راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای و نیمه حرفه ای

راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای و نیمه حرفه ای


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای و نیمه حرفه ای

امروزه ما از دوربین‌های خود، بیشتر از قبل استفاده می‌کنیم؛ با این حال بیشتر ما با کمترین دانش ممکن از دوربین‌های خود استفاده می‌کنیم. اگر می‌خواهید از عکس گرفتن با دوربین گوشی همراه خود فراتر روید، بهترین دوربین عکاسی را بشناسید و عکس‌های حرفه‌ای‌تری را ثبت کنید؛ این مقاله مجله کوروش که یک راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای و نیمه حرفه ای است و در خرید دوربین حرفه ای و غیر حرفه ای به شما کمک خواهد کرد را مطالعه کنید. در سرویس علم و تکنولوژی همراه ما باشید.

 

اصول عکاسی

 

هر دوربینی، از وب‌کم ریز تعبیه‌شده در لپ‌تاپ شما گرفته تا دوربین‌های حرفه‌ای نیکون و کانن، همه با همان اصول اساسی کار می‌کنند. عکس در واقع یک نقشه‌ از نور است. وقتی از منظره مورد علاقه خود عکس می‌گیرید؛ خیابان‌ها، آسمان خراش‌ها یا آدم‌ها را ثبت نمی‌کنید، بلکه در حال ضبط نور منعکس‌شده از آنها هستید.

 

اصول عکاسی کردن

 

متداول‌ترین روش برای ثبت عکس، هدایت نور از طریق لنز روی ماده حساس به نور است که آن را به تصویر تبدیل می‌کند. ابزار جاذب نور، زمانی «فیلم عکاسی» بود که امروزه با ابزار الکترونیکی در شاترهای دیجیتال و مدرن جایگزین شده است. در هر صورت، شروع گرفتن عکس، با بازکردن و نشانه‌ گرفتن دوربین در مقابل سطح حساس به نور انجام می‌شود. با تنظیم مدت زمان بازماندن شاتر دوربین (سرعت شاتر)، حساسیت سنسور دیجیتال (ISO) و میزان عبور نور از لنز (دیافراگم)، می‌توانید تصویر ثبت‌شده خود را کنترل کنید.

 

از آنجا که نور تنها اطلاعاتی است که دوربین شما جمع‌آوری می‌کند، تعجب‌آور نیست که صحنه‌های با نور مناسب، معمولا واضح‌تر و زیباتر از عکس‌های تاریکی هستند که فقط توسط چراغ خیابان روشن می‌شوند. هنگام عکس‌برداری در تاریکی، دوربین باید بیشتر کار کند (با ایزو بالاتر) یا طولانی‌تر (با سرعت شاتر پایین‌تر) تا بتواند تصویری را که در جلوی آن قرار دارد، به درستی بازسازی کند. آنجاست که دوربین فلش می‌زند، بارقه‌ای از نور سفید که با اندازه دوربین، هماهنگ شده است.

 

در نهایت، درس شماره ۱ در عکاسی و خرید بهترین دوربین عکاسی این است که همیشه گزینه‌های بهتری وجود دارد. اگر بهترین کیفیت تصویر ممکن را می‌خواهید، به تجهیزات تخصصی، گران‌قیمت و بزرگ احتیاج دارید. اگر قابلیت حمل‌ونقل مهم‌ترین اولویت شما باشد، باید بپذیرید که برخی از عکس‌ها و ایده‌های خلاقانه از دسترس شما خارج هستند.

 

در هنگام ساخت تصویر و در نتیجه انتخاب وخرید دوربین عکاسی حرفه ای یا غیر حرفه ای، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین ترفندها و اصول آرایش برای عکس گرفتن

 

 

تنظیمات کلیدی که در دوربین عکاسی باید بدانید

 

اگر در عکاسی دیجیتال تازه‌کار هستید و می‌خواهید بهترین دوربین عکاسی را بخرید، ۳ چیزی که باید ابتدا با آنها آشنا شوید. ISO، دیافراگم و سرعت شاتر است. این ۳ مورد به‌ طور هماهنگ کار می‌کنند و اگر بتوانید همه آنها را دستکاری کرده و کنترل کنید. به این ترتیب بدون اینکه به بقیه دوربین خود دست بزنید، عکس‌های خارق‌العاده‌ای خواهید گرفت.

