راهنمای ست کردن رنگ لباس ها با یکدیگر؛ اصول ست کردن رنگ‌ها

راهنمای ست کردن رنگ لباس ها با یکدیگر؛ اصول ست کردن رنگ‌ها


3 آذر 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای ست کردن رنگ لباس ها با یکدیگر؛ اصول ست کردن رنگ‌ها

همانطور که هر خانم یا آقای شیک‌پوشی می‌داند، طرح پارچه و تناسب لباس با بدن دو پایه و اساس هر چیزی‌ست که ما به عنوان ست کردن رنگ لباس تعریف می‌کنیم. با این وجود، رنگ و به ویژه نحوه هماهنگی و تطابق رنگ‌های مختلف در ظاهر شما به همان اندازه مهم است. اگر تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چطور لباس‌های خاص یک مجموعه، بسیار تماشایی به نظر می رسند، به احتمال زیاد آنها به این تطابق بسیار توجه می‌کنند. این به این معنی‌ست که مارک یا برند مورد علاقه شما برای تولید مجموعه‌هایی که احساس هماهنگی به شما منتقل می‌کنند، به چند قانون اساسی ساده تئوری رنگ‌ها پایبند است. این همان روندی است که توسط طراحان داخلی، هنرمندان، تولیدکنندگان خودرو و تقریباً در همه زمینه‌های طراحی محصول یا ست کردن رنگ لباس پیروی می شود. ادامه‌ی این مطلب که از سایت apetogentleman نوشته است را در مجله کوروش بخوانید.

دو عامل اصلی که باید هنگام انتخاب رنگ لباس در نظر گرفته شود

 

چرخ رنگ

 

برای شناسایی تفاوت‌ها و شباهت‌های بین رنگ‌ها.

 

هارمونی رنگ

 

نحوه جفت‌سازی دو یا چند رنگ بر اساس انواع فرمول‌های کلیدی.

 

به نظر پیچیده می‌رسد. دستورالعمل‌های ساده‌ای وجود دارد که باید آن‌ها را دنبال کنید و با آ‌ن‌ها بازی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی مطابقت رنگ و روش‌هایی که در آن می توان یک لباس منسجم را ست کرد.

 

چرخ رنگ

 

راهنمای ست کردن رنگ لباس ها با یکدیگر؛ اصول ست کردن رنگ‌ها

 

هنگام ست کردن رنگ لباس مردانه یا ست کردن رنگ لباس زنانه مهم است که با ترتیب رنگ‌ها آشنا باشید. ترتیب طبیعی رنگ‌ها قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی، بنفش است.  رایج ترین نظریه نشان می دهد که رنگ‌های روبروی هم با هم  مطابقت دارند. به عنوان مثال آبی با نارنجی یا سبز با قرمز. اما در واقع این جفت شدن ها بسیار بیشتر از همین تعداد است. بنابراین، برای ایجاد یک پالت رنگی منسجم که به خوبی با هم ست شده باشند، باید فام (ته رنگ یا پرده رنگ یا Hue)، اشباع رنگ (Saturation) و روشنایی (Brightness) رنگ را نیز در نظر گرفت. شاید ترکیب رنگ‌ها کمی مشکل باشد، اما هدف کلی شما باید ترکیب منسجم کنتراست باشد. شاید متناقض به نظر برسد اما کنتراست مناسب لباس شما را جالب‌تر نشان می‌دهد.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

رنگ‌های خنثی؛ سیاه، سفید و خاکستری

 

سه قانون اصلی رنگ وجود دارد که باید آنها را دنبال کنید . با این حال، ابتدا باید رنگ‌های خنثی را ذکر کنیم: سیاه، سفید و خاکستری. از آنجا که آن‌ها هیچ سطح رنگ و اشباعی ندارند، از نظر فنی رنگ محسوب نمی‌شوند. این بدان معنی است که می توان آن‌ها را با هر رنگ دیگری (یا با هم) ست کرد بدون اینکه انسجام را مختل کند. یک استثنا سطح روشنایی خاکستری است که می تواند متفاوت باشد و باید با بقیه لباس‌های شما از نظر رنگ مطابقت داشته باشد تا ست کردن رنگ لباس به بهترین نحو ممکن انجام شود.

 

همچنین ممکن است دو یا هر سه این رنگ‌های خنثی را با هم ست کنید. به پیراهن آکسفورد مشکی با راه‌راه‌های سفید در کنار شلوار جین خاکستری تیره فکر کنید. علاوه بر این، قهوه‌ای ، قهوه‌ای مایل به قرمز، کرم، بژ و خاکی با وجود اینکه در نوع خود رنگ هستند، به نوعی رنگ خنثی محسوب می‌شوند.

