بهترین روش های شستن ماسک جراحی، N95 و … در دوران شیوع کرونا

بهترین روش های شستن ماسک جراحی، N95 و … در دوران شیوع کرونا


27 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های شستن ماسک

برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا، تهیه یا خرید انواع ماسک جراحی و پزشکی تنها نیمی از راه است. در این صورت، برای محدود کردن شیوع این ویروس، شما باید به طور منظم ماسک‌های خود را تمیز کرده و ایمنی و سلامت خود را از این طریق حفظ کنید. طبق تحقیقات مختلف، این موضوع به اثبات رسیده است که ویروس کرونا می‌تواند روی سطوح نرم مانند پارچه، تا ساعت‌ها زنده بماند. در نتیجه، همانطور که استفاده از ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا ضروری است، دانستن بهترین روش‌ های شستن ماسک و ضدعفونی کردن آن‌ها نیز می تواند بسیار پراهمیت و تاثیرگذار باشد. در این مطلب از سرویس سبک زندگی که در مجله‌ی کوروش می‌خوانید، بهترین روش های شستن ماسک جراحی، ماسک‌ N95 و… را به شما آموزش می‌دهیم.

چرا باید ماسک بزنیم؟

 

ویروس کرونا در ترشحات دستگاه تنفسی مبتلایان به این بیماری وجود دارد؛ به این معنا که این ویروس از طریق سرفه،  عطسه، یا هنگام صحبت کردن از فاصله نزدیک با فرد مبتلا، به افراد سالم منتقل می‌شود. این ویروس با قطرات ریز تنفسی از دهان یا بینی فرد مبتلا به کووید۱۹ خارج می‌شود و روی مخاط بینی، چشم و دهان افرادی که در فاصله کمتر از یک و نیم متری فرد بیمار هستند، قرار گرفته و آن‌ها را بیمار می‌کند. با شیوع ویروس کرونا در جهان مسئولان بهداشتی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را از موثرترین روش‌ها اعلام کردند.

 

چگونه ماسک‌های صورت را بشوییم؟

 

مرکز درمان و کنترل پیشگیری از بیماری، در رابطه با روش های شستن ماسک دستورالعمل خاصی ارائه داده است. برای این منظور، در صورتی‌ که برای شستشوی ماسک صورت خود از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، باید از گرم‌ترین حالت آب استفاده کنید و اجازه دهید با بالاترین درجه حرارت ماشین لباسشویی، ماسک شما خشک شود. همچنین شما می‌توانید پس از شستشوی ماسک با ماشین لباسشویی، آن را زیر نور شدید آفتاب قرار دهید، تا کاملا خشک شود.

 

چگونه ماسک‌های صورت را بشوییم؟

 

بیشتر بخوانید: آموزش زدن دو ماسک روی هم برای پیشگیری از شیوع کرونای دلتا

 

اما در صورتی‌ که با استفاده از دست می‌خواهید ماسک جراحی و N95 خود را شستشو دهید و در صورتی ‌که می‌خواهید از سفیدکننده‌ها برای ضدعفونی کردن ماسک خود استفاده کنید، جنس ماسک را مدنظر قرار داده و بر اساس آن، سفید کننده‌ی مناسب را انتخاب کنید. پس از آن، سفید کننده را با آب مخلوط کرده و ماسک را به مدت پنج دقیقه در این محلول قرار دهید. در نهایت، ماسک را با استفاده از آب سرد بشویید و آن را در مکان مناسب قرار دهید تا با درجه حرارت بالا خشک شود. در شستشوی با دست علاوه بر سفید کننده‌ها، می توانید از صابون و یا سایر شوینده‌های مخصوص استفاده کنید. اما در نهایت، توجه داشته باشید که ماسک شما به خوبی تمیز و ضدعفونی شده باشد.

حتما بخوانید  روز جهانی آشپزی | تاریخچه آشپزی در جهان با آتش

 

 

برای شستشوی ماسک‌های صورت نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

*قبل از شستشوی ماسک‌ها، تاحد امکان، فیلترهای داخلی و یا کش‌های الاستیکی را جدا کنید.

*برای اینکه ماسک در حین شستشو با سایر لباس‌ها درگیری کمتری داشته باشد، از کیسه‌های لباسشویی مشبک برای شستشوی ماسک خود استفاده کنید.

*بدیهی است که دمای آب ماشین لباسشویی باید بالا باشد تا ماسک و یا لباس‌ها کاملا تمیز شوند. به همین دلیل، توصیه می‌شود دمای آب ماشین لباسشویی خود را روی زیاد تنظیم کنید.

*در شستشوی ماسک با استفاده از دست، توجه داشته باشید که دست‌های خود را قبل و بعد از شستشوی ماسک، به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، با آب گرم و صابون شستشو دهید.

