به ۱۵۰ سال می‌رسد. هدف موزه‌ی میراث روستایی گیلان، تنها انتقال بناهای روستایی نیست، بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته است. در این مجموعه، علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، سایر عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و غیره هم به نمایش درخواهد آمد.

 

 

۵- پارک ملت رشت

 

پارک ملت رشت از دیدنی های گیلان + عکس و آدرس

 

«پارک ملت رشت» بعد از باغ محتشم (پارک شهر) بزرگترین پارک رشت و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان به شمار می‌آید. این پارک با مساحت صدو بیست هزار متری خود در منطقه سه شهر رشت در بلوار شهید انصاری، سه راه کانادا واقع شده است و در سال ۱۳۷۸ پس از طراحی و بازسازی یکی از باغ های قدیمی رشت به نام «سیاه باغ» به عنوان بوستان ملت افتتاح شد و با سکوها و امکان برپایی چادرهای اقامتی، مکان مناسبی برای گردشگران خواهد بود.

 

درختان این پارک اغلب قدیمی بوده و جذابیت فراوانی برای بازدیدکنندگان آن به عنوان یکی مکان‌های تفریحی گیلان به همراه دارند. برخی از امکانات این پارک زیبا شامل امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی نظیر زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، وسایل ورزشی همگانی، آبنمای موزیکال، ساعت آفتابی از نوع قطبی و به شکل کتاب و قلم، وسایل و زمین بازی کودکان، برکه طبیعی زیبا همراه با ۲ فواره بلند و پرندگان و ماهی‌های درون این برکه، نمازخانه و مبلمان پارکی و غیره است.

 

بد نیست بدانید که مکان «انجمن نجوم ثاقب» استان گیلان نیز در این پارک واقع است. در سال ۱۳۸۱ نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران در این پارک نصب شد و در همان سال یک مجتمع آکواریومی که دارای ۶۸۰ قطعه از ماهیان کمیاب تزیینی شمال و جنوب کشور و ۲۸ قطعه خرچنگ بود دراین پارک به بهره‌برداری رسید. پارک ملت رشت یکی از مراکز ورزش همگانی صبحگاهی در رشت بوده که همه روزه افراد زیادی را برای ورزش همگانی به داخل پارک می‌کشاند.

 

در سمت چپ ورودی پارک ملت رشت در بلوار انصاری یک خانه سنتی روستایی بسیار زیبا ساخته شده که به‌عنوان مرکز اطلاع رسانی گردشگران از آن استفاده می‌شود و مکانی برای برگزاری برخی از جشن‌ها و مناسبت‌ها است. همچنین این پارک دارای کمپینگ بزرگی برای مسافران است که همواره در فصول مختلف، به خصوص تعطیلات پذیرای مسافران بیشماری از سراسر کشور می‌باشد. برای آبیاری این پارک از سیستم بارانی و در برخی قسمت‌ها از شیوه دستی استفاده می‌شود.

 

 

۶- ساحل حاجی بکنده

 

ساحل حاجی بکنده کجاست + آدرس و مسیر دسترسی

 

منطقه ساحلی «حاجی بکنده» رشت از توابع بخش خشک‌بیجار در ۹ کیلومتری شمال شرقی این شهر و ۳۲ کیلومتری رشت قرار دارد. این منطقه به مساحت تقریبی ۱۰۰ هکتار، در حوزه ساحلی و جلگه‌ای در لیستت مناطق مصوب طبیعت گردی گیلان ثبت شده است.

 

ساحل حاجی بکنده بکر و مستعد توسعه گردشگری ساحلی و دریایی گیلان است. به خصوص وجود سواحل همجوار از جمله جفرود و منطقه آزاد انزلی بر ارزش‌های این منطقه ساحلی رشت می‌افزاید و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل کرده است.

 

حاجی بکنده یک دهستان در استان گیلان در بخش خشکبیجار است. این دهستان مرکز روستاهای منطقه است. حاجی بکنده در سال‌های اخیر به خاطر طبیعت دریا، ساحل شنی، امکان انجام ورزش‌های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید (پره صیادی) گروهی و زمستانی، خرید ماهی تازه از صیادان و ده‌‏ها جاذبه دیگر، به یک منطقه گردشگری بالفعل تبدیل شده است و مردم زیادی از ساحل حاجی بکنده دیدن می‌کنند. در این ساحل ماسه‌هایی وجود دارد که آن را مناسب ورزش فوتبال‌ ساحلی می‌کند.

 

به علاقمندان دیدن رودها، باید یادآور شد رودخانه امین آباد در شرق و رودخانه حاجی بکنده در غرب روستا جریان دارد و پس از عبور از حاشیه روستا به دریای خزر می‌ریزد. از بومیان می‌توانید نحوه دسترسی به رود و تالاب منطقه را جویا شوید.

 

حاجی بکنده دارای مکان‌های اقامتی متعددی است که با قیمت‌های مناسب در اختیار گردشگران است. از مکان‌های اقامتی ساحلی گرفته تا داخل خود دهستان، این مکان‌های اقامتی در ساحل به صورت پلاژها و دکه‌ها و در داخل دهستان به صورت خانه‌های ویلایی و سوئیت‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

درآمد اکثر روستاییان، از فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری، صیادی و خدماتی تأمین می‌شود. محصول عمده زراعی روستای حاجی بکنده، برنج است ولی باقلا، خیار و کدو نیز در این روستا به عمل می‌آید. صیادی از دیگر فعالیت‌های اقتصادی مردم روستا است که زیر نظر سازمان شیلات به صید انواع ماهی‌های سفید، کپور، آزاد، سیاه کولی، کاس کولی، کیلکا و نیز به صید ماهی‌های خاویاری مانند فیل ماهی، چالباش و ازون‌برون می‌پردازند.

 

روستا حاجی بکنده از طریق شهر خشکبیجار و شهر رشت با جاده‌ ای مناسب قابل دسترسی است.

 

 

۷- دریاچه سد خاکی سقالسکار

 

آدرس و مشخصات دریاچه سد خاکی سقالسکار از جاهای تفریحی گیلان

 

سقالکسار روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در ۱۵ کیلو متری جنوبی دهستان لاکان قرار دارد. «دریاچه سد (خاکی) سقالکسار» از ریزش‌‎های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می‌شود ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۶۴ متر، طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است.

 

واژه «سقالکسار» به معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است. مساحت این دریاچه به عنوان یکی از جاهای تفریحی گیلان ۱۵ هکتار است.

 

روستای سقالکسار با چشم اندازی زیبا، سرشار از سکوت دریاچه‌ای است که انبوهی از درخت‌های جنگلی سر به آسمان کشیده آن را احاطه کرده است. سقالکسار غیر از این دریاچه، جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد، شغل اکثر مردمان این روستا کشاورزی است. مزارع برنج و بوی شالی و خوشه‌های طلایی رنگش در فصل بهره‌برداری از برنج جلوه‌ای خاص به این روستای خوش آب و هوای گیلان می‌دهد و گفتنی است دریاچه سد سقالکسار در هر فصلی زیبایی‌های‌ خاص خودش را دارد و از جمله مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری گیلان است.

 

 

طرح جالب روستای سقالکسار برای پاکیزگی طبیعت

 

پاکیزه‌گی روستا سقالسکار یکی از ویژگی‌های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزه‌گی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستا است مبنی بر این‌که در هنگام ورود یک کیسه زباله به مسافران می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند این اقدام موجب شده وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

 

 

۸- موزه گنجینه رشت

 

آدرس و مشخصات موزه گنجینه رشت

 

ساختمان «موزه رشت» یا همان «موزه گنجینه رشت» بنایی است با قدمتی ۷۰ ساله در زیر زمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۵۶۰ متر مربع درسبزه میدان – خیابان طالقانی (بیستون) رشت واقع شده است. موزه رشت در گذشته به میرزا حسین‌خان کسمایی یکی از یاران میرزا کوچک‌خان جنگلی تعلق داشت، در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی وزارت فرهنگ و هنر موزه را خریداری کرد و پس از تعمیرات لازم برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد.

 

این موزه بعد از پیروزِی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۷۶ با نام موزه شهر زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد و با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور این ساختمان در اختیار مدیریت برنامه‌ریزی موزه‌ها و نمایشگاه‌ها قرار گرفت و پس از مرمت اساسی در ۱۰ مهر ماه ۱۳۶۷ بازگشایی شد این موزه از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است.

 

 

بخش مردم شناسی موزه رشت

 

غرفه‌های مربوط به این بخش در طبقه اول موزه قرار دارد که به مواردی از زندگی روزمره مردمان محلی و مشاغل آن‌ها می‌پردازد. در غرفه‌ای دیگر به انواع وسایل تدخین (دخانیات)، وسایل پیرایش و پزشکی، وسایل مورد نیاز حمام، کارگاه سراجی (زین‌سازی)، ابزار و وسایل روشنایی و ظروف گوناگون، غرفه سفالگری و کارگاه مربوط به آن، انواع گلیم‌های محلی، فرش‌های تاریخی هم‌چنین قراردادها و وقف نامه‌های مربوط به دوره قاجاریه نیز در این سالن به دیوارها نصب شده و یا درون ویترین‌های دیواری جاسازی شده‌ است.

 

 

بخش باستان شناسی موزه رشت

 

بخش باستان شناسی موزه رشت در زیرزمین ساختمان قرار داد و مُعّرف عظمت و شکوه باستانی این خطّه و فرهنگ مردمان آن است. بخش باستان شناسی دارای ۲۸ ویترین شیشه‌ای دو طبقه، و ۱۱ ویترین دیواری است.

 

قدیمی‌ترین اشیاء این بخش‌ها شامل پیکان‌های سنگی متعلق به منطقه پیرکوه است که از حفاری‌های غیر مجاز کشف شده و قدمت آن‌ها ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده می‌شود. برخی از آثار پیش از اسلام موزه‌ی رشت حاصل اکتشافات باستان شناسی استان و برخی دیگر به سایر نقاط کشور تعلق دارد و به منظور شناخت و تبادل فرهنگی در این بخش قرار گرفته‌اند اشیاء سفالی این بخش بیشتر به صورت ظروف و گاه به صورت حیواناتی نظیر گاو و قوچ و پرنده است.

 

اشیاء زینتی مانند سنجاق‌ها، دستبندها، انگشتر، گوشواره و گردنبند و اشیاء رزمی مفرغی مانند خنجر، کارد، شمشیر، پیکان است. ظروف مفرغی چون پیاله، ملاقه و جام نیز در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

 

 

جاذبه‌های گردشگری گیلان-رضوانشهر

 

۱- ویسادار

 

آدرس و مشخصات موزه گنجینه رشت

 

«آبشار ویسادار» به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعت ایران و سومین آبشار مرتفع استان گیلان شناخته می‌شود و به همین دلیل سالانه بسیاری از علاقه‌مندان طبیعت را به سوی خود می‌کشاند. فرم لایه لایه و صخره‌های دیواره‌های دو طرف رودخانه در بالا و پایین دست آبشار جلوه‌ای دو چندان به طبیعت آن داده است.

