۷ نکته طلایی و ریز که در خانه تکانی عید فراموش می شوند

۷ نکته طلایی و ریز که در خانه تکانی عید فراموش می شوند


30 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات ریز خانه تکانی عید

نکات ریز خانه تکانی عید یکی و دو تا نیستند. زمانی که شما مهیای خانه تکانی می‌شوید، معمولاً به تمیز کردن نقاطی از خانه مشغول می‌شوید که جلوی چشم‌تان هستند یا جاهایی که در طول سال کمتر سراغ‌شان می‌روید مثل انباری، پارکینگ، کابینت‌های آشپزخانه و راه پله‌ها. اما جالب است بدانید که به جز این نقاط، یکسری از گوشه و کنارهای خانه شما حتماً باید تمیز شوند اما معمولاً از قلم می‌افتند و نادیده گرفته می‌شوند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با نکات ریز خانه تکانی عید آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نکات ریز خانه تکانی عید پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- تمیز کردن زیر تخت‌ها و وسایل خانه و آشپزخانه

 

در خانه تکانی عید زیر کابینت ها و گاز را حتما تمیز کنید

 

از جمله نکات ریز خانه تکانی عید تمیز کردن ریز تخت‌ها، کتابخانه، زیر کابینت‌ها، لوازم آشپزخانه مثل یخچال، گاز، ماشین لباسشویی و گاهی حتی مبلمان است که معمولا از قلم می‌افتند. این در حالی است که اگر نگاهی به زیر کاناپه و تختخواب بیندازید دنیایی از کرک، تار عنکبوت و گرد و غبار جمع شده است.

 

علیرغم ظاهر وحشتناکی که ممکن است در نگاه اول با آن مواجه شوید اما چاره کار کشیدن یک جارو برقی است و در نهایت شاید از این‌که به سرعت توانسته‌اید از شر آن صحنه ترسناک رها شوید تعجب کنید. زمانی که به تمیز کردن آشپزخانه مشغول هستید بهتر است سالی یک بار هم که شده وسایل سنگین و بزرگ مثل گاز و ماشین لباسشویی را کمی جا به جا کنید و زیرشان را تمیز کنید.

 

 

۲- تمیز کردن دیوارها و قرنیزها، کلید پریز برق و دستگیره درها

 

دیوارها و قرنیزها، کلید پریز برق و دستگیره درها را در خانه تکانی عید از قلم نیندازید

 

گرد و غبار و تار عنکبوت علاقه زیادی به گوشه و کنار دیوارها و قرنیزها دارند. به خصوص در نقطه تلاقی دیوار و قرنیز اگر با دقت نگاه کنید یک عالمه جای تمیزکاری هست. اگر دیوارها را کاغذ دیواری کرده باشید این گرد و غبارها و کرک‌ها در قسمت تلاقی دیوار و قرنیز بیشتر هم هستند.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  طرز تهیه رشته برشته | شیرینی عید نوروز در مازندران

 

یکی دیگر از نکات ریز خانه‌ تکانی عید تمیز کردن این نقاط حساس است. از بالای دیوار شروع کنید تا به قسمت پایین و قرنیزها برسید تا دوباره کاری نشود. یادتان باشد در مناطقی از خانه مثل آشپزخانه و حمام و دستشویی این نقاط بیشتر آلوده و گرد و خاکی می‌شوند چون رطوبت بالاست و گردو خاک و کرک‌ها به این نقاط می‌چسبند و ظاهر بدی پیدا می‌کنند.

 

در این میان از کلید پریزها و دستگیره درها و همچین اطراف این نقاط غافل نشوید. برای این کار به یک پارچه نخی مرطوب و حتی گاهی مواد شوینده مخصوص با توجه به جنس قرنیز و پوشش دیوارها نیاز پیدا می‌کنید.

 

 

۳- تمیز کردن بالای کابینت‌ها، قاب عکس‌ها، درها و قاب پنجره‌ها

 

بالای کابینت‌ها، قاب عکس‌ها، درها و قاب پنجره‌ها را در خانه تکانی عید فراموش نکنید

 

یکی از مهم‌ترین نکات ریز خانه تکانی عید این است که وقتی در حال تمیزکاری هستید با دقت همه جا را نگاه کنید. گاهی کثیفی بیشتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. برای مثال نقاطی مثل درزهای بالای درها، قسمت بالای کابینت‌ها، قاب عکس و تابلوها و قاب پنجره‌ها از جمله مناطق مورد علاقه گرد و غبار و دوده و چربی هستند که از نظر شما دور می‌مانند.

 

اگر خودتان یا یک شخص دیگر خانه‌ تکانی عید را انجام می‌دهید یادتان باشد این مناطق را از قلم نیندازید. در این میان تمیز کردن حباب لوسترها و چراغ‌ها و نیز پره‌های پنکه سقفی را هم از قلم نیندازید. برای تمیز کردن نهایی این مناطق از یک پارچه میکروفیبر و نیز از جاروهای دستی نرم هم می‌توانید استفاده کنید.

