۶ مرحله تمیز کردن لوستر کریستال بدون جدا کردن قطعات

۶ مرحله تمیز کردن لوستر کریستال بدون جدا کردن قطعات


5 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمیز کردن لوستر کریستالی
فهرست محتوا پنهان

برق انداختن و تمیز کردن لوستر کریستال یکی از سخت‌ترین کارها در پروسه خانه تکانی عید است که اگر درست انجام نشود، بیشتر موجب کدر شدن و آسیب دیدن لوستر می‌شود. از طرف دیگر تمیز کردن و برق انداختن به موقع لوستر می‌تواند موجب افزایش کیفیت نور خانه و درخشش بیشتر لوسترها شود. مهم نیست لوستر شما از کریستال اصل تهیه شده یا از جنس شیشه و پلاستیک است، در هر صورت برای تمیز کردن لوستر کریستال و شرابه‌های آن لازم است از دستورالعمل خاصی پیروی کنید. در این مقاله می‌توانید بهترین روش‌ها برای تمیز کردن لوستر کریستالی برای خانه تکانی عید نوروز را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

تمیز کردن لوستر کریستالی بدون جدا کردن شرابه کریستال

 

نحوه تمیز کردن لوستر کریستالی بدون جدا کردن کریستال‌ها

 

مقدمات تمیز کردن لوستر کریستالی را انجام دهید

 

مثل تمیز کردن انواع لوستر در اولین مرحله از نحوه تمیز کردن لوستر کریستالی باید چراغ‌ها را خاموش کنید و چند دقیقه صبر کنید تا لامپ‌ها کاملاً خنک شوند. برای احتیاط بیشتر می‌توانید برق خانه را قطع کنید. سپس یک پارچه بزرگ زیر لوستر پهن کنید و یک نردبان روی آن قرار دهید.

برای جلوگیری از شکستن کریستال‌های لوستر با افتادن روی زمین، می‌توانید از یک پتوی کلفت یا چند لایه ملحفه روی هم در قیمت زیر لوستر استفاده کنید.

خاک روی لوستر کریستالی را تمیز کنید

 

برای تمیز کردن لوستر کریستالی خاک روی لوستر را تمیز کنید

 

از نردبان بالا بروید و ابتدا با کمک یک گردگیر یا پارچه تمیز، خاک روی لوستر و کریستال‌ها را تمیز کنید. سعی کنید این کار را به آرامی و بدون چرخاندن و تکان دادن لوستر انجام دهید. اگر مقدار خاک روی لوستر زیاد است، بهتر است برای گردگیری از پارچه نمناک استفاده کنید و بعد با کمک پارچه دیگری لوستر را خشک کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

با استفاده از شیشه پاک‌کن و پارچه نخی شروع به تمیز کردن لوستر کریستالی کنید

 

در این مرحله از نحوه تمیز کردن لوستر یک اسپری شیشه پاک‌کن و یک پارچه نخی و میکروفیبر بردارید. از نردبان بالا بروید و روی محل مناسب که کنترل خوبی به کریستال‌های لوستر دارید، بایستید. مقداری شیشه پاک‌کن روی دستمال بزنید. سپس هر کریستال لوستر را به آرامی و به صورت جداگانه تمیز کنید.

سپس برای برق انداختن لوستر کریستال به سرعت آن را با کمک پارچه میکروفیبر خشک کنید. بهتر است از پیشبند جیب‌دار استفاده کنید و پارچه و لوازمتان را داخل جیب پیشبند قرار دهید. در غیر این صورت می‌توانید لوازم را روی پله بالاتر نردبان بگذارید. این کار را برای همه بخش‌های شیشه‌ای لوستر انجام دهید.

 

برای حرید پارچه نظافت و گردگیری و شیشه پاک کن می‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی،‌ این محصولات را از فروشگاه‌های رنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

بار دیگر لوستر کریستالی را تمیز کنید

 

با استفاده از شیشه پاک‌کن و پارچه نخی شروع به تمیز کردن لوستر کنید

 

بعد از اینکه یک دور لوستر را تمیز کردید، بهتر است نگاهی کلی به آن بیندازید. اگر بخشی از لوستر هنوز لک دارد، بار دیگر پارچه را به شیشه پاک‌کن آغشته کنید و روی آن بکشید. از اسپری کردن شیشه پاک‌کن به صورت مستقیم روی لوستر اجتناب کنید، زیرا این کار موجب ایجاد لک روی آن می‌شود.

 

بدنه لوستر کریستالی را تمیز کنید

 

بدنه لوستر کریستالی را تمیز کنید

 

بعد از اینکه کریستال‌های لوستر را تمیز کردید، باید یک پارچه خشک بردارید و بخش‌های فلزی یا سایر بخش‌های لوستر را تمیز کنید. برای تمیز کردن بخش فلزی لوستر باید از یک تمیز کننده مناسب و مخصوص استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است مواد شیمیایی موجب از بین رفتن رنگ لوستر شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دندونی مشهدی (آش دنیک) مقوی و خوشمزه

 

لامپ‌های لوستر را تمیز کنید

 

در آخرین مرحله از نحوه برق انداختن لوستر کریستالی بعد از پاک کردن کریستال‌ها و بدنه لوستر، نوبت پاک کردن لامپ‌ها است. برای این کار باید یک به وسیله یک پارچه خشک، سطح روی لامپ را تمیز کنید. در زمان تمیز کردن می‌توانید لامپ‌های سوخته یا کم نور را جدا کنید و لامپ جدید به جای آن نصب کنید.