 

این آبشار گودالی بزرگ و به شکل نیم دایره ایجاد کرده است؛ تابش نور از دهانه گودال به داخل آن و شنیدن پژواک صدای آب، صحنه‌هایی نفس‌گیر خلق می‌کند. بر بلندای آبشار ویسادار بر روی صخره‌های لایه لایه آن، می‌توانید ساعت‌ها بنشینید و از تماشای منظره شگفت‌انگیز پیش‌رویتان، که ترکیبی خیال‌انگیز از جنگل، رودخانه و جنب و جوش آبشار است لذت ببرید.

 

ویسادار در هیاهو و خروش همیشگی خود، آرامشی ژرف دارد، در نزدیکی این آبشار درختی وجود دارد که برخی آن را «درخت هزار ریشه» می‌نامند و دلیل این نامگذاری وجود ریشه‌هایی است که از دل خاک بیرون آمده‌اند و تصویری خاص به خود گرفته‌اند.

 

یک پل فلزی نیز روبروی آبشار تعبیه شده که امکان تماشا کردن این آبشار زیبا را برای گردشگران فراهم کرده است. آبشار ویسادار در مسیر رودخانه لومیر ایجاد شده است و از جمله زیباترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود.

 

 

۲- قلعه امیر ساسان

 

این قلعه در «ییلاق ارده» شهرستان رضوانشهر واقع است که در زمان‌های دور اقامتگاه ییلاقی حاکمان «تالش‌دولاب» به شمار می‌آمد. در فصل تابستان ییلاق‌های این منطقه بخش بزرگی از ساکنان روستاهای جلگه‌ای بخش «پره سر» را در خود جای می‌داد و بدین لحاظ این قلعه در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری گیلان واقع شده است. درباره مشخصات و ویژگی‌های این قلعه تا کنون مطالعه‌ای انجام نپذیرفته است و امروز شکل اصلی قلعه به دلیل بی‌توجهی از بین رفته است.

 

 

۳- پل آجری و تاریخی پونل

 

 

قدمت پل آجری و تاریخی «پونل» به زمان صفویه باز می‌گردد و مانند دیگر پل‌های دوران حکومت «شاه عباس صفوی» از سنگ و آجر ساخته شده است. این پل که در چهارده کیلومتری جاده رضوانشهر به تالش قرار دارد، دارای سی‌متر طول و یک دهانه بزرگ با طاق جناقی و عرض دو و نیم متر و جان‌پناهی به ارتفاع چهل سانتی‌متر است. قابل ذکر است که کف گذرگاه پل آجری و تاریخی پونل، سنگفرش شده است.

 

 

۴- ییلاق زندانه

 

آدرس و مشخصات ییلاق زندانه از جاذبه های گردشگری گیلان

 

«ییلاق زندانه»، با ساکنان گرم و مهربانش، می‌تواند مکان مناسبی برای چند روز توقف کوتاه و سپری کردن لحظاتی آرام و رویایی باشد که برای رفتن به آن ابتدا باید از رشت به رضوانشهر بروید و سپس از آن‌جا به سمت پونل و در ادامه جاده‌ی پونل به خلخال رفته و حدود ۴۵ کیلومتر را در دل کوه‌های زیبای جنوب غرب گیلان طی کنید.

 

زندانه در ارتفاعات قرار دارد، به همین علت پوشیده از مراتع سرسبز و زیباست. جمعیت زندانه در فصول پاییز و زمستان بسیار کمتر می‌شود. این روستا هنوز دارای برق نیست و ساکنین آن‌جا از موتور برق برای مصارف برقی استفاده می‌کنند. گرچه با بودن چراغ‌های گازی و نفتی برای روشنایی شاید حتی نیازی به برق نیز نباشد.

 

ساکنین زندانه جدا از چراغ‌های گازی از هیزم برای گرما و گاه پخت‌و‌پز استفاده می‌کنند. بنابراین در سرمای ارتفاعات می‌توانید در داخل کلبه‌های دنج این مکان و در کنار بخاری هیزمی لحظات دوست‌داشتنی را در یکی از زیباترین مناطق گردشگری روستایی گیلان تجربه کنید.

 

 

مکان‌های تفریحی گیلان-رودبار

 

۱- جنگل نقله بر

 

«جنگل نقله‌بر» روی کوهپایه‌های سرسبز و خوش آب و هوای استان گیلان واقع شده است. جنگلی انبوه از سبزی و آرامش که در آن می‌توانید ساعت‌ها از جنگل‌پیمایی و تماشای مناظر اطراف لذت ببرید. جنگل نقله‌بر در نزدیکی روستای رستم آباد شهرستان رودبار قرار گرفته است. در ابتدای مسیر ورود به جنگل بایستی در مسیر تقریبا شیب‌داری پیاده‌روی کنید تا به جنگل انبوهی قدم بگذارید.

 

این جنگل از جمله جاهای دیدنی گیلان و دارای گونه‌‎های متنوع گیاهی و جانوری است. تعداد زیادی از درختان آزاد، انجیلی، ممرز، بوته‌هایی شامل ازملک، پاپیتال، سرفیلی و … در اینجا به چشم می‌خورد پرندگان این جنگل نیز شامل توکای سیاه، قمری خانگی، چرخ ریسک بزرگ، کمرکولی جنگلی و غیره هستند با قدم زدن در این منطقه‌ی سرسبز، شانس دیدن پستاندارانی چون اشگول، شغال، گراز و … را نیز خواهید داشت چشم‌انداز زیبای رودخانه بزرگ سفید‌رود در پایین دره و قله درفک از جنگل نقله‌بر تماشایی است.

 

 

راه دسترسی به جنگل نقله بر:

اگر از شهر رشت به مسیر جاده رشت به قزوین حرکت کنید پس از مسافتی حدودا ۴۵ کیلومتری به روستای سرسبز رستم آباد رودبار می‌رسید. از آن‌جا به سمت دهستان نقله‌بر حرکت کنید و پس از طی چند کیلومتر به جنگل زیبای نقله بر می‌رسید.

 

 

۲- روستای داماش

 

معرفی و آدرس روستای داماش از مناطق گردشگری گیلان

 

«داماش» روستایی زیبا و از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در ۱۳۰ کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است داماش گیلان در گذشته صرفاً جنبه ییلاقی داشته ولی امروزه به سکونتگاهی دائمی و البته یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل شده است.

 

قرارگیری داماش در ارتفاعات رشته کوه البرز باعث شده که داماش مناظری دیدنی و آب و هوای عالی داشته باشد، ولی به همین علت هم، این روستا فاقد اراضی هموار برای محصولات کشاوری است. بنابراین، عموم مردم این روستا که به زبان «تاتی» صحبت می‌کنند، از طریق باغداری، دامداری و یا ارائه خدمات به گردشگران امرار معاش می‌کنند.

 

یکی از جاذبه‌های روستای داماش رویش گل «سوسن چلچراغ» در این منطقه است. این گل برای نخستین بار توسط یکی از محققان کشف شد و در سال ۱۳۵۴ توسط اداره کل محیط زیست استان گیلان به عنوان یک اثر ملی نادر ثبت شده و در فهرست میراث طبیعی قرار گرفته است.

 

سازمان محیط زیست اطراف این زمین را حصار کشی کرده و از آنجا که این منطقه جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور است هرگونه بهره‌‌برداری از آن تنها با مجوز رسمی از دفتر وزارت و بازرسی سازمان محیط زیست کشور ممکن خواهد بود.

 

«سوسن چلچراغ» که گونه‌های تیره سوسن است، تنها ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر ارتفاع دارد. این گل بسیار کمیاب است و تنها در اطراف روستای داماش در ایران و لنکران؛ در جنگل‌های هیرکانی از جمله در ارتفاعات کلاردشت، املش، اسالم، درفک و .. و همچنین در جمهوری آذربایجان می‌روید.

 

جاذبه دیگر این روستا «آب معدنی» طبیعی آن است و خیلی از گردشگران برای همین منظور به داماش سفر می‌کنند. به همین دلیل هم کارخانه آب معدنی داماش در این روستا تاسیس شده است و فعالیت می‌کند.

 

اغلب اهالی داماش همچنان از لباس‌های محلی خود استفاده می‌کنند. پوشیدن لباس محلی به خصوص در مراسم و جشن‏‌های روستا مانند مراسم عروسی و جشنواره گل سوسن چلچراغ عمومیت بیشتری یافته است. جوراب و گلیم جزو بخش بزرگی از صنایع دستی این روستا را شامل می‌شود.

 

غذاهای محلی روستای داماش گیلان نیز شامل “سیاه قاتق” یا فسنجان گیلانی (ترکیبی از گردوی کوبیده، گوشت مرغابی یا انواع دیگر مرغ‏‌ها و گاهی گوشت قرمز، رب انار)، قیمه پلو و انواع کباب مانند کباب ششلیک، کباب کوبیده، کباب برگ و کباب چنجه است که در خانه‏‌ها و رستوران‏‌های روستا تهیه و به مشتریان عرضه می‏‌شوند.

 

 

۳- دریاچه ویستان بره‌سر

 

دریاچه ویستان بره سر رشت کجاست؟ آدرس و مشخصات + عکس

 

دریاچه «ویستان بره‌سر» یکی از جاذبه‌های طبیعی گیلان و جزو مناطق نمونه گردشگری منطقه «خورگام» رودبار محسوب می‌شود که در بهار و تابستان مورد توجه گردشگران وطبیعت‌گردان بیشماری از سراسر ایران است.

 

این استخر با داشتن محیطی مفرح و سالم در دل جنگل، دارای گونه‌های مختلف از پرندگان و انواع آبزیان است و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان به حساب می‌آید. این دریاچه به‌طور طبیعی بر اثر زلزله به وجود آمده و دارای یک موقعیت عالی و مناظر چشم‌نوازی است. دریاچه ویستان فاقد رود دائمی است و از سرازیر شدن آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی ایجاد شده است.

 

پوشش گیاهی منطقه شامل بید، بلوط و راش، زالزالک و گیاهانی چون گل گاوزبان، لاله کوهی، شیرین بیان است. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و قرار گرفتن دریاچه در دره برای فصول گرم سال پیشنهاد می‌شود و امکان ماهیگیری در دریاچه وجود دارد اما ماهیان زینتی قرمز بیش از سایر ماهیان خودنمایی می‌کنند، وسعت دریاچه در حدود ۴ هکتار است و طولی در حدود ۲۳۰ متر و عرضی در حدود ۱۰۰ متر دارد.

 

 

۴- دریاچه عروس

 

دریاچه عروس کجاست؟

 

«حلیمه‌ جان» روستایی از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار در استان گیلان است. اینجا یکی از زیباترین مکان‌هایی است که بدون شک اگر یکبار به آن‌جا بروید هرگز پشیمان نخواهید شد. «دریاچه عروس» در دل روستای حلیمه جان قرار گرفته است.

 

چه زمانی به دریاچه عروس سفر کنیم؟

 

بهترین زمان سفر به دریاچه عروس تابستان است. ممکن است تصورتان این باشد که در تابستان هوا گرم است و سفر خوش نمی‌گذرد اما این‌بار خیال‌تان راحت؛ دریاچه عروس و روستای حلیمه‌جان در تابستان هم آب و‌هوای خنکی دارد. پس کوله سفرتان را ببندید.

 

از چه مسیری به دریاچه عروس برویم؟

 

از اتوبان تهران به قزوین خواهیم رفت و در ادامه مسیر از منجیل و رودبار عبور خواهیم کرد و مسیرمان را به‌سوی توتکابن ادامه می‌دهیم و وارد خروجی حلیمه‌جان خواهیم شد.