 

 

۴- پاک کردن دریچه‌های کولر و ایرکاندیشن

 

اگر سیستم مرکزی گرمایشی و سرمایشی در خانه دارید قسمت‌هایی که نقش دریچه ورود هوا را در این سیستم دارند مرکز تجمع گرد و خاک و دوده و چربی هستند. تمیز کردن این نقاط در زمان خانه تکانی عید هم ظاهر خانه شما را تمیزتر می‌کند و هم سبب می‌شود که این ذرات گردو غبار وارد ریه شما نشوند و راحت‌تر نفس بکشید.

 

 

۵- مرتب کردن کمدها و کف کمدها

 

کمدها و کف کمدها

 

کمدها هم از آن جمله نقاطی هستند که معمولا از تمیز و مرتب کردن آن‌ها در لیست کارهای خانه تکانی عید غفلت می‌شود. تمیز و مرتب کردن قفسه‌های کفش و لباس و نیز مرتب کردن لباس‌هایی که آویزان هستند، کاور کردن لباس‌های زمستانی و جا دادن آن‌ها در کمدها و بیرون آوردن لباس‌های بهاره و تابستانی از جمله نکات ریز خانه تکانی عید هستند.

 

کف کمدها  به خصوص اگر موکت یا فرش پهن کرده‌اید هم بسیار مهم هستند. حتما زمانی که کمد را برای مرتب کردن خالی کرده‌اید کف کمد یک جارو برقی یا جاروی دستی بکشید. اگر در کمد دیواری رختخواب اضافی دارید کمی رختخواب‌ها را در معرض هوای پاکیزه قرار دهید و دوباره مرتب کنید و سر جای خودشان قرار دهید.

حتما بخوانید  سفر نوروزی کجا بریم | 25 مقصد سفر ایرانی و خارجی نوروز 1402

 

اگر در کمدها وسیله اضافی دارید حالا بهترین زمان است که آن‌ها را دسته بندی کنید و اضافی‌ها را به کسانی که نیاز دارند ببخشید یا اگر قابل استفاده نیستند دور بریزید.

 

 

۶- تمیز کردن کیسه جاروبرقی و تی و جارو دستی

 

اگر کیسه جارو برقی شما نیاز به تمیز شدن دارد بهتر است آن را تمیز کنید چون در غیر این صورت هر بار که در حین خانه تکانی جاروبرقی می‌کشید فقط گرد و غبار در هوا پخش می‌کنید. یادتان می‌آید آخرین بار کی کیسه پارچه‌ای جاروبرقی و پارچه و الیاف تی را خوب شسته‌اید؟

 

تمام وسایلی که با آن‌ها کار نظافت و خانه تکانی عید را انجام می‌دهید از جارو برقی گرفته تا تی و زمین شور و اسکاچ و اسفنج‌هایی که با آن‌ها کارهای تمیزکاری را انجام می‌دهید باید بعد از هر بار استفاده با آب گرم و یک ماده تمیز کننده شسته شوند. یادتان باشد این قانون شامل حال اسکاچ و اسفنجی که با آن‌ها ظرف می‌شورید هم می‌شود.

 

 

۷- تمیز کردن قسمت داخلی و بیرونی برگ گل و گیاه

 

نکات ریز خانه تکانی عید؛ تمیز کردن قسمت داخلی و بیرونی برگ گل و گیاه

 

اگر در منزل گل و گلدان طبیعی نگهداری می‌کنید باید بدانید که یکی از نکات ریز خانه تکانی عید تمیز کردن قسمت داخلی و پشت برگ آن‌هاست. این کار را باید با یک آب‌پاش و یک پارچه نرم و لطیف و البته پاکیزه انجام دهید.

 

اگر برگ این گیاهان کوچک است تمیز کردن با آبپاش کفایت می‌کند اما اگر گیاهانی با برگ‌های بزرگ دارید از دستمال میکروفیبر یا دستمال یک بار مصرف برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین نکات ریز خانه تکانی که نباید در تمیز کاری فراموش کنیم، چه چیزهایی هستند؟

 

از مهم‌ترین نکات ریز خانه تکانی می‌توان به تمیز کردن زیر تخت، زیر وسایل آشپزخانه، دیوار، قرنیز، کلید و پریز، کابینت‌ها، قاب عکس‌ها، پنجره، دریچه کولر، کمدها و برگ گیاهان اشاره کرد.

 

 

طریقه تمیز کردن برگ گیاهان برای تمیز کاری عید چگونه است؟

 

برای تمیز کردن برگ گیاهان باید از یک آب‌پاش و یک پارچه نرم و لطیف استفاده کنید. اگر برگ این گیاهان کوچک است تمیز کردن با آبپاش کفایت می‌کند. اما اگر برگ‌های بزرگ دارند از دستمال میکروفیبر برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید.

 

 

منبع: the Spruce

 

 

کالابرگ الکترونیک