 

۱- ست تک رنگ

 

راهنمای ست کردن رنگ لباس ها با یکدیگر؛ اصول ست کردن رنگ‌ها

 

رنگ‌های یک ست لباس تک رنگ معمولا یک رنگ دارند، اما از نظر روشنایی و اشباع رنگ متفاوت هستند. به دو نمونه تک رنگ تاد اسنایدر در بالا نگاهی بیندازید. در سمت چپ، یک ماجرای کاملاً آبی با میزان اشباع و روشنایی ملایم متفاوت، اما همان یک رنگ. این رویکرد در مورد قهوه‌ای در سمت راست نیز تکرار شده است. این روش “تونال” لباس پوشیدن یک ترند مد بزرگ در مردان است، به ویژه هنگامی که در پس‌زمینه سفید اجرا شود.

 

۲- رنگ‌های مکمل در ست کردن رنگ لباس

 

راهنمای ست کردن رنگ لباس ها با یکدیگر؛ اصول ست کردن رنگ‌ها

 

ست رنگی مکمل بر اساس دو رنگ مکمل متفاوت ساخته می‌شوند که تمایل دارند در چرخ رنگی در مقابل یکدیگر باشند. با خیال راحت میزان روشنایی و اشباع بین دو رنگ را مخلوط کرده و با هم ست کنید، در حالی که به یاد داشته باشید رنگ‌ها نباید پررنگ باشند. به آبی و نارنجی (در بالا سمت راست)، سبز و صورتی (در بالا سمت چپ ، با شلوار آبی Navy Blue  “خنثی”) یا زرد و بنفش فکر کنید (لس آنجلس لیکرز طرح رنگ خود را به طور تصادفی انتخاب نکرده است).

 

۳- رنگ‌های مشابه در ست کردن رنگ لباس

 

راهنمای ست کردن رنگ لباس ها با یکدیگر؛ اصول ست کردن رنگ‌ها

 

ست‌های رنگی مشابه از دو یا سه رنگ متفاوت اما همسایه (از نظر Hue) تشکیل شده‌اند. در حالت ایده‌آل، میزان اشباع و روشنایی را باید یکسان حفظ کنید اما گاهی مشکلی پیش نمی‌آید که آن‌ها را باهم ترکیب و ست کنید. سبز و آبی ترکیبی قوی است، همانطور که در شکل سبز و آبی شلوار شنا در بالا نشان داده شده است. آبی و قرمز، که مدت‌هاست یک لباس مناسب کت و شلوا و کراوات است.

 

جمع‌بندی

 

توصیه می کنیم به سه‌گانه‌ی فام، اشباع رنگ و روشنایی  پایبند باشید. برای افرادی که حوصله خواندن مقاله‌های اینترنتی را ندارند و مفاهیم رنگ و روشنایی و معانی آن‌ها را نمی‌دانند یک راهکار ساده داریم. در زیر دو طرح گرافیکی قرار دادیم که راهنمای سریع ترکیب رنگ و ست کردن رنگ لباس هستند.

در گرافیک سمت چپ رنگ اصلی لباس‌تان را از ستون سمت چپ پیدا کنید و رنگ‌های مناسب ست کردن با آن را در ردیف روبه‌رویش ببینید. در صورتی که لباس رویی شما دارای رنگ‌های خنثی است می‌توانید از جدول سمت راست استفاده کنید  و در ستون سمت چپ آن رنگ اصلی لباس را پیدا کنید و با رنگ‌های روبه‌رویی‌اش لباس‌تان را ست کنید.

 

راهنمای ست کردن رنگ لباس ها با یکدیگر؛ اصول ست کردن رنگ‌ها

 

عاقلانه است که رنگ ها را متناسب با رنگ پوست مناسب خود انتخاب کنید. نیمه راست چرخ رنگ “گرم” است و برای بهار / تابستان ایده‌آل است در حالی که سمت چپ چرخ “خنک” است و برای پاییز / زمستان مناسب‌تر است. البته، این یک قانون سخت و قاطع نیست. البته فراموش نکنید، شما در بیشتر مواقع می‌توانید همه رنگ‌ها را با خاکستری، سیاه و سفید به راحتی ترکیب کنید و هنگام ست کردن رنگ لباس از آن استفاده کنید.

 

سرانجام، این دستورالعمل‌ها را به معنای واقعی کلمه دنبال نکنید. به عنوان مثال، خرید شلوار آبی پررنگ و ست کردن آن با یک تی‌شرت نارنجی احتمالا ترکیب جذابی برای هر کسی نخواهد شد. شما باید هر سه نکته‌ی فام رنگ، اشباع و روشنایی را برای یک رویکرد “متمدنانه” در نظر بگیرید. بالاخره ما طاووس نیستیم. همیشه قبل از بیرون رفتن از خانه خود را در آینه نگاه کنید و اگر می خواهید یک لباس خاص رنگارنگ بپوشید، به عنوان مثال یک سویشرت نارنجی یا سبز، با این مورد شروع کنید (خود را مقابل آینه بررسی کنید) و سپس با استفاده از تئوری‌های بالا لباس‌تان را ست کنید.

 

کالابرگ الکترونیک