 

دیدنی‌های دریاچه عروس چیست؟

 

قطعا دیدن طبیعت هر کسی را به وجد می‌آورد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که طبیعت بکر و هوای عالی ‌حال‌تان را خوب می‌کند، این‌جا مخصوص شما است. اگر اطراف دریاچه قدم بزنید این سوال ممکن است برایتان پیش بیاید که چرا این رودخانه دو رنگ است؟

 

دو رنگ بودن رودخانه و سبزی روی آب به خاطر وجود جلبک‌ها است. این جلبک‌ها ظهر با وزیدن باد کنار می‌روند و دریاچه دو رنگ می‌شود به همین دلیل دریاچه عروس تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان شده است. پیشنهاد می‌کنیم تا می‌توانید از سکوت دریاچه و روستا لذت ببرید.

 

 

۵- روستای شهران

 

اطراف گیلان کجا بریم؟ مشخصات و آدرس روستای شهران

 

اطراف گیلان کجا بریم؟ «روستای شهران» در استان گیلان شهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکات واقع شده است. فاصله تقریبی روستای شهران از مرکز استان یعنی رشت، در حدود ۴۵ کیلومتر است. اهالی این روستا افرادی سختکوش و مهربان هستند. در حال حاضر به دلیل مهاجرت‌های شهرنشینی انجام شده از تعداد ساکنان آن کاسته شده اما در حدود دو دهه قبل تعداد قابل توجهی از افراد در روستا سکونت داشتند.

 

شغل اصلی روستائیان دامداری و کشاورزی است و روستا از نظر مناظر طبیعی بسیار زیباست. پوشش گیاهی منطقه جنگلی و دارای کوه و دره و رودخانه است. این روستا به سه قسمت داخلی تقسیم شده که از طریق دوشاخه رودخانه و در نهایت اتصال آن دوشاخه به هم این سه منطقه شکل گرفته است.

 

ناحیه اول به «شهران محله» معروف است که تمرکز جمعیت در آن ناحیه از سایر نقاط بیشتر بوده که در قسمت شمال شرقی روستا واقع شده است. ناحیه دوم به «ویاب محله» معروف است که در قسمت شمال غربی روستا واقع شده و ناحیه سوم به «پایین محله» معروف است که در قسمت جنوبی روستا قرار دارد.

 

در هر یک از مناطق شرقی و غربی ذکر شده یک رودخانه جریان دارد که در جنوب روستا به یکدیگر پیوند خورده و در نهایت به رودخانه معروف سفیدرود وارد می‌شوند. این روستا دارای دو مسجد در دو قسمت مناطق شرقی و غربی است و دارای یک مدرسه ابتدایی به نام ۱۳ آبان است.

 

 

مسیر دسترسی به روستای شهران:

 

برای رسیدن به روستای شهران که از روستاهای گردشگری گیلان است پس از پشت سر گذاشتن رودبار و وارد شدن به اتوبان قزوین به رشت، باید مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر را سپری کرده و وارد جاده روستایی شوید که شما را به سمت روستای شهران و سایر روستاهای نزدیک به آن هدایت می‌کند.

 

 

۶- ییلاق سلانسر

 

جاذبه های گردشگری گیلان؛ چطور به ییلاق سلانسر برویم

 

«سلانسر» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار و یکی از زیباترین ییلاقات رودبار است. ییلاق سلانسر در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در دامنه این ییلاق درختان تنومند و بزرگ و در بلندای آن علفزارهای زیبایی وجود دارد.

 

روستای گردشگری سلانسر تابستان‌های بسیار خنک دارد و ارتفاع زیاد و طبیعت همیشه مه گرفته آن از زیبایی‌های دیگر این ییلاق است سلانسر از زیباترین ییلاقات منطقه رودبار است، سلانسر در ارتفاعات شهر رستم‌آباد قرار گرفته است و نزدیک‌ترین منطقه‌ی توریستی و گردشگری به مرکز گیلان است.

 

 

شهرهای دیدنی گیلان-رودسر

 

۱- آبشار سجیران

 

طبیعت دلپذیر «رودسر» در حقیقت مجموعه‌ای از شاهکارها و جلوه‌های بدیع و زیبا است که از آمیزش طبیعت ساحلی خزر با کوهستان‌های جنگلی و سرسبز، مراتع پرگل و رودخانه‌های متعدد به وجود آمده است. «آبشار سجیران» در بیست کیلومتری جنوب رحیم آباد، یکی از جلوه‌های ویژه طبیعت این منطقه و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان است که از به هم پیوستن چشمه‌های زلال و متعدد آن به وجود آمده است.

 

این آبشار در دامنه‌های غربی کوه سماسوس قرار گرفته و مسیر دسترسی به آن از کلاچای و رحیم آباد، مابین رودسر و رامسر می‌گذرد. این آبشار و سه آبشار در منطقه نمونه ملی گردشگری سجیران زیاز قرار دارند و ارتفاع آن به بیش از ۶۰ متر می‌رسد. سجیران، روستایی از توابع دهستان اشکورسفلی بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است.

 

«غار سجیران» در اوایل سال ۱۳۸۲ توسط کارشناسان سازمان گیلان شناسایی و مستندسازی شده و با شماره ۱۰۷۱۱ در تاریخ دوم بهمن ماه سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

داده‌های فرهنگی حاصل از بررسی‌های ابتدایی توسط هیات در غار سجیران شامل قطعات سفال مربوط به عصرآهن و استخوان است. وجود لایه‌های مختلف ارزشمند فرهنگی و باستانی با توجه به یافته‌های مذکور محتمل به نظر می‌رسد. پاسخ به پرسش‌های متعدد و دست‌یابی به اطلاعات بیشتر مستلزم انجام مطالعات میدانی باستان شناختی و به‌ویژه کاوش در این غار است.

 

 

۲- جواهر دشت

 

آدرس و مشخصات روستای جواهر دشت گیلان

 

بخشی از خطه سرسبز شمال، دریاست و جنگل‌های انبوه سبز که با پوشش گیاهی متنوع چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و بخشی دیگر روستاهای ییلاقی مرتفع با هوایی تگری که حال آدم را در اوج گرمای تابستان جا می‌آورد، روستاهای گردشگری گیلان که در بالاترین نقطه ممکن قرار دارند و همیشه ابرها مهمان خانه‌هایشان هستند.

 

این گونه روستاهای ییلاقی در ایران کم نیستند تعداد بسیاری از آن‌ها در بین رشته کوه‌های زیبای البرز و در اطراف قله‌های زیبای آن محصور شده‌اند. یکی از این ییلاق‌ها، روستای «جواهردشت» است که بدون شک نام جواهر برازنده این دشت زیبا است و اتفاقا از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است.

 

شاید اولین بار که نام این مکان را می‌شنوید آن را با روستای «جواهر‌ده رامسر» اشتباه بگیرید، اما جواهردشت روستایی است بسیار باصفا که در ارتفاعات استان گیلان جا خوش کرده و منتظر است تا مسافرانش را به جرعه‌ای آرامش دعوت کند.

 

ترکیب بی‌نظیر سقف رنگی خانه‌ها، دشت سبز مخملی، زمین‌های زیر کشت سیب زمینی و ابرهای سپید رنگ که در هوای آن جا غلت می‌خورند این روستا را به یکی از مقاصد گردشگری گیلان در فصول گرم بدل کرده است.

 

 

۳- چشمه دمکش

 

آدرس و مشخصات چشمه دمکش چابکسر از جاذبه های گردشگری گیلان

 

روستای «فکجور» دارای ۳۰ الی ۴۰ خانوار زحمتکش و خونگرم و مهمان‌نواز است که به کشاورزی مشغول هستند و عمده محصول آنان مرکبات است. از جمله آثار معروف و دیدنی این روستای تفریحی و گردشگری گیلان چشمه‌ای است که از سال‌های بسیار دور به «چشمه دمکش» معروف بوده است.

 

این چشمه در زیر درخت کهن‌سالی از گونه افرا واقع شده که از داخل گودال بزرگی که در زیر آن وجود دارد، آب به صورت گردابی بیرون می‌ریزد و آمدن آب چشمه دم به دم است یعنی گاهی چند ساعت و حتی چند روز خشک است و آبی ندارد گاهی هم چند روز به طور مستمر آب دارد.

 

نسیم خنکی که همیشه قبل از آمدن آب چشمه می‌وزد از ویژگی‌های جالبی است که مردم از آن یاد می کنند قبل از اینکه آب بالا بیاید دو نسیم خنک در فاصله چند دقیقه می‌وزد و به این ترتیب اهالی متوجه بالا آمدن آب می‌شوند.

 

از نکات جالب دیگری که در این منطقه وجود دارد این است که حدوداً ۴۰ متر بالاتر از این چشمه، چشمه‌ای دیگر وجود دارد که به صورت طبیعی و ممتد آب می‌دهد به گفته اهالی محل گاهی ۴۸ ساعت هم آبی در چشمه دمکش دیده نمی‌شود ولی گاهی در یک روز ۵ الی ۶ بار آب چشمه بالا آمده و دوباره خشک می‌شود.

 

مسافران زیادی روزانه به این منطقه مراجعه می‌کنند برخی از مردم گاهی ساعت‌ها در جلوی چشمه در انتظار دیدن لحظه بالا آمدن آب می‌نشینند تا از این آب کمی به دست و صورتشان بزنند و یا کمی بنوشند. به گفته اهالی محل قبلاً کارشناسانی به این محل آمدند و آب چشمه را آزمایش کردند بعد از آزمایشات متوجه این موضوع شدند که آب چشمه از لحاظ املاح در وضعیت مناسبی وجود دارد و برای درمان بیماری‌های کلیوی مؤثر است.

 

راه دسترسی به این چشمه استان گیلان، ۵ کیلومتری چابکسر، روستای فکجور است.

 

 

۴- ساحل رامدشت

 

ساحل رامدشت رودسر کجاست + آدرس و مشخصات

 

«منطقه توریستی – گردشگری رامدشت» در واقع محله‌ای زیبا و ساحلی در شهرستان رودسر است. علت نامگذاری این محله به گذشته‌های نه چندان دور می‌رسد که محل رام کردن اسب‌های وحشی بود و تقریبا محلی مسکونی نبوده بلکه پر از دشت‌های سرسبز و دست نخورده بود.

 

از آغاز دهه ۷۰ هجری شمسی با شهرک سازی و خانه‌سازی، این مکان پر از سکنه و جمعیتی حدود یک هزار خانوار شده است تا جایی که بسیاری از ادارات دولتی شهرستان در این منطقه واقع شده‌اند. محله رامدشت از شمال به دریا، از جنوب به روستای کَلدَرِه و زمین‌های کشاورزی برنج، از شرق به گسکرمحله و از غرب به میدان معلم منتهی می‌شود.

 

وسعت این محله زیبا حدود ۶ کیلومتر مربع است، رامدشت حدود ۲۲ متر از سطح آب‌های آزاد پایین‌‌تر است و به همین دلیل یکی از پایین‌ترین نقاط ساحلی کشور محسوب می‌شود. رامدشت دارای ساحلی زیبا حدود ۵ کیلومتر است که هر ساله پذیرای عده زیادی گردشگر از سراسر کشور جهت شنا و ماهیگیری است.