اگر سطح لامپ خیلی کثیف و کدر است می‌توانید از یک پارچه با رطوبت خیلی کم استفاده کنید و یا در صورت نیاز لامپ را جدا کنید و بعد از تمیز کردن اجازه دهید خشک شود و سپس دوباره نصب کنید.

 

انوع لامپ‌ را می‌توانید به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

تمیز کردن لوستر کریستالی با جدا کردن کریستال‌ها

 

راهنمای تمیز کردن لوستر کریستالی با جدا کردن کریستال‌ها

 

مقدمات اولیه را فراهم کنید

 

برای تمیز کردن لوستر کریستالی ابتدا باید همانند روش قبل، برق را کاملاً قطع کنید. سپس برای چند دقیقه صبر کنید تا لامپ‌ها کاملاً سرد شوند. در این فرصت یک پتوی ضخیم زیر لوستر پهن کنید که اگر در حین جدا کردن کریستال‌ها به زمین افتادند، نشکنند.

نردبان را در ارتفاع و جهت مناسبی قرار دهید. سپس از جهت‌های مختلف از لوستر خودتان عکس بگیرید تا در انتهای کار بتوانید کریستال‌ها را همانند قبل نصب کنید.

 

کریستال‌های لوستر را جدا کنید

 

بعد از اینکه به محل قرارگیری هر کریستال توجه کردید و از آن عکس گرفتید، باید کریستال‌ها را از روی لوستر جدا کنید. به طور معمول کریستال‌ها به صورت گوشواره‌ای هستند و به راحتی جدا می‌شوند. یک سبد بزرگ که روی آن پارچه قرار داده‌اید، تهیه کنید و هر قطعه از لوستر را که جدا می‌کنید، به آرامی روی سبد قرار دهید.

 

با دقت اقدام به تمیز کردن کریستال‌ها کنید

 

برای تمیز کردن لوستر کریستالی با دقت اقدام به تمیز کردن کریستال‌ها کنید

 

بعد از جدا کردن کریستال‌های لوستر باید آن را در سینک ظرفشویی قرار دهید. سپس داخل سینک یک محلول ملایم از آب گرم با مایع ظرفشویی تهیه کنید. با دست کریستال‌ها را داخل این محلول تکان دهید. هر کدام از کریستال‌ها را با دست بردارید و با دست مقداری کف روی آن بزنید و با کمک یک حوله خیس و تمیز روی آن بکشید.

مراقب باشید که کریستال‌ها روی هم کشیده نشوند، زیرا ممکن است روی سطح آن‌ها خش ایجاد شود و یا ترک بخورند. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کریستال‌های لوستر نیاز به استفاده از اسفنج با برس نیست. هر کریستال را پس از تمیز کردن آبکشی کنید و روی یک پارچه نرم و جاذب قرار دهید تا خشک شود.

برای خرید مایع ظرفشویی می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی اقدام کنید.

 

سایر بخش‌های لوستر کریستالی را تمیز کنید

 

بعد از تمیز کردن همه کریستال‌ها چند حوله کاغذی روی آن‌ها قرار دهید تا آب را به خود جذب کنند و خشک شوند. سپس باید قبل از نصب این کریستال‌ها سایر بخش‌های لوستر نظیر قاب، لامپ و بدنه آن را نیز تمیز کنید. برای این کار باید از یک پارچه نرم و خشک استفاده کنید.

همانند روش قبل لامپ‌هایی که کم نور شده‌اند یا خراب هستند را جایگزین کنید. لوستر را بدون تکان دادن و چرخاندن و به آرامی پاک کنید. اگر از پارچه نمناک برای تمیز کردن لوستر استفاده می‌کنید، حتماً با یک پارچه خشک نیز روی لوستر بکشید تا خوب خشک شود.

 

بعد از تمیز کردن لوستر کریستال‌ها را روی لوستر نصب کنید

 

بعد از تمیز کردن لوستر کریستال‌ها را روی لوستر نصب کنید

 

بعد از تمیز کردن لوستر و کریستال‌ها بهتر است چند ساعت صبر کنید تا کاملاً خشک شود. سپس با نگاه کردن به عکس‌هایی که از قبل از جدا کردن کریستال‌ها تهیه کرده بودید، هر قطعه را درست سر جای خودش نصب کنید.