 

تنظیمات کلیدی دوربین عکاسی

 

این موارد به‌عنوان مثلث نوردهی شناخته می‌شوند و در خرید دوربین حرفه ای باید به آنها توجه کنید. زیرا آنها میزان نور را در معرض دوربین (دیافراگم)، حساسیت دوربین به آن نور (ISO) و مدت زمان شما را کنترل می‌کنند.

 

 

۱- ایزوی دوربین عکاسی

 

اولین مؤلفه مهم در خرید دوربین حرفه ای و متوسط، ایزو است. سازمان بین المللی استاندارد سازی، حساسیت به نور سنسور دوربین شما را در برابر استاندارد معمول توصیف می‌کند. این استاندارد در ابتدا به عنوان «سرعت فیلم» شناخته می‌شد، زیرا این اندازه‌گیری ایستایی مقدار نوری است که یک نوع فیلم خاص می تواند جذب کند؛ اما در دوربین‌های دیجیتال مدرن ISO را می‌توان به بالا و پایین تنظیم کرد.

 

ایزوی دوربین عکاسی 

 

ISO بالاتر، به‌معنای تصویر روشن‌تر است که با تقویت دیجیتالی اطلاعات جمع‌آوری شده در هنگام نوردهی به دست می‌آید. این فرایند ناقص است و خطاهایی ایجاد می‌کند، که در تصاویر شما به‌عنوان تغییر رنگ و نویس مشهود است؛ یعنی جلوه لکه‌ای غیرجذاب که معمولا در عکس‌های کم‌ نور مشاهده می‌کنید.

 

کیفیت سنسور دوربین و پردازش کاهش نویز بر حداکثر ISO که می‌توانید در آن تصاویری را تولید کنید که ارزش استفاده را دارند، تأثیر می‌گذارد. از بین دوربین‌هایی که خودمان آزمایش کرده‌ایم، بهترین دوربین عکاسی Canon’s 5D Mark III و Nikon’s D4 از این نظر بهترین هستند. این دوربین‌ها می‌توانند با استاندارد ISO 12,800 عملکرد اکثر دوربین‌ها در ISO 1000 را ثبت کنند؛ یعنی به شما این امکان را می‌دهد که در نور کمتری عکس بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین برند پاوربانک

 

 

۲- دیافراگم چیست؟

 

دیافراگم با استفاده از مقیاس وحشتناک و گیج‌کننده f، اندازه‌گیری می‌شود. اصولا اکثر لنزها توانایی انقباض نوری را دارند که از طریق آنها با استفاده از یک عنصر داخلی (دیافراگم) عبور می‌کند. اگر می‌خواهید نور بیشتری در تصویر خود داشته باشید، دیافراگم را تا آنجا که می‌رود، به عقب بکشید، یا اگر به مقدار کمتری نیاز دارید، آن را گسترش داده و اشعه‌های ورودی را به سوراخ باریک‌تر، محدود می‌کنید.

 

دیافراگم، فقط یک اندازه‌گیری نسبی برای قطر دهانه لنز شماست و یکی از چیزهایی است که باید در راهنمای خرید یک دوربین عکاسی خوب حرفه ای و نیمه حرفه‌ای چه برای افراد مبتدی و چه حرفه ای به آن توجه کنید.

 

 

۳- سرعت شاتر دوربین

 

سرعت شاتر مدت زمانی را که دوربین برای جمع‌آوری نور صرف می‌کند، کنترل می‌کند. در مقابل ISO و دیافراگم، که میزان جذب نور را به‌طور هم‌زمان نشان می‌دهد و در کسری از ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. بنابراین سرعت شاتر ۱/۱۲۵ به‌معنای باز بودن شاتر برای یک ۱۲۵ام ثانیه است. سرعت شاتر بالاتر به این معناست که دوربین مدت زمان کمتری را ضبط می‌کند، که کلید اصلی گرفتن عکس‌های بدون تاری است. در حالی که سرعت پایین‌تر به شما امکان می‌دهد نور بیشتری بگیرید. البته اگر دوربین و سوژه شما هنوز در معرض خطر تارشدن نیستند.

 

سرعت شاتر در عکس گرفتن

 

البته، شما همیشه نباید از تاری، ترس داشته باشید. دوربین خود را به یک سه پایه ببندید تا با این کار بتوانید از تاری به نفع خود استفاده کنید. به این ترتیب افراد تصاویر چراغ‌ها و نور ماشین‌ها را می‌توانند به‌صورت آبشاری از نور، ثبت کنید. بیشتر اوقات، شما می‌خواهید تنظیمات خود را با شرایط خود مطابقت دهید. اما همچنین جالب است که گاهی اوقات با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها شروع کنید و صحنه خود را برای مطابقت با آنها مرتب کنید.