 

«استخر رامدشت»، که با مساحتی حدود ۹۰۰۰ متر مربع در مرکز رامدشت واقع شده است یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی رودسر و گیلان است. در این استخر با شروع فصل سرما انواع پرندگان از جاه‌های دور مهاجرت کرده و خود را به آن می‌رسانند. استخر رادمدشت محل زیست انواع مختلف ماهی‌ها، از جمله کپور، کپور چیک، اسلک و انواع دیگر است که در فصل صید ماهیگران را به سوی خود می‌کشاند. در کنار این جاذبه‌های گردشگری و تفریحی رامدشت رودسر، جنگل ساحلی رامدشت، دشت‌های رامدشت و شالیزارها نیز دیدنی است.

 

 

۵- روستای مایستان

 

روستای مایستان از جاذبه های گردشگری گیلان + آدرس و مشخصات

 

«مایستان» از توابع بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است. این روستا در ۴۴ کیلومتری بخش رحیم آباد و در ۵۹ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان رودسر واقع شده است. این روستای گردشگری و تفریحی گیلان به دو بخش پایین محله و بالامحله تقسیم شده که توسط دره‌ای از یکدیگر جدا شده‌اند. عده‌ای افراد مایستان را ریشه کلمه «مهستان» می‌دانند.

 

از مکان های زیبای و دیدنی روستای مایستان پایین می‌توان به «نشاسن‌دره» در نزدیکی روستای پوده، «باغ فندق آهوچر» که یکپارچه‌ترین باغ فندق منطقه اشکورات است، «چشمه آب معدنی گرمه‌سر» در پایین این روستا، کارخانه آب معدنی، آبشار آسمانرود و چشمه روستای مایستان پایین اشاره کرد که هر یک مکان‌های زیبایی را برای گردشگران و عکاسان فراهم کرده است.

 

«چشمه گرمه سر» یک چشمه با آب گوگردی البته بدون گرما است. شغل بیشتر افراد روستای مایستان کشاورزی و پرورش دام است. از محصولات عمده آن می‌توان به فندق،گل گاو زبان، نان محلی، گردو و میوه‌های محلی اشاره کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ ترفند ساده و عملی برای برنامه‌ریزی مسافرت ارزان عید با کمترین هزینه

 

 

۶- ساحل رودسر

 

«ساحل رودسر» از جمله جاهای دیدنی و تفریحی در شهرستان رودسر واقع در استان گیلان است. ساحلی به طول ۳۰ کیلومتر که به دلیل نزدیکی کوه با دریا در این منطقه جغرافیایی، چشم‌انداز زیبایی را به خود اختصاص داده‌ است.

 

جالب است بدانید رودسر به مهم‌ترین مرکز والیبال ساحلی در ایران تبدیل شده است. پارک ساحلی رودسر به وسعت ۱۰ هزار متر‌مربع دارای بازارچه صنایع دستی و حدود ۳۰ باب سوئیت اقامت موقت، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان، پارکینگ و مجتمع تجاری، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری است.

 

از دیگر جاذبه‌های گردشگری ساحل رودسر می‌توان به سایت هوایی پروازهای سبک گردشگری (پاراگلایدر) و موتورسواری اشاره کرد که آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل کرده است.

 

 

مناطق دیدنی گیلان-سیاهکل

 

۱- آبشار لونک

 

معرفی آبشار لونک از جاذبه های گردشگری گیلان + عکس و آدرس

 

«آبشار لونک» و طبیعت جنگلی اطراف آبشار از دیگر جاذبه‌های گردشگری گیلان است که هر ساله مسافران زیادی را برای تفریح و لذت بردن از طبیعت به اینجا می‌کشاند. آبشار لونک در منطقه‌ای جنگلی کنار جاده‌ کوهستانی لاهیجان به سمت دیلمان پس از سیاهکل قرار دارد.

 

آبشار لونک به اصطلاح، آبشار ریزشی دوقلویی است که آب آن از دو جهت به سمت پایین می‌ریزد. آب آبشار، از آب بارانی که از کوه‌های بالا به سمت پایین سرازیر می‌شود، به وجود آمده است.

 

ارتفاع آبشار لونک حدود سه متر است و اخیرا آب آن نسبتا کم شده است، در ادامه مسیر رودخانه به سمت بالا آبشارهای کوچک دیگری نیز جاری هستند. طبیعت اطراف آبشار جای خوبی برای دور بودن از شلوغی و زندگی ماشینی است.

 

جنگل‌های طبیعی حاشیه مسیر سیاهکل به دیلمان، رودخانه بسیار زیبا با آب بسیار خنک در تابستان و منطقه سرسبز دیلمان واقعا زیبا است. همچنین درختان سربه فلک کشیده راش، ممرز، توسکا، خرمندی، انجیری و گل‌های رنگارنگ پیرامون آبشارلونک خودنمایی می‌کنند.

 

آب و هوای مساعد، زیبایی و جذابیت ویژهای به این آبشار بخشیده است، زیبایی این منطقه در بهار و تابستان وصف ناپذیر است وجود گونه‌های مختلف پرندگان و انواع گل‌های زیبا آبشار لونک را به یکی از جاذبه‌های توریستی مهم گیلان و حتی ایران تبدیل کرده است.

 

 

۲- پارک پاشوران

 

در داخل شهر (ورودی سیاهکل از بازکیاگوراب) استخر و پارک پاشوران قرار دارد که از جمله مناطق گردشگری و پارک های تفریحی گیلان محسوب می‌شود. «استخر پاشوران» که اطراف آن با درختان چنار و اقاقیا و انواع گیاهان تزئین شده استخری کوچک و زیبا است که با دو مجسمه دلفین در دو طرف و دو مجسمه لک لک کنار هم در وسط آن ترئین شده است. از دیگر امکانات این استخر قایق پارویی برای گردشگران است.

 

در این استخر امکانات اولیه لازم برای استراحت و اتراق مسافران فراهم شده و دارای یک پارک بازی برای کودکان و همچنین ابزارهای ورزشی آمادگی جسمانی است که این محل امن را محلی مناسب برای استراحت مسافران تبدیل کرده است. همچنین دور استخر نیز با انواع مجسمه‌های شیر سنگی، بزکوهی، کشاورزی با زنبیلی پر از اردک مزین است.

 

 

۳- منطقه ییلاقی دیلمان

 

معرفی روستای دیلمان از جاذبه های گردشگری گیلان

 

شهر «دیلمان» که در استان گیلان واقع شده، همانند سایر بخش‌های این استان آب و هوایی مرطوب و پرباران دارد. البته به دلیل کوهستانی بودن منطقه دیلمان هوای سرد و خنک نیز یکی از مزیت‌های این منطقه به حساب می‌آید به طوری که برای سفر به آنجا باید لباس و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید. ممکن است در برخی شب‌های تابستانی نیز لازم باشد تا از لباس گرم و حتی بخاری استفاده کنید. هر چقدر از منطقه جلگه‌ای به بخش کوهستانی حرکت کنید، هوا نیز سردتر می‌شود.

 

شهر جلگه‌ای دیلمان بخشی از شهرستان سیاهکل است که در ۱۵ کیلومتری لاهیجان واقع شده و از شمال و شمال شرق به لاهیجان و از شرق به لنگرود متصل می‌شود. شهرهای املش و رودسر در جنوب شرقی دیلمان قرار دارند و غرب و جنوب غربی آن نیز به رشت و رودبار منتهی می‌شود.

 

جمعیت دیلمان بر اساس سرشماری که در سال ۱۳۹۰ انجام شد ۱۶۵۶ نفر است. در همسایگی دیلمان نیز سه بخش خورگام، عمارلو و اشکور قرار دارند. ابی نام، گیسل، پله شاه، خاک شور، پیش علیا و اروشکی نام برخی از روستاهای این منطقه هستند که در این بین روستای «اروشکی» به دلیل مناظر و جاذبه‌هایی که دارد یکی از زیباترین روستاهای دیلمان به حساب می‌آید.

 

دیلمان دارای کوهی زیبا و پربرف است که «کوه درفک» نامیده می‌شود و البته منظره زیبایی را نیز در این منطقه ایجاد کرده است. تماشای قله سفید رنگ درفک بین سرسبزی جنگل بسیار هیجان‌انگیز است. دیلمان نیز همانند سایر بخش‌های شمال ایران دارای گیاهان و حیوانات مختلفی است که پوشش گیاهی آن نیز منطقه‌ای سرسبز را در نمای کلی ایجاد کرده است.

 

 

شفت

 

۱- آبشار دودوزن

 

آبشار دودوزن در گیلان کجاست + آدرس و مشخصات

 

«آبشار دودوزن» در فاصله‌ی ۲۴ کیلومتری از شهر شفت و منطقه‌ی خرم‌کش قرار گرفته است. این آبشار در یک جنگل واقع شده و یکی از زیباترین آبشارهای گیلان و البته از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

 

منطقه‌ی آبشار دودوزن در ناحیه کوهستانی «سیاهمزگی» واقع شده و در بین پوشش جنگلی انبوه، چشمه‌‌سارها، رودخانه پر آب و خروشان مخفی شده که دارای آب و هوای خنک و فوق‌العاده است. بهترین فصل سفر به آبشار دودوزن خرم‌کش فصل بهار و تابستان است چرا که این منطقه به دلیل کوهستانی بودن همیشه آب و هوای خنک و تقریبا سردی دارد.

 

البته در پاییز هم این منطقه زیبایی‌های خودش را دارد و تمام منطقه لباس رنگینی به تن می‌کند. اما در فصل زمستان یخ‌زدگی و پوشش سپید برف مهمان منطقه می‌شود و شرایط را برای سفر کمی سخت می‌کند.

 

راه دسترسی به آبشار دودوزن خرم‌کش: پس از طی مسافتی ۱۵ کیلومتری از مرکز استان گیلان به سمت شهر شفت، با پیمودن ۲۴ کیلومتر به طرف منطقه خرم کش آبشار دودوزان مشاهده می‌شود.

 

 

۲- آبشار لاس پشت

 

آبشار لاس پشت از جاذبه های گردشگری گیلان

 

بسیاری از زیباترین آبشارهای گیلان در شهرستان شفت وجود دارند. آبشارهایی که از برخی جهات در ایران بی‌نظیرند. «آبشار لاس» پشت که یکی از بکرترین و زیباترین آبشارهای این منطقه است در لپوندان شفت قرار دارد. «لاس» در گویش محلی به معنای سنگ و صخره است و «لاس پشت» یعنی زیر صخره .

 

 

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه‌ مزگی

 

این منطقه که در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد منطقه‌ای است کوهستانی با رودهای فراوان واقع در استان گیلان و دارای اقلیم مرطوب و خیلی مرطوب معتدل است. وجود یک نیم‌رخ کامل از جنگل‌های کم نظیر هیرکانی از جلگه تا مراتع ییلاقی از ویژگی‌های این جاذبه طبیعی و گردشگری گیلان به شمار می‌رود.

حتما بخوانید  معرفی ۱۲ مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران

 

مرال شوکا، پلنگ،خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، روباه معمولی، گربه جنگلی، سیاه گوش، تشی، گورکن، قرقاول و آبیا گونه‌های جانوری مهم منطقه را تشکیل می‌دهد. وجود تنوع زیستی بالا و اثر باستانی قلعه رود خان زمینه پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته است.

