راهنمای تمیز کردن و رسوب‌ زدایی ماهانه دستگاه اسپرسوساز خانگی

راهنمای تمیز کردن و رسوب‌ زدایی ماهانه دستگاه اسپرسوساز خانگی


1 آذر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمیز کردن دستگاه اسپرسو

برای دوستداران قهوه، دستگاه اسپرسوساز یک وسیله کاملاً حیاتی است. بنابراین بهتر است از آن به دقت مراقبت کنند تا دستگاه دچار رسوب و گرفتگی نشود. اما رسوب زدایی دستگاه اسپرسو هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟ چطور می‌توان دستگاه اسپرسوساز خانگی را در خانه تمیز کرد؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش راهنمای تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی با مواد مختلفی مثل پودر شستشوی دستگاه اسپرسو، سرکه و جوش شیرین و آبلیمو و … را آموزش می‌دهیم.

 

 

رسوب‌زدایی مهم‌ترین بخش تمیز کردن دستگاه اسپرسو

 

قهوه و به خصوص قهوه اسپرسو، یک نوشیدنی بسیار محبوب در دنیای امروز است. اولین کاری که برای تهیه یک اسپرسو با طعم خوب و بدون تلخی انجام می‌شود، تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه اسپرسو است. کمتر کسی است که در خانه‌ خود دستگاه قهوه ساز یا اسپرسوساز نداشته باشد.

 

دستگاه‌های اسپرسوساز نیز مانند هر لوازم برقی داخل آشپزخانه نیاز به نگه‌داری و تمیز کردن دارند. تمیز کردن دستگاه در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود. تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی معمولاً هر یک ماه یک بار توصیه می‌شود.

 

شاید بتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی، همان بخش رسوب‌زدایی باشد. شما برای رسوب‌زدایی می‌توانید از اسید سیتریک، سرکه سفید و یا محصولات شیمیایی تجاری مخصوص رسوب‌زدایی در بازار استفاده کنید. معمولاً در دفترچه توصیه‌نامه راهنمای دستگاه‌های اسپرسو در بخش تمیز کردن آن‌ها ممنوعیتی برای استفاده از اسید سیتریک و سرکه در رسوب‌زدایی وجود ندارد.

 

 

 

اسید سیتریک یا پودر شستشو در رسوب زدایی دستگاه اسپرسو

 

اسید سیتریک یا پودر شستشو در رسوب زدایی دستگاه اسپرسو

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکباتی مانند لیمو و لیموترش یافت می‌شود. این ماده در بازار به صورت پودر خشک فروخته می‌شود و به دلیل شباهت زیاد ظاهری آن با نمک، اغلب نمک ترش نامیده می‌شود.

 

اسید سیتریک در موارد مصارف آشپزی به عنوان جایگزین سرکه یا آبلیمو هم استفاده می‌شود. این ماده اثر بسیار شگفت‌انگیزی در تمیز کردن و رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسو دارد. نگران نحوه تمیز کردن دستگاه اسپرسو با اسید سیتریک نباشید. یک دستورالعمل بسیار ساده وجود دارد. برای رسوب‌زدایی اسپرسوساز با اسید سیتریک به روش زیر عمل کنید:

 

کافی است تا یک چهارم آب در یک لیوان را با ۲ قاشق غذاخوری اسید سیتریک مخلوط کنید. با استفاده از این محلول می‌توانید رسوب دستگاه اسپرسو خود را به راحتی از بین ببرید. استفاده از اسید سیتریک در تمیز کردن دستگاه اسپرسو مزایا و معایبی دارد. این ماده ارزان است. استفاده از آن خطرناک نیست و روش مصرف آن بسیار ساده است.

حتما بخوانید  ۶ طرز تهیه چیپس کیوی در آفتاب، تابه، ایرفرایر، فر، شوفاژ و مایکروویو

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید و طبع قهوه اسپرسو

 

 

معایب استفاده از اسید سیتریک در رسوب زدایی دستگاه اسپرسو

 

از معایب اسید سیتریک یا پودر رسوب زدایی دستگاه اسپرسو ساز خانگی می‌توان به این اشاره کرد که اگر مدام و به صورت هر ماه برای رسوب‌زدایی و تمیز کردن دستگاه اسپرسو خانگی خود از آن استفاده کنید، می‌تواند باعث نوع دیگری از تجمع مواد در دستگاه شما شود. معمولاً توصیه می‌شود هر سال سه تا چهار بار از اسید سیتریک استفاده شود.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید قهوه و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

استفاده از سرکه برای تمیز کردن دستگاه اسپرسو

 

استفاده از سرکه برای تمیز کردن دستگاه اسپرسو

 

 

سرکه سفید ساده از جمله موادی است که معمولاً در رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسو خانگی استفاده می‌شود. گرچه برخی بر این باورند که سرکه سفید آنقدرها هم در رسوب‌زدایی تأثیر ندارد، اما باید گفت که سرکه جزو بهترین مواد در تمیز کردن دستگاه اسپرسو است.

