روز جهانی ایموجی با تاریخچه، راهنما و معنی انواع ایموجی از گذشته تا امروز

روز جهانی ایموجی با تاریخچه، راهنما و معنی انواع ایموجی از گذشته تا امروز


13 تیر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معنی انواع ایموجی

۱۷ جولای (۲۶ تیر) روز جهانی ایموجی است. اما ایموجی چیست؟ انواع ایموجی در واقع شکلک‌ها و آیکون‌هایی هستند که برای نشان دادن احساسات و منظور فرد از گفتن پیامی در شبکه‌های اجتماعی مختلف از واتساپ گرفته تا تلگرم و پیامک‌ها استفاده می‌شود. اما تاریخچه ایموجی را می‌دانید؟ در سرویس علم و تکنولوژی معنی انواع ایموجی، اینکه ایموجی‌ها در ابتدا چگونه ساخته شدند و در طول زمان دستخوش چه تغییر و تحولاتی شدند و به مرور زمان چه تغییری کردند را از سایت در مجله کوروش بخوانید.

ایموجی چیست؟

 

ایموجی چیست؟

 

EMOJI بیشتر از یک پیام یک روش اطلاع رسانی و ارتباط برقرار کردن با قدمتی هزار ساله است. شاید باید به ایموجی به عنوان یک زبان ابتکاری نگاه کنیم. شخصیت‌های ریز و هیجان انگیز، از ? تا ?، ایموجی‌ها نخستین زبانی هستند که از دنیای دیجیتال متولد شده‌اند. انواع ایموجی به گونه ای طراحی شده‌اند که می‌توانند احساسات و عاطفه را به متن‌های بی‌روح اضافه کنند. ایموجی‌ها از زمانی که برای اولین بار در اواخر دهه ۹۰ در تلفن‌های همراه ژاپنی ظاهر شدند محبوب شدند و در چند سال گذشته آن‌ها به ویژگی بارز ارتباط میان مردم تبدیل شده‌اند.

 

ایموجی علاوه بر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های تلفنی مثل پیامک پای‌شان به اطلاعیه‌های مطبوعاتی و ایمیل های شرکت‌ها باز شد. کار به آن‌جا رسید که کاخ سفید یک گزارش اقتصادی را صرفا با ایموجی منتشر کرده بود. در سال ۲۰۱۵ واژه «ایموجی» کلمه سال واژگان آکسفورد شد. ایموجی ها فقط برای افرادی نیستند که چیزهایی مانند “lmao smh tbh fam” را به صورت مختصر و رمزی بگویند. ایموجی ها برای همه هستند.

 

این فشار زیادی به طرح ها و استانداردهای ایموجی وارد می‌کند. اگر emoji یک زبان برای همه افراد حاضر در دنیای دیجیتال است، بنابراین واژگان emoji باید به طور مداوم در همه‌ی فرهنگ‌ها و در همه‌ی صفحه‌های اجتماعی در طول زمان تکامل پیدا کنند. امروز هزاران ایموجی وجود دارد که احساسات و منظور افراد سرتاسر دنیا را با تمام تنوع خود به تصویر می‌کشد. این ایموجی‌ها برای نشان دادن چیزهایی که ما در دنیای خود با آن‌ها تعامل داریم به خوبی عمل می‌کنند: پول ?، تسبیح نماز، ساعت‌های اپل و … . به نظر می‌رسد در آینده، با رشد روزافزون جهانی دنیای دیجیتال و پیشرفت دهکده جهانی، ایموجی‌ها به ابزار مهمی برای ترجمه و ارتباطات تبدیل می‌شوند، یک گویش و زبان مختلط برای عصر دیجیتال، به عبارت دیگر زبان ایموجی برای رساندن مفهوم و منظور به افرادی با زبان‌های مختلف، حتی افرادی که زبان‌شان را بلد نیستیم.