 

 

۳- غار لاس پشت

 

«شفت» روستایی‌ترین شهرستان استان گیلان است، شهرستانی که دور تا دورش را چند روستا فرا گرفته‌ است، جنگل و کوه از یک طرف و شالیزارهای برنج و باغات چای از سوی دیگر، هر یک از روستاهای شفت را زیبا کرده است. جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بسیاری در این شهرستان وجود دارد یکی از این جاذبه‌ها غار تاریخی «لاس پشت لپوندان» است.

 

غار لاس پشت که یکی از بکرترین غارهای این منطقه است در لپوندان شفت است.

 

 

۴- آبشار وزن بن

 

آدرس و مشخصات آبشار وزن بن شفت در گیلان

 

یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان آبشار «وزن بن» است. این آبشار زیبا در مسیر جاده قدیمی گنجار به امام زاده اسحق قرار دارد و در منطقه سفیدمزگی واقع شده است. از مسیر قدیمی «شالما» به امامزاده اسحق نیز قابل دسترسی است. کوتاه‌ترین و دیدنی‌ترین مسیر از مرکز شهرستان شفت به امامزاده اسحاق از «گنجار» عبور می‌کند که هنوز این مسیر ناتمام مانده است اما نیمی از این مسیر یعنی تا «خشک دره» (دره سنگی گنجار) رفت و آمد با وسایل نقلیه با سهولت امکان پذیر است.

 

منطقه پیرامون آبشار پوشیده از درختان توسکا است که سایبان‌هایی طبیعی را همراه محیطی آرام، جذاب و خوش آب وهوا به منطور میزبانی از گردشگران محیا کرده است که سالانه هزاران گردشگر از آن بهره مند می‌شوند. روستای گنجار از مناطق بکر و طبیعی شهرستان شفت و از توابع بخش احمد سر گوراب استان گیلان است.

 

 

۵- امامزاده ابراهیم

 

آدرس و مشخصات امامزاده ابراهیم شفت از جاذبه های دیدنی و زیارتی گیلانی

 

هنگامی که از شفت به سمت جنوب غرب ۳۴ کیلومتر پیموده شود، در دل کوهستان‌های جنگلی پوشیده از راشستان‌های تنومند و در درّه‌ای تنگ و بن‌بست، بقعه‌ای قرار دارد که قرن‌ها است مأمن و پناهگاه دردمندان و حاجتمندان منطقه و دیگر زوّاری است که از سرتاسر گیلان و ایران به آنجا می‌آیند تا روز یا روزهایی را در کنار ضریح مطهر امام‌زاده، با خدای خویش راز و نیاز کنند.

 

برای رسیدن به این بقعه پس از «شفت» بایستی از «چوبَر»، «مبارک‌آباد»، «لاسَک»، «کِلوان»، «دورودخان»، «بابارِکاب» و در نهایت «روستای طالقان» گذشت و آنگاه در آغوش طبیعت به زیارت بارگاه مطهر امام‌زادۀ خفته در آن بقعه شریف، حضور یافت. بنا به روایات سینه‌به‌سینه و بعضاً مکتوب تاریخی، در این بقعه بزرگی آرمیده است که نامش ابراهیم بن موسی‌الکاظم (ع) است.

 

 

جاذبه‌های تفریحی گیلان-صومعه‌سرا

 

۱- تالاب سیاه‌درویشان

 

معرفی تالاب سیاه درویشان از جاذبه های گردشگری گیلان + آدرس و عکس

 

تالاب «سیاه‌درویشان» از زیباترین تالاب‌های خاورمیانه و یکی از جاهای دیدنی و تفریحی گیلان است. منطقه سیاه‌درویشان از توابع بخش تولمات شهرستان صومعه‌سرا است. این تالاب زیبا از نظر زیست محیطی بسیار اهمیت دارد، تالاب سیاه‌درویشان در ادامه تالاب انزلی قرار گرفته و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

 

روستای نرگستان با روستای سیاه‌درویشان همسایه است و به تالاب سیاه‌درویشان راه دارد به همین دلیل می‌توان با قایق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تالاب انزلی رسید. وجود تالاب سیاه‌درویشان در صومعه‌سرا و در قسمت شمالی آن باعث شده که این منطقه از نظر زیست محیطی ویژگی‌های بسیار مهمی را بدست آورد.

 

این منطقه از نظر زیست محیطی، سیاحتی، اقتصادی بسیار ارزشمند است و زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر و انواع آبزیان است، تالاب سیاه‌درویشان دارای ظرفیت‌های بالقوه متعددی است که یکی از آن‌ها ارزش چراگاهی حاشیه تالاب است، در حاشیه‌های این تالاب بومی‌های بسیاری زندگی می‌کنند که زندگی آن‌ها از کشاورزی برنج، صیفی‌جات، توتون و صید ماهی و غیره تامین می‌شود.

 

مهم‌ترین رودخانه‌هایی که به این تالاب می‌ریزد ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان است. شهرستان صومعه سرا به دلیل قرارگیری در حاشیه جنوبی تالاب انزلی، سالانه پذیرای پرندگان مهاجری از قبیل کیلار، فیلوش، خوتکای پرسفید و معمولی است که از نظر بین‌المللی اهمیت زیادی دارد.

 

این تالاب در فاصله حدودی ۲۳ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است و از ۴۰ رودخانه جاری در گیلان بیش از ۱۰ رودخانه کوچک و بزرگ در این شهرستان جریان دارد. جالب است بدانید اکثر این رودخانه‌ها از شهرستان‌های ماسال و فومن سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی مسافتی به تالاب درویشان می‌ریزد.

 

 

راه دسترسی به تالاب درویشان

 

مسیر دسترسی تالاب درویشان از راه «هنده‌خاله» است و در طی مسیر به مسجد «پیر ولی» می‌رسد که کمی بالاتر از دشتی بزرگ و زیبا قرار گرفته است، دشتی که اطراف آن جنگلی دست کاشت از درختان صنوبر وجود دارد و به زیبایی این دشت افزوده است.

 

در مسیر تالاب درویشان شالیزارهای برنج و درختان میوه دیده می‌شود و درست در ۵ کیلومتری صوفیان ده ورودی سیاه درویشان قرار دارد. برای رسیدن به تالاب درویشان باید از پل رودخانه‌ای در ۵ کیلومتری روستای سیاه‌درویشان عبور کنید و سپس با قایق به تالاب بروید.

 

 

۲- محوطه تاریخی هفت‌دغنان

 

محوطه تاریخی «هفت‌ دغنان» در استان گیلان، شهرستان صومعه‌سرا، بخش مرکزی، دهستان ضیابر و روستای بهمبر قرار دارد. این شهر قدیمی و تاریخی که به گفته باستان‌شناسان حداقل ۱۲۰۰ سال قدمت دارد در منطقه «گسکر» صومعه‌سرا واقع شده و در گذشته مرکز حکومت «گسکرات» بوده است.

 

در سال ۱۳۸۲ بخشی از این منطقه که در حدود ۶۰ هکتار بود و بقایای یک شهر تاریخی را در برداشت، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این شهر بقایایی از یک شهر وسیع است، که امروزه در میان پوشش گیاهی انبوه از چشم دور مانده است. در چشم‌اندازهای این محوطه آثاری از برجستگی‌های مربوط به ابنیه قدیمی که پوشیده از گیاهان و درختچه‌های جنگلی است دیده می‌شود که احتمالا بقایای آثار معماری این شهر تاریخی است که از جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

 

 

۳- تالاب (منطقه حفاظت شده) سیاه‌کِشیم

 

منطقه حفاظت شده «سیاه کشیم» با مساحت ۴۱۱۴ هکتار، در جنوب غربی تالاب انزلی در محدوده شهرستان صومعه‌سرا واقع شده و در واقع جنوبی‌ترین بخش تالاب انزلی را شامل می‌شود. آب‌های اضافی فراهم آمده از رودخانه‌های واقع در حوزه آبریز سیاه‌کشیم از طریق تنگه نسبتاً باریکی که در شمال شرقی آن قرار دارد به بخش مرکزی تالاب انزلی وارد می‌شود.

 

مهم‌ترین گونه‌های گیاهی منطقه شامل لویی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتوفیلوم، گونه‌های کنار آبزی همچون نی، تاج‌ریزی، سرخاب کولی و گونه‌های خشکی مثل توسکا است.

 

 

جاذبه‌های توریستی گیلان-فومن

 

۱- روستای تاریخی ماسوله

 

بهترین فصل سفر به ماسوله و راه های دسترسی به آن

 

دهکده توریستی ماسوله با قدمتی بیش از هزار سال در ۲۵ کیلو متری شهر فومن قرار دارد. طبیعت زیبا، حیرت انگیز و آب و هوای کوهستانی ماسوله جذابیت فوق‌ العاده‌ای را به این منطقه بخشیده و از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است.

 

این شهرک تاریخی در وسعتی معادل ۶/۱ هکتار و در چهار محله شکل گرفته است. ماسوله دارای بازاری چهار طبقه است که هر چهار محله به طور مستقل به بافت بازار شهر ارتباط دارند.

(کندوان، میمند، سر آقا سید، ابیانه) زبانزد خاص و عام است و سالانه چندین هزار نفر مسافر از شهرک ماسوله و مناظر زیبا و طبیعی آن دیدن می‌کنند.

 

این تعداد مسافر بیشتر در سه ماهه تابستان از این منطقه بازدید می‌کنند چرا که هوای آن در فصل تابستان معتدل و مرطوب است، گرچه زیبایی‌های آن در سه فصل دیگر سال چه بسا بیش از تابستان است.

 

مسافرانی که علاقمند به بازدید از مناظر طبیعی هستند در سه فصل بهار، پاییز و زمستان می‌توانند شاهد مناظری بدیع از طبیعت ماسوله باشند. گردشگرانی هم که به دنبال فضایی آرام، ساکت و خلوت هستند در این سه فصل ماسوله را یکی از جاهای تفریحی گیلان با استانداردهای گردشگری مناسب خواهند یافت.

 

 

۲- قلعه رودخان

 

آدرس و مشخصات قلعه رودخان از جاهای دیدنی و گردشگری گیلان

 

در دل جنگل‌های گیلان در نزدیکی شهر فومن، قلعه‌ای تاریخی، با شکوه و عظمتی حیرت‌انگیز، قرن‌ها است که بر بلندای این جنگل پا برجا مانده و از دورترین فاصله‌ها نیز، نگاه هر گردشگری را خیره می‌کند. این سازه عظیم همان «قلعه رودخان» یا به قول محلی‌ها «قلعه روخون» است که نام پر آوازه و شهرتش را به عنوان یکی از زیباترین و هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری گیلان زیاد به گوش‌تان خورده است.

سفر به شهر فومن فرصتی برای لذت بردن از تماشای صحنه‌ای است که تاریخ و طبیعت را با هم آمیخته و منظره شگفت‌انگیزی را پدید آورده است. مسیر رسیدن به قلعه رودخان، جاده‌ای پر پیچ و خم در حاشیه رودخانه‌ای است که در انتها به جنگلی شگفت‌انگیز می‌رسد‌، در انتهای جنگل در هنگام ورود به این سرسبزی وصف ناپذیر، بهتر است خودتان را برای پیاده روی هیجان‌انگیزی تا اعماق جنگل آماده کنید که آغاز ماجراجویی به سوی قلعه‌ای خیره کننده در دل این جنگل زیبا است.