 

برای رسوب زدایی اسپرسو ساز با سرکه کافی است یک محلول درست کنید که یک چهارم آن سرکه سفید و سه چهارم آن آب باشد. شما می‌توانید حتی مقدار سرکه و آب را تقریباً به مقدار برابر انتخاب کنید. سرکه از دیگر مواد تمیز کننده و از بین برنده رسوب دستگاه اسپرسو ساز است که باعث از بین رفتن بوی بد دستگاه اسپرسوی خانگی هم می‌شود

 

 

استفاده از آبلیمو در تمیز کردن رسوب‌ها

 

آبلیمو یک تمیز کننده دستگاه اسپرسو است که استفاده از آن معمولاً پیشنهاد می‌شود. اما این راه حل ۱۰۰% جوابگو نیست. اگر میزان رسوبات دستگاه شما بسیار بالا باشد، پیشنهاد می‌شود که از سرکه و اسید سیتریک استفاده شود.

 

اما اگر رسوب‌ها در دستگاه اسپرسو شما آنقدر زیاد است که با یک محلول طبیعی آبلیمو و حتی سرکه سفید و اسید سیتریک از بین نمی‌رود، حتماً از مواد رسوب زدای تجاری استفاده کنید. پس از آن در مراحل بعدی از محلول‌های سرکه و آب و یا اسید سیتریک برای بار دوم شستشو استفاده شود.

 

رسوب‌زدایی اسپرسو ساز با جوش شیرین

 

رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسو ساز با جوش شیرین یکی از بهترین روش‌های جرم‌گیری اسپرسو ساز در خانه محسوب می‌شود. جوش شیرین به راحتی چربی و رسوبات داخلی اسپرسوساز را تمیز می‌کند و یک تمیز کننده عالی برای این کار است. برای آماده کردن این محلول رسوب زدایی اسپرسوساز خانگی باید داخل مخزن دستگاه یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین به همراه آب تصفیه شده بریزید.

حتما بخوانید  بهترین روش های کاهش وزن زنان میانسال بالای 40 سال

 

سپس پرتافیلتر را در جای خود محکم کنید و دستگاه را روشن کنید. ۲۰ ثانیه صبر کنید و بعد محلول را از داخل دستگاه خارج کنید. سپس دستگاه را یک بار دیگر تنها با آب تصفیه شده روشن کنید تا جوش شیرین به طور کامل از دستگاه خارج شود.

 

 

مراحل تمیز کردن مرحله به مرحله دستگاه اسپرسوساز

 

گام به گام مراحل تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز

 

برای تمیز کردن و رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسو ابتدا مشخص کنید که از چه ماده‌ای می‌خواهید استفاده کنید. سرکه، اسید سیتریک و یا محصولات تجاری. ماده مورد نظر خود را با آب مخلوط کنید و طبق دستورالعمل رقیق بودن آن را مشخص کنید. دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی معمولاً تنوع زیادی دارند.

 

اما همه آن‌ها مراحل رسوب‌زدایی تقریباً یکسانی دارند. در این مرحله مخزن خود را با محلول تمیز کننده که با آب مخلوط شده پر کنید. درست مثل زمانی که قهوه اسپرسو درست می‌کنید. مواد از طریق دیگ بخار عبور می‌کند و از دستگاه خارج می‌شود. محلول تمیز کننده از اسپرسو شما عبور می‌کند و مواد معدنی و رسوبات را تمیز کرده و شستشو می‌دهد.

 

استفاده از آب سخت باعث تجمع مواد معدنی در داخل دستگاه می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا درجه حرارت آب در فرایند عصاره‌گیری اسپرسو کم شده و قدرت دستگاه پایین بیاید. همچنین طعم اسپرسو نیز تغییر می‌کند. بنابراین سعی کنید این فرآیند را به دقت انجام بدهید تا تمام رسوبات موجود در دستگاه خارج شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه کاپوچینو خانگی حرفه‌ای با دستگاه و بدون دستگاه

 

 

مرحله نهایی شستشوی دستگاه اسپرسوساز

 

مرحله نهایی شستشوی دستگاه اسپرسوساز

 

مرحله بعد شست‌و‌شو است. بعد از این مرحله مخزن خود را بار دیگر با آب پر کنید. اما این بار فقط از آب خالص استفاده کنید. دستگاه اسپرسو شما برای تمیز شدن نیاز به آبکشی دارد. همان فرایند درست کردن اسپرسو را تکرار کنید. بعد از اینکه این مرحله را انجام دادید و مطمئن شدید که با آب کاملاً تمیز شده است، کار تقریباً تمام است. در این مرحله لازم است تا باید از حس بویایی خود کمک بگیرید. مطمئن شوید که بوی سرکه، اسید سیتریک و یا هر چیز دیگری که از آن استفاده کرده‌اید از بین رفته است.

 

 

سخن پایانی

 

اولین کاری که برای تهیه یک اسپرسو با طعم خوب و بدون تلخی انجام می‌شود، تمیز کردن و رسوب زدایی منظم دستگاه اسپرسو است. با توجه به ماده‌ای که برای رسوب زدایی اسپرسوساز خانگی استفاده می‌کنید فواصل زمانی تمیز کردن آن متفاوت است. با عمل کردن به دستورالعمل‌های این مقاله برای رسوب‌زدایی اسپرسوساز طعم یک اسپرسو واقعی را در منزل بچشید.

 

 

منبع: homegrounds

 

کالابرگ الکترونیک