به یاد داشته باشید که گردگیری کردن مرتب لوسترها و تمیز کردن کریستال‌ها هر چند هفته یک بار می‌تواند به شما کمک کند تا ظاهر لوستر شما همیشه درخشان و زیبا به نظر برسد. شما هم اگر در مورد کارهای خانه تکانی عید و فوت و فنی برای برق انداختن لوستر کریستال به ذهن‌تان می‌رسد در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 9 شیرینی‌ سنتی اصفهان برای عید نوروز

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوستر کلاسیک و مدرن

 

تمیز کردن لوستر با مواد دیگر

 

الکل

 

اگر مدل لوستر شما طوری است که جدا کردن کریستال‌های آن کار دشواری است، می‌توانید برای تمیز کردن لوستر کریستال از محلول آب و الکل استفاده کنید. برای این کار باید یک سوم لیوان الکل را با دو سوم لیوان آب ترکیب کنید و هر یک از آویزهای کریستالی را به آرامی درون لیوان غوطه‌ور کنید.

برای سایر قسمت‌ها که دسترسی به آن‌ها کمتر است این کار را با دست انجام دهید و سپس با یک دستمال نرم همه قسمت‌ها را خشک کنید.

 

سرکه

 

اگر متوجه شدید که لک چربی روی کریستال‌ها از بین نمی‌رود، کریستال‌های لوستر را داخل محلول سرکه و آب قرار دهید و با برس نسبتا نرم هر کریستال را جداگانه تمیز کنید. این کار علاوه بر تمیزی موجب می‌شود تا جلای از دست رفته کریستال‌ها نیز برگردد.

 

خمیردندان

 

برای از بردن خش روی کریستال‌ها می‌توانید از مقداری خمیر دندان روی آن استفاده کنید و بعد از کشیدن خمیر دندان روی محل مورد نظر آن را پاک کنید.

 

صابون

 

روش دیگری که برای تمیز کردن لوستر کریستال وجود دارد این است که از اسپری مخصوص برای تمیز کننده لوستر استفاده کنید. برای این کار نیازی به جدا کردن کریستال‌ها ندارید. تنها کافی است که از محکم بودن لامپ‌ها و قطعی برق مطمئن شوید و روی هر لامپ یک کیسه فریزر قرار دهید تا خیس نشود.

برای استفاده از اسپری تمیز کننده لوستر بدون نیاز به دستمال لازم است که محلولی از یک چهارم آمونیاک و سه چهارم آب مقطر و یا آب داغ و صابون تهیه کنید و داخل یک اسپری تمیز بریزید.

 

برای تهیه خمیر دندان، صابون و سرکه می‌توانید به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

نکاتی برای تمیز کردن لوستر کریستالی

 

نکاتی برای تمیز کردن لوستر کریستالی

 

*برای تمیز کردن لوستر کریستالی بهتر است از پارچه میکروفیبر استفاده کنید تا رد پارچه روی لوستر باقی نماند و کاملاً براق شود.

*اگر برای پاک کردن لوستر کریستالی از شیشه پاک کن استفاده کنید، آن را تنها برای بخش‌های شیشه‌ای مورد استفاده قرار دهید و از اسپری کردن شیشه پاک کن روی قطعات فلزی یا چوبی لوستر اجتناب کنید.

*قبل از نصب قطعات لوستر حتماً آن را خشک کنید. در صورتی که بعد از تمیز کردن لوستر کریستالی هنوز کمی خیس است، اجازه دهید کاملاً خشک شود و بعد چراغ‌ها را روشن کنید.

*برای تمیز کردن لوستر کریستالی با لیمو ترش می‌توانید یک مسواک یا پارچه را به مقداری آب لیمو ترش آغشته کنید و با آن لوستر را تمیز کنید تا کاملاً براق شود.

*در زمان تمیز کردن لوستر کریستالی به هیچ عنوان آن را نچرخانید و تکان ندهید و سعی کنید لوستر را بدون تکان دادن تمیز کنید.

 

برای خرید شیشه پاک کن می‌توانید به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین روش برای تمیز کردن لوستر کریستالی بدون جدا کردن کریستال‌ها چیست؟

 

برای تمیز کردن لوستر کریستالی بدون جدا کردن شرابه کریستال‌ ابتدا باید یک پتو زیر لوستر پهن کنید و سپس بعد از پاک کردن خاک لوسترها، با استفاده از یک پارچه میکروفیبر و شیشه پاک کن، سطح لوستر را تمیز کنید.

 

روش تمیز کردن لوستر کریستالی با جدا کردن کریستال‌ها چگونه است؟

 

برای تمیز کردن لوستر کریستالی با جدا کردن کریستال‌ها باید با دقت کریستال‌های لوستر را جدا کنید. سپس می‌توانید آن‌ها را با استفاده از ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

 

برای جلوگیری از خش روی کریستال‌های لوستر چه کار کنیم؟

 

برای جلوگیری از خش روی کریستال‌های لوستر در زمان تمیز کردن باید مراقب باشید که کریستال‌ها روی هم کشیده نشوند و برای شستن آن‌ها از یک اسکاچ ابری نرم استفاده کنید.

 

 

منبع : wikihow

 

کالابرگ الکترونیک