 

باید هزار پله معروف این قلعه را بپیمایید تا به بلندای این قلعه برسید، پله‌های سنگی متعددی که در کنار رودخانه‌های خروشان، جنگل و انبوه درختان بلند سر به فلک کشیده، باید پیموده شوند در ابتدای راه، شاید مسیر، سخت و دشوار به نظر برسد اما در کنار طبیعت و حال و هوای بی‌نظیر، چنان غرق در زیبایی منظره‌های پیش‌رویتان خواهید شد که خستگی راه را فراموش می‌کنید و تنها از لحظه‌هایتان لذت خواهید برد.

 

برای تماشای هم‌زمان تاریخ و طبیعت چه مکانی زیباتر از قلعه رودخان که خشت خشت بنایش نظاره‌گر سرنوشتی بود که بر تاریخ این مرز و بوم گذشته و در دلش چه رازهای تاریخی که پنهان سر به مهر باقی مانده‌ است.

 

قلعه‌رودخان، قلعه مستحکمی است که نمونه‌ای از معماری هوشمندانه و استراتژیک را از گذشته‌های دور به نمایش گذاشته و نمونه بی‌نقصی از دژهای نظامی گذشته است جالب است بدانید که این قلعه مستحکم از تخریب دوران حمله اعراب به ایران جان سالم به در برده و با توجه به موقعیت مکانی فوق العاده و استراتژیکی که داشته، در دوره‌های مختلف محل فرمانروایی حاکمان گیلان بوده است.

 

قلعه‌رودخان از دو بخش «ارگ» و «قورخانه» تشکیل شده است. در بالاترین بخش قلعه که متعلق به ارگ قلعه است، می‌توانید بخش‌های مربوط به شاه نشین و حرمسرای این قلعه را ببینید و در قسمت‌های پایین‌تر، بخش قورخانه که بخش نظامی قلعه و محل زندگی سربازان، سیاهچاله‌ها و سایر بخش‌های نظامی قلعه را خواهید دید.

 

دور تا دور قلعه ۴۲ برج دیدبانی برای نگهبانی و محافظت از ساکنان قلعه وجود دارد. درون دیوارها و برج‌های این قلعه هم روزنه‌هایی تعبیه شده که محلی برای تیر اندازی و ریختن مواد مذاب بر روی لشکر دشمن بوده‌اند.

 

۳- روستای فوشه

 

«فوشه» روستایی است در دل کوه و جنگل‌های فومن که با توجه به پراکنده بودن خانه‌های روستایی تقریبا شبیه یک روستا خطی است. یک رودخانه پر آب که از ارتفاعات بالای غار سرچشمه می‌گیرد روستا را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند و مناطق مسکونی روستا هم در قسمت شمالی و هم در قسمت جنوبی رودخانه احداث شده است.

 

روستای فوشه از ابتدای ورودی تا انتها و جایی که دیگر مناطق مسکونی وجود ندارد با داشتن تراس‌های رودخانه‌ای در دو طرف رودخانه و همچنین تراس‌های یخچالی به‌جا مانده از گذشته دارای چشم اندازهای بسیار زیبا است که اخیرا تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب کرد است.

 

وجود پوشش گیاهی و جنگل‌های بکر در ارتفاعات قسمت جنوبی، شمالی و غربی و هم‌چنین باغ‌های چای در دامنه‌ها، بر جذابیت این روستا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان افزوده است.

در این روستا بیش از ۲۰۰ خانوار زندگی می‌کنند و درآمد و شغل مردم مهربان و زحمتکش روستا کشت چای، دامداری، برنج‌کاری و پرورش کرم ابریشم است. این روستا دارای پوشش گیاهی متراکم از انواع درختان راش، ممرز، لرگ، خرمندی، توسکا، افرا و در ارتفاعات و نزدیک‌های غار سرخ‌دار است.

 

رودخانه فوشه نیز یک رودخانه دائمی و پر آب بوده و در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد. از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فوشه هم‌چنین می‌توان از ارتفاعات خون، برنا، دایلسر، دزدبن، مناره کل و تیکاو که مورد توجه و استقبال کوه‌نوردان قرار گرفته است نام برد.

 

 

شهرهای توریستی گیلان-لاهیجان

 

 

۱- بام سبز لاهیجان

 

آدرس و مشخصات بام سبز و تله کابین لاهیجان

 

«بام سبز لاهیجان» یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گیلان و از جمله مناطق تفریحی لاهیجان در استان گیلان است. فضایی مسطح که در مسیر بالای شیطان کوه واقع شده و به بام سبز لاهیجان شهرت یافته است.

 

وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم‌ اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال باعث شده تا مسئولان شهری هم امکانات ویژه‌ای را برای راحتی و رفاه مسافران و گردشگران این منطقه در نظر بگیرند. حدود هزار پله سیمانی از بام سبز تا پای کوه است که این یکی از شور انگیزترین مسیرهای منتهی به بام سبز است.

 

در کنار بام هم طرح «تله‌کابین بام سبز لاهیجان» به عنوان نخستین تله‌کابین گیلان در سال ۱۳۸۴ احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بام لاهیجان به وسیله تله کابین احرار از بام سبز تا قله تاج‌خروس وصل شده است. بهترین زمان برای بازدید از بام سبز لاهیجان به عنوان یکی از مکان های تفریحی گیلان بهار تا اوایل پاییز است.

 

 

۲- پل خشتی لاهیجان

 

این پل در غرب لاهیجان در محله «پرده‌سر» قرار دارد و متعلق به دوره کیاییان (خانواده‌ای زیدی در «بیه پیش» بخش شرقی گیلان بودند، این سلسله در سال ۷۷۰قمری/ ۱۳۷۰ میلادی به قدرت رسیدند) است.

 

«پل خشتی لاهیجان» در ضلع غربی لاهیجان واقع شده که ادامه آن به خیابان کاشف غربی وصل می‌شود، در ضلع شرقی پل «امامزاده عاقلیه» قرار دارد، بنایی قدیمی با کاشی‌های سبز چمنی تزئین شده و سقف آن سفالی است.

 

پل خشتی لاهیجان در شمال غربی شهر لاهیجان، میدان چهار پادشاه و محله پرده‌سر قرار دارد. «میر ظهیر الدین مرعشی» در کتاب خود در ذکر وقایع سال ۸۹۲ هجری قمری از این پل نام برده است. در اوایل دوره قاجاریه مرد نیکوکاری به‌نام «حاج جعفر کاشانی» به جای پل قدیمی که بنا بر روایت میر ظهیر الدین مرعشی سنگی بوده یک پل آجری احداث کرد که در سال ۱۲۷۱ هجری قمری به صورت اساسی مرمت شد.

 

 

۳- تالاب سوستان

 

تالاب‌ها از مناظر بی‌نظیر استان گیلان هستند که جلوه‌ی خاصی به این استان بخشیده‌اند، «تالاب سوستان» نمونه‌ای بارز از این تالاب‌ها است. «سوستان» یکی از روستاهای «دهستان لیل» در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است.

 

تالاب سوستان از تالاب‌های آب شیرین است که در فصول پاییز و زمستان پرآب بوده و در فصل تابستان از آب آن کاسته می‌شود. دور تا دور تالاب را نیزار فرا گرفته است، همچنین در داخل و کناره‌های تالاب گیاهان مردابی و درختان جنگلی وجود دارد. این تالاب همانند سایر تالاب‌های آب شیرین محل زندگی آبزیان و پرندگان نیز هست.

 

«تالاب سوستان» داری مناظر زیبا و بکری است و راه دسترسی به آن نیز هموار و راحت است. این مزیت باعث شده تا طبیعت دوستان و گردشگران استقبال جالبی از این تالاب کنند و به تماشای زیبای‌های آن نشسته و از این همه زیبایی لذت ببرند.

 

برای رفتن به تالاب سوستان چندین مسیر وجود دارد که کوتاه‌ترین مسیر از میدان دانشگاه آزاد در شهرستان لاهیجان به سمت روستای سوستان است همچنین مسیر میدان تربیت به سمت روستای سوستان نیز مناسب است. در طول مسیر با مناظر طبیعی و بی‌نظیری روبرو می‌شوید که اشتیاق دیدن تالاب سوستان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان را دوچندان می‌کند.

 

 

۴- تله کابین لاهیجان

 

«تله کابین احرار» یا «تله‌کابین لاهیجان» در کنار بام سبز در شهر لاهیجان یکی از جاهای تفریحی گیلان است. این تله کابین در پی عقد قراردادی بین شهرداری لاهیجان و شرکت احرار در سال ۱۳۸۴ تأسیس شد. از آن پس توسط شرکت «دوپلمایر اتریش» و بخش خصوصی شرکت احرار اداره می‌شود.

 

میانگین سفر روزانه تعداد جابجایی ۱۰۰۰ نفر در ساعت و ساعت کار از ۸ صبح تا ۸ شب بسته به مسافر و بازدید کننده‌ است. این تله کابین یک تن ژنراتور دارد که برق به هیچ وجه قطع نمی‌شود.

 

تله کابین لاهیجان دارای دو ایستگاه است. ایستگاه اول از بام سبز به ایستگاه دوم به «تاج خروس» معروف است. ۵۵ دکل در مسیر آن قرار دارد که فاصله دو دکل ۳ و ۴۴ با هم نزدیک به ۶۵۰ متر و ارتفاع با زمین ۱۰۲ متر است. طول مسیر ۱۵۰۰ متر است. در ایستگاه اول غرفه‌های صنایع دستی و خوراکی ایجاد شده و در ایستگاه دوم کافی شاپ دارد.

 

ایستگاه دوم فاز اول تله کابین لاهیجان از فراز بام سبز آغاز شده و به کوه «فلاح خیر» ختم می‌شود. در این ایستگاه کافی شاپ و آلاچیق دائر شده و توقف در آن برای مسافران و بازدید کنندگان محدودیت زمانی ندارد. دره ۱۰۲ متر ارتفاع دارد. در کافی شاپ واگذار شده به بخش خصوصی روزانه تا ۷۰۰ نفر مسافر هم حضور می‌یابد. در تعطیلات معمولی ۲ الی ۳ هزار و در زمستان روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مسافر دارد.

 

 

۵- بقعه‌ شیخ زاهد گیلانی

 

آدرس و مشخصات بقعه شیخ زاهد گیلانی

 

بقعه‌ی «شیخ زاهد گیلانی» در شهرستان لاهیجان، روستای «شیخانور» واقع شده است این اثر در تاریخ ۵ دی ۱۳۴۷ با شماره ثبت ۸۲۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه این شیخ ضریحی چوبی در منتهای سادگی است و هیچ‌گونه کتیبه‌ای ندارد، با کاشی سبز رنگی پوشیده شده و در ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری از کف قرار گرفته است.

 

 

بنای ساختمان هرمى شکل با پوشش سفالى و گنبد نوک تیز است. سقف درونى بقعه، داراى گچ‌برى است و ازاره‌هاى آن با کاشى‌هاى رنگى و گل‌دار مزین شده‌اند. همچنین بقعه دارای دو اتاق مربع و مستطیل شکل در کنار هم است.