 

 

نخستین ایموجی‌ها چگونه متولد شدند؟

 

نخستین ایموجی‌ها چگونه متولد شدند؟

 

اولین ایموجی‌ها در سال ۱۹۹۹ توسط هنرمند ژاپنی Shigetaka Kurita ساخته شد. مردی که نامش به عنوان خالق ایموجی برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد. کوریتا برای “i-mode”، یکی از نخستین پلتفرم‌های اینترنت تلفن همراه از اصلی‌ترین شرکت مخابراتی ژاپن یعنی شرکت DOCOMO و در تیم توسعه کار می‌کرد. کوریتا می‌خواست یک واسط جذاب را برای انتقال اطلاعات به روشی ساده و مختصر طراحی کند: برای مثال، نمادی برای نشان دادن پیش بینی آب و هوا به جای هجی کردن اصطلاح «ابری». بنابراین Kurita مجموعه‌ای از تصاویر ۱۲ در ۱۲ پیکسلی را طراحی کرد که می‌توانند از یک شبکه مانند صفحه کلید در رابط کاربری حالت i انتخاب شوند، سپس بر روی موبایل و صفحات به عنوان کاراکترهای خاص خود ارسال شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه بین ساعت کاری و زندگی خود اعتدال برقرار کنیم

 

 

نمادهای ممتاز انواع کاراکتر

 

نمادهای ممتاز انواع کاراکتر

 

۱۷۶ ایموجی ابداعی کوریتا که هم اکنون بخشی از مجموعه دائمی در موزه هنرهای مدرن نیویورک است، نمادهای ممتاز از انواع کاراکتر هستند، زیرا هدف شرکت DOCOMO یافتن راه‌های جدید برای بیان اطلاعات بود. کاراکترهایی برای نشان دادن آب و هوا (ایمویجی‌های خورشید، ابر، چتر، آدم برفی)، ترافیک (ماشین، تراموا، هواپیما، کشتی)، فناوری (تلفن ثابت، تلفن همراه، تلویزیون، GameBoy) و حتی ایموجی تمام مراحل تکامل «ماه» وجود دارد. اما این شخصیت‌ها و آیکون‌ها صرفاً آموزنده نبودند: برای اولین بار، ایموجی راهی برای اضافه کردن زیرنویس عاطفی به یک پیام ارائه داد و معنی انواع ایموجی اهمیت پیدا می‌کند. «من می فهمم» ممکن است به تنهایی سرد یا انفعالی به نظر بیاید، اما اضافه کردن یک ایموجی قلب قرمز حس گرمی و همدلی را همراه با پیام ارائه می‌کرد. این آغاز یک زبان جدید بصری بود.

 

 

پای ایموجی‌ها به اپل، گوگل و اندروید باز شد

 

پای ایموجی‌ها به اپل، گوگل و اندروید باز شد

 

به دلیل اینکه شرکت‌های موبایل رقیب ایده شرکت DOCOMO را کپی کردند، استفاده از ایموجی به سرعت در ژاپن محبوبیت پیدا کرد. در حالی که رقابت شرکت‌های تولید موبایل در اواسط دهه ۲۰۰۰ به شدت رونق گرفت، شرکت‌های خارج از ژاپن، مانند اپل، فرصتی برای ادغام emoji در سیستم عامل‌های دیگر پیدا کردند. در سال ۲۰۰۷، یک تیم بین المللی نرم افزار در گوگل تصمیم گرفت که این داستان را هدایت کند و درخواست داد که ایموجی‌ها را توسط کنسرسیوم یونیکد، یک گروه غیرانتفاعی که مانند سازمان ملل متحد برای حفظ استانداردهای متنی در رایانه ها عمل می‌کند، بررسی و کنترل کند.