 

 

۴- نکاتی درباره شفافیت لنزها

 

واضح‌ترین لنزهای f / ۴ معمولا لنزهای f / ۱.۸ یا f / ۱.۴ هستند که از بالاترین حالت به عقب کشیده شده‌اند. به همین ترتیب، لنزها در انتهای محدوده بزرگنمایی خود بسیار گسترده (۱۶ میلی‌متر و پایین) و تله‌فوتو (۱۳۵ میلی‌متر به بالا) اعوجاج را نشان می‌دهند، که برخی از دوربین‌ها می‌توانند به‌طور خودکار با نرم‌افزار اصلاح کنند.

 

شفافیت لنزها در دوربین عکاسی

 

بنابراین به شفافیت لنزها در هنگام خرید دوربین عکاسی خوب نو یا دست دوم حرفه ای و غیر حرفه‌ای نیز توجه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تبلت دانش آموزی

 

 

۵- مگاپیکسل در گرفتن عکس

 

به‌طور دقیق، یک مگاپیکسل حاوی ۱ میلیون پیکسل است، اما دانستن اینکه دوربین شما همزمان ۱۰ میلیون پیکسل می‌گیرد، تا حدودی بی‌معنی است. آنچه می‌خواهید بدانید و آنچه که مگاپیکسل به شما می‌گوید، واقعا این است که چقدر می‌توانید تصویر خود را بزرگ کنید بدون اینکه بخواهید آن را به‌صورت دیجیتالی بزرگ کنید و در نتیجه کیفیت تصویر را خراب کنید.

 

هیچ تضمینی وجود ندارد که به چه مگاپیکسلی، عکس خوب به نظر می‌رسد. اعداد مگاپیکسلی فقط تعداد نقاط داده ثبت‌ شده توسط دوربین عکاسی را اندازه‌گیری می‌کنند. به‌ طور عملی، نیازی به چنین تصاویری با حجم بالا ندارید و اگر تنها عکس‌ پروفایل جدیدی برای فیس‌بوک نیاز داشته باشید؛ حتی ۱مگاپیکسل نیز کافی است.

 

 

۶- بزرگنمایی یا زوم دوربین را بررسی کنید

 

چه بخواهید یک دوربین عکاسی خوب دست اول و نو یا دست دوم و کارکرده بخرید باید بدانید بزرگنمایی یک مفهوم ساده ولی مهم در هنگام خرید دوربین حرفه ای و غیر حرفه ای است؛ اینکه چقدر می‌توانید به سوژه مورد نظر، نزدیک شوید؛ بدون اینکه مجبور شوید خودتان به آن نزدیک شوید.

 

دوربینی که از ۲۸ میلی‌متر شروع می‌شود و دارای بزرگنمایی ۱۰ برابر است، در نهایت به سوژه نزدیک‌تر خواهد شد (۲۸۰ میلی‌متر) نسبت به دوربین دیگری که از ۲۴ میلی‌متر شروع می‌شود (با بزرگنمایی ۲۴۰میلی‌متر). اگرچه وقتی بزرگنمایی می‌کنید، میدان دید کمی کوچک‌تری دارید.

 

بزرگنمایی یا زوم در دوربین عکاسی

 

اگر می‌خواهید تا آنجا که ممکن است به موضوع خود نزدیک باشید، مهم‌ترین عدد زاویه تله فوتو است. اما باید هشدار داده شود که اگر می‌خواهید زوم کنید، باید مراقب لرزش و تارشدن نیز باشید. علاوه بر این، بزرگنمایی عالی باافت کیفیت تصویر همراه است.

 

لنزهای قابل تعویض برای تازه‌واردها بسیار ساده‌تر هستند، زیرا بزرگ‌نمایی آنها معمولا (اما نه همیشه) به‌صورت مکانیکی، با حلقه‌ای در اطراف بدنه لنز کنترل می‌شود. این روند امکان کنترل دقیق‌تری را به کسانی که می‌خواهند، ارائه می‌دهد؛ اما امکان استفاده از آن برای کاربر عادی را ندارد.

 

برای انتخاب دوربین عکاسی خوب با قیمت مناسب، سعی کردیم راهنمای خرید دوربین عکاسی برای مبتدی، حرفه ای و نیمه حرفه ای را به شما ارائه دهیم تا بهترین دوربین عکاسی را بخرید.

 

 

منبع: theverge

 

 

کالابرگ الکترونیک