 

در سمت شمال، ایوان طویلی با هفت فیلپا قرار دارد و در شرق بقعه، ایوانی با شش فیلپا و در حاشیه و قسمت جنوبی نیز ایوان دیگری با شش فیلپا دیده می‌شود. ازاره دیوارهای ایوان‌ها تا ارتفاع ۱۱۵ سانتیمتری با کاشیکاری هفت رنگ عصر قاجار تزئین شده است و طاقچه‌هایی با طاق جناقی در قسمت‌های مختلف ایوان به چشم می‌آید.

 

این بنا دارای گنبد هرمی و هشت ترک به رنگ فیروزه‌ای است که شیب تند آن به دلیل عبور سریع آب باران ساخته شده است.

 

 

۶- شیطان کوه

 

«شیطان کوه» به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی گیلان کوهی است در شرق شهر لاهیجان. در استان گیلان در گذشته به این منطقه «شاهنشین کوه» می‌گفتند و برکه‌ای که ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول داشت در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در امر آبیاری از آن استفاده می‌شد. امروز برکه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل شده که در میان آن جزیره‌ای وجود دارد و عمارت کوچکی در این جزیره خودنمایی می‌کند.

 

غاری قدیمی بین دو کوه وجود دارد که بر اثر گذشت زمان تخریب شده و ورودی‌هایش مسدود است. این کوه را شیخان و بزرگان برای تفریح و شکار مورد استفاده قرار می‌دادند. از غار برای رفتن به کوه مجاور استفاده می‌کردند ولی برای عموم اجازه از استفاده از این کوه داده نمی‌شد و مردم اطلاعی از وجود غار هم نداشتند.

 

صداهایی هم که شنیده می‌شد صدایی بود که از انعکاس صدای باد و یا عبور و مرور بوده است. به مرور زمان شیخان کوه با توجه به داستان‌هایی که مردم برای یکدیگر تعریف می‌کردند به «شیطان کوه» تغییر نام یافت.

 

 

۷- مسجد چهار پادشاهان

 

آدرس و مشخصات کامل مسجد چهار پادشاهان لاهیجان از جاذبه های گردشگری گیلان

 

«مسجد چهار پادشاهان» یا چهار پادشاه یکی از آثار تاریخی و گردشگری گیلان در شهر لاهیجان و مدفن چهار تن از شاهان کیایی «بیه پیش» است. این اثر با شماره ۳۲۲ در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این مسجد در ابتدای خیابان کاشف و روبروی مسجد جامع شهر لاهیجان و حمام گلشن قرار دارد.

 

این محل در ابتدا مرقد «سید خور کیا» (مقتول در سال ۶۴۷ ه‍. ق) بود و بقعه‌ای برای او ساخته شد که متصل به مسجد است و پس از آن «سید علی کیا» در سال ۷۹۱ یعنی ۴۴ سال بعد رحلت کرد و در طرف چپ آن حجره، حجره‌ای دیگر ساختند و وی را در آن به خاک سپردند.

 

پس از آن ۳۸ سال بعد «رضا کیا» پسر سید علی کیا را در کنار پدرش دفن کردند و چون در همان روز «سید رضی کیا» پادشاه گیلان رحلت کرده بود وی را در همان حجره دفن کردند.

 

نسبت این سادات به «علی بن حسین»، امام چهارم شیعیان باز می‌گردد. بخش اصلی بقعه توسط «سید هادی کیا»، فرمانروای تنکابن که برادرانش را در سال ۷۹۱۱ در آن دفن کرد ساخته شده‌ است. دومین تابوت‌دان قدیمی متعلق به سید رضی کیا، فرمانروای گیلان است که در سال ۸۲۹ هجری قمری درگذشت.

 

از اینجا این بقعه به نام چهار پادشاهان معروف است چون یکی از آنها سید رضی کیا پادشاه گیلان و سه نفر دیگر از اولیای مشایخ دین بودند و در ایران خصوصاً گیلان مرسوم بود که پیشوایان دین را پادشاه می‌نامیدند؛ لذا این سه نفر را نیز پادشاه خواندند و بدین جهت نام چهار پادشاه بر این مکان برگزیده شد.

 

بنابراین بقعه چهار پادشاه مزار ۴ تن از بزرگان لاهیجان بدین ترتیب است:

 

۱- سید خور کیا ۶۴۷ ه‍.ق

۲- سید علی حسینی ۷۹۱ ه‍.ق

۳- سید رضا حسینی ۸۲۹ ه‍.ق

۴- سید رضی کیا ۸۲۹ ه‍.ق

البته عده‌ای دیگر از سادات کیایی نیز در این محل دفن شده‌اند.

 

 

ویژگی‌های معماری و تزئیناتی مسجد چهار پادشاهان

 

*نقاشی روی دیوار خارجی مسجد چهار پادشاه

 

*بنای اصلی بقعه به شکل مستطیل با چهار اتاق و ایوان در جهت شمالی است ایوانی به طول ۲۹/۷۴ متر و پهنای ۵/۳۳ متر است.

 

*ورودی بنا از دو طرف است. بنای اصلی آن در ضلع جنوبی حیاط واقع شده‌است. ایوان بزرگی با شش ستون در ضلع شمالی بنا قرار گرفته، ستون‌های آن به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر کاشی‌کاری شده که کاشی‌های استفاده شده در این بنا مربوط به دوره قاجاریه است.

 

*اتاق و ایوان از سفال و ستون‌ها نمایی از سنگ دارند. داخل بقعه تاریک است و این امر بر حالت عرفانی و روحانی آن می‌افزاید.

 

*این بنا بامی سفالین دارد و صندوق‌های چوبی قبور به زیباترین شکل منبت کاری و گره چینی و متبرک به آیات الهی شده‌اند. در ضمن درهای چوبی و قدیمی بقعه به دست هنرمندان به نامی چون علی نجار تبریزی، عبدالکتاب‌خواجکی کرمانی، محمدبن داود کیا و حسین بن علی صالحی جیلانی ساخته شده‌اند.

 

*در حاشیه بالایی ایوان اشعار ترجیح بند محتشم کاشانی به شکل گچبری به خط نستعلیق نوشته شده است. بر روی دیوار ایوان نیز مراسم مذهبی به تصویر درآمده است. در اطراف اتاق سید خورکیا نقاشی‌هایی زیبا از میدان رزم کربلا و سواران آن حادثه دیده می‌شود. کاشی کاری‌های هفت رنگ و با نقوش گل و مرغ از دیگر زیبایی‌های این بنا است.

 

*جالب است بدانید که در نقوش دیوارها از نمادهای مختص گیلان و نقوش دیواری استفاده شده است. در نقوش کاشی کاری‌های ایوان نیز از نقوش گیاهی و جانوری الهام گرفته شده است.

 

*روی صندوق‌ها و درها کتیبه‌هایی دیده می‌شود که این بقعه را به قرون هفتم تا نهم نسبت می‌دهند. این بقعه به دوران صفویه مربوط می‌شود.

 

*کتیبه‌ها و صندوق‌ها، خوش خط و متعلق به قرن هشتم و اوایل قرن نهم ه‍.ق است. درهای ورودی چوبی است و کنده کاری دارد. تاریخ کتیبه یکی از آنها ۱۰۱۵ ه‍.ق است. این مزار دو قرآن قدیمی دارد که به خط کوفی است و چند صفحه‌ای از اول و آخر آن افتاده‌است و قرآن دیگر مورخ سال ۸۸۳ ه‍.ق است. در ضلع شرقی بنای «چهار پادشاه» اتاقی جداگانه وجود دارد که دارای صندوقی چوبی و سنگ قبرهای مرمر زیادی است. بقعه یکی از پادشاهان مربع شکل با چهار صفحه در چهار جهت اصلی و سقف آن صاف و چوبی است. ضریح چوبی بزرگی در وسط آن بقعه نصب شده‌است.

 

*در بقعه دیگر، دو پادشاه به خاک سپرده شده‌اند و دو صندوق چوبی در وسط این اتاق مستطیلی در امتداد یکدیگر قرار دارد که یک صندوق آن دارای منبت کاری بسیار ظریف و کتیبه‌هایی در وسط و دور تا دور آن به خط کوفی است. درب جنوبی این اتاق منبت کاری و دارای کتیبه‌ است. از اتاق کناری آن که کنار مقبره است اکنون به عنوان مسجد استفاده می‌کنند.

 

 

شهرهای دیدنی گیلان-لنگرود

 

 

۱- تالاب کیاکلایه

 

«تالاب کیاکلایه» یکی از تالاب های شهرستان لنگرود و یکی از غنی ترین تالاب‌های استان گیلان از لحاظ تعدد گونه‌های گیاهی و جانوری است. این تالاب در قدیم از وسعت بیشتری برخوردار بوده است ولی امروز به دلیل عدم رسیدگی و توجه لازم، وسعت آن کاهش پیدا کرده است.

 

تالاب کیاکلایه از نظر اهالی شهرستان لنگرود به دلیل تأمین آب کشاورزی و تغییر سطح آب در فصول مختلف، به استخر کیاکلایه مشهور است، با توجه به جریان طبیعی آب و وجود شرایط تالاب طبیعی از گذشته زمین شناسی ناحیه، پسروی آب دریای خزر و شرایط تالابی در حال حاضر، واژه تالاب برای این استخر به کاربرده می‌شود.

 

مساحت تالاب کیاکلایه حدود سیصد هکتار بوده و از یک طرف به شهر لنگرود، رامسر و رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندکی با کوهپایه‌ها و با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است. با توجه به اینکه تالاب کیاکلایه قابلیت گسترش فضای فیزیکی در اطراف خود را داراست می‌تواند علاوه بر ایفای نقش به عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان، در گسترش اشتغال، درآمدزایی، همچنین حفظ محیط زیست و یا گذراندن اوقات فراغت نواحی شهری و اطراف خود، تأثیر فراوانی داشته باشد.

 

این موضوع بیانگر این مسئله است که از نظر پتانسیل اکوتوریستی، تالاب کیاکلایه لنگرود در نه ماه از سال قابلیت استفاده توریستی داشته و با اجرای پروژه‌های مناسب و برنامه‌ریزی مطلوب، بهره‌برداری اقتصادی مناسب را به همراه دارد.

 

تالاب کیاکلایه در جنوب شهر لنگرود و در فاصله ۳ کیلومتری «لیلاکوه» قرار گرفته است. دسترسی به آن از جاده رشت – لاهیجان به رودسر صورت می‌گیرد و جاده کنارگذر شهر لنگرود از حاشیه جنوبی آن می‌گذرد.

 

تالاب کیاکلایه همواره جمعیت بسیاری از جانوران آبزی به خصوص پرندگان و آبزیان را به خود جذب می‌کند و این پرندگان ضمن استفاده از منابع غذایی موجود، در صورت احساس امنیت در نقاط مختلف تالاب به استراحت و تولید مثل نیز می‌پردازند که این خود یکی از عوامل جذب گردشگران از سایر نقاط ایران به این تالاب است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این تالاب به شهرستان لنگرود سفر می‌کنند.