شاید در اینترنت، سایر روش‌های شستن ماسک مانند استفاده از قابلمه آب جوش و یا مایکرویو را خوانده باشید؛ اما ما در این مقاله، تنها بهترین روش‌های شستشوی استاندارد ماسک را که توسط مرکز درمان و کنترل پیشگیری از ویروس کرونا تایید شده است، به شما توصیه می‌کنیم.

 

 

چگونه ماسک‌های فیلتردار را شستشو دهیم؟

 

غالب فیلترهایی که در انواع ماسک جراحی و ماسک N95 صورت تعبیه شده‌اند، یکبار مصرف هستند و توصیه می‌شود پس از هر بار استفاده، آن‌ها را تعویض کنید. اما در صورتی که روی شستشوی آن‌ها اصرار دارید، می‌توانید از روش‌های بالا برای شستشوی این ماسک‌ها نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید، که با هر بار شستشوی ماسک‌های فیلتردار، اثر بخشی آن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل معمولا تولید کنندگان این ماسک‌ها هشدار می‌دهند که از این محصولات تنها یک بار استفاده کنید.

 

 

هر چند وقت یک بار باید ماسک را شستشو دهید؟

 

هر چند وقت یک بار باید ماسک را شستشو دهید؟

 

بیشتر بخوانید: آخرین توصیه پزشکان برای پیشگیری از کرونا | بالاخره همه ماسک بزنند یا نه؟

 

هیچ قانونی در رابطه با دوره‌های زمانی مشخص برای استفاده از روش های شستن ماسک وجود ندارد. زیرا غالبا تمیز کردن و در واقع شستشوی این ماسک‌ها، به دفعات استفاده از آن‌ها بستگی دارد. اما غالبا توصیه می‌شود که ماسک خود را پس از هر بار استفاده شستشو دهید. در صورتی که این امر برایتان امکان پذیر است، می‌توانید دوره‌های زمانی مشخصی برای شستشو در نظر بگیرد. اما برای احتیاط، در صورتی که فردی در نزدیک‌تان عطسه و یا سرفه کرد، ماسک جراحی یا ماسک N95 خود را حتما شستشو دهید و یا آن را دور بیاندازید تا خطر ابتلا به ویروس کرونا را نیز کاهش داده باشید.

حتما بخوانید  لیست 10 کاری که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید

 

 

نکات نگهداری و مراقبت از بهداشت ماسک صورت

 

به منظور کاهش بیشتر خطر ابتلا به ویروس کرونا، علاوه بر تعویض و شستشوی دوره‌ای ماسک‌های صورت، توصیه می شود نکات زیر را نیز رعایت کنید:

 

*قبل از استفاده از ماسک، دست‌تان خود را بشویید و یا از ضدعفونی کننده‌های دست استفاده کنید تا از تمیزی ماسک خود اطمینان داشته باشد.

*ماسک را به‌ درستی استفاده کنید و مطمئن شوید که ماسک شما در جهت درستی روی صورت قرار دارد. در واقع، در هر بار استفاده، ماسک را پشت و رو نکنید و اطمینان داشته باشید که هر دفعه تنها یک سمت ماسک، صورت شما را لمس می‌کند.

*از ماسک‌هایی استفاده کنید که روی بینی و دهان شما را به خوبی می‌پوشانند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود از ماسک‌های چندلایه‌ی استاندارد استفاده کرده و استفاده از ماسک‌های نازک و غیراستاندارد را فراموش کنید.

*سعی کنید هنگام استفاده از ماسک آن را لمس نکنید. ماسک را با استفاده از دست، تا حد امکان، روی صورت‌تان جابجا نکنید.

*هنگام برداشتن ماسک از روی صورت، کش‌های آن را لمس کنید و به هیچ عنوان به سطح خارجی آن دست نزنید.

*پس از استفاده از ماسک، بلافاصله از روش‌های شستن ماسک استفاده کنید. در صورت عدم امکان این امر، آن را روی یک سطح ضدعفونی شده قرار دهید.

 

علاوه‌ بر تمامی این موارد، همانطور که در بالا نیز اشاره شد، برای احتیاط بیشتر توصیه می‌شود از ماسک‌ها به صورت محدود استفاده کنید و طی دوره‌های زمانی آن‌ها را تعویض کنید. در واقع، از یک ماسک به صورت دائم استفاده نکنید.

 

نکات نگهداری و مراقبت از بهداشت ماسک صورت

 

بیشتر بخوانید: آموزش زدن دو ماسک روی هم برای پیشگیری از شیوع کرونای دلتا

 

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، علاوه ‌بر زدن ماسک و انجام روش ‌های شستن ماسک شستشوی مرتب دست‌ها، شستشوی مرتب لباس‌ها، نظافت منزل، عدم لمس مکان‌های عمومی پرتردد مانند پیشخوان‌ها، نرده‌ها و دستگیره‌های در، بسیار پر اهمیت است. این نکات را مدنظر قرار دهید تا در پیشگیری از ویروس کرونا موثر واقع شوید.

 

 

منبع: good house keeping

 

کالابرگ الکترونیک