 

از آنجایی که کامپیوترها اساساً با اعداد کار می‌کنند، هر حرف یا کاراکتری که روی رایانه تایپ می‌کنید «رمزگذاری شده» است یا با یک کد عددی نمایش داده می‌شود. قبل از یونیکد، صدها سیستم رمزگذاری مختلف وجود داشته است، این بدان معناست که رایانه‌ها و سرورهای مختلف همیشه متن را به یک شکل نشان نمی‌دهند. یونیکد روی استاندارد کردن این کدها برای زبان متمرکز شد، به گونه‌ای که حروف تایپ شده به زبان‌های انگلیسی، چینی، عربی یا عبری به دقت در سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف ظاهر می‌شدند.

 

روز جهانی ایموجی و معانی آنها

 

تیم Google، کات مموی ، مارک دیویس و مارکوس شفر، در حالی که اقبال روزافزون ایموجی را در ژاپن مشاهده می‌کردند متفق‌ عقیده داشتند که ایموجی‌ها باید تحت همان استاندارد قرار بگیرند. در سال ۲۰۰۹، دو مهندس شرکت اپل به نام های یاسوو کیدا و پیتر ادبرگ با همکاری یکدیگر پیشنهادی رسمی برای پذیرش ۶۲۵ کاراکتر ایموجی جدید در استاندارد یونیکد ارسال کردند.

 

یونیکد این پیشنهاد را در سال ۲۰۱۰ پذیرفت، و طی یک حرکت به زودی emoji در همه پلتفرم‌ها قابل دسترسی شد. در نهایت یونیکد تصمیم گرفت که ایموجی‌ها را به دلیل استفاده از آن‌ها به عنوان کاراکتر برای پیام‌رسانی در تعدادی از استانداردهای شرکت‌های تولید کننده ژاپنی، فهرست بندی کند. به عبارت دیگر: Emoji آنقدر رایج و محبوب شده بود که دیگر نمی‌شد آن را نادیده گرفت. این حرکت یونیکد تنها راهی برای حفظ استانداردهای واژگان در حال تحول emoji نبود بلکه آغاز قانونی برای ایموجی به عنوان نوعی وسیله و راه ارتباطی بود. حالا ایموجی ها رسماً در راه رسیدن به یک زبان بودند.

 

 

بیشتر بخوانید: بررسی انواع گجت هوشمند و پوشیدنی

 

 

از ایموجی دوستت دارم تا انگشتر نامزدی و سوشی و لوبیا

 

از ایموجی دوستت دارم تا انگشتر نامزدی و سوشی و لوبیا

 

EMOJI از اواسط دهه ۲۰۰۰ در خارج از ژاپن از طریق برنامه‌های جداگانه در دسترس قرار گرفت، که به کاربران اجازه می‌داد آیکون‌ها را در پیام‌های متنی و ایمیل کپی و الصاق یا به اصطلاح paste کنند. در سال ۲۰۱۱، اپل صفحه کلید رسمی ایموجی را به iOS اضافه کرد. آندروید دو سال بعد این کار را انجام داد. این تکنولوژی این امکان را فراهم می‌کرد تا افراد به مستقیماً از طریق صفحه کلید تلفن‌های خود به انواع emoji دسترسی پیدا کنند. حالا دیگر جمله «من دوستت دارم» تبدیل شده بود به ایموجی قلب قرمز، «درخواست ازدواج» با ایموجی انگشتر یا حلقه نامزدی و به جای «LOL» ایموجی محبوب ? استفاده می‌شد.

 

معانی و مفهوم ایموجی

 

بعد از محبوب شدن ایموجی‌ها تعداد آن‌ها هم بیشتر شد. کنسرسیوم یونیکد هر ساله ایموجی‌های جدیدی را که در طول سال توسط کاربران در سراسر جهان جمع آوری می‌شود، به لیست مورد تأیید خود اضافه می‌کند: اولین عروس ایموجی، ده‌ها گیاه و حیوانات مختلف، انواع غذا و انواع مختلف فعالیت‌ها. یونیکد برای تایید یک ایموجی جدید نیاز به یک فرایند طولانی ارسال و تأیید دارد و یک ایموجی حتی ممکن است تا دو سال طول بعد از اولین پیش نویس به تلفن شما راه پیدا کند. ابتدا، ایموجی‌های جدید از طریق یک پیشنهاد رسمی به کنسرسیوم یونیکد پیشنهاد می‌شوند.

 

این پیشنهادات مفصل شامل توضیح در مورد چرایی پذیرش ایموجی‌ها و ایده‌هایی برای چگونگی ظاهر شدن هستند. (بخش طراحی یک ایموجی پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌کنید: اگر یک ایموجی وجود داشته باشد که نشان دهنده کلمه «لوبیا» باشد، آیا باید ایموجی لوبیا نماینده لوبیا سیاه باشد؟ لوبیای سرخ شده؟ یا لوبیا سبز؟ پیشنهادات توسط کمیته فرعی ایموجی کنسرسیوم یونیکد بررسی می‌شود که هفته‌ای دو بار برای بحث و تصمیم گیری در مورد کلیه مسائل مرتبط با ایموجی و بررسی معنی انواع ایموجی برگزار می‌شود. وقتی کمیته به اجماع می‌رسد، یک ایموجی جدید می‌تواند متولد و به دنیا معرفی شود.

 

ایموجی و معانی آن

 

از زمانی که نمادهای انواع ایموجی شروع به رشد کرد، برای بسیاری این سوال مطرح بود که چرا برخی از تصاویر بر دیگران ممتاز هستند. چرا آیکون‌های زیادی برای توصیف «سوشی» ژاپنی‌ها وجود داشت اما مثلا برای «تاکو» مکزیکی‌ها ایموجی نداشتیم. تعداد زیادی از متخصصان مثل پزشکان، سرآشپزها، پلیس ایموجی داشتند اما چرا همه آن‌ها مرد بودند؟ و چرا در میان بسیاری از ایموجی های مختلف که نمایانگر انسان‌ها بودند، همه آن‌ها سفید پوست بودند؟

تا سال ۲۰۱۴، سیاسی بازی‌های ایموجی‌ها در اوج بود. مثلا ایموجی غذاهای سنتی آفریقا (مانند اینجرا یا فوفو) وجود نداشت، در میان پرچم‌ها (پرچم اسرائیل وجود داشت، اما پرچم فلسطین نه)،  ایموجی به عنوان یک زبان مهم عصر دیجیتال ظهور کرده بود، اما زبانی بود که کلماتی برای «زنان شاغل» یا «افراد رنگین پوست» نداشت.

 

 

ایموجی زنان شاغل و رنگین پوست‌ها و افراد معلول هم به ایموجی‌ها باز شد

 

ایموجی زنان شاغل و رنگین پوست‌ها و افراد معلول هم به ایموجی‌ها باز شد

 

در سال ۲۰۱۵، یونیکد با معرفی گزینه تغییر رنگ پوست روی افراد ایموجی، اولین قدم بزرگ خود را در جهت متنوع سازی ایموجی برداشت. از آن زمان به بعد، هر بروزرسانی شامل مراحل افزایشی در جهت متنوع سازی انواع افراد و فرهنگ‌های نمایش داده شده بر روی صفحه کلید emoji است: زنان موج‌سوار و دوچرخه سوار ، زنان با کلاه کاسکت و زنان پزشک با گوشی معاینه پزشکی، پرچم تمام کشورها و البته کاراکتر افرادی که دارای عمامه و حجاب هستند و… اخیراً، یونیکد در راستای ایجاد ایموجی‌های بی طرف جنسیتی، ایموجی‌هایی که نمایانگر افراد دارای معلولیت هستند و نمادهای دیگر برای نشان دادن طیف کاملی از کاربران ایموجی گام‌های مهمی برداشته است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۹ بازی جذاب فکری برای تقویت هوش و حافظه کودکان و بزرگسالان

 

 

در مورد معنی انواع ایموجی‌ها آیا می‌دانستید که:

 

معنی ایموجی های مختلف چیست

 

*۹۲ درصد از کل افراد آنلاین از معنی انواع ایموجی برای رساندن منظور خود استفاده می‌کنند. در اینستاگرام، تقریباً نیمی از پست‌ها حاوی ایموجی هستند. ایموجی‌ها آنقدر محبوب هستند که زبان اینترنت را در فضای نت تقریبا از بین برده‌اند. هرچه بیشتر از ایموجی استفاده کنیم، از LOL و OMG کمتر استفاده می‌کنیم. حالا دیگر در پلتفرم‌های مختلف از واتساپ گرفته تا تلگرام و توییتر و … افراد بیشتر از استفاده از کلمات تمایل به رساندن منظورشان با انواع ایموجی دارند. اما ظهور ایموجی به عنوان یک زبان دیجیتال برای آینده کلمات چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

 

*ایموجی‌های جدید به سرعت طراحی و متولد می‌شوند. اما مسئله اینجاست که وجود یا عدم وجود یک ایموجی ممکن است باعث شود فرهنگ بصری از بین برود. چه کاراکترهایی در زبان دیجیتال آینده معرفی می‌شوند؟ و این نمایندگی چگونه موضوعات حساسی مثل موضوعات ژئوپلتیکی مانند ملیت، قومیت، دین و جنگ را در نظر می‌گیرد؟

 

*می‌دانستید ایموجی قلب یکی از محبوب‌ترین ایموجی‌هاست و بـه لحاظ پرکاربرد بودن رتبه ششم رابه خود اختصاص داده اسـت؟ اما نکته‌ای کـه باید برای استفاده معنی انواع ایموجی مورد توجه قرار داد، این اسـت کـه با آگاهی آن‌ها را به کار ببریم. برای مثال ایموجی قلب قرمز بـه معنای عشق و علاقه اسـت و استفاده از آن در هر شرایطی درست نیست.

 

*ایموجی قلب زرد نشانه دوستی و شادی و گرمی احساسات دوستانه است و معنای عاشقانه ندارد. ایموجی قلب بنفش بیشتر روی جذابیت جنسی و البته تاکید روی ثروت و اشرافی گری دارد. ایموجی قلب سبز مورد علاقه گیاهخواران است اگر چه در زبان ایموجی‌ها حسادت عاشقانه هم معنی می‌شود.

 

*ایموجی قلب آبی بیشتر نماد اعتماد، هماهنگی، صلح و وفاداری است. این‌ ایموجی می‌تواند نمادی از جذابیت عمیق هم باشد. همچنین دوستی و وفاداری عمیق بین دو نفر را نیز منتقل می‌کند.

 

*ایموجی قلب نارنجی به معنای یک دوستی عمیق بدون داشتن احساس عاشقانه است.

 

*ایموجی قلب سفید مخفف عدم تجرد، معصومیت، ازدواج، بکارت، برف و در برخی فرهنگ‌ها حتی مرگ است.

 

*ایموجی قلب تپنده نمایانگر عشقی است که در جریان است و با شور و هیجان برای طرف مقابل می‌تپد.

 

*ایموجی قلب به شکل علامت تعجب که یک نقطه زیر آن است نمایانگر هم عقیده بودن و حمایت شما با فردی بر سر یک موضوع است.

 

خلاصه اینکه در دنیای امروز و پرمشغله، فارغ از معنی انواع ایموجی این آیکون‌های گاهی شاد و گاهی غمگین به هزار زبان در سخن است و کار ما را در رساندن احساسات و منظور و معنی کلمات بسیار آسان کرده است؛ یک زبان مشترک برای تمام مردم دنیا، حتی آن‌هایی که زبان‌شان را بلد نیستیم.

 

 

منبع: Wired

 

 

کالابرگ الکترونیک