 

 

۲- منطقه شکار ممنوع تالاب چاف

 

منطقه شکار ممنوع «تالاب چاف» در حاشیه شهرستان چاف و ۱۳ کیلومتری شمال شرقی شهر لنگرود و ۶۵ کیلومتری شهر رشت در استان گیلان قرار گرفته است. تالاب چاف، در ارتفاع منفی ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال به روستای تازه‏ آباد چاف، از شرق به دریای خزر، از جنوب و غرب به روستای چاف بالا محدود می‌‏شود. آب و هوای آن معتدل و مرطوب با میانگین بارندگی ۱۳۰۰ میلی‏متر در سال و وسعت تالاب در حدود ۸۰۰ هکتار است.

 

 

۳- منطقه ییلاقی لیلاکوه

 

معرفی و مسیر دسترسی لیلاکوه از جاذبه های گردشگری لنگرود و گیلان

 

منطقه ییلاقی «لیلاکوه» یکی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان است که در نزدیکی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

 

مسیر لیلا کوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست، اولین خیابان از سمت لاهیجان است. از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا کوه حدود ۳ کیلومتر جاده آسفالته است و این جاده به سمت روستای «پرشکوه» و بعد از آن به بخش «کومله» می‌رسد.

 

یک جاده خاکی که از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا کوه را به خط‌الرأس «عطاکوه» می‌رساند که با یک ساعت پیاده‌روی در این جاده، می‌توان به خط‌الرأس عطاکوه و با نیم ساعت پیاده‌روی در مسیر پاکوب خط‌الرأس که از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطاکوه رسید.

 

قله عطاکوه به ارتفاع تقریبی ۷۰۰ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان است که از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف است. بر روی قله عطاکوه دکل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه به این قله، «دکل» می‌گویند.

 

 

۴- دریاچه کومله

 

دریاچه یا استخر طبیعی «کومله» یکی دیگر از جاهای دیدنی و تفریحی گیلان است. این دریاچه از ۳ آبگیر مجزا تشکیل شده است که طول بزرگترین آبگیر در حدود ۱ کیلومتر و عرض آن ۴۰۰ متر است. فاصله دریاچه تا سواحل دریای خزر و ساحل زیبای چمخاله در حدود ۱۰ کیلومتر و تا ارتفاعات شمالی البرز و کوه «پرش کوه» در حدود ۱ کیلومتر است. در نزدیکی دریاچه امکانات تفریحی از قبیل قایق سواری و رستوران تعبیه شده است.

 

این دریاچه در جنوب روستای کومله واقع در ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد. در اطراف دریاچه شالیزارهای کاشت برنج و مزارع چای به وفور به چشم می‌خورد. دریاچه کومله میزبان شماری از پرندگان کنار آبزی استان گیلان است که عموما برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

 

همواره با عبور از شهرستان لنگرود و با نگاه به آسمان تعدادی اگرت‌های کوچک و پرستو‌های دریایی مشاهده می‌شود که از سمت دریا (چمخاله، تالاب امیر آباد) به سمت جنوب لنگرود یعنی بخش کومله در حال پروازند. دریاچه از طریق کیلومتر ۲ جاده لنگرود به رامسر، فرعی روستای کومله قابل دسترسی است.

 

 

جاهای دیدنی گیلان-ماسال

 

 

۱- آبشار رامینه ماسال

 

جاذبه‌ها و زیبایی‌های بی‌شمار و بی‌بدیل شهرستان ماسال آن را به قطعه‌ای از بهشت بدل کرده است. این منطقه دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری همچون جنگل‌های انبوه، دشت‌های سرسبز و آبشارهای خروشان است و به این ترتیب تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل شده است.

 

در شهرستان ماسال آبشارهای فراوانی وجود دارد. آبشار «ویوز» در بخش ییلاقی «النزه» که در «شاندرمن» واقع شده است، آبشار «خون» که ارتفاعی بالغ بر ۱۵ متر دارد و در قسمت اولیه دره جنگلی «خون» قرار گرفته و یا آبشار زیبای «رامینه» که در حدود سیصد و پنجاه متری در قسمت بالایی جاده رامینه واقع شده است.

 

آبشار رامینه از زیباترین آبشارهای این منطقه است که در قسمت بالایی جاده اصلی و در میان انبوه درختان جنگلی واقع شده و در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از جاده اصلی قرار گرفته است، مسیر رسیدن به آبشار رامینه سر بالایی و دارای شیب زیادی است.

 

آبشار رامینه آبشاری پر آب و خروشان است که با شیبی تند فرو می‌ریزد و از جمله آبشارهای بکر و منحصر به فرد این منطقه به شمار می‌آید. برای دسترسی به آبشار رامینه باید به شهرستان ماسال در استان گیلان سفر کنید. این آبشار دقیقا در مقابل «هتل رامینه» واقع شده است.

 

 

۲- غار آویشو

 

یکی از پدیده‌های زیبا که در نوع خود در استان گیلان بی نظیر است غار «آویشو» واقع در منطقه‌ای به همین نام در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن شهرستان ماسال است و از جمله بکرترین جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

 

این غار آهکی که از لحاظ زمین شناختی جزو اشکال کاردستی در سنگ‌های کربناته به شمار می‌رود، در اثر عملکرد آب‌های جاری بر روی این سنگ‌ها در مدت زمان بسیار طولانی شکل گرفته است.

 

ستون‌های آهکی، چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی را در این غار به وجود آورده‌اند و دهانه بسیار بزرگ غار به ارتفاع حدود ۱۹ متر و عرض ۱۴ متر، در میان غارهای کشف شده در استان گیلان بی‌نظیر است.

 

تاکنون بیش از دو هزار متر از ژرفای غار آویشو که طویل‌ترین غار استان گیلان محسوب می‌شود، توسط غارنوردان و کوهنوردان محلی مورد پیمایش و اکتشاف قرار گرفته است. قرار گرفتن غار آویشو در مجاورت سنگ‌های دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی «پالئوتتیس» به شمار می‌روند، بر زیبایی آن افزوده است.

 

دیدن قندیل و مناظر بکر اطراف و نیز تماشای درون غار آویشو برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است. این غار بیش از ۷۵ میلیون سال قدمت دارد و  هفت آبشار و شمار زیادی قندیل در آن موجود است.

 

غار آویشو از بی‌نظیرترین غارهای کشور است که در دل جنگل‌های شهرستان ماسال قرار دارد و قندیل‌های گوناگون و آبشارهای زیبای آن می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند.

 

 

راه دسترسی به غار آویشو

 

استان گیلان، ۵۰ کیلومتری شمال غرب رشت، شهرستان ماسال منطقه آویشو در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن

 

 

۳- غار خون

 

غار خون یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گیلان واقع در منطقه ماسال است. این غار همانند غارهای دیگر در سراسر کشورمان از اهمیت تاریخی و زمین‌شناسی برخوردار است. طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر، دارای ۴ دهانه است و در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

 

در ابتدای ورودی غار، یک شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگ‌ها و رنگ خاک قرمز به خوبی دیده می‌شود و بعد از ۱۰ متر یک سنگ تخریبی در داخل ورودی قرار گرفته که می‌بایست تا طول یک متر به صورت سینه‌خیز وارد غار شد برای دست یافتن به این غار باید مسیری در حدود ۴ ساعت را کوه‌پیمایی کنید.

 

این مسیر به قدری زیبا و سرسبز است که از دیدن آن نهایت لذت را می‌برید. تا رسیدن به غار می‌توانید در فضاهای زیبایی که در مسیر از آن‌ها عبور می‌کنید اطراق کنید. در داخل غار چند دالان بزرگ در جهت‌های مختلف وجود دارد که هر کدام به قسمت‌های دیگر دالان ارتباط دارد و دارای طول و عمق متفاوت هستند. در برخی قسمت‌های غار سفال‌های شکسته و خفاش نیز دیده می‌شود.

 

پیمایش این غار نیاز به تجهیزات کوه‌نوردی و غارنوردی دارد. این غار به دلیل این‌که در منطقه جنگلی به‌ نام «خون» قرار دارد، در سال ۱۳۷۲ پس از کشف به این نام خوانده می‌شود و خون در زبان تالشی محل جاری شدن چشمه نامیده می‌شود.

 

 

۴- ییلاق النزه ماسال

 

آدرس و مسیر دسترسی و مشخصات ییلاق النزه از جاذبه های گردشگری ماسال-گیلان

 

ییلاقات استان گیلان جزو مناطقی هستند که در فصل تابستان از بهترین جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شوند. بی‌اغراق ییلاقات گیلان را می‌توان مشابه بهشتی فرا زمینی توصیف کرد که در روزهای گرم سال، هوای خنک و لذت بخشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد و خستگی را از تن هر مسافری به در می‌کند.

 

یکی از معروف‌ترین ییلاقات گیلان، منطقه ییلاقی «دشت النزه ماسال» است. ییلاق النزه ماسال دشتی پهناور و سرسبز است که با کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی و انواع گیاهان احاطه شده و دارای مناظر بی‌بدیلی است. منطقه دشت النزه ماسال به دلیل وجود طبیعت بکر و آب و هوای خنک و مطبوع، خاطرات و سفری هیجان‌انگیز را برای مسافران رقم می‌زند و وجود خانه‌های قدیمی چوبی نیز خود سبب زیبایی هرچه بیشتر این منطقه شده است.

 

منطقه ییلاقی دشت النزه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌بدیل دارای حس و حال مذهبی نیز هست. دلیل این امر وجود بقعه «امام‍زاده ابراهیم» در دشت النزه است. برای رسیدن به بقعه امامزاده ابراهیم باید در حدود ۵ دقیقه پیاده روی کرد تا به آنجا رسید. در کنار بقعه امامزاده ابراهیم شاهد وجود یک درخت کهن‌سال هستیم که در حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد، بنابر باور مردم محلی این درخت برای برآورده شدن حاجات بسیار موثر و کارگشا است. به همین دلیل آن‌ها پارچه‌های سبز و نخ و شمشاد را از ضریح کوچک آن آویزان می‌کنند تا حاجت بگیرند.

 

در اطراف بقعه زیبایی‌های طبیعی بی‌بدیلی نیز مشاهده می‌شود. برای مثال یک چشمه بزرگ و روان نیز در حوالی امامزاده وجود دارد که بسیار باصفا و دیدنی است. چندین نوع درخت میوه نیز در اطراف چشمه دیده می‌شود که به هرچه زیباتر شدن منطقه کمک می‌کند. کمی دورتر از بقعه نیز یک آبشار به نام آبشار «واشیاره» قرار دارد که البته راه دسترسی به آن ساده نیست. دشت النزه چندین کوه بلند نیز دارد که کوه‌ «پیلم» در شمال و کوه «شعله» مرتفع‌ترین کوه این ناحیه است.

 

بهترین زمان برای سفر به مناطق ییلاقی دشت النزه فصل تابستان است. امکان اجاره خانه‌‎های چوبی با صفای این منطقه برای گردشگران وجود دارد و آن‌ها به همین سبب می‌توانند شب را در این کلبه‌ها گذرانده و از تجربه ناب اقامت در جنگل بیش از پیش لذت ببرند.

 

 

راه دسترسی به دشت النزه

 

برای بازدید از ییلاق النزه باید پس از میدان شهدای شاندرمن به سمت چپ حرکت کرد تا وارد جاده شاندرمن – النزه شوید با ورود به این مسیر باید از روستاهای سنفیه، چای خاله، سبل خوار، برزف، بوستون گاه، استه سر، چپرود، معاف، گسکیجان، اولم و بیتم عبور کرد تا به روستای النزه رسید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک