راهنمای انتخاب و خرید کاغذ دیواری | نکات کلیدی تمیز کردن و نگهداری

راهنمای انتخاب و خرید کاغذ دیواری | نکات کلیدی تمیز کردن و نگهداری


9 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یکی از عنصرهای جذاب دکوراسیون داخلی است که به فضا روح می‌دهد. کاغذ دیواری‌ها انواع متفاوتی دارند و برای خرید و انتخاب آن‌ها، باید به نکات مختلفی دقت کرد. در این مطلب از سرویس سبک‌زندگی و در مجله‌ کوروش قرار است راهنمای انتخاب کاغذ دیواری را با هم مرور کنیم. در ادامه نکات مهم و طلایی انتخاب و خرید کاغذ دیواری را و روش های تمیز کردن و نگهداری آن را برای شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید با دقت بیشتری خرید کاغذ دیواری را انجام دهید.

 

راهنمای انتخاب و خرید کاغذ دیواری

 

راهنمای انتخاب و خرید کاغذ دیواری

 

همانطور که گفته شد، کاغذ دیواری همانند نقاشی در و دیوار نقاط مختلف خانه یکی از عناصر دکوراسیون داخلی است و در صورتی که به‌درستی انتخاب شود، می‌تواند باعث جذابیت فضا باشد. نکاتی که باید در خرید و انتخاب کاغذ دیواری مدنظر داشته باشید، عبارتند از:

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ راز انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل از زبان یک کارشناس رنگ

 

 

انتخاب طرح کاغذ دیواری

 

کاغذ دیواری‌ها طرح‌هایی دارند که اکثرا با استفاده از رنگ و قل‌مو قابل طراحی نیستند. سبک‌های کاغذ دیواری‌ها بسیار متنوع هستند و هیچ‌گونه محدودیتی در انتخاب طرح و یا رنگ موردنظر خود برای کاغذ دیواری وجود ندارد. همچنین استفاده از کاغذ دیواری‌ها تنها به دیوار محدود نمی‌شود و شما می‌توانید از آن‌ها روی سقف و یا کاشی نیز استفاده کنید.

 

علاوه بر آن، در انتخاب طرح کاغذ دیواری به فضای مورد نظر نیز دقت کنید. هر یک از الگوهای کاغذ دیواری برای مکانی از خانه مناسب هستند. برای این منظور، می‌توان گفت الگوهای افقی باعث وسیع‌تر نشان دادن فضای اتاق می‌شوند. الگوهای عمودی نیز باعث می‌شوند که سقف اتاق بالاتر از حد معمول به نظر بیاید. همچنین توصیه می‌شود برای فضاهای کوچک از الگوهای شلوغ و درهم استفاده نکنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری بر اساس جنس کاغذ دیواری

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری بر اساس جنس کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌های وینیل

 

این دسته از کاغذ دیواری‌ها، همانطور که از نامشان پیداست با استقاده از مواد وینیل چاپ و طراحی شده‌اند و رایج‌ترین نوع کاغذ دیواری در بازار هستند. کاغذ دیواری‌های وینیل بادوام و قابل شستشو هستند. می‌توان آن‌ها را به سادگی تمیز و نگهداری کرد.

 

این کاغذ دیواری‌ها برای کسانی که اجاره‌نشین هستند و می‌خواهند از کاغذ دیواری استفاده کنند، گزینه‌ی بسیار مناسبی محسوب می شوند؛ زیرا به سادگی از روی دیوار کنده شده و اثری از آن ها باقی نمی‌ماند. کاغذ دیواری‌های وینیل استحکام بالایی دارند و به همین دلیل برای مکان‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.

 

 

کاغذ دیواری‌های بدون بافت یا نانووِن

 

این کاغذ دیواری‌ها ترکیبی از فیبرهای طبیعی و مصنوعی را شامل می‌شوند. این کاغذ دیواری‌ها بازیافت‌پذیر هستند و همانند کاغذ دیواری‌های وینیل، نصب و تمیز کردن آن‌ها بسیار ساده است و به سادگی می‌توان آن‌ها را از روی دیوار جدا کرد. این کاغذ دیواری‌ها دارای طول عمر بیشتری هستند و قیمت بالاتری دارند.

 

 

کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای

 

کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، به دلیل جنس متفاوتی که دارند در برابر پارگی بسیار مقاوم هستند. اما سریع‌تر از سایر کاغذ دیواری‌ها لکه‌دار می‌شوند و تمیز نگه داشتن آن‌ها دشوارتر است. این کاغذ دیواری‌ها گران قیمت هستند و باید به‌خوبی مراقبت شوند؛ زیرا شستشوی آن‌ها دشوار است. به همین‌دلیل معمولا برای مکان‌هایی که رفت و آمد کمتری دارند، توصیه می‌شوند.

 

 

کاغذ دیواری‌های کاغذی

 

این کاغذ دیواری‌ها ارزان‌ترین انواع کاغذ دیواری در بازار هستند و در صورتی‌که به‌ خوبی مراقبت نشوند، به‌سادگی از دیوار جدا خواهند شد. این کاغذ دیواری‌ها به دلیل جنس ظریفی که دارند، به راحتی پاره می‌شوند و برای مکان‌های مرطوب و مکان‌های پررفت و آمد، مناسب نیستند. همچنین تمیز کردن این کاغذ دیواری‌ها نیز کمی مشکل است.

 

 

کاغذ دیواری قابل رنگ‌آمیزی چیست؟

 

کاغذ دیواری‌هایی که قابلیت رنگ آمیزی دارند، کاملا بدون رنگ بوده و دارای یک سطح ساده و بافت‌دار هستند. شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مورد نظرتان روی این کاغذ دیواری‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. در این‌صورت، الگوی روی این کاغذ دیواری‌ها با رنگ‌آمیزی، برجسته‌تر نشان داده می‌شود.

 

شما می‌توانید روی کاغذ دیواری‌هایی که قابلیت رنگ‌آمیزی دارند، برای چندین بار رنگ بزنید. در این‌صورت، اگر به مرور زمان از رنگ کاغذ دیواری خود خسته شدید، می‌توانید مجددا طرح‌ها را با رنگ‌های متفاوت‌تری رنگ‌آمیزی کنید. برای رنگ‌آمیزی این دسته از کاغذ دیواری‌ها ممکن است به پرایمر مخصوص احتیاج داشته باشید. این دسته از کاغذ دیواری‌ها کاملا قابل شستشو بوده و در برابر پارگی و یا رطوبت بسیار مقاوم هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: چطور رنگ در و دیوار و وسایل را با رنگ و تناژ وسایل چوبی خانه هماهنگ کنیم؟

 

 

نکات مورد توجه در استفاده از کاغذ دیواری

 

نکات مورد توجه در استفاده از کاغذ دیواری

 

نکته‌ی مهم دیگری که در راهنمای انتخاب کاغذ دیواری باید به شما بگوییم این است که قبل از نصب کاغذ دیواری، دیوار مورد نظر باید آماده‌سازی شود. برای این منظور، قبل از نصب کاغذ دیواری، مطمئن باشید که سطح دیوار کاملا تمیز است. کاغذ دیواری‌های مدرن به سادگی روی دیوار نصب می‌شوند. تنها کافی است وسایل اضافه را از اتاق خارج کرده و کف اتاق را بپوشانید. همچنین وسایلی که روی دیوار نصب شده است نیز باید برداشته شوند.

 

 

در صورتی‌که قسمتی از دیوار جدیدا رنگ شده است، مطمئن شوید که آن قسمت خشک شده و برای چسباندن کاغذ دیواری آماده است. سطح دیوار باید کاملا صاف و بدون هیچگونه برآمدگی باشند. کاغذ دیواری‌ها برای آن دسته از افرادی که اجاره نشین هستند و نمی‌توانند خانه را رنگ‌آمیزی کنند، گزینه‌ی بسیار مناسبی به جای رنگ‌آمیزی خانه محسوب می‌شوند. برای این منظور نیز بهتر است از کاغذ دیواری‌هایی استفاده شود که به سادگی از روی دیوار جدا شده و هیچ آسیبی به رنگ و گچ دیوار وارد نمی‌کنند.

 

 

کاغذ دیواری‌ها معمولا پس از ۲۴ تا ۲۸ ساعت به طور کامل روی دیوار چسبانده می‌شوند و در واقع، چسب‌شان خشک می‌شود. در این مدت اطمینان حاصل کنید که حاشیه‌ها و کناره‌های کاغذ دیواری‌ها به خوبی روی دیوار چسبیده‌اند. زیرا در غیر اینصورت، به مرور زمان از روی دیوار جدا خواهند شد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ ایده جالب و ساده برای دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون

 

 

تمیز کردن و نگهداری از کاغذ دیواری‌ها

 

تمیز کردن و نگهداری از کاغذ دیواری‌ها

 

کاغذ دیواری‌ها، بخصوص آن‌هایی که دارای بافت هستند، باید به طور منظم با استفاده از جاروبرقی و براش‌های نرم، تمیز شوند. همچنین برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌هایی که قابلیت شستشو دارند می‌توان از آب و صابون نیز استفاده کرد. در این موارد، دقت داشته باشید که از مواد سفید کننده یا مواد شیمیایی تمیز کننده قوی استفاده نکنید؛ زیرا به طرح و رنگ کاغذ دیواری آسیب می‌رساند.

 

غالبا کاغذ دیواری‌هایی که از مواد کاغذی و یا پارچه‌ای تشکیل شده‌اند، قابل شستشو نیستند. برای این دسته از کاغذ دیواری‌ها معمولا محافظی قرار داده می‌شود تا در برابر پارگی و یا کثیفی بیش از حد حفاظت شوند. در حالت کلی شما از ابزارهایی مانند، یک برس نرم، اسفنج و یا جارو برقی می‌توانید برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌های خود استفاده کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: اصول و ترفندهای تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده و کاغذ دیواری

 

 

منبع: lowes 

کالابرگ الکترونیک